Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Muun liikunnan sovittaminen juoksiohjelmaan


Guest Rekisteröimätön

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Hei, olisi tarkoitus harjoitella puolimaratonille joskus ensi kevääksi/kesäksi ja hissuksiin siitä sitten jatkaa juoksemisharrastusta fiiliksen mukaan. Kun olen katsellut treeniohjelmia, niissä määritellään melko tarkastikin, milloin on vapaapäivä, milloin kävellään jne. No ei siinä mitään, mitä tarkempi sen parempi, mutta aloin miettiä, mille "pohjalle" tällaiset juoksuohjelmat on tehty.

En nyt tarkoita sitä, mikä on harjoittelijan lähtötaso, vaan mikä on oletus harjoittelijan muusta liikkumisesta. Itse käyn kerran viikossa pelaamassa sählyä ja siellä tulee pallon perässä kirmattua 1,5 tuntia niin että takki on sen jälkeen aina aivan tyhjä. Tuosta sählystä kerran viikossa en halua luopua, joten miten se pitäisi juoksuharjoittelussa huomioida, intervalli-harjoituksena vai?

Mietin myös, kuinka paljon ihmiset keskimäärin liikkuvat jalkaisin ns. arkiliikuntana. Ts. onko juoksuohjelmat tehty pääsääntöisesti autolla liikkuville? Ehkä tällä ei ole mitään merkitystä, mutta itselläni ei ole autoa, ja kuljen työmatkat ja vapaa-aikanakin suht ahkerasti niin, että säännönmukaisesti normaalivauhtista kävelyä tulee per viikko mittariin vähintään 30km. Minulle se on vain siirtymistä paikasta a paikkaan b, en ole ikinä laskenut tuota miksikään harjoitteluksi, mutta pitäisikö?

Link to comment
Share on other sites

Muu liikkuminen juoksemisen ohessa on varmasti pelkästään vaan hyödyllistä, jopa suotavaa. Enpä tiedä siitä, millaiset lähtöoletukset keskimäärin juoksuohjelmissa on, joten kerron omalta fiilispohjaltani.

Itse käyn noin kerran viikossqa pelaamassa salifutista sellaisen tunnin verran. Kesällä tuli pelattua useamminkin jalkapalloa. Nyt olen käynyt spinningissä ja tarkoitus olisi päästä hetkeksi aikaa tauolle jääneen astangajoogaharrastuksen pariin. Olen varma siitä, että puolimaratonin pystyy aina juoksemaan niin, että sovittaa juoksun muun liikunnan kanssa viikko-ohjelmaan. Omalla kohdallani en ole tosin vielä onnistunut ottamaan kiinni mistään varsinaisesta harjoitusohjelmasta. Ehkä jossain vaiheessa tämäkin onnistuu, kun kilometrejä tulee taakse tarpeeksi.

Sanoisinkin, että juoksuohjelman toteuttaminen ei ole välttämättömyys juoksemiselle. Toisille se ilmeisesti sopii paremmin, toisille huonommin. Jos juoksisin ohjelman mukaan, katsoisin itse ainakin harjoitukset viikoittain, ts. siirtäisin niitä päiviltä toisille omien aikataulujen ja fiilisten mukaan.

Kannustan ehdottomasti jatkamaan kävelemistä arkiliikuntana ja työmatkoilla! Riippuu tietysti miten kovaa kävelee, mutta kyllähän siinä alkaa peruskuntotreenin puolella aletaan jo olla. Lisäksi on hyvä, että kävelemisellä on totuttanut jalkoja myöhempään juoksemiseen. Omaa fudisharrastusta ajattelen vaihtoehtoisena rasituksena jalkojen hermotukselle ja lihaksistolle, sähly mennee tässä mielessä samaan sarjaan.

Link to comment
Share on other sites

Tavallinen arkikävely on kivaa ja kaikin puolin hyödyllistä eikä ole mitään syytä välttää sitä esim. sillä verukkeella että pitäisi jaksaa tehdä juoksutreeni tai levätä sen jälkeen. Mutta eihän se mitään treeniä ole. Joku 1,5-2,0 h yhtäsoittoa voidaan merkitä päiväkirjaan palauttavana harjoituksena, mutta muuten pitää tyytyä olemaan vain iloinen siitä että jos arkikävelyllä on ylipäätään vaikutusta, se on juoksutreeniä tukevaa.

Jos on kävelevää sorttia, voi ehkä aloittaa juoksuharjoittelun rohkeammin kuin ns. sohvaperuuna, mutta itse juoksemisen suhteem on oltava yhtä nöyrä kuin autoistuneemman aloittelijan. Kun juokseminen voi tuntua suhteellisen helpolta, juoksumäärän ja yksittäisen lenkin pituuden lisääminen saattaa houkutella liikaa.

Puolitoista tuntia sählyä on jo semmoinen sessio että se on otettava huomioon rasituksensa takia, mutta mitään varsinaista juoksuharjoitusta se ei korvaa eikä sen tarvitsekaan. Ehkä lepopäivä eteen ja rauhallinen pitkä perään. Tai peruslenkki eteen ja lepopäivä perään. Jos saat ohjelman muut treenit istutettua jäljellejääviin neljään päivään, ei minusta tarvita muuta säätelyä. Jos et, heitä yksi peruslenkki pois.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä lepopäivä eteen ja rauhallinen pitkä perään. Tai peruslenkki eteen ja lepopäivä perään. Jos saat ohjelman muut treenit istutettua jäljellejääviin neljään päivään, ei minusta tarvita muuta säätelyä. Jos et, heitä yksi peruslenkki pois.

Minä lähtisin niinkin rohkeasta ehdotuksesta kuin että yksi kova harjoitus pois. Perusteena se että alkuperäinen postaaja harrastaa nähtävästi vain kerran viikossa sählyä jonka rasittavuus tuntuu olevan aika kovaa, joten peruskuntopohjaa kestää intensiivistä harjoittelua ei välttämättä ole. [myöhäinen edit] Siis jos kovempia juoksuja on kaksi per viikko.[/edit]

Toki mahdollista on että kun kunto lenkkeilyn alettua paranee niin sählymatsit eivät enää olekaan niin rasittavia...

Minusta treeniohjelmia katsottaessa ei pitäisi arpoa arkiliikunnan rasittavuuden suhteen ollenkaan. Toki jos esim työpaikka vaihtuu ja tämän myötä fyysinen rasitus selkeästi kasvaa niin sitten asia on eti. Kuintenkin jos yhdessä työpaikassa on oltu yli vuosi niin olettaisin että kroppa on jo tottunut tuohon rasitukseen eikä siitä ole isoakaan haittaa maltillista liikuntaohjelmaa aloitettaessa. Itse olen tehnyt 8 vuotta työtä jossa tulee 10-30 kilometriä arkiliikuntaa ja useamman tunnin ajan päivässä sykkeet on 110-120, kyllä tuohon päälle helposti ottaa jonkin "puolimaraton läpi" ohjelman ilman mitään kuntoliikuntataustaa... Olisin jopa sitä mieltä että tuolla "rasituksella" se on helpompaa kuin ihan puhtaalla istumatyö- ja sohvaperunataustalla, kroppa on tottunut uurastamaan ja sitä (palauttavaa)liikuntaa on ainakin tarpeeksi. Sitten jos tulostavoitteet on korkeammalla ja liikuntataustaa on enemmälti niin arkiliikunnan rasittavuus kääntyy varmasti haitaksi.

Tämmöistä lööperiä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hyvää lööperiä edellä. Ja kannattaa pitää mielessä, ettei sitä ohjelmaakaan tarvii seurata ihan NIIN tarkasti - eikä varsinkaan tiettyjen päivien kanssa kalenterista. Ne on suuntaa antavia ja ehdottelevat enemmänkin minkälaisia viikkoja joku on tehnyt, jotta kehitys ko (tai kon valmennettavalle) on ollut mahdollisimman hyvää. Sovellat siten kun parhaaksi näet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rekisteröimätön

Vähän tällaista olin itse kaavaillutkin, kun mietin asiaa ihan omien tuntemusten pohjalta; kävelyä ym. arkiliikuntaa en rekisteröi mitenkään eikä se vaikuta siihen, lähdenkö lenkille vai en, mutta tuon sählyn kanssa olen ollut vähän varovaisempi ja pitänyt sen jälkeen vapaata kaksikin päivää.

Tosin nyt parin kuukauden jälkeen on alkanut tuntua siltä, että eihän se sählykään niin rasittavaa olekaan kuin aluksi kuvittelin. Tai sitten kunto on parantunut, kun ei liikunta ei ole enää sen varassa, että kerran viikossa juoksee kieli vyön alla pallon perässä, vaan on malttanut lisäksi käydä lenkillä 2-3 kertaa viikossa - ja ottaa iisisti. Tästä se lähtee:)

Link to comment
Share on other sites

Joo, secondin kanssa komppaan lööperin suhteen täysin :) Itelläni tulee töissä kävelyä ~120km viikossa, kertarysäyksellä aina semmoiset 2,5-4 tuntia. Joten kaikki palauttavat lenkit olen jättänyt juoksusta pois. Eli pitkis juosten vain silloin tällöin, ei joka viikko. Juoksen säännöllisesti siis vain pari kovempaa treeniä viikossa. Lisäksi käyn uimassa, pyöräilen säännöllisen epäsäännöllisesti kuntopyörällä sekä treenaan koiriani, jossa hyvinkin sykkeet käyvät reilusti 160 yläpuolella. Eli ns. pitkä intervalli, usein kaksikin peräkkäin samana päivänä (yhden treenin kesto on 1-1,5 tuntia). Näitä koiratreenejä on 3-4 viikossa. Näiden lisäksi vielä käyn kävelylenkeillä vapaa-ajalla.

Eli monipuolisuutta/ lajikirjoa on ja juoksu painottuu koviin/nopeisiin lenkkeihin. Itse en tähtää kisoihin, en puolikkaalle enkä maralle. Juoksen(liikun), koska se on mukavaa ja itseni kunnossa oleminen avittaa koiriani treeneissä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy