Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten harjoittelen viimeiset 3vkoa,kun...


Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

...viikko juoksu"kieltoa" takana, kipeytyneen jalkapöydän vuoksi. Olin kieltoon asti harjoitellut "Puolimaraton läpi"-ohjelmalla. Eli kuluneen vkon harjoituksista olen tehnyt oikeastaan vain yhden Pk-lenkin tänään, 9km.(jippii: jalka kesti sen!!!!!!!).Pari kertaa pyöräilin vauhdikkaasti vkolla.

1.7, olisi ensimmäinen puolimaraton edessä ja olo aika hajanainen. Kannattaako minun lähteä sinne, kun tämä viimeinen kk on ollut tosi rikkonainen, ensin kova flunssa ja nyt rasitusvaivoja...Juoksu, kun on suhteellisen uusi harrastus vielä. Ennen sairasteluja pisimmät lenkkini oli 19km, ne meni ihan ok, lopussa jalat kyllä hyytelöä...

Tänään lenkki kulki, MUTTA mitä oli tapahtunut sykkeille???? Normaalisti juoksen pk-lenkkejäni 125-135 sykkein...nyt en meinannut alle 150 päästä!!! KYllä hatutti, vaikka ilo jalan jaksamisesta oli tosi iso ilo. Kai tämä juoksutauko näkyi sykkeessä? Katellaan, mikä on huomenna meininki. Mietin vain, saanko jalan taas "rikki", jos meen juoksee huomenna n. 18-19km, mitä harj.ohjelmassa olis...Mutta noita pitkiä lenkkejä olis saatava alle ennen kisaa, vai?

ELI:

-kuinka monta pitkää lenkkiä tekisin ennen 1.7?

-millaisia harjoituksia, vauhtileikittelyä, tempojuoksua, pk-lenkkejä??

-Voinko nyt herkistellä 2 vikaa vkoa ennen kisaa, kun treenejä tekemättä sairastelujen vuoksi? Vai onko enää juuri mitään kummempia tehtävissä?

M.E.

Link to comment
Share on other sites

Sykkeistä: nuo korkeat lukemat ovat ihan normaaleja tauon jälkeen. Mutta se ei tarkoita sitä, että kunto olisi jotenkin romahtanut. Minulla kesti edellisen tauon jälkeen pari viikkoa, että lukemat alkoivat palautumaan normaalitasoille. Juoksu ei silti tuntunut sen raskaammalta kuin aiemminkaan.

Saman tien ei kannata pyrkiä ottamaan kiinni menetettyjä treenejä ja varsinkaan aloittamaan pitkällä lenkillä. Siinä on iso riski vamman uusiutumisesta. Oman kuukauden tauon jälkeen fysio ohjeisti aloittamaan sellaisilla 10 x 2 min juoksuilla ja välissä aina minuutti kävelyä - eli todella varoen (pakara/iskiasongelman jälkeen). Silti lähdin kuukauden juoksutauon ja kahden viikon hyvin kevyen treenin jälkeen maratonille juostuani vain yhden 17 km lenkin viimeisen 2 kk:n aikana. Mutta matkaan lähdin ilman aikatavoitetta - ja maaliin päästiin hyvissä voimissa, mutta aika oli reilusti hitaampi kuin 2 kk aiemmin ollut 4 h tavoite (4:38). Silti kannatti.

Eli: ihan hyvin voit lähteä juoksemaan puolikkaan, jos paikat kestävät maltillisesti kasvavaa treeniä, mutta vauhdin suhteen kannattaa ottaa iisimmin. Tuollaisen breikinkään jälkeen tuskin matka on se, joka tappaa, mutta kokemattomalle vauhti voi sen tehdä. Ei siihen puolikkaaseen tarvitse tehdä täyden kisan mittaisia harjoituslenkkejä - jos sulla 19 km on mennyt aiemmin, niin menee se nytkin, jos et hajota paikkoja uudelleen.

Itse juoksisin ensimmäisen viikon vain lyhyitä - tuo oma 9 km aloituksesi on tauon jälkeen jo aika reilun mittainen, jos juoksuhistoria on lyhyt. Ensi viikonloppuna, jos paikat kestävät, voisi mennä joku 12 km ja sitten vaikka noin 10 päivää ennen itse kisaa joku 15 km. Jos mitään ongelmia ei ole, niin väliin voi ottaa hyvin hieman reippaampiakin. Hankala tuohon on kovin tarkkaan sanoa, kun et aikatavoitetta maininnut - puhun näitä oman tasoni perusteella (tavoite viikon kuluttua 1:45-1:50 välille pääsy).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy