Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jaksotettu pitkis välikävelyllä?

Sigma
 Share

Recommended Posts

Kokeilin viime viikonloppuna hieman erillaista pitkistä. Juoksin esinsin 14km, jonka jälkeen pysähdyin 5min ulkoilumajalle ostamaan pientä purtavaa (karjalanpiirakka ja munkki), mukana myös nestereppu ja banskuja.

Sitten kävelin 5km reippaalla tahdilla (sykkeet yli 110). Lopuksi juoksin vielä 13km.

Yhteensä matkaa 32km, joista 27km juoksua. Olinhan minä melko väsynyt lopussa, mutta en niin kovasti kuin jos olisin juossut vain suoraan 27km. Ainakaan mielestäni.

Treeninä oikeastaan hyvin nautinnollinen ja pääsi vetämään pitkän rundin helsingin ympäri. Onko muilla kokemuksia tai jotain viisaita neuvoja onko tuollainen treenaaminen järkevää? Vastaako tuo sitten millään tavalla normaalia 20+km pitkistä?

Oon myös miettynyt olisiko mitään mieltä vetää joku viikonloppupäivä 2-3 täysin erillistä noin 10km lenkkiä pitkiksen korvauksena.

-Sigma

Tavoitteena puolimara 1:45 ja täysmara 3:45 vuonna 2012

Jos tuntui helpommalta myös harjoitusvaikutus on hieman pienempi kuin yhtäjaksoisessa juoksussa. Sama pätee lenkin paloitteluun. Voi olla kuitenkin peruskuntokaudella ihan hyviä vaihtoehtoja molemmat. Maratonin valmistavalla kaudella (alkaen 3-4 kk ennen kisaa) tietenkin juostaan pitkikset pitkiksinä.

Varmaan tulee näkemyksiä laidasta laitaan. Itselläni ei ole perusteltua mielipidettä, mutta aikoinaan kaverini treenasi jollain Jeff Gallowayn ohjelmalla (taisi olla Juoksija-lehden Maraton-kirjasta), johon kuului nimenomaan pitkiksillä kävelyä välillä. Aika lyhyellä treenillä kaveri pääsi sellaiseen kuntoon, että selvitti maratonin läpi ilman suurempia vaikeuksia. Aikatavoitteita hänellä ei ollut, mutta jos treeniin olisi lisännyt kovempivauhtisia lenkkejä ja ohjelman kestoa olisi vähän venyttänyt, niin ehkäpä aikakin olisi voimnut olla ihan kohtuullinenkin.

Juoksemisen olen itse vasta aloittanut joten kokemusta ei hirveästi ole, mutta peruskuntokaudella aion itsekin varmasti moisia "retkeilyjä" harrastaa. Pitkän lenkin tarkoitushan on kehittää rasva-aineenvaihduntaa ja jalkojen iskukestävyyttä ja tuotahan tuollaset pitkät lenkit hyvin palvelevat. Tulee hyvää matalatehoista harjoitusta helposti ajallisesti pidemmälti kuin pelkällä juoksulla ja siten jaloillaoloaika myös pidempi. Plussana vielä loukkaantumisriski pienenee ja varmasti henkisestikin helpompia, kun on lupa välillä kävelläkin :)

Lähempänä maratonia aion vetää kuitenkin pitkät lenkit kokonaan juosten.

varmasti henkisestikin helpompia, kun on lupa välillä kävelläkin :)

Varmaan helpompaa, mutta ei parempaa. Huomasin itsestäni kun muutama aika sitten harrastin kävelyä juoksun lomassa, että kun siihen oli annettu lupa, niin eikun kevelyksi heti kun hiukankin alkaa ahdistaa.

Eli poittini on että jos tavoitteellisesti harjoittelee niin ei kävelyä, mutta jos vaan jolkottelee, niin mikä ettei.

Varmaan helpompaa, mutta ei parempaa. Huomasin itsestäni kun muutama aika sitten harrastin kävelyä juoksun lomassa, että kun siihen oli annettu lupa, niin eikun kevelyksi heti kun hiukankin alkaa ahdistaa.

Eli poittini on että jos tavoitteellisesti harjoittelee niin ei kävelyä, mutta jos vaan jolkottelee, niin mikä ettei.

Niin no, mistä sitä tuosta paremmasta tietää. Ja sekin on totta, että jos kävelyyn on annettu lupa, niin voi heittää kävelyksi kun rupeaa ahdistamaan. Entä sitten jos kävelyyn on annettu lupa vaikka 5km:n juoksun tai 30min juoksun jälkeen? Ei ainoa juoksu/kävely vaihtoehto ole se, että kävele kun huvittaa tai tuntuu ahdistavalta.

Itse olen tehnyt noita muutaman ja tulen tekemään jatkossakin, koska varsinkin ultraharjoittelussa tuota kävelyn ja juoksun vaihtelua on harjoiteltava. Minä kun vielä olen niin lapanen, etten jaksa juosta 24h putkeen (tämä oli Metille). Toki olen sitä mieltä, että maratonharjoittelussa pitkikset pitkiksinä (juoksemalla) ja taisin viimeksikin niin kirjoittaa kun täällä asiasta keskusteltiin, mutta hyvää peruskuntotreeniähän tuo on. Ja niinkuin Oliver74 sanoi, tulee hyvää pidempää matalatehoista harjoitusta vähemmällä rasituksella jaloille.

Mielummin niin, että tekee juoksu-kävely treenin kestoltaan 3h ja juoksee seuraavana päivänä, kuin se että vetää 3h väkisin juosten ja pitää sen jälkeen viikon telakkataukoa.

Gallowayhan suositteli (ellen aivan väärin muista) maksimissaan minuutin kävelytaukoja, mutta ei juoksupätkienkään tarvinnut olla (kunnosta riippuen) 3-5 minuuttia pitempiä. Idea oli alunperin juuri siinä että kestoltaan pitkä lenkki tehtiin näin vähemmän rasittavaksi ja palautumispäiviä vaativaksi. Juoksuvauhtikin saattoi samalla olla hivenen parempi.

Pitkiksen korvaaminen kahdella tai kolmella lyhyemmällä lenkillä onnistuu kyllä jossain määrin mutta vain melko tiukoilla reunaehdoilla - yhteispituus n. 1.5-kertainen, paasto tai vähähiilihydraattinen välipala, vauhti PK:n ylärajan tuntumasta - ja vain muutaman kerran treenikauden aikana.

PS Onhan maratonia juostu melko hyvinkin tuloksin ilman ainuttakaan pitkistä, mutta silloin viikkokilometrit ovat vähintään sata mailia. Esim. japanilainen veteraani-ihme Hosaka juoksee (kertoman mukaan) 14-15 km + 21-23 km *joka päivä*.

Gallowayhan suositteli (ellen aivan väärin muista) maksimissaan minuutin kävelytaukoja, mutta ei juoksupätkienkään tarvinnut olla (kunnosta riippuen) 3-5 minuuttia pitempiä. Idea oli alunperin juuri siinä että kestoltaan pitkä lenkki tehtiin näin vähemmän rasittavaksi ja palautumispäiviä vaativaksi. Juoksuvauhtikin saattoi samalla olla hivenen parempi.

Osassa Gallowayn ohjelmia on nimenomaan pitkiksillä huomattavasti enemmän kävelyä. Esim. 800 m juoksu, 400 m kävely tai vastaavaa.

Olen tuon tyyppisiä pitkiksiä tehnyt tässä nyt talvella, mutta tarkoitus olisi kyllä jättää tauot pois kun tuossa alkaa vakavammin treenaamaan. Nyt on tässä lähinnä tullut "fiilisteltyä" ja testailua erityyppisiä rytmityksiä ja ohjelmia tulevaa ajatellen.

Jos tykkää (yli)pitkistä hitaista niin kävelyä väliin lisäämällä tekee ainakin omalla kohdalla niistä entistä nautittavampia. Juoksutreeninä eivät tietenkään ole yhtä tehokkaita, mutta aerobisena treeninä keskikuntoiselle liikkujalle mielestäni oikein hyvä vaihtoehto.

Kaikista paras vaihtoehto on suosiolla laskea vauhtia niin paljon, että saa tasaisesti juostua/hölkättyä matkan. Näin henkinen ote ja rytmi säilyy paremmin.

Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmia juoksua jatkaa kävelyjen jälkeen. Eikä toisaalta mitään varsinaista syytä niitä kävelyitä siellä välissä pitää, kun ihan hyvin jaksan kyllä juostakin koko matkan.

Enemmänkin koen, että näin "pk-kaudella" saan tuolla tapaa monipuolisemmin PK-alueella treeniä: syke heiluu juostessa alueen ylärajoilla ja kävellessä alarajoilla. Palaudun myös noilta yhdistelmälenkeiltä huomattavasti nopeammin, joka mahdollistaa sen, että voin juosta enemmän.

Keväämmällä (varmaan jo tammi-helmikuussa) pudotan kyllä sitten kävelyt mäkeen, jotta saa vähän enemmän maratonhenkistä siitä treenistä. Tällä hetkellä isoin ongelma minulla on alhainen aerobinen kynnys, eli PK:ta saa ja kannattaa vetää niin paljon kuin paikat kestää.

Ole onnellinen. Monilla muilla on.

Kaipa sitten olen. Se lienee sitten ainoita asioita joihin löytyy jotain lahjoja ;) Veikkaan, että sillä on asian kanssa jotain tekemistä, että tuli ihan alusta asti kävelyllä noita rytmiteltyä, kun ei muuten jaksanut, eikä ole kävelyä unohtanut sitten kun jaksoikin. Eli siihen on vain jalat varmaankin tottuneet.

Muokattu