Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Ensimmäinen ultra?


Recommended Posts

Toisaalta - ihan sama mitä muut ajattelee.

Noin se on pakko ajatella ainakin mun juoksutyylillä, ruholla ja tiukoilla trikoilla! :D

Mutta juoksu-/kävelyrytmityksen kokeileminen edes vaikka niilla pisimmillä lenkeillä kannattaa. Moni on valitellut, ettei viitsi aloittaa kävelypätkiä ultran alupuoliskolla tms, kun takaisin juoksuun vaihtaminen tuntuu niin vaikealta. Harjoittelukysymyshän se vain on! Ja kumminkin jos ultrilla aikoo hyödyntää kävelyä, sitä kannattaisi ottaa mukaan alusta lähtien, jotta sen jalkoja säästävä vaikutus olisi maksimissaan. Kärjistetysti, joka jamppa osaa raahustaa kävellen silloin, kun ei jaksa enää juosta, mutta moni ei osaa tai nöyrry kävelemään tehokkaasti ja suunnitellusti jo ultran ensikilometreillä. En mäkään mikään kävelun himoharjoittelija ole. Silti pidän siitäkin puolesta jonkinlaista huolta, kun en vaan jaksa juosta noiin pitkästi kuin mieli tekisi (24h.. ..tai enemmänkin). Tavoite on pitää kävely tehokkaana loppuun asti (ja vaikka ohitella kävellen juoksijoita, kuten joskus Kaustisella olen onnistunut tekemäänkin). Espoossa jaksoin 56 kilometrin kävelyiden sekaan vähän juoksuakin, ja lopputulos oli tällaista ylipainoista hölkkääjää nykykunnossaan tyydyttävä sigun mukainen 24h-tulos.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eilen tuli juostua ensimmäinen varsinainen ultra, 71 km /1100 nousumetriä (no 50-vuotispäivänä 54 km). Tarkoituksena oli olla tällä viikolla Lapissa hiihtämässä, mutta kun korona nyt iski voimalla nii

Kiitos kysymästä! Se juoksu oli monella tavalla nappisuoritus itselle. Kuukausi Nuuksion maratonista Vaaroille meni aika iisisti, ekat 1,5vk olin flunssassa ja sit siitä sellasta ylläpitävää treeniä m

Koukkusuo polkuineen sijaitsee Keinukalliosta etelään eli kohti Nikinmäkeä. Haukkavuoren parkkipaikan löydät vanhan Lahdentien varresta, pitkän ja vankilalle johtavan mäen puolivälistä.   Un

Posted Images

Minä olen just sellainen kaikkien parjaama keski-ikäinen, läski tantta, joka kävelee ultrilla kun pysty juoksemaan hyviä maratonaikoja.

Mutta siis oikeasti, mulle taivas aukes tällä foorumilla kun numeroukko kirjoitti foorumin alkuaikoina todella selkeyttävän ohjeen kävelystä. Hän oli laskenut, kuinka vähän loppuaikaan vaikuttaa se, että kävelee esim. mäet alusta alkaen. Lisäksi sen saa siellä ultran loppupuolella ajassa kiinni kun jalat palautuu koko ajan niissä kävelypätkissä. Ja lisäksi hän antoi myös sen ohjeen, että se kävely ei saa olla kilpakävelyä vaan palauttavia pätkiä.

Sanon, että toimii. Millään muulla keinolla en olisi noita vaatimattomia kokeilijani päässyt maaliin kuin sillä, että olen alusta asti alkanut kävellä lyhyitä matkoja.

Tässä kuitenkin harjoittele ensin tyyli, mikä sopii itsellesi. Esim. jaamaatta juoksee pitempiä pätkiä ja kävelee pitempiä kuin minä. Minä taas pyrähtelen ja kävelen ja pyrähtelen ja kävelen. Kaustisella kuulemma kiinnitti huomiota se mun tyyli kun koko vuorokauden juoksin vain lyhyitä pätkiä ja kävelin lyhkäisiä. Voi olla hassun näköistä, mutta mitä sitten.

Se vain tässä on nykyään, että olen tullut niin mukavuudenhaluiseksi tantaksi, että enää lenkeilläkään en jaksa juosta koko lenkkiä vaan aina kävelen. Lisäksi maratonillakaan en viitsi enää juosta koko matkaa. Tai en jaksaiskaan tietenkään, mutta en jaksa enää repiä itsestäni siellä lopussa jalat väsyneenä kun olen sisäistänyt tämän ajatuksen, että kuka hullu rääkkää kivaa ihmistä ja kun lopussa kävelee pätkiä, jalat ei ole kipeät seuraavana päivänä. Ja mulle on aivan sama, onko se mun loppuaika 5 minuuttia huonompi vai parempi. Mutta se on kiva kun seuraavana päivänä on jalat palautuneet jo heti aamusta ja ei tarvitse kipeillä jaloilla könkätä.

Kiitos numeroukon, minusta tuli hyvä ja näppärä kävelijä :)

Link to post
Share on other sites

Minulla on lenkkimaasto osin aika mäkistä ja kävelen yleensä suurimmat mäet. Juodessa pidän myös aina kävelytaukoja. Matolla juoksuun olen saanut puhtia tuosta 14-1 jaksotuksesta. Voi keskittyä varttiin kerralla joten nyt motivaatio riittää pidempiinkin mattojuoksuihin kun ennen tunti oli lähes maksimi mitä pää kesti... Kyllä kävely siis harjoitellessa kannattaa :)

Link to post
Share on other sites

Kävelyäkin kannattaa - niin uskomattomalta kuin se kuulostaa - harjoitella ja erityisesti juoksu/kävely -rytmistyä, jotta löytää itselle sopivimman jaksotuksen. Minä teen lähes kaikki pidemmät lenkit siten, että kävelen alusta pitäen säännöllisesti, esim. 11/1 tai 14/1 rytmityksellä.

Tämä oli vastaus mitä itsekkin mietin. Kävelen reeneissäkin pidemmillä lenkeillä ja haen sen itselle mukavimman jaksotuksen. Ja oikesti mulle on aivan sama mitä joku muu ajattelee jos kävelen. Niin ja olihan siihenkin Kekiltä hyvä vihje suoraan "niksi pirkasta" se vähemmän häpeä tapa. Puhua puhelimeen tai juoda kävellessä :thumbsup:

Kiitos Corner kannustuksesta, noita on aina kiva lukea. Silloinkun kyselin täällä palstalla vauhdin jaosta Forssan maratoniin sain hyvät ja oikeat ohjeet. Sekä kannustukset että siihen pystyn, niinkuin nyttenkin ;)

Link to post
Share on other sites

Itse olen harjoitellut tuota kävelemistä niin että menen 4 km lenkkiä ja joka kierroksella kävelen viimeiset parisataa metriä ja siitä myös samanverran eteenpäin. Samalla juon ja tankkaan. Suurin opetteleminen on päästä taas uuteen juoksurytmiin mutta se alkaa sujua aika nopeasti. Sitten kun on tarpeeksi kilometrejä takana niin oloa helpottaa se että kohta taas voi kävellä. Keskikesällä pitäisi kokeilla yhtä yli 50 km matkaa ja sitä miten paikat kestää ja mitä voi Wihan aikana tankata. Illalla lähden ja yön juoksen/kävelen. Saa mennä rauhassa eikä ihmiset toljota mikä hullu tuolla menee. Lisäksi joka toisella kierroksella tulen kotipihan kautta johon perustan huoltopisteen. Matkaa tulee 450 metriä yhteen suuntaan, mutta huolto on omalla pihalla joten siihenkään ei tarvitse tehdä erikoisia järjestelyjä. Lisäksi pääsee vessaan ym. jos on tarve.

Link to post
Share on other sites

Kysynpä tässä kokeneemmilta neuvoa, kun olen pohtinut eväitä Zugspitz Ultra Trailille. Järjestäjien puolesta on 10-15 km välein huoltopisteitä, joissa on tarjolla urheilujuomaa, geelejä, energiapatukoita sekä hedelmiä. Tarkempaa tietoa eväiden laadusta ei ainakaan vielä ole. Olen miettinyt minkä verran tuon lisäksi kannattaa ottaa omia eväitä mukaan. Mieli tekisi luonnollisesti mennä mahdollisimman vähillä kantamuksilla. Olen miettinyt, riittäisikö eväiksi urheilujuoman lisäksi 5 Maximin 100 g geeliä ja proteiinipatukka? Jos ajattelee, että huoltopisteillä saa syötyä noin 30-40 g hiilihydraatteja, niin geelien kanssa siitä tulisi noin 60-70 g hiilihydraatteja / 10-15 km.

Toisaalta, tavoiteaika on noin 15-17 h. Per tunti laskettuna hiilihydraattien määrä jäisi tällöin noin 40-50 grammaan. Ajatuksia?

Ja toinen kysymys: Miten olette tankanneet tällaisille ultrille? Samaan tapaan kuin maratonille?

En ole enää viime aikoina juuri tankkaillut millekään matkalle. Kun keventää treeniä ja syö samaan malliin, täyttyy tankitkin tarpeeksi. Kisan aikainen tankkaus on pitkissä suorituksissa se tärkeämpi juttu. Energiaa on hyvä saada tarpeeksi. Paljon ja mistä, on taas henkilökohtaista. Mulla on rauhalisemmissa ja pidemmissä kisoissa toiminut hyvin patukat/muu kiinteä ja nopeammissa tasaisemmissa sitten geelit/urheilujuoma. Liikaa ei kannata kantaa.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Ensimmäiseen oikeaan ultrakilpailuun olen lähdössä Vaarojen maratonin ultralle lokakuussa.

Tällä hetkellä takana on tälle vuodelle n. 1700km juoksua ja pitkiäkin omia lenkkejä olen myös tehnyt.

Edessä vielä ennen Kolia on HCM ja Nuuksio Classic joiden jälkeen ajattelin siirtyä hieman erilaiseen harjoitteluun.

Kysyn siis onko järkevää tehdä viikossa 3 x 3h (esim. to, to, su) maastolenkkejä pk-sykkeillä syyskuun ajan vai olisiko järkevämpää vain juosta tasaisemmin pitkin viikkoa esim. yhden pitkän kanssa?

Link to post
Share on other sites

Kysyn siis onko järkevää tehdä viikossa 3 x 3h (esim. to, to, su) maastolenkkejä pk-sykkeillä syyskuun ajan vai olisiko järkevämpää vain juosta tasaisemmin pitkin viikkoa esim. yhden pitkän kanssa?

Sanoisin että on järkevämpää jakaa kuormitusta tasaisemmin viikolle. Itselläni kovempien viikkojen kaava on tällä hetkellä se että juoksen suurin piirtein joka päivä 20-25 km aamupäivisin ja iltaisin 10-20 km. Poikkeuksena viikonloppuna pitkis 30-40 km. Tuohon settiin saa sovitettua myös pari kovempaa treeniä. 3:lla pitkiksellä ei oikein saisi tehoja mukaan.

Tosin voisin kuvitella juoksevani ihan yhtä hyvin myös esim. Ma 15+15, Ti 30, Ke 15+10, To 30+10, Pe lepo, La 20+15 ja Su 40 km kaavalla. Mutta en voisi kuvitella juoksevani ti 30, to 30 ja su 30 ELLEI viikko sisällä muina päivinä yhtä paljon juoksua.

Henk. koht. olen sitä mieltä että myös ultrille tarvitaan tehoharjoituksia. Pelkkä määrän mättäminen ei riitä ainakaan silloin kun pyrkii koviin tuloksiin.

Link to post
Share on other sites

Takoituksena nyt ei ole pyrkiä koviin tuloksiin vaan tavoitteena on päästä maaliin.

Pitää harkita vaihtaisiko yhden pitkän kahteen vauhdikkaampaan lenkkiin, kuitenkin viime viikonlopun maratonia varten on kesä vauhdikkaampaakin menoa sisältänyt.

Ultrissa

hyvä tulos = maaliin pääsy

kova tulos = maaliin pääsy ilman suuria ongelmia

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy