Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Riittäisikö rahkeet maratonille?

Lenkkityttö86
 Share

Recommended Posts

Aloitin lenkkeilyn vasta viime kesänä ja juoksin ensimmäisen puolikkaan Espoossa syyskuun lopussa aikaan 2:18. Kovempaa olisi varmaan voinut mennä, mutta ei uskaltanut ensimmäisen juoksutapahtuman ja puolikkaan pituisen matkan takia. Kympin juoksen alle tuntiin.

Tällä hetkellä juoksen noin 20 km viikossa. Ennen puolikasta juoksin n. 30 km viikossa keskimäärin (25-41km). Juoksun aloittamisen jälkeen kilometrejä kertynyt vasta reilu 400. Vauhti pk-lenkillä vaihtelee 6:40-7:20 välillä. Sykkeitä ja vauhteja en tosin ole koskaan missään testannut, eli mutu-tuntumalla mennään. Lenkkien pituudet vaihtelevat tällä hetkellä 30min - 70 min välillä.

Kysymys onkin, että mitä sitä pitäisi tehdä seuraavaksi? Olen terve, normaalipainoinen nuori nainen, jolla on paljon vapaa-aikaa ja tarvitsisi jonkun uuden tavoitteen.

Kokonaisen maratonin kokeileminen houkuttaisi. Tavoitteena olisi vain läpi juoksu ensimmäisellä kerralla.

Nyt mietityttää se, että jos haluaa mennä keväällä toukokuun tienoilla juoksemaan johonkin tapahtumaan, niin onko maraton tällä taustalla puolen vuoden päästä liian kova tavoite? Juoksua kun on takana vain 5 kk ja 1 hidas puolikas.

Katselin ’Sepon maraton läpi’ – ohjelmaa ja siihen jos hyppäisi mukaan, voisi aloittaa ehkä tuolta 7.neljännekseltä suunnilleen. Siellä juoksumäärät olisivat suunnilleen sitä tasoa kuin minulla tällä hetkellä. Toisaalta siinä viikot tuntuvat aika kevyiltä. Esim, jos viikolla 2 tulisi juosta noin 20 km, niin, että 1 lenkki on noin 90 min… niin omilla vauhdeilla tuo ”pitkis” olisi noin 14 km, jolloin muille lenkeille jäisi 2km:huh:

Uskaltautuakko siis treenaamaan maratonia varten vai pitäiskö ensin yrittää saada parempaa aikaa ja kokemusta noista lyhyemmistä matkoista?

Maraton on aivan realistinen tavoite. Pystyt hyvin sen juoksemaan läpi puolen vuoden kuluttua.

Onko se sinulle sopiva tavoite? Sen voit vain sinä itse päättää. Toinen mahdollinen lähestymistapa on pyrkiä parantamaan vauhtia ja juoksemaan puolikas nopeammin. Tosin, jos treenaat maratonille määrätietoisesti, niin hyvin todennäköisesti puolikkaan aikasi paranee siinä sivutuotteena.

Maraton ei kuitenkaan ole mikään pakollinen suoritettava. Ei jokaisen kestävyysjuoksua harrastavan tarvitse maratonilla käydä. Moni, kuten minä, kokee sen hyväksi "pelotteeksi", jonka lähestyminen saa kummasti lähtemään lenkille myös räntäsateessa

Jos se uskaltamisesta on kiinni ja maraton houkuttaa, niin sinne vaan! Kilometrimäärät kasvaa, kun ottaa yhden lenkin pitempänä. Sepon ohjelmasta voi varmaan ottaa kiinni jossain vaiheessa myöhemmin. Maratonia varten kun pitemmät lenkit ovat oikeastaan aika oleellisia. Joku muu voi analysoida, miten ne kehittävät kuntoa, mutta tuollainen 90 min lenkki on juuri hyvää harjoitusta ihan siihen kunnon kehittämiseen. Maraton varmasti on realistinen tavoite, jos sitä kohti haluaa lähteä pyrkimään. Mikään itseisarvo se tietysti ei ole.

Hei!

Minulla on melkeimpä identtinen tilanne! Olen 24v terve nuori :vrolijk_26: ja viime keväänä juokseminen alkoi kunnolla innostaa. Ensimmäinen juoksutapahtuma oli Espoon puolikas rantamaraton aikaan 2:23!

Ensi kesänä/keväänä olisi mielenkiintoa lähteä maratonille, mutta harjoittelu on vielä vähän auki..

Sekaan vain!

Puolikkaita pari takana suht samoihin aikoihin, juoksua reilu vuosi ja toukokuuksi on Kööpenhaminan maratonille ilmoittauduttu.

Olen laatinut ihan itse itselleni (vähän muiden avulla) treeniohjelman, joka sopii paremmin vuorotyöhön. Saas nähdä kuinka käy. Nyt tässä muutaman viikon sitä testaillut ja ainakin hyvältä tuntuu tässä vaiheessa!

Kiva kuulla kommentteja ja samoja asioita pohtivia.

En ole vielä uskaltanut ilmoittautua mihinkään tapahtumaan, mutta aloitan kohta lukemaan tänään postissa saapuneen "tavoitteena maraton" kirjan. Ajattelin kyhäillä Sepon ohjelman, kirjan ohjeiden ja juoksufoorumin vinkkien avulla sitten jonkin ohjelman itselleni. Varmaan niin, että ainakin sen 3 vikaa kuukautta meen tolla Sepon ohjelmalla. Tärkeintä on varmaa juosta:)

Pitäisi varmaan hankkia myös talveen sopivammat juoksuvaatteet, koska alkaa olla aika vilakkaa ulkona:)

Oletko Muppe miettinyt mihin tapahtumaan olisit osallistumassa? Mehän on tultu lähes peräkkäin Espoon puolikkaalla maaliin!

Itse katselin Asicsen sivuilta löytyvää harjoitusohjelmageneraatoria, kun sillä saa luotua pitkänkin ohjelman! Tammikuussa varmaaan aloittelen sen mukaan, ja ehkä sitten lopuksi vaihdan tuohon Sepon ohjelmaan, hmm..

Tällä hetkellä juoksukilometrit on minulla noin keskimäärin 25/vko, ja sitten tulee käytyä jonkin verran ryhmäjumpissa.

Lenkkityttö; Samaa katselin, ehkä ollaan matkan varrella törmättykin! :smiley:

Vielä en ole mihinkään ilmoittautunut. Keväälle ajattelin toisen puolikkaan HCR:llä juosta ja ajallisesti sen jälkeen tuo Forssa voisi olla ehkä hyvä sitte kokonaiselle!

Toivon vain etten onnistu mitenkään loukkaantumaan innostuksissani..

• 3 weeks later...

Olen panostanut jo pitkän aikaa lyhyisiin matkoihin,eli kauanko menisi että jaksaisin juosta maratoonin läpi?cooperin juoksen 4000m.

Miten siihen reenataan?

4k cooperlaisten pitäisi hurauttaa maratooni isosti alle 3h ;) Käsittääkseni se on myös niin paljon että siinä harjoitellessa on varmasti ollut valmentajia ja/tai kavereita jotka tietävät pidempien matkojen juoksuharjoittelusta aika paljon.

Yritin etsiä aiempaa treadia (oisko ollut jostain aikaisimpien vuosien Tukholman Marathon keskusteluista) missä joku 5k spesialisti oli lähtenyt yrittämään maratoonia ilmeisesti ilman hirveetä etukäteisharjoittelua. Ensimmäiset 20km se menikin tosi lujaa mutta sitten kävi hidastumaan, mutta lopputulos taisi silti olla ihan kunnioitettava koska alku oli menty niin hyvää vauhtia.

4k cooperlaisten pitäisi hurauttaa maratooni isosti alle 3h ;) Käsittääkseni se on myös niin paljon että siinä harjoitellessa on varmasti ollut valmentajia ja/tai kavereita jotka tietävät pidempien matkojen juoksuharjoittelusta aika paljon.

Minulla on parhaillaan onni reenailla tuollaisen menijän kanssa. Ensi vuonna nähdään, johtaako tämä mihinkään.