Jump to content
Juoksufoorumi.fi

XIX Vantaan Maraton 14.10.2012


Recommended Posts

Juu, en ajatellut todellakaan, että kyseessä olisi reitin mittaajan virhe! Lähinnä kummastelin omaa mittaria hieman pettyneenä näin isoon heittoon ja mietin mahdollisuutta, että olenko juuri pystynyt mutkittelemaan liki 600m verran... :viheltely:

Sen verran olen GSP -tekniikkaa käyttänyt muissakin harrastuksissa ja asiaa sivusta seurannut, että mielestäni ei kannata olla kovin ihmeissään esim 600 metrin heitosta maratonilla. Lähinnä mielestäni uskomatonta, jos joku saa mitattua matkan sadan metrin tarkkuudella gepsillään oikein. Vekotin tallentaa sijaintia tietyllä taajuudella. Tarkallakin GPS-laiteella on täysin normaalia, että hetkittäisessä sijainnissa on heittoa esim. 5 metriä. (Metrilleen tarkka sijainti saataisiin vain keskiarvottamalla esim. 10 minuutin ajalta samaa pistettä...) Tarkkuus on riippuvainen monesta muustakin asiasta kuin itse laitteesta: esim. ympäristön maasto, puut, rakennukset ja jopa säätila. Joidenkin laitteiden laskennalliset algoritmit osaavat korjailla virhettä, mutta kun viiva vedetään pisteestä pisteeseen, niin kyllä siitä yleensä aina enemmän tulee sis-sakkia kuin suoraa ommelta. Aika tarkkojahan nuo Garminin rannelaitteet vaikuttavat nykyisin olevan, mutta niin lapsenomaista uskoa nykytekniikan ylivertaisuuteen ei kannata harrastaa, että kuvittelisi joka kerta saavutettavan edes alle 1 % tarkkuutta matkan pituuteen. Puhelimen träkkerillä pidän ihan normaalina +5% mittaustulosta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 522
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kilpailu oli järjestelyjen puolesta niin hyvä, ettei vaateliaskaan juoksija löydä kovinkaan montaa valituksen aihetta. Minusta Vantaalla on mahtava henki talkooväen keskuudessa, ainakin sellaisen tunnelman saa juoksijana. Tuntee itsensä tervetulleeksi. Kaikissa kilpailuissa ei tälläistä tunnetta ole.

Aivan mahtavaa on maratonin huoltojen jälkeen juoda pullakahvit. Santsasin ainakin pari kertaa, ja vielä siinäkin tuli niin mukavaa kommentointia, että vieläkin muistelen hymyssä suin.

Reittihän on suht nopeahko, vaikkakin runsaat käännökset, sekä pätkä hiekkatietä syö vauhtia ainakin omassa juoksussani (tämän läskimassan suunnanmuutokset vievät runsaasti voimia ja olen erittäin huono hiekalla juoksija). Nytkin viimeisellä kierroksella hiekkatiepätkä meni noin 10 sek/km hitaammin kuin asfaltilla, edellisillä kierroksilla otin niissä pataan vain 5-7sek/km.

Kiistatta Suomessa parhaiten järjestetty maratontapahtuma mihin olen osallistunut.

Link to comment
Share on other sites

Omasta puolestani tahdon myös kiittää Vantaa Maratonin talkoo väkeä ja järjestelyjä, kaikki toimi moitteettomasti ja reitti on hyvä, lukuunottamatta juuri näitä FG:n mainitsemia juttuja....itsellä ei se hiekkaosuus vaikuta niin radikaalisti kuin tuollaisella "huippumaratoonarilla":running:, mutta niitä jyrkkiä käännöksiä saisi olla vähemmän....mutta omaan PB:hen 7min parannus, loppuajan ollessa 3.16.22 ei voi olla kuin tyytyväinen!:vrolijk_26:

Erityiskiitos myös tästä pullakahvi tarjoilusta juoksun päätteeksi, ei ole mitään mukavampaa tapaa palkita itsensä kuin nauttia pullakahvit juoksun päätteeksi....ja rupatella mukavia toisten juoksijoiden kanssa, juuri tässä yhteydessä vaihdettiin FG:n kanssa muutama sana sen enempää kuitenkaan tuntematta toisiamme!:smile-new:

Link to comment
Share on other sites

Noista mitoista: minulla Suunto Ambit mittasi 42,4 km, mihin olen hyvin tyytyväinen - tarkka peli. Palautumisajaksi härveli suositteli 120 tuntia eli tuollaiset 5 päivää (!) pitäisi olla juoksematta. No nilkka otti sen verran osumaa, että pari kolme päivää menee varmaan ihan kinkkaillessa, tuskin viittä.

Hienot oli muuten järjestelyt, vaikka osataan sitä muuallakin mm. Mikkelissä sai lihakeittoa suihkun jälkeen, nam!

Link to comment
Share on other sites

Kiistatta Suomessa parhaiten järjestetty maratontapahtuma mihin olen osallistunut.

Tuohon on helppo yhtyä.

Oma Garmin 305 näytti matkaksi 42,19, johtuen varmaan siitä että olin tutustunut reittiin ennalta ja noteerannut jotenkuten ideaalia ajolinjaa. Reitillähän on kyllä muistaakseni ainakin yksi alikulkutunneli jossa ainakin oma Garmini hetkeksi katkaisi satelliittiyhteyden. En tiedä saattaako se jotenkin vaikuttaa mitattavaan matkaan,mutta väliäkö sillä.

Link to comment
Share on other sites

Noista mitoista: minulla Suunto Ambit mittasi 42,4 km, mihin olen hyvin tyytyväinen - tarkka peli. Palautumisajaksi härveli suositteli 120 tuntia eli tuollaiset 5 päivää (!) pitäisi olla juoksematta. No nilkka otti sen verran osumaa, että pari kolme päivää menee varmaan ihan kinkkaillessa, tuskin viittä.

Hienot oli muuten järjestelyt, vaikka osataan sitä muuallakin mm. Mikkelissä sai lihakeittoa suihkun jälkeen, nam!

Joutsenossakin sai lihakeittoa. Ja maistui hyvälle, vaikka maran jälkeen pakki ei yleensä paljon vastaan ota mitään niskoittelematta. Nyt otti. Mutta aiheeseen, Vantaan tapahtuma on hyvä ja vieläpä lähellä, joten helppo siirtyä kisapaikalle.

Link to comment
Share on other sites

Pitkämatkalaisetkin kotiutunut. Vantaa oli hyvin järjestetty tapahtuma - kaikki pelasi loistavasti - kiitoksia siitä. Oma juoksu ei mennyt niinkuin alunperin olin suunnitellut. Tavoitteeksi olin asettanut 2.52 alituksen. Vanhanaikaisestihan siinä sitten kävi niinkuin monelle muullekin - tiiättehän. 38 km oli se käännepiste jonka jälkeen peli oli menetetty. Kaksi viimeistä oli aivan kauheita km. Viimeistä edellistä km en paljon muuta muista kuin alikulun jossa taitelin jotenkin pystyssä. Lopussa viimeistä edellissen sillan kupeessa joku kannusti ettei ole enää kun 600 m matkaa - tuntu muuten pitkältä. Tavoite oli juosta tasaisesti tuota tavoite aikaa - ehkä olisi mennyt tai sitten ei - nälkää jäi kyllä kovasti ja harmitus suuri. No kuitenkin ennätys parani toista minuuttia 2.55,xx

Link to comment
Share on other sites

Heinäkuun alkupuolella kehittyneen rasitusmurtuman vuoksi juoksut jäivät pitkäksi aikaa ja Vantaan tulokseksi näytti jäävän DNS (lääkärinkin mielestä). Tasan kolme viikkoa ennen starttia päätin kokeilla koipea ja rauhallinen 24km testilenkki meni ihan kivasti. Siitä sitten muutama lenkki alle ja Vantaan starttikarsinaan. Ensimmäistä kertaa jännitti pääseekö edes maaliin asti. Tarkoitus oli lähteä leppoisaa 5:30min/km vauhtia, kun ennätystä ei kuitenkaan ollut tarkoitus edes yrittää. Kilometrit menivät kuitenkin 5min/km pintaan ja vauhti kasvoi aavistuksen jokaisella kierroksella. Loppuaika oli 3:33 ja omasta ennätyksestäni jäin vain kahdeksan minuuttia.

Parin kierroksen verran peesailin kolmikkoa, joiden vauhti oli mukavan tasainen. Yksi heistä (pipopäinen) lähti sitten 27-28km kohdalla ottamaan loppukiriä ja jäin kahden herran taakse taittamaan matkaa. Lähdin kolmannen kierroksen loppupuolella ottamaan pientä loppukirin tapaista, kun toinen herroista haki kahvia?? radan varrelta siinä hiekkatieosuuden kohdalla. Jos kyseiset juoksijat tunnistavat itsensä tuosta, niin se pitkätukkainen kaveri kiittää suuresti jänöilystä!

Juoksukilometrejä oli starttia edeltäviltä kolmelta kuukaudelta yhteensä takana 115, juoksin ensimmäistä kertaa pitempää matkaa pitkissä vermeissä, lenkkareilla olin juossut n. 100km, reitillä tarjottava urheilujuoma oli ihan uutta ja edellisenä päivänä tankkaus suoritettiin kermakakun voimin tytön syntymäpäivien vuoksi. Joten aika hyvät edellytykset oli tuskaiselle taipaleelle. Mutta yllätykseksi maraton ei ole koskaan tuntunut noin helpolta! Maalissa jalat olivat sellaisessa kunnossa, jossa ne normaalisti puolikkaan jälkeen ovat. Portaat varustesäilytykseen kuljin täysin normaaliin tapaan jne. Polvet tulivat sitten illemmalla hieman kipeiksi ja kipuilu jatkui seuraavana päivänä, mutta jo tiistaina olisi voinut lähteä uudelleen lenkille.

Tapahtuma oli loistavasti järjestetty, toissavuodesta parannusta oli tullut myös nettoaikojen ottamisen suhteen. Bändit olivat mukava lisä, vaikkakin se ensimmäinen sattui olemaan 2. ja 3. kierroksella tauolla, mutta silti siinä oli kaveri tsemppaamassa juoksijoita. Ainoana pettymyksenä "ihanaa leijonat, ihanaa" jäi kuulematta loppupuolen omakotialueella :) Olikohan se tänä vuonna soittolistalla ollenkaan?

Kiitokset järjestäjille ja talkooporukalle omasta puolestanikin!

Toivottavasti ensi vuonna pääsee taas starttiin mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Tapahtumaa on nyt paljon kehuttu mutta minä antaisin noottia yhdestä asiasta, nimittäin lähdöstä. On muuten todella v...mäinen lähteä takaa kun edessä on 500 hitaampaa juoksijaa. Ohi ei vain pääse koska ei ole tilaa. Vasta 1-2km päässä on alkanut jono sen verran rakoilemaan että ohituspaikkoja alkaa saamaan ilman suurempia tönimisiä.

Ehdottaisin että lähtöpaikkaa muutettaisiin niin että pari ekaa kilsaa päästäisiin juoksemaan leveää autobaanaa pitkin tai juoksijat laitettaisiin ryhmiin tavoiteajan perusteella. Tämä on luultavasti suurempi ongelma puolikkaalla kuin täydellä matkalla koska puolikas vedetään alusta loppuun täysillä mutta koko matkalla ei lopputulokseen juuri ole merkitystä jos pari hitaampaa kilsaa tulee alkuun.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy