MegaBurst Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Kävin asiantuntevassa pyöräliikkeessä, voitte arvailla missä. Ilmoitin pyöräilymääräni kesässä eli alle 2000 km ja keskinopeuden kisoissa eli ehkä 32-33 km/h. Minulle ilmoitettiin, että on turha hankkia aika-ajopyörää, paremmin kulkee kunnolla fitattu maantiepyörä jos ajatellaan voimantuottoa. Mitä kuulijakunta on tästä mieltä, yhdyttekö tähän mielipiteeseen. Kisat meikäläisellä ovat lähinnä pika., olympia- ja joskus puolikasmatkan kisoja. Pikamatka menee n. 1.10-1.15 ja olympiamatka n. 2.25-2.30. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takapainoinen Taapertaja Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Jos tähtäät kisoihin, joissa tri-pyörää saa käyttää, miksi ostaisit maantiefilon? Itselläni ainakin maantiekonkeli jäi lähes käyttämättömäksi hankittuani tri-pyörän ja päädyinkin myymään maantiepyöräni. Ei muuten kulje, ainakaan minun allani, maantiepyörä kovempaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiivee Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Kysyitkö hyvät perustelut myyjän mielipiteelle? Äkkiseltään saattaisi arvella, että perustelu voisi olla se että hänellä ei ollut myydä sinulle sopivaa aika-ajopyörää? ;-D Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 ^ Eli aivan varmasti tilanne oli juuri tuo. Jos kisat voitettaisiin vain voimantuotolla niin miksi se aika-ajopyörä sitten olisi keksitty? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Ottamatta kantaa itse kysymykseen niin varmasti aikaajopyörän ominaisuudet (aerodynamiikka) tulee paremmin oikeuksiinsa suuremmissa nopeuksissa kuin kysyjän vauhti on. Eli kisat voitetaan varmasti TT pyörillä, mutta ei ko. vauhdilla millä kysyjä polkee. Silti minuakin kiinnostaa samainen kysymys. Vauhdit mullakin samaa luokkaa kuin aloittajalla. Eli haluaisin uskoa että mun kannatta ostaa TT pyörä seuraavaksi ja meen sillä ihan eri vauhtia, mutta onko parempaa tietoa? ANTAKAA MUN OSTAA SELLANEN. PERUSTELKAA SE PAKOLLISEKSI HANKINNAKSI PLIIIIIIS!!!!!!!!!!!!! Rookie Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 (edited) No enemmän voitat aikaa sillä tt-pyörään siirtymisellä kuin vaikkapa Macca. Eli jos ajaisit hänen kanssa kilpaa ja saisit valita mitkä varusteet otetaan molemmille niin pienin aikaero tulisi mahdollisimman aerodynaamisilla välineillä. En jaksa taas etsiä perusteluja koska olen tehnyt sen niin pirun monta kertaa eri foorumeilla (ja aina vaan joku vänkää vastaan). Muokattu 2. joulukuuta , 2011 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hkultala Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Kävin asiantuntevassa pyöräliikkeessä, voitte arvailla missä. Ilmoitin pyöräilymääräni kesässä eli alle 2000 km ja keskinopeuden kisoissa eli ehkä 32-33 km/h. Minulle ilmoitettiin, että on turha hankkia aika-ajopyörää, paremmin kulkee kunnolla fitattu maantiepyörä jos ajatellaan voimantuottoa. Sitä voimantuottoa kannattaa ajatella enemmän kuin aerodynamiikkaa vain ylämäessä. Triathlonilla alamäkiä on yleensä yhtä paljon kuin ylämäkiä, ja suurin osa triathlonin pyöräreitistä on tasaista. Tosin minusta meni viime kesänä Aulangolla moni maantiepyörällä ohi, vaikka itse olin triathlon-/aika-ajopyörällä liikenteessä, mutta näitä tuli paljon sitten selkä edellä vastaan juostessa, kun itselläni oli pyöräilyn jälkeen paljon paremmin mehuja jäljellä juoksuun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Ihan vaan yhden jonniinverran vaikuttavan tekijän heitin tuohon ehdottomuuden sekaan... Jossen ihan väärässä ole, niin olet joskus saattanut mainita että aerodynamiikkaan, kiekkojen ominaisuuksiin yms. TT juttuihin vaikuttaa oleellisesti vauhti jolla ajetaan? Mutta tuosta macca-vertauksesta voisi päätellä että mitä hitaampi kuski, sen isomman hyödyn saa TT pyörästä? Olen siis ymmärtänyt (tai muistan) väärin, sorry. Ja kun en myöskään jaksanut etsiskellä "niiltä eri foorumeilta" mitä kukin on aiemmin kirjoittanut ja siksi tulin kysyneeksi... Mutta ei tarvi mitään fysiikan lakeja alkaa luetteleen tässä kohtaa, haeskelen sitten joskus paremmalla aikaa virallisen totuuden aiemmista kirjoituksista. Rookie Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 (edited) Jossen ihan väärässä ole, niin olet joskus saattanut mainita että aerodynamiikkaan, kiekkojen ominaisuuksiin yms. TT juttuihin vaikuttaa oleellisesti vauhti jolla ajetaan? Rookie Muistat väärin tai sitten viittaat johonkin HYVIN vanhoihin kirjoituksiin - ihminen kun oppii näitä asioita ajan mittaan. Veikkaan, että muistat jonkun muun kirjoituksia aiheesta. Tuo on sellainen nettilegenda että noista varusteista olisi hyötyä vain jos nopeus on joku tietty x km/h. Kun kerran aloitit tämän ikuisen keskutelun niin tuossa on aerodynaamisiin kaavoihin perustuvia arvioita josta tarkkaan lukemalla voit todeta asian teoriassa. Laittakaa tuo linkki talteen niin voitte sitten heittää sen tänne palstalle kun taas ensi suvena joku tätä kysyy, eikä usko jos ei näytetä. Netistä kyllä selviää että ihmiset ovat päätyneet jokseenkin samaan tulokseen niissä empiirisissä testeissä joita ovat tehneet. Kts. vaikka HEDin sivu jossa sanotaan "In fact, slower riders may not be going at the same speed as faster ones, but aero wheels actually save them an even greater amount of time over the same distance. The only exception is on hills with a grade of more than 6%." Tuo vain yksi esimerkki jonka muistan. Millään mutu-tuntumalla tuota asiaa ei pysty kukaan sanomaan, eikä sillä tavalla jos vain uskoo siihen että monessa paikassa tosiaan harrastajien toimesta perustelematta väitetään, että hitaat kuskit eivät hyötyisi aerodynaamisesta varustuksesta. Omasta kokemuksesta voin sanoa vain sen että ajat samalla reitillä kyllä paranee esim. kiekkoja vaihtamalla vaikka en olekaan nopea. Pyöräily on jonkin verran myös välineurheilua. Muokattu 2. joulukuuta , 2011 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Kts. vaikka HEDin sivu jossa sanotaan "In fact, slower riders may not be going at the same speed as faster ones, but aero wheels actually save them an even greater amount of time over the same distance. The only exception is on hills with a grade of more than 6%." Nonni! Olettaen että tämä on virallinen totuus niin tämähän riittää loistavasti perusteluksi. Olen osannut välttää aiemmin kaikki nuo keskustelut joissa tuo aerolegenda on kumottu. Mutta kuten sanoit, joka päivä oppii jotain perkeleen tärkeetä. Mä lähen nyt koittaan kuinka aerodynaamiset mun uudet k-swissin lenkkarit on... Rookie Link to comment Share on other sites More sharing options...
TCB Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 2. joulukuuta , 2011 Tais Ahlroosin kirjassa olla että "alle 40km/h vauhdeissa levykiekosta on enemmän haittaa kun hyötyä". Se nyt ei varmaan ole ainoa syy miksen levykiekkoa tai edes TT pyörää hommaa,vaan "kisailen" tolla tonnin maantiepyörällä parit kuntosarjan kisat ens kesänäkin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etana Lähetetty 3. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 3. joulukuuta , 2011 (edited) Kyllä itsellä jäi maantiepyörä työttömäksi kun TT pyörän hankin. On mielestäni ensinnäkin mukavampi ajaa, mutta esim. samalla pk lenkillä nousi heti keskivauhdit n. 2-3km/h samoilla sykkeillä. Kisavauhti puolimatkalla mulla oli myös tuon reilu 32km/h luokkaa. Nyt oli reilu 35km/h tuossa nyt tietysti on varmasti(toivottavasti) myös kunto mennyt eteenpäin. Myös juoksuun lähtö hiukan pidemmällä matkalla on huommattavasti helpompaa TT pyörän kun maantiepyörän jälkeen. Eli omalla kohdalla oli loistava hankinta ja myös itsellä on maantiepyörä menossa myyntilistalle. Niin ja aerokiekkoja ei pyörässä ole. Muokattu 3. joulukuuta , 2011 Kiekot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 3. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 3. joulukuuta , 2011 (edited) Mielenkiintoinen kommentti myös P. Ahlroosin suusta tuo. Kannattaa kuitenkin muistaa että käytännössä aina kun hän ajaa kelloa vastaan niin hän ajaa yli 40km/h...paitsi ylämäkitempossa. Jos hän olisi vähän hitaampi tai ajaisi pidempiä kisoja riittävän tyynessä niin veikkaan että hänen näkemys muuttuisi saman tien. Mitään dataa tai perusteluja hänkään ei taida esittää vaan totesi että kiekosta on enemmän haittaa kuin hyötyä? Edellisessä postissani linkatuissa laskelmissa oli nimenomaan oletuksena levykiekko ja matalatehoisimman kuskin nopeus selvästi alle 40km/h. Ryhmässä ajaessa tai kuntolenkillä tai puhtaasti ajelusta nautiskellessa (hitaat kuskithan eivät aja 'tosissaan'?) asia on tietysti ihan toinen koska levykiekon ajo-ominaisuudet eivät ole niin mukavat kuin pinnakiekon ja raskaampana sillä kiihdyttäminen on hitaampaa. Lisäksi tässä ketjussa on kyse paljon muustakin kuin levykiekoista eli ennen kaikkea ajoasennosta jonka muutos tt-pyörään siirtyessä tuo enemmän nopeutta kuin levykiekko ja vieläpä pienemmillä uhrauksilla. Muokattu 3. joulukuuta , 2011 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattia Lähetetty 12. joulukuuta , 2011 Share Lähetetty 12. joulukuuta , 2011 Tehokas voimantuotto syö energiaa, eikä hitaimmilla kuskeilla (= huonokuntoinen) sitä ole tuhlattavaksi asti. Eli vaikka joku ajelisikin maantievillarilla samaa vauhtia tai jopa kovempaa, niin juoksusta tulisi tod.näk. takapakkia melkoisesti verrattuna samankuntoiseen tt-pyörällä ajavaan kaveriin. Voimien huvetessa aerodynamiikka saa nimittäin ihmeitä aikaan, toisin kuin tehokas voimantuotto, jota ei väsyneenä ole olemassakaan. Täten totean, ettei ilman tt-pyörää kannata lajia harrastaa ;). Helpottiko yhtään, Rookie. Kauppaan vaan hyvällä mielellä, ei ole hukkainvestointi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now