Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
bingley

'Päkiäjuoksu' ja normilenkkarit - missä ongelma?

Recommended Posts

Palstan paljasjalkajuoksu -ketjuista minulle ei ole oikein selvinnyt, mikä oikeaoppisessa paljasjalkajuoksussa olisi 'parempaa' kuin oikeaoppisessa 'päkiäjuoksussa' normilenkkareilla (esim. Nimbukseilla ja vastaavilla). Nilkan pronaatio lienee voimakkaampaa, jos juoksee paljasjaloin, mutta onko tuosta jotain erityistä etua verratuna 'lenkkarijuoksuun' päkiävoittoisesti ja jos on, niin mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nilkan pronaatio ei välttämättä ole voimakkaampaa paljain jaloin, vaan monilla juoksijoilla päin vastoin, jos kenkä on pehmeä ja pääsee pettämään sisäreunalta. Pronaatiotuetussa kengässä pronaatio on sitten samaa luokkaa kuin paljain jaloin. Tämä kuva havainnollistaa asiaa hyvin:

pronation.jpg

Tässä juoksija juoksee siis paljain jaloin, pronaatiotuetulla tai neutraalilla pehmeällä kengällä, ja näistä eniten pronaatiota aiheuttaa neutraali kenkä. http://www.runblogger.com/2010/08/on-overpronation-and-neutral-running.html

Ei se pehmeän kengän aiheuttama lisääntynyt pronaatio toki välttämättä haittaa, tuossakin blogikirjoituksessa näytetään Gebrselassien huomattavan voimakkaasti pronatoivaa askellusta Adidaksen tossuilla.

Kyllä normaaleilla lenkkareilla voi juosta päkiällä. Se ei vaan useimmille tunnu luontevalta 10-14 mm:n kantakorotuksen ansiosta. Ei 80-90 % ihmisistä sattumalta ole kanta-astujia perinteissä lenkkareissa, vaikka juoksisivatkin eri tyylillä paljain jaloin: korotus aiheuttaa sen että kyseinen tyyli on useimmille helpoin ja taloudellisin. Kanta pyrkii nappaamaan ensimmäisenä kiinni jalan lähestyessä maata, joten nilkkaa joutuisi ojentamaan enemmän saadakseen päkiän ensin alustaan. Lisäksi akillesjänteen ja plantaarifaskian venymistä ei saa hyödynnettyä samalla tavalla, kun kanta ei pääse joustamaan maan tasalle. Askel tuntuu tökkivältä kun iso kanta on jouston tiellä, jolloin helpompaa on vaan iskeä kanta ensin maahan ja pyöräyttää askel sen kautta.

Koko syksyn enimmäkseen zero drop -kengillä (= kannan ja päkiän korkeusero nolla) juosseena voin sanoa että juoksu tuntuu hyvin erilaiselta kuin 12 mm:n korotuksen kanssa juokseminen. Kanta ei ota ensimmäisenä maahan kuin jyrkissä alamäissä.

Mikään ei tietty estä juoksemasta normaaleilla lenkkareilla päkiällä jos se tuntuu sujuvan luontevasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen asia vielä joka itselläni tuntuu epämiellyttävältä juostessa perinteisellä lenkkarilla on kiertojäykkyys. Toki on myös löysiä kenkiä olemassa, mutta esim. kaikissa Asicsin lenkkareissa on pohjassa vahva muovipalkki, jonka tarkoitus on vähentää kengän sivuttaiskiertoa kanta-askeltajalla. Päkiäaskeltajalla se kuitenkin kiihdyttää jalan liikettä ulkosyrjältä alas. Eli kun jalka koskettaa maata päkiän ulkosyrjällä, se ei pääse pehmeästi ja hallitusti laskeutumaan pronaatioon, vaan jäykkä kenkä kiskaisee sen nopealla liikkeellä tien pintaan. Jo kengän aiheuttamasta äänestä kuulee eron: jäykästä kengästä kuuluu KLAP, KLAP, KLAP, kun taas löysästä kengästä kuuluu tsup, tsup, tsup. Jäykkä kenkä siis kiihdyttää pronaatiota (vaikkei lisäisi sen määrää), ja tuo tempominen voi aiheuttaa ylimääräistä rasitusta nilkoille ja säärille.

Kaiken kaikkiaan nykyiset juoksukengät on ominaisuuksiltaan pääasiassa suunniteltu kanta-askellukseen, joten useimmat kokevat kanta-askelluksen niillä helpommaksi kuin päkiäaskelluksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo blogin juttu oli mielenkiintoinen - kenkien valinta on vaikeaa...Oma askellukseni (silloin kun juoksen - välillä kävelen) on tässä vähitellen muuttunut päkiävoittoiseksi (jopa Nimbuksillakin). Muutos alkoi, kun pyrin lyhentämään askelen kosketusaikaa maahan. Olen samaa mieltä kanssasi tuosta dropista ja kiertojäykkyydestä. Ne molemmat ovat vähän häirinneet minua ja olenkin etsinyt uusia kenkiä itselleni - kiertolöysemmät ja pienempi drop kuin Nimbuksissa. Noihin spekseihin sopivat kuitenkin lähinnä vain kisakengät ja vähän arveluttaa ostaa sellaisia, koska pelkään, että tulee jalkaongelmia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brooksilta tulossa kokonainen uusi mallisto 4 mm dropilla kenkiä. On kisakenkää ja traineria ja maastokenkää. Pure Project googleen niin löytää. Suomeen ehtivät kuulemma kevääksi.

Altran Instinctit (zero drop) ovat omassa käytössä tällä hetkellä. Vaimennus on mukavan jämäkkä, mutta löysyyttä löytyy. Ei ole mikään kevyin kenkä kuitenkaan.

Ja onhan noita muitakin, mutta valitettavan huonosti vaan Suomesta mitään löytää. Se on joko peruslenkkari tai Five Fingersit, mitä kaupan hyllyissä on. Kumpikaan ei omaan jalkaan oikein istu. Netistä on siis tilattava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluat hyvin vaimennetun mutta kiertolöysän ja matalakantaisen kengän niin Sauconylla on monta matalakantaista kenkää pehmeällä vaimennuksella: Kinvara, Mirage tai Cortana voisi toimia, kaikissa 4 mm droppi. Huonona puolena on että joutuisit tod.näk. netistä tilaamaan. Hyvä vaihtoehto voisi tosiaan olla se keväällä Suomen kauppoihin tuleva Brooksin Pure Flow joka on ymmärtääkseni aika vaimennettu, mutta tuskin vetää Nimbukselle vertoja vaimennuksen määrässä kun on niin kevyt.

Altra Instinct/Intuition on oma lemppari, vaimennetumpi kuin racerit mutta ei mikään tosi pehmeä. Itse en enempää vaimennusta kaipaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eri juoksukenkiä esittävistä kuvista ei valitettavasti pysty päättelemään juuri mitään. Nehän kertovat ainoastaan säären ja jalkineen välisestä kulmasta.

Luonnollisessa juoksussahan kantapää vain hipaisee maata, joten ei ole olemassa suurta voimaa, joka pronaation voisi aiheuttaa. Kantakontaktissa tilanne muuttuu, mutta kantakontakti onkin tarkoitettu käsittelemään voimia, joita syntyy kävelyssä (1 x kehon paino).

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palstan paljasjalkajuoksu -ketjuista minulle ei ole oikein selvinnyt, mikä oikeaoppisessa paljasjalkajuoksussa olisi 'parempaa' kuin oikeaoppisessa 'päkiäjuoksussa' normilenkkareilla (esim. Nimbukseilla ja vastaavilla). Nilkan pronaatio lienee voimakkaampaa, jos juoksee paljasjaloin, mutta onko tuosta jotain erityistä etua verratuna 'lenkkarijuoksuun' päkiävoittoisesti ja jos on, niin mitä?

Jos juostaan päkiällä, mihin tarvitaan kantapehmuste?

Pehmuste estää kantapään laskeutumisen ja akillesjänteen venymisen. Akillesjänne on sekä tärkeä energian varastoija että tehovahvistin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eri juoksukenkiä esittävistä kuvista ei valitettavasti pysty päättelemään juuri mitään. Nehän kertovat ainoastaan säären ja jalkineen välisestä kulmasta.

En ole varma mitä tarkoitat. Kyllähän kuvista näkee nilkan pronaation määrän selvästi. Noita piirrettyjä viivoja voi käyttää apuna.

Luonnollisessa juoksussahan kantapää vain hipaisee maata, joten ei ole olemassa suurta voimaa, joka pronaation voisi aiheuttaa.

No, nilkkahan pronatoi (tai pitäisi pronatoida) aina juostessa, vaikka kantapää ei osuisi ollenkaan maahan. Kantaluun eversio on yksi niistä mekanismeista jolla iskua vaimennetaan, eikä kannan tarvitse olla maassa jotta tämä mekanismi toimii. Esim. tässä hidastettua askellusta päkiäjuoksusta, jossa nilkka pronatoi nätisti:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluat hyvin vaimennetun mutta kiertolöysän ja matalakantaisen kengän niin Sauconylla on monta matalakantaista kenkää pehmeällä vaimennuksella: Kinvara, Mirage tai Cortana voisi toimia, kaikissa 4 mm droppi. Huonona puolena on että joutuisit tod.näk. netistä tilaamaan. Hyvä vaihtoehto voisi tosiaan olla se keväällä Suomen kauppoihin tuleva Brooksin Pure Flow joka on ymmärtääkseni aika vaimennettu, mutta tuskin vetää Nimbukselle vertoja vaimennuksen määrässä kun on niin kevyt.

Altra Instinct/Intuition on oma lemppari, vaimennetumpi kuin racerit mutta ei mikään tosi pehmeä. Itse en enempää vaimennusta kaipaa.

Kinvaroita olen katsellut netistä sillä silmällä, mutta istuvuus on toki arvoitus eikä oikea kokokaan ole itsestäänselvyys. Nimbukset ovat kokoa 9.

Brooksilta tulossa kokonainen uusi mallisto 4 mm dropilla kenkiä. On kisakenkää ja traineria ja maastokenkää. Pure Project googleen niin löytää. Suomeen ehtivät kuulemma kevääksi.

Altran Instinctit (zero drop) ovat omassa käytössä tällä hetkellä. Vaimennus on mukavan jämäkkä, mutta löysyyttä löytyy. Ei ole mikään kevyin kenkä kuitenkaan.

Ja onhan noita muitakin, mutta valitettavan huonosti vaan Suomesta mitään löytää. Se on joko peruslenkkari tai Five Fingersit, mitä kaupan hyllyissä on. Kumpikaan ei omaan jalkaan oikein istu. Netistä on siis tilattava.

Kiitti vinkistä. Ainakin keväällä siis voinee sovittaa kenkiä ennen niiden ostamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos juostaan päkiällä, mihin tarvitaan kantapehmuste?

Pehmuste estää kantapään laskeutumisen ja akillesjänteen venymisen. Akillesjänne on sekä tärkeä energian varastoija että tehovahvistin.

Mitä itse olen päkiätyyliin yrittänyt siirtyä, niin siltähän se tuntuu että kantakoroke estää jalan luonnollisen vaimennusliikkeen. Toisaalta jalan vahvuus ei 'joutokäyntiä' kovemmalla vauhdilla riitä kunnolla vaimentamaan iskua niin etteikö kantapäällekin joitain vaimennusta kaipaisi. Toimiskohan sellainen kenkä vähän vauhdikkaammassa juoksussa, että kantaosa olisi pumpulimainen, muttei kovin paksu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä itse olen päkiätyyliin yrittänyt siirtyä, niin siltähän se tuntuu että kantakoroke estää jalan luonnollisen vaimennusliikkeen. Toisaalta jalan vahvuus ei 'joutokäyntiä' kovemmalla vauhdilla riitä kunnolla vaimentamaan iskua niin etteikö kantapäällekin joitain vaimennusta kaipaisi. Toimiskohan sellainen kenkä vähän vauhdikkaammassa juoksussa, että kantaosa olisi pumpulimainen, muttei kovin paksu?

Kun juoksee muutaman kuukauden pelkästään minimalistitossuilla niin jalkaterän lihakset vahvistuvat eivätkä väsy niin helposti joten kantapään töksähtelykin lakkaa siinä sivussa ja kosketus pysyy hipaisuna pidemmillä ja kovempivauhtisillakin lenkeillä. Näin ainakin minulla on käynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos juostaan päkiällä, mihin tarvitaan kantapehmuste?

Pehmuste estää kantapään laskeutumisen ja akillesjänteen venymisen. Akillesjänne on sekä tärkeä energian varastoija että tehovahvistin.

Kun pohkeet on kovan harjoituksen jälkeen kipeät, niin kyllä paljon mukavammalta tuntuu korkeakantaisella kengällä juosta palauttavaa. Itse en juoksua aloittaessa olis kyllä matalakantaisilla kengillä kauaa kyennyt juoksemaan, kun korkeakantaisillakin pohkeet oli aika kovilla. Pikkuhiljaa tilanne on parantunut, mutta jos maratonin haluan juosta kovaa loppuun asti tai lyhyemmän kisan ilman kisan jälkeistä pohjekipua, niin kyllä valitsen Skylonit jalkaan edelleenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennus jopa -70% kaikesta treenistä, jalkapallosta, juoksusta ja paljon muuta


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy