Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rauhiksen vitonen

Recommended Posts

Olin varma, että tästä olisi ollut jo ketju, mutta en löytänyt. No tässä on nyt sitten. Rauhiksen vitonen, R5, on siis Tampereen Juoksijoiden järjestämä 5 km:n testijuoksu. En ollut tapahtumassa aiemmin käynyt ja päätin nyt mennä, kun osui sopivaan saumaan. Yllätyksekseni ei edes maksanut mitään. Joskus aiemmin hintana on ollut 5 €, mutta nyt ei ollut saunaa.

Alun juoksin ensimmäisen ryhmän perässä, josta ensin alkoi tippumaan yksi, jonka ohitin ja sitten vielä toinen, jonka ohi myös menin hetken perässä juostuani. Edellä oleva kolmen juoksijan porukka, jossa myös pjh oli, oli jo ehtinyt tekemään pienen kaulan ja jouduinkin keskittymään pitämään heidät näkyvissä, etten juokse harhaan. Yksi juoksija oli heiltäkin jo karussa.

Paluumatkalla olo oli ihan ok. Jatkoin samaa vauhtia ja ajattelin lopussa kiristää, jos varaa on. Pari kertaa en ollut ihan varma mistä reitti oli tullut, mutta pysyin reitillä kunnes jatkoin suoraan kohdassa, mistä reitti erkani Näsijärven rannasta. Vastaan tuli kaivanto, jossa vaiheessa tiesin juosseeni harhaan. Ilmeisesti olin juoksun vakioreitillä, koska kuulemma tällä kertaa reittiä oli jouduttu hieman muuttamaan jonkun kaivannon takia. Ei kun takaisin reitille ja muiden juoksijoiden perään. Sen verran harmitti, etten viitsinyt vauhtia lisätä, vaikka olisi ehkä vähän varaa ollutkin. Loppukirin sain kuitenkin aikaiseksi, kun kuulin jonkun yrittävän vielä lopussa ohi.

Kelloni pysäytin aikaan 20:03. Ylimääräiseen koukkaukseen kului 55 s. Puolimatkassa olin ajassa 9:27, eli olisi voinut 19 minuuttia alittua. Toisaalta reitti vaikutti olevan parisataa metriä vajaamittainen. Juuri tuon tekemäni koukkauksen verran. Ehkä vähän turhan varovaisesti juoksin, mutta olipahan hyvä harjoitus. Ensi lauantaina sitten Teivo-cupiin testaamaan kuntoa uudelleen.

Rauhíksen vitonen nousi nyt sitten arvoasteikossa ison pykälän, kun se sai ihan oman ketjun!

Olipa todella harmi, KLe, että eksyit paluumatkalla!! Kuten arvelit, niin jatkoit sitten sitä normireittiä. Koskaan ennenhän ei tätä nyt juostua reittiä ole käytetty ja nyt syynä oli juuri tuo uusi kaivanto perusreitillä.

Tuolla on niin harvoin uusia juoksijoita, että varmaan kaikki olettivat, että eksymisiä ei enää tapahdu. Itsekin eksyin parilla ensimmäisellä kerralla sillä perusreitilläkin, vaikka onhan siellä asfaltissa aika selvät maalaukset. Mutta eipä niitä viimeisillä kilsolla enää tajua.

Juoksu on tämän vuoden tosiaan ollut ilmainen ja sitä on järjestetty vähän vaihtelevina aikoina.

Minä mittasin viime kesänä sekä kesä- että talvireitin ja kesäreitti on kyllä vajaamittainen, eli tarkemmin 4917m. Tästä poikkeusreitistä on paha sanoa, mutta kyllä se mielestäni oli vielä lyhyempi. Minulla GPS näytti tänään 4,83km ja monilla muilla suurinpiirtein saman verran. Jossain 4800-4850m välillä se matka varmaan oli.

Minulla oli oikein positiivinen juoksu ja jäi hyvät fiilikset. Suunnistajanuorukainen meni kaukana edellä, mutta siinä perässä sain tehtyä todella tasaisen suorituksen, eli melko tasan 9min molempiin suuntiin (3:43/km). Ylivoimaisesti vuoden paras juoksu. En oikein uskalla liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää, mutta ehkä se nyt tästä lähtee kulkemaan...

Teivoon suuntaan minäkin ensi lauantaina. Nyt on jonkinlainen ymmärrys mihin tasoon voisi päästä, joten tavoite Teivoon on 18.30.

Ei harhaanjuokseminen minua harmita. Silloin kun sen huomasin, vähän harmitti, mutta ei enää juoksun jälkeen. En tässä sijoituksista kamppaillut, vaan halusin vaan kovan treenin. Ja sellaisena se toimi ihan niinkuin pitikin. Jäi ihan hyvä fiilis. Sitä vaan syntyy sen verran kilpailumieltä, että juoksun aikana ylimääräiset hidasteet tuppaavat harmittamaan.

Teivossa kuvittelisin pääseväni jonnekin välille 19:00 - 19:30, ehkä kuitenkin lähempänä jälkimmäistä. Ainakin alle 19:45 pitäisi päästä, koska se on minun paras tulokseni siellä ja on jo kolmen vuoden takaa. Siellä eksyminen on jo verraten vaikeaa heikommallekin suunnistajalle.

Teivossa kuvittelisin pääseväni jonnekin välille 19:00 - 19:30, ehkä kuitenkin lähempänä jälkimmäistä. Ainakin alle 19:45 pitäisi päästä, koska se on minun paras tulokseni siellä ja on jo kolmen vuoden takaa. Siellä eksyminen on jo verraten vaikeaa heikommallekin suunnistajalle.

Juu, enpä usko että kukaan sillä reitillä ikipäivänä eksyy.

Saatan myös juosta sen (Teivo Cupin) ensi lauantaina jos polvi vaan vaikuttaa kestävän, sitä ennen teen vain kuntouttavaa punttitreeniä jaloille. Jännä nähdä sitten miten juoksu kulkee.

Tavoite normikunnossa olis vähintään 19:30 min. alitus, mutta kun polvi vasta kuntoutumassa, niin mennee päälle 20 min.

• 1 year later...

R5 juostuna.

Oman kellon mukaan aikaa meni 18:47 min [...]

Mukana myös ja ihan hyvä tasainen juoksu tuli. Olin Jodlaajan perässä ekat kaksi kilsaa, mutta sain loppumatkalla tehtyä 20s eroa. Omalla kellolla 18:27. Paljon parempi fiilis jäi kuin viime kerrasta. Aika parani vain 10s, mutta nyt meni helposti tasaista vauhtia, kun viimeksi kanttasin pahasti.

Se olikin vuoden viimeinen R5, joten vitosen revitykset siirtyvät Teivocupiin.

Mukana myös ja ihan hyvä tasainen juoksu tuli. Olin Jodlaajan perässä ekat kaksi kilsaa, mutta sain loppumatkalla tehtyä 20s eroa. Omalla kellolla 18:27. Paljon parempi fiilis jäi kuin viime kerrasta. Aika parani vain 10s, mutta nyt meni helposti tasaista vauhtia, kun viimeksi kanttasin pahasti.

Jep, pääsit siinä kahden kilsan kohdilla olevassa nousussa ohi sen yhden toisen kaverin kanssa, enkä pystynyt vastaamaan.

Mulla saattoi painaa myöhään eilen illalla juoksemani lenkki vielä jaloissa, kun edes lopun alamäessä ei irronnut enää mitään kunnollista loppukiriä.

Muokattu

Onnittelut pjh hienosta vedosta. Mikä siun 5km enkka on?

Voi voi... Enkka taitaa olla aika tasan 17min pari vuotta sitten. Radalla en ole juossut vitosta ja virallista noteerausta ei siis ole. Eli tämä hyvä veto oli ihan vain suhteessa nykyiseen kuntoon. Ja tämä reittihän ei ole ihan täysimittainen vitonen vaikka toisaalta reitti on aika hankala juostava ja ei niitä nopeimpia.

Kovin on vaikea päästä enää parin vuoden takaisiin tuloksiin, mutta ensi vuonna yritetään taas.

Ja tämä reittihän ei ole ihan täysimittainen vitonen vaikka toisaalta reitti on aika hankala juostava ja ei niitä nopeimpia.

Tietääkseni se on noin 4,85 km ja paljon parjattu ja haukuttu (sairanen, JH) Garmin Forerunner 210 näytti matkaksi 4,86 km, eli kuten epäilinkin, Garmin heittää sen korkeintaan 10-15m vitosella ja 20-30m kympillä.

Eihän se mikään täydellisen tarkka laite ole, mutta ei se kyllä hirveästi heitäkään.

Mitä suorempi reitti ilman käännöksiä, niin sitä vähempi heittää.

Reitti tosiaan on melko vaikeasti juostava ja hitaanlainen, heti alkuun pitkä nousu ja muutama muukin semi paha nousu reitillä ja paljon käännöksiä. Kaukana tasaisesta ja helposta reitistä.

Mutta hyvä tapahtuma, kiva saada kovavauhtinen treeni keskellä viikkoa tehtyä.

Muokattu

Voi voi... Enkka taitaa olla aika tasan 17min pari vuotta sitten. Radalla en ole juossut vitosta ja virallista noteerausta ei siis ole. Eli tämä hyvä veto oli ihan vain suhteessa nykyiseen kuntoon. Ja tämä reittihän ei ole ihan täysimittainen vitonen vaikka toisaalta reitti on aika hankala juostava ja ei niitä nopeimpia.

Kovin on vaikea päästä enää parin vuoden takaisiin tuloksiin, mutta ensi vuonna yritetään taas.

Ok, hyvä aika silti alimittasellekkin 5km:lle ;) Olikko muuten tulossa e24?