Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ti 22.11.

EeroK
 Share

Recommended Posts

Avataans ekaa kertaa ihan itse.

Ei meinannut millään päästä sängystä ylös. Ei siis millään. 2 h kellon soimisen jälkeen vielä yritettiin silmiä lepuuttaa. Siihen päälle tunti makoilua muuten vain ja veto aivan täysin poissa. Tämä tosin oli ihan sallittua ja töihin pitää lähteä vasta kahdelta, joten ajattelin sitten lepäillä, kun kerran lepäilyttää.

Kun sitten lopulta itseni tempaisin ylös tajusin, että tässä melkein voi tulla jopa kiire käydä lenkin jälkeen suihkussa ja jotain pitäisi syödäkin. Päätinpä "rangaistuksena" sitten suunniteltujen intervallien sijaan vetäistä koko 6 km matkan niin nopeaan kuin tähän hätään jaksan. Muutenkin tehnyt jo hetken mieli revitellä vähän, kun melkein pelkkää PK:ta tehnyt nyt pitkälti toista kuukautta jo.

Ensimmäinen km lämmittelyä aikaan 7:30 ja siitä sitten varsinaisesti kello käyntiin. GPS:n piipatessa 5 km, oli kellossa aika 27:56. Eli reilu minuutti pois kesäkuussa kotinurkilla juostusta 5 km ajasta. (EDIT: Tässä muistin juuri, että tuo aiempi aika oli sitä paitsi vedetty tasamaalla, kun taas tälle reitille osui nousua ja lasku about 40 metriä)

Kyllä meinaan on hyvä fiilis. Vähän tässä jo välillä meinanut usko lähteä, että sitä vauhtia tulisi lisää, mutta kyllä sitä näemmä sieltä hissukseen tulee. Verrokkina vuosi sitten samoihin aikoihin juostu aika oli 35:16.

Kyllä sitä siis hitaampikin köpöttelijä kehittyy! Keskisykkeitä kun katsoo, niin lujempaakin olisi päästy.

Muokattu

Monet lenkkarit sulla on jo tänä syksynä mennyt, kun tollaisia kilsamääriä juokset päivittäin?

Jos totta puhun, viimeiset kolme paria "vanhan" Karhun M2:ia alkavat kaikki olla finaalissa, mutta niidenkin kilometreistä suurin osa on tullut ajan kanssa ennen tätä viimeisintä hullutustani. Olen kevyenä miehenä sen verran hellä kengille ja juoksen niin vähän asfaltilla että melkein kenkä kuin kenkä kestää minulla hyvin 1000 km - eli vaikka käyttäisin vain yhtä paria, ei lenkkareita silti menisi kuin yksi pari per kahdeksan viikkoa (ja paljoa sen pitemmäksi en ole tätä periodia kaavaillutkaan).

Käytössä pyörivät "uuden" Karhun Racerit, Brooksin Green Silencet ja uusimpana eli M2:sten hyviksi korvaajiksi osoittautuneet Karhun Fastit.

Ahaa, toi ei olekaan siis pysyvä hanke. Joo kyllä tossujen pitää se 1000km kestää, vaikka sinä juoksetkin kevyemmillä tossuilla kuin minä. Mulla on kevyimmät ehkä 270g, kun tuntuu siltä, että vaikkei revittelisikään niin pohkeissa ja muutenkin jaloissa kevyemmän kengän lenkki tuntuu aina enemmän. Sen takia on hyvä vaihdella tossuja. Palauttavat ja pitkikset vedän painavilla about 370g tossuilla ja siihen väliin menee sitten sisällä käytettävät 320g tossut. Tosin mullakin on 1 pari Karhuja M1:t, jotka olen nyt kaivanut "unholasta" ja juossut niillä aika monia peruslenkkejä. Taitavat mennä kanssa jonnekin välimaastoon. Olen vain miettinyt sitä, että vaikka ei tulisi niin paljon kilsoja kuin sulla per viikko niin jos jokaiselle tossuparille kerää tasapuolisesti niitä niin ne ovat ikäänkuin ikävästi samassa elinkaaren vaiheessa. Ensin kaikissa on joku 300, sitten 600 ja kohta 900 niin sen on pakko näkyä jaloissa. Ei tämä nyt ihan tietysti näinkään ole, vaan on mulla yhdet tossut, joilla on selvästi enemmän juostu kuin muilla, mutta muuten tulee sellainen tunne, että pakko varmaan kohta ottaa enemmän tossuja käyttöön, etten saa jalkoja rasittumaan sillä, jos kaikissa on paljon kilsoja. Tosin sitten menee taas siihen, ettei kahdenkaan käden sormet riitä, kun on liikaa tossuja samaan aikaan kehissä. Pitäisi kiukulla juosta pari paria tonniin ja sitten korvata ne, jolloin olisi vähän eri vaiheessa olevia.