Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uusi lisenssikäytäntö triathloniin 2012->


jiivee
 Share

Recommended Posts

Ymmärsinkö oikein, että seuran kuuluminen ei jatkossakaan ole pakollista, mutta esim. Kuopion ensi kesän SM-kisan yhteydessä olevan 1/4 kisan osalta tulisi 3 euron rekisteröitymismaksu osallistumismaksun päälle. Mikäli järjestäjä haluaa käyttää liiton tarjoamaa ilmoittautumispalvelua, niin siitä tulisi 2 euron lisämaksua edellämainittujen päälle? Kiskon kisa "villinä ja vapaana" perisi vain järjestäjien määrittämän osallistumismaksun?

Link to comment
Share on other sites

Tuo kuulosti näin asiaan perehtymättömälle aika hyvältä tavalta ratkaista asia. Varsinkin se että maksut maksetaan kilpailumaksun yhteydessä ja se on vain pari euroa noihin kuntolähtöihin. Edelleen epäilen tuon mainospostin lähettämisen laillisuutta, mutta ehkä tuossa on konsultoitu jotain oikeusoppinutta? Asia on eri jos liitto ei anna tietoa kolmannelle vaan jakaa mainokset itse? Kuitenkin olen käsittänyt että sähköpostia ei nimenomaan kansalaisen tarvitse lähettää mihinkään jos haluaa kieltäytyä kumppaneiden mainoksista vaan nimenomaan kilpailijan pitäisi erikseen sallia mainosten lähettäminen esim. merkkaamalla ilmoittautumisjärjestelmässä tai jäsenmaksussa joku ruutu. Nyt tarvitsee siis sähköpostilla kieltäytyä kokonaan rekisteröitymästä liiton jäseneksi (jolloin liitolla on taas yksi jäsen vähemmän) jos vain ei halua mitään kaupallisia tiedotteita. prkl. Kyllä tuntuu olevan jääräpäinen linja tuo että kauppiaiden on nyt päästävä apajille vaikka väkisin. Tällä systeemillä joudun ehdottomasti kieltämään rekisteröitymisen vaikka en mitenkään haluaisi olla pois liiton jäsentilastoista. Mutta muuten hyvä!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Oikein tulkittu, Konttila. Tosin en tiedä tuletko edes missän vaiheessa näkemään niitä erillisinä maksuina vai onko kyseessä yksi könttäsumma.

Mitenköhän kun kaikki seuran jäsenet ovat automaattisesti rekisteröityjä liiton jäseniksi niin ilmeisesti mainoskieltosähköposti tulee lähettää jo siinä vaiheessa liittoon kun maksaa seuran jäsenyydestä ? Vai voiko seuran jäsen ollenkaan välttää mainoksia? Ja onko lähetettävä aina uusi posti jos menee seuran jäsenenä kisaan ja maksaa kisan rekisteröitymis(lisenssi)maksun koska nekin tiedot lisätään sinne mainoslistalle?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Edelleen epäilen tuon mainospostin lähettämisen laillisuutta, mutta ehkä tuossa on konsultoitu jotain oikeusoppinutta? Asia on eri jos liitto ei anna tietoa kolmannelle vaan jakaa mainokset itse? Kuitenkin olen käsittänyt että sähköpostia ei nimenomaan kansalaisen tarvitse lähettää mihinkään jos haluaa kieltäytyä kumppaneiden mainoksista vaan nimenomaan kilpailijan pitäisi erikseen sallia mainosten lähettäminen esim. merkkaamalla ilmoittautumisjärjestelmässä tai jäsenmaksussa joku ruutu.

Pykälät riippuvat viestivälineestä:

1) Kuluttajaa ei saa lähestyä sähköisen median suoramarkkinoinnilla (sähköpostit ja tekstiviestit lähinnä) ilman, että hän on erikseen antanut siihen luvan. Eli oikeus kieltää suoramarkkinointi jälkikäteen ei riitä, lupa sähköisen suoramarkkinointiin pitää olla kysytty (ja saatu) kuluttajalta etukäteen. Ja tätä lupaa ei saa siis kysyä sähköisessä suoramarkkinoinnissa, koska jo tämä kysely katsotaan mainonnaksi.

2) Sen sijaan "perinteisellä" suoramarkkinoinnilla (kirje, kortti, paketti tms.) saa lähestyä kuluttajaa, ellei tämä ole sitä erikseen kieltänyt.

Liittohan ei totea uutisessa, miten viestejä lähetetään. Mutta jos liiton tyypit ovat linjoilla, kannattaa huomioida, että jos jäseneksi haetaan nettilomakkeella, jossa on paikka rastille "minua saa lähestyä sähköisellä suoramarkkinoinnilla", ei tämä kohta saa edes olla valmiiksi rastitettuna (siis niin päin, että saa lähestyä), vaan lupa katsotaan annetuksi vain, jos kuluttaja itse aktiivisesti valitsee antaa luvan.

Link to comment
Share on other sites

Vielä siis tarkennus: kuluttajaa saa lähestyä sähköisestikin, jos seuraavat kolme ehtoa täyttyvät:

- kuluttaja on lähestyjän (ei kolmannen osapuolen) asiakas (tai ollut viimeisen olikohan se kahden vuoden aikana); tämä täyttyy

- asia, jolla lähestytään, liittyy kiinteästi tuotteeseen tai palveluun, jonka kuluttaja on ostanut; eli voi lähestyä jäsenyyden uusimisella, mutta ei vaikka lenkkaritarjouksella tai triathlonleirin tiimoilta

- kuluttajaa lähestytään samassa kanavassa, jolla tuote/palvelu on ostettu; eli meiliä saa lähettää, jos jäsenyys on vahvistettu meilillä, mutta ei, jos jäsenyys solmittiin nettilomakkeella.

Lisäksi asiakasta saa lähettyä selkeästi tiedotuksellisilla (ei markkinoinnillisilla) viesteillä, esim. jos vaikka lisenssikäytäntöön tulisi muutoksia kesken kauden, siitä saa kertoa kaikille kaikissa kanavissa. Mutta ei esimerkiksi mainostaa SM-kisoja sillä verukkeella, että niiden pvm/paikka on vaihtunut tms. Eli nuo sähköiset yhteystiedot kerätään usein juuri tällaisia tiedotuksellisia asioita varten (tyyliin: joku ilmoitti meille, että aiot katkaista jäsenyytesi kesken kauden, varmistamme, pitääkö tämä paikkansa).

Muokattu
lisäys loppuun
Link to comment
Share on other sites

Ok kiitos pölhö, eli tarpeeksi näitä tulkittuani kieltomeiliä on sitten mahdollisesti lähetettävä aina kisan yhteydessä jos ei halua MITÄÄN POSTIA mutta sähköpostimainoksia sieltä ei saisi lähetellä vaikka olisivatkin tri-aiheisia eikä kaupata triathlon-lehteä puhelimessa. Eli sikäli kun mennään lain mukaan niin tuon homman pitäisi toimia hyvin ja s-postiin tulisi vain liiton asiatiedotteita. Vai voikohan lähestyä jollain mitättömällä asialla jonka yhteyteen on liitetty näytöllinen mainoksia..?

Muokattu
asiavirheen korjaus
Link to comment
Share on other sites

Tai siis, jos kisajärjestäjä noudattaa lakia, vältyt mainoksilta, kun et mene rastimaan "JOO, spämmätkää sponsorien kanssa laatikkoni tukkoon". Jos tätä ei ole tehnyt, ei kieltomeiliä pitäisi joutua lähettämään.

Juuri tämän vuoksi älähdin siitä Ain-Alar Juhansson -viestistä viime kesänä... jäljet johtavat minun kierossa mielessäni Savoon... vaan ehkä sielläkin on opittu kerrasta!

Link to comment
Share on other sites

Mutta vielä pölhö..eikö tuota muotoilua "Järjestäjä kerää tiedot (nimi, seura, osoite, puhnro, s-posti, syntymäaika) kaikista tapahtumaan osallistuvista kilpailijoista ja toimittaa tiedot liitolle. Suomen triathlonliitto ei luovuta tietoja kolmannelle osapuolelle, mutta voi lähettää omia sekä yhteistyökumppaneiden tiedotteita kilpailijalle. Jos kilpailija/kuntoilija kieltää rekisteröinnin on hänen ilmoitettava siitä tieto liitolle osoitteeseen info@triathlon.fi" voi tulkita nimenomaan niin että lisenssimaksun maksaessaan ja tämän litanian siis lisenssin sääntöjen muodossa hyväksyessään kilpailija on hyväksynyt että 'joo, spämmätkää s-postini täyteen mainoksia'? Siinähän juuri nimetään että s-posti ja puhnro ovat niitä tietoja joita liitto voi käyttää lähettäessään yhteistyökumppanien tiedotteita. Jotenkin itse oletan että tuo lause on juuri sen vuoksi lisenssin sääntöihin ylipäätään laitettu että sen myötä lisenssin maksamisesta tulee samalla suostumus noiden yhteystietojen kaupalliseen käyttöön. Ei hitto mitä munkkilatinaa..kiva että tehdään säännöt joiden tulkitsemiseksi pitää olla oikeustieteiden tohtori.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Niin...

Olikohan tässä olennainen asia kuitenkin se, että saadaan harrastajat rekisteröityä virallisesti ja samalla sitten mahdollistetaan lajille/ liitolle paremmat taloudelliset toimintamahdollisuudet?

Ei luulisi olevan vaikea tosin toteuttaa sellaista vaihtoehtoa, että rekisteröityminen liittoon onnistuu mutta samalla kieltäytyy mainospostista.

Link to comment
Share on other sites

Ei tosiaan luulisi olevan vaikeaa mutta pahalta tuo näyttää. Jotenkin tuntuu ettei tuolla osata tehdä mitään oikein hyvin. Voisiko kerrankin tehdä jäsenten edun (ja lain hengen) mukaisesti asiat eikä aina kuten joku muu taho on vaatinut?

Mutta kuten sanottu niin rekisteröitymistä itsessään en vastusta jos se muuten sujuu noin hyvin kuin tuossa mallissa on esitetty ja sillä saadaan 53ke kassaan joka voidaan käyttää lajin parhaaksi :) Ja kyllä minä pitkin hampain nuo mainoksetkin hyväksyn ja niistä erikseen kieltäytymisen jos niillä oikeasti saadaan merkittävä tulo, mutta muotoilu on siltikin huono koska jonkun kieltäytyessä noista tiedotteista liitto menettää aina jäsenen jota kipeästi tarvittaisiin rahoituksen saamiseksi. Eli jotenkin sitä pitäisi parantaa. Eikö voisi vain erikseen mainoksista kieltäytyvätkin kirjata jäseniksi mutta jättää ne pois mainoslistalta? Mikähän sen estää tänä tietotekniikan aikana. Ja mikä estää sen ettei ilmoittautumisjärjestelmässä voi kieltäytyä tiedotteista vaan vain sähköpostilla jonka joku joutuu erikseen lukemaan. Koska sponsori halusi muotoilla asian niin että koko lista on käytössä eikä kukaan ehdottanut muuta? En oikein keksi muutakaan syytä. Tai sitten se on vain hätäisesti laadittu eikä asiaa ole ajateltu loppuun.

Mutta lupaan että annan tämän nyt olla enkä arvostele liittoa enää mistään tällä palstalla ainakaan vuoteen. ;)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tuollainen x euroa per kisa on ihan hyvä maksu. Vastaa vähän ulkomaiden joillakin maratoneilla veloitettavaa chipvuokraa (esim. Berliinissä 6e). Kuluttaja voi siellä valita ostaako chipin itelleen vai vuokraako. Sama juttu tuossa eli voi liittyä jäseneksi tai sitten ei ja maksaa kertalipun, mutta tärkeintä on se, että kuluttajalla on mahdollisuus valita. Itse esim. menen kertamaksulla aina julkisissa kulkuneuvoissakin, enkä osta mitään matkakorttia, mihin ladataan rahaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy