Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykemittari maratonille vai ei?


heli
 Share

Recommended Posts

Oon miettinyt, että uskaltaisko jättää mittarin laittamatta ekalle maratonille. Mulla on se ongelma ton lähetinvyön kanssa, että vaik sen laittais kaikkein kireimmälle, niin se hankaa ihoa rikki. Eli aina on rintakehä ruvella. Mietin, että minkäköhän näköinen mun iho on maratonin jälkeen, jos sykevyö hankaa samaan malliin?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ei tuo sykevyö ole mitenkään välttämätön maratonilla. Kelloa pidän kyllä tarpeellisena. Itse olen käyttänyt kellona sykemittaria ilman sykevyötä. Silloin kannattaa kuitenkin huolehtia siitä, ettei mittari ärsyttävästi piippaile koko ajan sen takia, että se ei löydä yhteyttä lähettimeen (tai taitaa olla usein paremminkin niin, että se saa vähän väliä yhteyden vieressä juoksevan lähettimeen ja piippailee sen takia). Kellon ja omien tuntemusten avulla pystyy kyllä arvioimaan, onko syytä hidastaa vauhtia tai voiko mahdollisesti jopa pistää lisää pökköä pesään.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Tätäpä mietin minäkin, en sen takia että hankais enkä sen takia että tarviisin. Mielenkiintoista olisi vain katsella minkälaisella sykkeellä on tullut juostua. Nyt kun ilmeisesti elämäni ainoasta maratonista on kyse. Ainut vaan, pelkään että vyö alkaa jossain vaiheessa ärsyttämään. Joka tapauksessa ainakin alkaa tippuilemaan aina alemmaksi.

Link to comment
Share on other sites

Sykemittauksesta ei ole kyllä mitään hyötyä maratonin aikana, mutta aina on mittaus päällä ollut ja jälkeenpäin on sitten dataa tullut analysoitua. Matkan aikana ainoastaan aika, matka ja vauhti näkyvillä mittarissa. Pistä vyö vähän kireämmälle, jos meinaa tippua. Jotkut pienet hankaumat siitä saattaa saada, mutta kyllä ne ovat vammoista vähäisimmät.

Link to comment
Share on other sites

Sykemittauksesta ei ole kyllä mitään hyötyä maratonin aikana, mutta aina on mittaus päällä ollut ja jälkeenpäin on sitten dataa tullut analysoitua. Matkan aikana ainoastaan aika, matka ja vauhti näkyvillä mittarissa. Pistä vyö vähän kireämmälle, jos meinaa tippua. Jotkut pienet hankaumat siitä saattaa saada, mutta kyllä ne ovat vammoista vähäisimmät.

Juurikin näin. Muutenkaan tuolla syketiedolla ei juoksun aikana tee juuri mitään. Kyllä sen juostessaan tuntee, millä tasolla mennään.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuntemuksistani suunnilleen sykkeeni tiedän. Mielenkiinnosta vain olisin katsonut kotona dataa. Tosin onhan noita netissä vauhtilaskureita, joissa sykekin otetaan huomioon. En tiedä sitten kuinka paljon juosseilla ne toimivat, kun minun esim. viimevuotisen puolimara ajan perusteella jo pitäisi alittua neljä tuntia. Itse ajattelin suunnilleen kutosen vauhtia lähteä - jos jossain vaiheessa tuntuu helpolta annan vauhdin vähän kasvaa. Uskon siis hiukan yli 4 h aikaa käyttäväni, jos kaikki menee hyvin.

Vyö on tiukimmillaan, teippiä voisi kokeilla. Huomenna on kyllä maraton. Teipin kokeilu tapahtuisi sitten tänään kävely-hölkkä lenkillä.

ed. varmaan kokeneilla maran juoksijoilla toimiikin tuollaiset sykerajojen mukaan juoksemiset, mutta entä noviiseilla?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

ed. varmaan kokeneilla maran juoksijoilla toimiikin tuollaiset sykerajojen mukaan juoksemiset, mutta entä noviiseilla?

Sanoisin, että noviiseille tuo on ehdottomasti turha häiriötekijä. Keskity vain omaan helppoon etenemiseen ja matkasta nauttimiseen. Useamman maratonin kokemuksella tiedät sitten paremmin omat maratonsykkeesi ja voit silloin arvioida matkan etenemistä sykkeidenkin perusteella.

Link to comment
Share on other sites

Olen juossut parhaimpia maratoneja perustuen harjoituksissa opittuihin sykerajoihin. Vaikka tunne olisi oikea, niin silti tarvitsen mittarin antamaa dataa juoksun aikana.

Tieto lisää tuskaa

Olen samaa mieltä molemmista :-) Parhaat juoksut ovat perustuneet sykkeen seurantaan ja huonoimmat tuon välttämiseen. Aika harvoin olen normaalissa harjoittelussa siinä tilanteessa, että juoksu varsinkin alussa vastaisi tuntemuksia maratonilla (jälkimmäisessä kovemman juoksuvauhdin ylläpito on helpompaa mutta olo on samalla tankkauksesta johtuen tankeampi). Siksi en luota olotilani tarkkailuun maratonilla niin paljon kuin tavallisesti. Toisaalta, tieto alhaisesta sykkeestä auttaa myös lisäämään vauhtia vaikka olo olisi heikko --> tieto lisää tuskaa :-)

Ensimmäisillä maratoneilla en seurannut sykettä, ja varmaan hyvä niin. Silloinkin tavoitteena oli hyvä juoksu, mutta ei ollut tarvetta samanlaiseen tuloksen optimointiin kuin nykyään. Alussa marginaalit ja todennäköisyys itselle ilahduttavan ajan tekemiseen olivat nykyistä suuremmat.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy