Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

On kokemusta viime talvelta just noista kuvassa olevista. Aluksi toimivat ihan ok, mut sitten alkoivat irtoilla kesken lenkin ja oli tosi ärsyttävää räpeltää niitä uudelleen ja uudelleen paikoilleen. Käytin Asics Gel Nimbusten kanssa.

Nyt oon ihan ihmeissäni, että mitkä kengät hankkis?!? Menin jo kerran ostamaan nastakenkiä Intersporttiin, mutta myyjä sai mut vakuutettua että nastakengät on ihan kelvottomat juoksuun... Eiks myyjien pitäis myydä?!?

On kokemusta viime talvelta just noista kuvassa olevista. Aluksi toimivat ihan ok, mut sitten alkoivat irtoilla kesken lenkin ja oli tosi ärsyttävää räpeltää niitä uudelleen ja uudelleen paikoilleen. Käytin Asics Gel Nimbusten kanssa.

Nyt oon ihan ihmeissäni, että mitkä kengät hankkis?!? Menin jo kerran ostamaan nastakenkiä Intersporttiin, mutta myyjä sai mut vakuutettua että nastakengät on ihan kelvottomat juoksuun... Eiks myyjien pitäis myydä?!?

Ainakin yhdet juoksijalehden testissä ihan kelvollisiksi todetut nastalliset kengät eli Salomonin Spikecrossit ovat mielestäni melko monikäyttöiset nastakengiksi. Käyvät talven liukkailla ja sitten taas vaikkapa näin syksyllä polkujuoksuun kun on liukasta ja ehkä hieman jäistäkin maastossa ja myös esimerkiksi suunnistukseen jos ei halua satsata suunnistuspiikkareihin. Lisäksi kenkä näyttää ainakin hyvin rullaavalta ja vauhdikkaalta tossulta. Isäntä taas juoksi Sarvoilla esimerkiksi Kolin ultran ja hyvin nekin siellä pelitti, vaikka ei ollut jäätä eikä lunta.

Jos taas päätyy vaikkapa Asicsin Arctikkeihin niin niistähän nastat saa pois, joten eivät mene sillä tavalla "hukkaan" jos ei tulekaan sitä jäätä ja lunta ja kengät uhkaa jäädä kaapin pohjalle pölyttymään. Itse laitoin vanhoihin Nimbuksiin Asicksin vaihtonastat ja hyvin ne siellä on pysyneet, porakoneella vaan reikä, nasta reikää ja vähän liimaa perään. Ja tiedättehän, että jotkut suutarit asentavat ihan tavallisia auton nastoja kenkiin, katsot vain että kengässä on jotain mihin ne kiinni saa.

Menin jo kerran ostamaan nastakenkiä Intersporttiin, mutta myyjä sai mut vakuutettua että nastakengät on ihan kelvottomat juoksuun... Eiks myyjien pitäis myydä?!?

Mulla ei ole kokemusta kuin Asics Gel Arcticeista, jotka ei vertailuissa yleensä ole kärkikästissa. En sanoisi kelvottomiksi, koska aivan korvaamaton apu nastoista on liukkailla. Minun(kin) piti kerran kaatua kunnolla, että opin. Liukkaiksi luokittelin esim. viime talvena alle 10 päivää/lenkkiä. Lumessa nastat ei auta.

Mieluummin kuitenkin juoksen normilenkkareilla. Gel Arctic kokemukset:

- Älyttömän jäykät

- Hiertävät pieniin varpaisiin mielellään pikkurakkoa

- Alkuperäiset nastat kuluvat nopeasti. Tämä on nyt korjattu, kun ostin halvahkot kovametallinastat.

- Plussana pitävät vettä hyvin ja tosiaan nyt uusilla nastoilla pito mulle ainakin oikein riittävä. Ei oo tarvinnu varoa askelta ja tasaista baanaa uskaltaa lujaakin..

Minäkin harkitsin noita irtsareita, mutta ajattelin että niissä voi olla juuri tuo paikallaanpysymisongelma.

Tässä tavalliseen tossuun liitettäviä kitkanlisäimiä. Kummastakaan ei ole vielä omakohtaista kokemusta:

Yaktrax Pro Ice Grips

http://www.startfitness.co.uk/product.asp?strParents=4070,4071&CAT_ID=4456&P_ID=46780

X-Treme Ezy Shoes

http://www.startfitness.co.uk/product.asp?strParents=4070,4071&CAT_ID=4456&P_ID=46910

Inov-8 Oroc-sarjan tossut

Viime talven liukkaat juoksin Inov-8 Oroc kengillä. 340 ja 350 mallit olivat ihan ok yli 10km lenkeillä, mutta 280:ssä on ohuempi pohja ja päkiän nastat tuntuvat läpi -> kipeytti jalat pitkillä pidemmillä matkoilla mutta muuten toimi hyvin. Mallinumero kertoo kengän painon.

http://www.startfitness.co.uk/search.asp?strKeywords=oroc&x=0&y=0

Vetoharjoittelussa käytin maastojuoksupiikkareita, piikit alustan ja kelin mukaan.

asicsilla on 10millin nastat , joista voi kokemuksella sano niillä on pers**stä juosta....

jos haluat parempaa pitoa :)

Mun varanastat on 7mm kovametallipiikit ja tosiaan riittää hyvin (mulle). Myyjä kertoi, että 9mm nastat olisi liian pitkät. Uusimmassa Juoksijan vertailussa kerrotaan, että Asicsin nastat on väärissä paikoissa. Jaa - en oo huomannut. Ehkä mulla ja testaajalla on erilainen askellus.

Tietääkö kukaan, että löytyykö nastakenkiä, jotka vastaisivat Niken Zoom Vomeroa? Eli kunnolla vaimennettu, neutraali ja kiertolöysä kenkä, mutta nastallisena. Juoksija lehden nettisivujen kenkähaustakaan ei löytynyt vastaavaa.

Syy miksi haen juuri tuollaisia on se, että nuo Vomerot on tehny nannaa penikoille ja toivon löytäväni nastakengät samoilla ominaisuuksilla.

Ja jos tuommoinen löytyy, niin toki käyttökokemuksiakin olisi mukava kuulla.

Ja tiedättehän, että jotkut suutarit asentavat ihan tavallisia auton nastoja kenkiin, katsot vain että kengässä on jotain mihin ne kiinni saa.

Mulle rupesi Puhoksen Intesportin myyjä kauppaamaan lenkkarien nastoitusta hintaan 30 euroa.

Eli onnistuu näemmä sielläkin.

yks konsti: "How to Screw Your Shoes" http://www.gobroncobilly.com/?p=40

Pitihän tuo testata. Eli esim. tietokoneen rungossa käytettäviä kuusiokantaruuveja lenkkarin pohjaan ja sulla on kestohiekoitus jalkojen alla. piti ensin pienellä ruuvarilla pyöritellä esireiät jonka jälkeen nuo ruuvautu ihan ilman konetta. Laitoin kokeeksi 5kpl/kenkä ja kyllä nuo enimmän liukkauden poistaa, eikä tunnu yhtään läpi. Kahden 20km lenkin jälkeen yksi ruuvi oli tippunnut pois. Koska nämä eivät ole mitään kovametallia niin kulumaa tulee aika nopeasti, joten todennäköisesti näitä saa olla vaihtamassa tiuhaan. Hyvä teeseitse-konsti jos on noita ruuveja kerääntynyt. Voi tietty etsiä rautakaupasta sopivia peltiruuvejakin.

Muokattu

Suosittelen ja noita Inov oroc 280:siä. Ovat suunnistukseen tarkoitettu mutta tarjoavat riittävästi pitoa talvikelillä ja mikä tärkeintö niin ovat kuvioiduiksi nastakengiksi tosi hyvät juosta. Itselläni ei jalat mitenkään kipeydy noista nastoista vaikka kovalla pinnalla niiden olemassaolon voikin aistia. Tosin 2h en ole ylittänyt niillä. Jos on oikein leveä tahi paksu jalka niin sitten ehkä ei inoveja koska ovat aika kapeat ja istuvat jalkapöydän kohdalta.

Muokattu

Kannattaako lumessa tai liukkaalla juoksemiseen ottaa irtonastat?

Meinasin hommata nämä

http://www.achillesheel.co.uk/running_accessories.php/s/miscellaneous/due+north+get+a+grip/get_a_grip

Minulla oli aikanaan paritkin tuollaiset remminastat (eri merkkejä ja eri kuin kuvan remmit), kummatkin pysyi ihan hyvin kun olivat tarpeeksi pienet, mutta ne remmit ei kestäneet vaan napsuivat poikki. Toisilla juoksin melkein koko talven ja toisilla paljon vähemmän (käytin niitä vain kunnon liukkailla).