Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Masai Mara Marathon, Nkilenya Plains, Lemek, Kenia 19.11.2011

Recommended Posts

Never trust a smiling Billy Koncellah. . .järjestelyt eivät pelanneet parhaalla mahdollisella tavalla, mutta muuten city maratoneihin tottuneelle enemmän kuin hieman erilainen kokemus. 1700m korkeudessa, päiväntasaajan paahtavassa helteessä, leijonanpelko perseessä, savannin vain seepralle sopivalla alustalla etc. reitti ylitti raskaudellaan pahimmatkin ennakko-odotukset, mutta kotona ollaan kokemusta rikkaampana.

Oliko muita? Oheiskisana järjestetyn (noin?) vitosen kisan voittajan huhuttiin mennee liki kolmeentoista, onko faktaa tuloksista? Kovasti poika ainakin lopun tuli, kantoivat sen telttaan heti maalilinjan takaa.

V.

Masai Marassa olin minäkin. Heh, eipä voi järjestelyillä tosiaan liikoja kehua. Vitosen kisahan lähetettiin tyylikkäästi kertaalleen väärään suuntaan ennen kuin parin sadan metrin juoksemisen jälkeen kisaajat pysäytettiin. Tämän jälkeen tuli puolen tunnin tauko, jonka aikana Konchellah adjutantteineen sai arvottua oikean juoksusuunnan. Pääkisana juostu puolimaraton olikin sitten tunnin ja vartin myöhässä ja pituudeltaan Garminini mukaan 19.2km. Lämpöä näytti olevan 35C ja jo lähtöviivalla oli mielenkiintoinen fiilis kahden tunnin helteessä odottelun jäljiltä.

Kisan kotisivuilla ei ole tietoakaan tämän vuoden ajoista, mutta pikku pätkä viime vuoden kisasta löytyy Youtubesta: http://www.youtube.com/watch?v=_MzMO1mvfPA&feature=player_embedded

Muokattu

Veden kanssa oli valtavia ongelmia. Itse juoksin reitin 4:51/km-vauhdilla ja minulle vielä vettä riitti, mutta kuuleman mukaan jo puoli minuuttia per km hitaammin juokseville sitä ei enää tarpeeksi riittänyt. Matkalla oli tullut lähemmäs tunnin breikki ilman vedensaantia ja tuossa kuumuudessa ja varjottomuudessa se on lähes kohtalokasta valkoiselle ihmiselle. Osa juoksijoista oli juomapisteillä pysähtynyt katsomaan löytyykö maassa olevista jo juoduista pulloista vielä vettä. Joistain löytyi. Tulikuumaa tosin.

Tänä vuonna ei vastaavia eläinlaumoja tarvinnut luojan kiitos väistellä.

Veden kanssa oli valtavia ongelmia. Itse juoksin reitin 4:51/km-vauhdilla ja minulle vielä vettä riitti, mutta kuuleman mukaan jo puoli minuuttia per km hitaammin juokseville sitä ei enää tarpeeksi riittänyt. Matkalla oli tullut lähemmäs tunnin breikki ilman vedensaantia ja tuossa kuumuudessa ja varjottomuudessa se on lähes kohtalokasta valkoiselle ihmiselle.

Ei hyvää päivää. Siitä tulee muuten todella huono olo äkkiä ja tajunta on vaarassa mennä. Kerran kun oli reilut 40 astetta ja paahtavan kuuma ja kostea ilma Atlantassa niin broidille meinasi käydä huonosti, kun ei löydetty paikkaa, mikä olisi ollut auki ja mistä olisi saanut ostaa juotavaa. Meinasi tuupertua, eikä ollut edes juoksukisa, joten veden kanssa kuumassa ei pitäisi kyllä leikkiä yhtään. Ehkäpä sinne pitäisi saada valkoinen mies mukaan järjestelyihin, joka ymmärtää sen, että juoda pitää. Harvalla meistä on sellainen kroppa, että voi olla juomatta kuumassa. Puoleen väliin tuossa on siis pakko saada joku oma juottopiste vaikka turistiryhmän oppaan järjestämänä siltä varalta, että muu huolto ei pelaa.

Maisemat tosiaan aika karut ja kyllä tuo on varmasti kokemuksena mieleenpainuva juosta tuollaisessa tapahtumassa.

minä lähdin niitten 1.02 kenialaisten ja tulin maaliin 2.02 japanilaisten kanssa, mutta vettä sain vasta n. 13km kohdalla KLM Royal Dutch Airlinesin edustajalta - lentäkööt koneensa täysinä - siihen asti piti sinnitellä kotomaasta roudatulla hätävara-lidilin-sinisellä. kun noissa olosuhteissa tuntee kylmiä väristyksiä, niin ei ihmeitä vaadi keksiä, ettei nyt ole ihan kaikki kohdillansa.

v.

Heh, Asicsien väri osui kohdalle, mutta Sipooseen asti ei sentään tarvitse Idässä mennä kuullakseen savanneilla käyttämääni kouluruotsia. Konchellah on julkaissut muuten tänään kootut selitykset kisan kotisivuilleen. Juoksijajoukkioon pitää kyllä käyttää erittäin suurta kerrointa, jotta osallistujamääräksi saa herran mainitseman yli 2000. Huh! http://masaimaramarathon.org/post-race-info/