Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen ultra?

Recommended Posts

• Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eilen tuli juostua ensimmäinen varsinainen ultra, 71 km /1100 nousumetriä (no 50-vuotispäivänä 54 km). Tarkoituksena oli olla tällä viikolla Lapissa hiihtämässä, mutta kun korona nyt iski voimalla nii

Kiitos kysymästä! Se juoksu oli monella tavalla nappisuoritus itselle. Kuukausi Nuuksion maratonista Vaaroille meni aika iisisti, ekat 1,5vk olin flunssassa ja sit siitä sellasta ylläpitävää treeniä m

Koukkusuo polkuineen sijaitsee Keinukalliosta etelään eli kohti Nikinmäkeä. Haukkavuoren parkkipaikan löydät vanhan Lahdentien varresta, pitkän ja vankilalle johtavan mäen puolivälistä.   Un

Posted Images

Nyt ihan oikeesti Baldiini, ilmo sisään ja kisaamaan 24h. Tule espooseen niin annan vitoset aina kun ohitat minut, siis kun juokset sen 24h putkeen

en tule. en halua kiertää samaa rinkiä noin montaa kertaa. Sitä paitsi tuo 24h:n vaativa harjoittelu 200-250km per vko ei houkuttele yhtään. Ultra-ambitiot ovat tässä järjestyksessä: Two Oceans Marathon, The Comrades, Keys 100. Ne aikanaan ja niissä ei kierretä samaa rinkiä. Spartathlonkin olisi kiinnostavampi kuin tuollainen 24h sisähallitouhu, mutta ehkä se on minulle liian rankka juttu. Ei oikein nappaa yhtään edes ajatuksena ainakaan nyt. Mielummin juoksen niin, että tiedän missä maali on. Silloin jos juoksen nopeammin, olen aiemmin maalissa. Aikakisassa kuten 24h ei ole mitään hyötyä siitä, että juoksee nopeammin. Matka päin vastoin vain pitenee, eikä yhtään tiedä paljonko on vielä jäljellä. Se on ajatuksena erittäin masentavaa. Tosin harjoitusmääriä pitäisi lisätä rajusti, että kannattaisi nyt puhua mistään ultrista juuri nyt. Katsotaan uudestaan vaikka talvikauden jälkeen, kuinka treeni on sujunut ja pitäisikö joku maratonia pidempi käydä sipaisemassa vai ei.

Kyllä mä tässä olen Baldinin kanssa edelleen samoilla linjoilla. Jengin ei pitäisi rynnätä 24h-kisoihin ihan heppoisella taustoilla. Juoksutaustaa pitäisi olla (vähintään) lähempänä kymmentä vuotta ja koluta lyhempiä ultria riittävän monta vuotta. Sitten kun oikeasti tuntuu matka/aika loppuvan kesken, juoksee vaikka maran kisaviikolla pohjille. Kynnyksen pitäisi olla todella korkea. Kokeneiden ultraajien ei pitäisi kannustaa aloittelijoita osallistumaan kisoihinsa.

Kyllä mä tässä olen Baldinin kanssa edelleen samoilla linjoilla. Jengin ei pitäisi rynnätä 24h-kisoihin ihan heppoisella taustoilla. Juoksutaustaa pitäisi olla (vähintään) lähempänä kymmentä vuotta ja koluta lyhempiä ultria riittävän monta vuotta. Sitten kun oikeasti tuntuu matka/aika loppuvan kesken, juoksee vaikka maran kisaviikolla pohjille. Kynnyksen pitäisi olla todella korkea. Kokeneiden ultraajien ei pitäisi kannustaa aloittelijoita osallistumaan kisoihinsa.

Kysymys ei ole vain siitä etteikö uskaltaisi munata itseään, vaan siitä, että mitä järkeä on olla mukana tapahtumassa, jossa juoksu tuntuu aivan hirveältä koko ajan. Olin kerran maratonilla muutama vko sen jälkeen, kun nilkasta repesivät nivelsiteet ja mulla oli sellainen nahkainen "kenkä" tuossa nilkassa, jonka sivussa olevat tuet menivät sen kisan aikana nahasta läpi suoraan lihaan ja luuta kohti. Se oli melko mukava tunne ja puolen matkan jälkeen en pystynyt juoksemaan enää mäkiä ollenkaan. Sen jälkeen olen ajatellut niin, että mielummin käyn lenkillä ennen kuin menen maratonille ja mielellään niin, etten startissa ole ainakaan kauhean paljon loukkaantunein jaloin. Se on paljon mukavampaa silloin. Kyllä mulla ainakin 24h:ta kohtaan on niin valtava kunnioitus, etten missään tapauksessa lähtisi sellaista taivaltamaan ennen kuin olisi jonkinlainen varmuus asiasta ja edes joku 100 mailin kisa tehtynä alle. Olisi aivan kauheata olla vuorokaus radalla niin, että koko ajan tuntuisi pahalta.

Sen sijaan lyhyempiin ultriin voin osallistua. Viime kesänähän piti lähteä yrittämään Perniössä 60km kisaa 5min vauhdilla, mutta vapun jälkeen tuli loukkaantumiset. Mulla oli kuitenkin 40km lenkkejä muutama ja useita 30+, kerran 2kpl 32-35km vkonloppuna peräkkäisinä päivinä ja vauhti oli kuitenkin hiljaisimmillaan varmaan jotain 5.30 lenkeillä, joten ajattelin, että olisi voinut olla realistista lähteä työntämään vitosen vauhtia ja hiljentää sitten, jos se tuntuu ekalla kerralla vielä liian hankalalta.

Toki jokainen saa tehdä kuinka tahtoo, mutta minä en ainakaan lähde 24h juoksemaan ennen kuin tiedän, että minusta on siihen ja olen siihen harjoitellut ja ennen kaikkea ennenkuin tiedän, että ylipäätänsä haluan sellaisen kilpailun suorittaa. Minkään yllytyksen tai vedonlyönnin perusteella en lähde.

Ei minultakaan, pitänee tosiaan harkita lajivalintaa uudelleen.
Mutta sähän et olekaan mikään ultrajuoksija, koska kävelit säännöllisesti sitä 24h SE "taapertaessasi". Olet siis pelkkä ultrakävelijä. Odotan mielenkiinnolla millaisia tulosia alkaa tulemaan, kun kunnon juoksijat alkavat ultraamaan. Voi olla, että ultrakisoissa on silloin melko vähän osanottajia...

Baldini, MM-kutonenkaan ei treenaa noin paljoa, niin mihin sä ton sun kommenttisi perustat?

Jaerae tuossa jo kysyi kysymyksen johon Baldini et vastannut.

Itse voisin kysyä tästä seuraavasta kommentistasi saman asian.

Kysymys ei ole vain siitä etteikö uskaltaisi munata itseään, vaan siitä, että mitä järkeä on olla mukana tapahtumassa, jossa juoksu tuntuu aivan hirveältä koko ajan.

Mä en tiedä ainakaan ketään, joka olisi ollut mukana 24h-kisassa siten, että juoksu olisi tuntunut aivan hirveältä koko ajan. Eli mihin perustat kommenttisi?

Metin kommenttiin voisin todeta, että jos ei jengi ryntäisi 24h-kisaan liian "heppoisella taustalla" (= siellä ei olisi aloitteilijoita), niin siellä ei välttämättä olisi kisaa ollenkaan. Jos Endurancen kisan osallistumismaksu on tällä hetkellä 120e, niin se saattaisi olla 250-300e, jos siellä olisi vain meriiteiltään "kovemmat" juoksijat mukana. Sitten tosiaan voitaisiin kysyä, että olisiko nuo kokeneemmat juoksijatkaan tuolla summalla mukana ja olisiko kisaa laisinkaan? Ja mihin määritellään kokeneemman/kovemman juoksijan raja.

Jaa-a... Pitänee sitten odottaa jokunen vuosi ja varmaan juosta odotellessa vaikka ensimmäinen maraton. Minusta ihmisen kannattaa kokeilla juttuja jos ne kiinnostaa ja ovat laillisia ja ei jää poliisin haaviin ;) Eiköhän jokainen kaahlaa läpi oman elämänsä... Ultraten tai ei.

Mielenkiintoista luettavaa. Tuo luku mikä eniten tällä hetkellä kiinnostaa on tuo 100km juttu. Se että maratonin ja satasen treeni ei eroa toisistaan oikeastaan yhtään. Minulla on suunnitelmissa viikon päästä se ylipitkä lenkki. Mikä on sitten lenkin pituus on vielä arvoitus, vähintään maratonin mittainen on suunnitelmissa mutta paljon hitaammalla vauhdilla. Olen laskenut että menisin kisassa hiipivää 6 tunnin 50 km vauhtia. Realistinen loppuaika voisi olla tällöin 12 tuntia. Tosin voi olla että ainakin alkuun lähtee liian lujaa koska tuo 7min/km vauhti on todella vaikeaa ja rytmi kärsii vaikka olen sitä treenannut. Mielenkiintoinen luku oli myös tuo jalkojen iskunkestävyys, josta on täälläkin ollut puhetta. Itselläni on hiipivä matala askel, mutta siitä huolimatta polvet ja jalat joutuvat koville. No 80 kiloa painoa on ihan tarpeeksi jysäyttää asfalttiin yli 30 km matkoilla ja etenkin polvissa sen tuntee. Mutta hieno linkitys ja mielenkiintoista luettavaa.

Mutta sähän et olekaan mikään ultrajuoksija, koska kävelit säännöllisesti sitä 24h SE "taapertaessasi". Olet siis pelkkä ultrakävelijä.

Totta :-)

Henkilökohtaisesti olen tosiaan kiinnostuneempi siitä kuinka pitkälle pystyn etenemään omin jaloin vuorokaudessa kuin kuinka pitkään pystyn juoksemaan vuorokaudessa. Jos kävelemällä 5 min tunnissa alkumatkalla pystyn pitämään jalat juoksukuntoisina viimeisillä tunneilla niin minä kävelen. Katowicessakin aika moni näistä "minähän en juoksukilpailussa kävele" -tyypeistä tuli toisella puoliskolla selkä edellä vastaan, useimmat kävellen.

Myös järjen käyttö on sallittua ultrajuoksussa (tiedän, kuulostaa uskomattomalta).

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy