Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
bingley

'Päkiäjuoksu' ja normilenkkarit - missä ongelma?

Recommended Posts

Kun pohkeet on kovan harjoituksen jälkeen kipeät, niin kyllä paljon mukavammalta tuntuu korkeakantaisella kengällä juosta palauttavaa.

Tämä on juuri sitä järjen käyttöä, joka on erittäin toivottavaa. Kaiken ei tarvitse tapahtua heti.

Lisäyksenä vielä että vaikka akillesjänne on suurin yksittäinen energian varastoija, jalkaterä koostuu 26 luusta ja niitä yhdistävistä jänteistä, jotka myös varastoivat energiaa. Pelkkä kantapatjan poistaminen ei tee hyvää juoksujalkinetta, myös jalkaterän muodonmuutos pitää sallia.

Avojaloin mitään rajoitteita ei ole.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole varma mitä tarkoitat. Kyllähän kuvista näkee nilkan pronaation määrän selvästi. Noita piirrettyjä viivoja voi käyttää apuna.

Ainakaan minä en voi tosta sanoa, missä asennossa jalka on kengän sisällä.

No, nilkkahan pronatoi (tai pitäisi pronatoida) aina juostessa, vaikka kantapää ei osuisi ollenkaan maahan. Kantaluun eversio on yksi niistä mekanismeista jolla iskua vaimennetaan, eikä kannan tarvitse olla maassa jotta tämä mekanismi toimii.

Nilkan pronaatio on luonnollista, siitä olen samaa mieltä. Tosin silloin jos kantapää ei osu maahan, mikä voima sitä kantapäätä kiertää? En ole vielä syvemmin perehtynyt tähän, mutta tarkoituksena on kuvata päkiäjuoksua suurinopeuskameralla juuri pronaation määrän selvittämiseksi. Yritän saada materiaalia muidenkin nähtäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosin silloin jos kantapää ei osu maahan, mikä voima sitä kantapäätä kiertää?

Se nilkkaniveleen kohdistuva voima, joka syntyy syntyy jalan ottaessa iskua vastaan ja ponnistaessa uuteen askeleeseen maanpinnasta. Kantaluu, telaluu ja niiden välinen subtalaarinivel ovat osa nilkan iskunvaimennusjärjestelmää ja vastaavat osaltaan nilkan sivuttaisliikkeistä. Kyllä se kantaluu kääntyy telaluun suhteen vaikka vain istuu paikallaan jalat ilmassa ja kääntee jalkateriään sisään ja ulos. Tai jos seisoo paikallaan varpaillaan ja kääntää nilkkaa sisään ja ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko sitä mieltä kuin tuo Scyllan linkkaama 'runblogger' että noissa esitetyissä kuvissa on merkitsevää eroa pronaatiossa? Itse olisin valmis väittämään että jalassa ei ole ehkä juuri mitään eroja eri kengissä vaan ainoastaan kenkä on eri näköisesti lytyssä ja jalka sisällä on jokseenkin identtisessä asennossa. Muistaakseni joissain vanhemmissa tutkimuksissakin (joihin oli viitattu vanhassa lore of running painoksessa) oli todettu että pronaatiotuettu kenkä ei vaikuta mitenkään pronaation määrään vaan ne vaikuttivat vain siihen miten eri lihakset jaloissa aktivoituvat. Eli saman asennon saavuttamiseksi tarvitaan vain vähän vähemmän aktiivisuutta tietyiltä lihaksilta koska kengän tukipalikka ikäänkuin auttaa noita lihaksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luista rakennetta tarkastelemalla keksii pian kuinka päkiällä juostessa ilmassa pysyväänkin kantaluuhuun saadaan voimia. 1-3 metatarsaalit on cuneiformien välityksellä kiinni navicularessa, joka taas niveltyy talukseen. 4-5 metatarsaalit niveltyy cuboideumin kautta calcaneukseen. Niinpä jalan etuosa kiertyminen vaikuttaa calcaneuksen ja taluksen välisen nivelen asentoon eli alemman nilkkanivelen eversioon/inversioon.

Jalan etuosa ja takaosa on kytkyssä toisiinsa. Niiden kiertyminen keskenään saa aikaan sen, että jalka on kontaktivaiheessa joustava ja ponnistusvaiheessa tukeva. Tulee maahan siis 4-5 säteille ja ponnistus ohjautuu 1. säteen kautta.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edelleenkään ei ratkennut se voima, joka kantapäätä kääntää. Ei kuitenkaan jatketa tästä, koska olemme molemmat samaa mieltä, eikä tämä keskustelu edistä alkuperäiseen kysymykseen vastaamista, joka koski kengän vaikutusta jalkaterän toimintaan.

Kantapäätä kääntää painovoima. Vaikka juostaankin päkiällä, niin paino välittyy päkiään säären kautta koko jalkaterän läpi. Siinä syntyy melko suuri vääntö jalkaterään ja pronaatio kääntää nilkkaa sisäänpäin, kuten noissa videoissa. Ainoastaan jos pystyy juoksemaan jalkaterä täysin alaspäin vartalon suuntaisesti, niin pronaatiota ei tietysti synny, koska jalkaterään ei kohdistu vääntöä. Tämä on käytännössä mahdotonta. Vastaavasti pronaatio lisääntyy mitä lähempänä kantapää on maata. Tämän kaiken pystyy myös huomaamaan noista linkitetyistä videoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No riippuu kai vähän vauhdista ja juoksutyylistä, mutta sanoisin että juostessani paljain jaloin kantapäälle tulee ihan reilusti painoa (sen päkiäkontaktin jälkeen), ei ole kysymys mistään hipaisusta.

Kyllä siinä minunkin nähdäkseni ihan koko paino kannalla ehtii käymään. Ellei sitten oikein kunnolla lihaksiaan jännitä ja yritä kannan maakontaktia välttää. Tällöin kuitenkin luulisi kohdistuvan lihaksiin ja jänteisiin turhaa rasitusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nilkan pronaatio on luonnollista, siitä olen samaa mieltä. Tosin silloin jos kantapää ei osu maahan, mikä voima sitä kantapäätä kiertää? En ole vielä syvemmin perehtynyt tähän, mutta tarkoituksena on kuvata päkiäjuoksua suurinopeuskameralla juuri pronaation määrän selvittämiseksi. Yritän saada materiaalia muidenkin nähtäväksi.

Kuvasin omaa läpsyttelyäni reilu vuosi sitten suurnopeuskameralla. Jäi harmittamaan todella paljon etten kuvannut yhtään edestäpäin, kun kamera oli minulla vain hetken lainassa ja tein vain nopean adhoc setupin.

Tuossa kuitenkin tämä video, joka on tallennettu 500fps. Pahoittelen huonoa laatua, valaistus oli aika riittämätön.

Jään mielenkiinnolla odottamaan videoitasi, asia on minulle tärkeä, koska omaan lättäräpylät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siinä minunkin nähdäkseni ihan koko paino kannalla ehtii käymään. Ellei sitten oikein kunnolla lihaksiaan jännitä ja yritä kannan maakontaktia välttää. Tällöin kuitenkin luulisi kohdistuvan lihaksiin ja jänteisiin turhaa rasitusta.

Oon huomannut, että alusta vaikuttaa todella paljon kuinka voimakkaasti kantapää tulee maahan paljain jaloin juostessa. Hyvällä urheilukentän nurmella voi täysin mukavasti juosta vaikka kantapää edellä ja jos on taipumusta kanta-askellukseen, niin kanta-askelluksena juoksu myös pysyy. Huonolla/kovalla alustalla juoksu muuttuu enemmän päkiävoittoiseksi yksinkertaisesti siksi, että kanta-askellus ei tunnu mitenkään mielekkäältä. Yksilölliset erot ovat tietysti juoksijoiden välillä suuria ja kantapäälle tuleva kuorma on jotain 0-100% välillä oli jalassa sitten lenkkarit tai ei.

Mielenkiintoista olisi kyllä tietää mikä optimaalisin määrä kantapäälle tulevasta kuormasta maakosketuksessa. Kai tämäkin vaihtelee jalan anatomian ja juoksuvauhdin mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy