Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen ultra?

Recommended Posts

Tässä taitaa nyt olla vähän väärä käsitys mun maratonvauhdistani. En oikein ymmärrä, mihin olette perustaneet käsityksen. Jos se perustuu aikoihini mun "about me" -sivulla, niin pitää ottaa huomioon, että siellä mainittu maratonaika 3:44 ja muutkin ajat on vuoden 2004 paikkeilta. Lassen hölkän -07 jälkeen tuli kaksi nilkkaleikkausta ja yli parin vuoden tauko juoksuihin. Viimeisten vuosien aikana kaikki maratonit onkin pyörineet lähempänä 4:30 aikoja. Mutta toisaalta en ole niinkään huolissani ultran loppuajasta, mulle kelpaa kyllä aika kuin aika. (Vaikka maratonilla vielä haluaisinkin joskus mennä kovempaa:-) Enemmän ultralla huolettaa ainakin pari muuta asiaa:

a) Jaksaminen ylipäätään. Pelkään, että syntymälaiskalle tulee ylitsepääsemätön halu keskeytää pelkästään mukavuudenhalusta.

b) Hiertymät. Tämä on ihan todellinen pelko, vaikka kuulostaa neitimäiseltä. Taas tuli vikalla maratonilla sietämättömät hiertymät. Olin kaikkialle levittänyt Body Glidea, mutta silti niskaan tuli lähes avohaava, kun kaulus oli jäänyt jotenkin ryppyyn.

Muokattu
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eilen tuli juostua ensimmäinen varsinainen ultra, 71 km /1100 nousumetriä (no 50-vuotispäivänä 54 km). Tarkoituksena oli olla tällä viikolla Lapissa hiihtämässä, mutta kun korona nyt iski voimalla nii

Kiitos kysymästä! Se juoksu oli monella tavalla nappisuoritus itselle. Kuukausi Nuuksion maratonista Vaaroille meni aika iisisti, ekat 1,5vk olin flunssassa ja sit siitä sellasta ylläpitävää treeniä m

Koukkusuo polkuineen sijaitsee Keinukalliosta etelään eli kohti Nikinmäkeä. Haukkavuoren parkkipaikan löydät vanhan Lahdentien varresta, pitkän ja vankilalle johtavan mäen puolivälistä.   Un

Posted Images

Anna mennä vaan. Ei ultrille vaadita mitään hirveitä pohjia. Enemmänkin päättäväisyyttä.

Mun ensimmäinen maratonenkka (5.40.48) tuli tuossa naapuruston 6h-tapahtumassa Tervakoskella huhtikuussa 2009. Toisen kerran parantelin maratonenkkaani (4.39.11) Wihan kilometrien 50-kilsalla lokakuussa 2009, ja kolmannen kerran Hiekkaharjun 6h-kisassa (4.08.08) huhtikuussa 2010.

Nykyään en enää parantele maratontuloksia ultrillla, kun muutama "sileäkin" on tullut juostua.

a) ultrailuun kannattaa lähteä nöyrällä ja hyvin päättäväisellä asenteella. Lisäksi voin kertoa sulle salaisuuden: useimmat hitaammat kävelee pätkittäin heti kisan alusta alkaen. Se auttaa huomattavasti jaksamisessa. Mitta älä paljasta tuota taktiikkaa tällä palstalla, sillä tämähän on tosi juoksijoiden foorumi :-)

b) mulla on prinsessan iho ja saan helposti hiertymiä. Yleensä ne ei kyllä haittaa juoksemista, mutta jälkeen päin suihkussa on tosi kivuliasta. Ultrailussa on siitä kiva, että siellä ei ole kiire. Jos jo juostessa tuntuu joku paikka hiertävän, voi ihan rauhassa pysähtyä huoltopöydän ääreen laastaroimaan hiertymiä. Kun kierretään pientä rinkiä, niin omalle huoltopöydälle kannattaa varata kaikenlaista mitä saattaa tarvita matkan aikana, esim. laastareita, keinoihoa, vaseliinia, vaihtovaatteita, vaihtokenkiä.

a) Jaksaminen ylipäätään. Pelkään, että syntymälaiskalle tulee ylitsepääsemätön halu keskeytää pelkästään mukavuudenhalusta.

b) Hiertymät. Tämä on ihan todellinen pelko, vaikka kuulostaa neitimäiseltä. Taas tuli vikalla maratonilla sietämättömät hiertymät. Olin kaikkille levittänyt Body Glidea, mutta silti niskaan tuli lähes avohaava, kun kaulus oli jäänyt jotenkin ryppyyn.

a) ultrailuun kannattaa lähteä nöyrällä ja hyvin päättäväisellä asenteella. Lisäksi voin kertoa sulle salaisuuden: useimmat hitaammat kävelee pätkittäin heti kisan alusta alkaen. Se auttaa huomattavasti jaksamisessa. Mitta älä paljasta tuota taktiikkaa tällä palstalla, sillä tämähän on tosi juoksijoiden foorumi :-)

b) mulla on prinsessan iho ja saan helposti hiertymiä. Yleensä ne ei kyllä haittaa juoksemista, mutta jälkeen päin suihkussa on tosi kivuliasta.

Juuri näin: matkaan nöyrästi (ei kuitenkaan nöyristellen) ja päättäväisesti, sekä henkisesti valmiina kohtaamaan myös vaikeita vaiheita. Onneksi tällä foorumilla on myös juoksijoita, jotka "armahtavat" meitä hiipijöitä. Voimme siis mielestäni tunnustaa kävelevämme kisassa.

Hiertymät (ja rakot) kuuluvat asiaan, noiden kanssa oppii elämään. Kieltämättä kisan jälkeen suihkussa joskus p..keleet lentää suusta, onneksi voi pestä suun saippualla.

Itsellähän 24 tunnin kisa pyörii jo hämärästi suunnitelmissa. Varo siis cokekola, ultrailu vie mennesään...

Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet töissä niin kiireiset etten ole lenkillä kerinnyt käymään kuin muutaman kerran.Tällä viikolla taas aletaan ja koitetaan kasvattaa tämän viikon saldo 55-60 km. Ensi kauden päätavoite on sitten asetettu Wihan 100 km. Huhtikuun lopulla Tuusulan maraton ja kesällä vielä valitsematon toinen harjoituskisoina. Sitä 3,30 aikaa lähdetään tavoittelemaan ja jos löytyy sopiva rako niin puolikkaalla voisi koittaa nopeutta. Sellainen 1,35 haarukkaan voisi olla realistinen tavoite. 100 km en aseta mitään muuta tavoitetta kuin läpipääseminen kunnialla, kun nyt sitten saitte "ylipuhuttua" minut sitä koittamaan.

Tässä taitaa nyt olla vähän väärä käsitys mun maratonvauhdistani. En oikein ymmärrä, mihin olette perustaneet käsityksen. Jos se perustuu aikoihini mun "about me" -sivulla, niin pitää ottaa huomioon, että siellä mainittu maratonaika 3:44 ja muutkin ajat on vuoden 2004 paikkeilta. Lassen hölkän -07 jälkeen tuli kaksi nilkkaleikkausta ja yli parin vuoden tauko juoksuihin. Viimeisten vuosien aikana kaikki maratonit onkin pyörineet lähempänä 4:30 aikoja. Mutta toisaalta en ole niinkään huolissani ultran loppuajasta, mulle kelpaa kyllä aika kuin aika. (Vaikka maratonilla vielä haluaisinkin joskus mennä kovempaa:-) Enemmän ultralla huolettaa ainakin pari muuta asiaa:

b) Hiertymät. Tämä on ihan todellinen pelko, vaikka kuulostaa neitimäiseltä. Taas tuli vikalla maratonilla sietämättömät hiertymät. Olin kaikkialle levittänyt Body Glidea, mutta silti niskaan tuli lähes avohaava, kun kaulus oli jäänyt jotenkin ryppyyn.

Kyllä minä monta kertaa kysyn ja tenttaan ennen kuin otan chipin vastaan Suomi-juoksussa.

Ja yritän houkutella ainakin vielä seuraavalle kierrokselle, joten en usko monenkaan mukavuudenhalun takia keskeyttävän.

Uskon että mukavuudenhaluiset jäävät kotisohvalle jo silloin kun pitäisi harjoitella tapahtumaa varten.

Kyllä minä monta kertaa kysyn ja tenttaan ennen kuin otan chipin vastaan Suomi-juoksussa.

Ja yritän houkutella ainakin vielä seuraavalle kierrokselle, joten en usko monenkaan mukavuudenhalun takia keskeyttävän.

Uskon että mukavuudenhaluiset jäävät kotisohvalle jo silloin kun pitäisi harjoitella tapahtumaa varten.

Tällainen "takuu" lisää entisestään halua lähteä kokeilemaan, joten todennäköisesti nähdään sitten Suomi-juoksussa. Saa nähdä sitten, joudutko houkuttelemaan minua jatkamaan.

Jos matkailu kiinnostaa, niin yksi mahdollisuus ensimmäiseksi ultraksi voisi olla 180 km Nemea-Olympia -juoksun yhteydessä juostava 62 km pituinen Nemea-Levidi -juoksu. Kisa juostaan samaan aikaan (18.5.2012) ja samalla reitillä kuin Nemea-Olympia, ja aikaa 62 km juoksemiseen on 10 tuntia. Tarkemmat speksit löytyvät täältä.

Muokattu

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy