Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kerran vielä: hyvä keskihintainen fillari ?

UWS
 Share

Recommended Posts

Olen ajellut koko ikäni ajattelematta sen enempää välineitä eli runtannut menemään 15 pirkan pyöräilyä ja työmatkat 40 km 3-5 kertaa viikossa kesät talvet. Työmatkat ajelen SUP cyclocrossarilla ja treenatessa alla on ollut jo useita vuosia vanha Bianchin via nirone joka löytyi alennuksella joskus vuonna miekka ja kilpi.

Veri on vetänyt jo pidempään tri-puolelle ja nyt talouskin antaa myöden heivata tuo mintunvärinen hirvitys ja ostaa TT-pyörä.

Koska en ole uhrannut ajatusta tähän välinepuoleen aiemmin vaan lähinnä ostanut läheltä helposti saatavilla olevan värkin, tarvitaan neuvoja TT-fillarin ja sen ostopaikan valintaan.

Itse olen tutkaillut notta esimerkiksi Cervelo P2 irtoaisi edellisen kauden rungolla 2600-2800 hintaluokkaan. Felttiä en ole ikinä edes kokeillut eikä myöskään Canyon ole missään määrin tuttu kun en ole edes noissa tapahtumissa katsellut millä muut ajelee.

Eli: hyvät TT-fillarit hintaluokka +-2500 euroa ja mistä niitä saa ?

Itselläni on Felt B16, johon olen ollut kovin tyytyväinen. On tosin huomattavasti halvempi kuin antamasi hintaluokka.

Tour Magazine testasi seitsemän aika-ajopyörää vuonna 2011. Voit lueskella artikkelia osoitteessa http://www.tour-qtr.com/epaper_4_2011 Kyseinen artikkeli alkaa sivulta 24.

Muokattu

Näyttävät kyllä ihan normaaleilta maantieopyöriltä eikä aika-ajo-pyöriltä..

No niinpäs olivatkin! Jutussa taisi olla vain kyse aerodynaamisista rungoista maantiepyörissä.

Pitänee siis odotella numeroon 1/2012, jossa testataan "eight of the best time trial bikes on the road, in the lab and in the wind tunnel."

Täytynee käydä koeajamassa ja istumassa Feltin satulassa niin voi sitten tehdä valinnan 'perstuntumalta'

Meikäläisellähän se loppuun hiottu aerodynamiikka ja viimeiset grammat painossa ei ole se ratkaiseva vaan se mukavuus piiiiiitkässä ajossa koska en kuitenkaan kilpaile kuin itseäni vastaan ja mielummin vedän vaikka tunnin pidemmän ajan täysmatkalla kun kärsin helvetillisesti fillarin selässä. Siis enemmän kin mitä asiaan kuuluukin :)

Mulla ei ole kuitenkaan asiantuntemusta hyvän fillarin hankkimista varten koska kuten totesin jo aiemmin, ajan isoja määriä mutta olen vaan runtannut menemään aiemmin sillä mitä on alle sattunut löytymään.

Löytyykös Feltille joku hyvä ja palveleva myymälä joka osaa sitten myös fitata sen ostaessa ? Tampereelta meinaan Cerveloa käydä tsekkailemassa ainakin näin alkuun signaturella.

Trek on merkkinä mielestäni aika Toyota, mutta asiallisia pyöriä muuten. SpeedConcept on erittäin hieno peli, arvokkaammissa malleissa keulan integrointi on viety todella pitkälle, mikä kuulemma hankaloittaa huoltotoimenpiteitä & säätämistä. Erityisesti takajarrusta on kuulunut jotain valituksia.

Muuten pyörässä on todella hienoja mietittyjä yksityiskohtia esim. nopeus&cadenssianturin upotus chainstayhin (jos ANT+ kelpaa), ei tarvitse pelleillä nippusiteiden kanssa. Aerodynaamisesti lienee liukkaimpia pyöriä tällä hetkellä. Geometrialtaan pyörä on hyvä keskiarvokonsepti, todnäk monelle triathlonistille löytyy paremmin ajo-asentoa kuin esim. pidemmistä ja matalista Felteistä & Cerveloista.

Helsingissä voit halutessasi käydä luonani kokeilemassa harjoitusvastuksessa Feltin B16- pyörää. Koko on 52 sm.

Kiitoksia, 52cm en varmaankaan saa kunnon tuntumaa ajoasentoon kun olen melkein 190 cm pitkäkoipi :)

Onneksi tässä on aikaa ihmetellä ennen kevään ajokelejä.

Onkos täällä ketään joka ajelee urheilupyörän SUP värkeillä ? Itselläni on ko. crossari ja hyväpä tuo on ollut, kasaisivat tripyöränkin varmaan jonkinlaisista komponenteista tuohon hintahaarukkaan...

Pitkäkoipisen kannattanee katsella ns. lyhyempiä ja korkeampia fillareita, ellei selkä taivu komeasti agressiiviseen asentoon. Esim Cannari Slice, Scott Plasma 2 + Trek Speedconcept & Quintana Roo Seduza/Caliente (viimeiset ei ihan niin korkeita)

SUPissa on kiinalainen ns. open mold runko, eli samaa saa usemmallakin merkillä erikseen brandättynä. Mielestäni on hieno ja olen kuullut tyytyväisiä kommentteja. Miinuksena suht kapeahkot takahaarukat, eli joillakin 23mm renkailla/leveämmillä vanteilla voi olla vaikeuksia mahtua pyörään. Geometrialtaan pyörä on pidempää sorttia.

Sama pyörä löytyy vaikkapa Planet-xältä. Pelkkää runkosettiä saa hyvinkin edullisesti.