Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Paras rippausohjelma?

cokekola
 Share

Recommended Posts

Kyselläänpäs nyt täälläkin, mikä olisi paras rippaussofta, jolla muuntaa CD:t ämppäreiksi tai flaceiksi?

Olen käyttänyt CDex:ää tai Free CD Music Converteria rippaamisen ja MediaMonkeytä tagien ja albumitietojan käsittelemiseen ja kirjaston järjestelyyn. Muuten pärjäisi MediaMonkeyllä, mutta joko sitä ei saa (tai en vain osaa) hakemaan albumitietoja jo rippausvaiheessa, mikä on kovin hankalaa. Valmiiksi ripattujen raitojen ja albumien tiedot se kyllä osaa hakea ja päivitää?

Oman haasteensa hommaan tuo se, että pääasiassa kyse on klassisesta musiikista. Normaali kansiointi, esittäjä-albumi-kappale -nimeämisellä, ei oikein toimi. Sen vuoksi esim. Windows Media Playerillä ei voi ripata, koska se nimeää juuri tuolla menetelmällä. WMP ei myöskään osaa tehdä flacia.

Mitä versiota CDex:stä olet käyttänyt? 1.70 betassa voi valita miten tiedosto nimetään eli esim. %1\%2\%7 - %4, jolloin tiedostonimi olisi muotoa Avantasia\The Metal Opera\01 prelude.mp3

Kyllä tuo CDex on mulle riittänyt, se hakee albumitiedot mikäli niitä ei ole levyllä jo valmiiksi ja pakkaajan voi säätää mielensä mukaan. Ainoa miinus on, että se ei hae albumin kantta (jpg), mutta sen hoitaa itse soitto-ohjelma Foobar2000, tai oikeammin siihen asennettu lisäosa.

Mitä versiota CDex:stä olet käyttänyt? 1.70 betassa voi valita miten tiedosto nimetään eli esim. %1\%2\%7 - %4, jolloin tiedostonimi olisi muotoa Avantasia\The Metal Opera\01 prelude.mp3

Joo, mun kysymys oli epämäärinen ja epäselvä, kuten aina. Kaipa oikeastaan yritin kysellä, olisiko jossain ohjelmassa mahdollsuus juuri albumin kannnen ja muidne albumitietojen hakemiseen ja toisaalta myäs vapaaseen tiedoston nimeämiseen.

Kannattaa kokeilla Exact Audio Copya. Se hanskaa ainakin cd-asemien lukuvirheet hyvin ja pakkaamiseen löytyy vaihtoehtoja varmasti tarpeeksi. Kappaleiden tiedot voidaan hakea, tai muokata itse, levynkansien hakemisesta en osaa sanoa. Ei ehkä kaikista helpoin ohjelma opetella, mutta monipuolisuutensa ja muokattavuutensa takia oma suosikkini ollut jo kymmenisen vuotta.