Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Baltsu

Huomenta pöytään

Recommended Posts

Huomenta tosiaan. Mulla on tylsää!!! Mitäs puuhastelette yleensä näin aamuisin? Heräsin tosiaan 5.50, eikä väsyttänyt yhtään, joten söin aamupalan, kävin suihkussa, join espresson ja tylsistyin. Sitten väsähdin tuossa ihan sikana uudestaan, mutten voi mennä nukkumaan, koska klo 10 on Espoossa hieronta. Siitä sitten vielä Hankoon, joten vasta päivällä pääsen nukkumaan. Pakko siis avata aamuiselle "kahvipöytäkeskustelulle" ketju, kun ei ole mitään tekemistä tai olisi, mutten jaksa tehdä mitään. Taidan ottaa yhden kaljan nyt ajankuluksi.

Kelle noi Voicet ja MTV:t on suunniteltu? Ihmettelin sitä jo ainakin 20 vuotta sitten. Jos radiota haluaa kuunnella niin miksi siinä on kuva? En mä ainakaan halua nähdä, kuinka epäsiistinnäköinen joku musajannu on, enkä tiedä skitanrämpyttämisestä mitään, joten en osaa maallikkona täältä mahdollisia virheotteita havaita.

Oho. Onpa ikävä juttu. Hangossa on kanssa koko ajan noita tuhopolttoja. Viimeksi joku aika sitten oli yläaste ja pari roskakatosta tulessa. Siellä on vähän väliä jotain poltettu. Samoin autojen ikkunoita rikotaan ja murtoja tehdään. Nuoriso kaupungin vuokrataloista hunningolla. Ite ampuisin niitä kovilla niin oppisivat elämään. Se on turha paijata päätä.

Minäkin "kärsin" silloin tällöin ja itse asiassa kohtalaisen usein aamu-unettomuudesta tai oikeastaan siitä että herään "liian aikaisin". Jotkut aikaansaavammat ihmiset käyttäisivät sen ikäänkuin ylimääräisen ja muista velvollisuuksista ja kiireistä vapaan ajan työntekoon, opiskeluun tai johonkin vastaavaan hyödylliseen, mutta minä vaan en osaa, koska ne tunnit tuntuvat jotenkin muusta vuorokaudesta irrallisilta. Elimistö on hereillä, mutta pää on jotenkin vielä matkalla jossain Suomessa (kuten ennnen kännykkäaikaa saattoi kuulla kuulutettavan radiossa).

Joillakin ihmisillä on yöpöydällä "kevyttä iltalukemista", minulla on vastaavasti olohuoneessa varattuna "pari hyvää kirjaa" eli riittävän kiinnostavaa muttei liian "sielullisesti" vetävää. (Hesarin ja Husiksen säästän myöhemmäksi, jolloin kestän paremmin silkkaa informaatiovirtaa.) Jotain pientä puuhastelua voi myös saada tehdyksi: kenkien puhdistus ja kiillotus, napin ompelu, vaatteiden silitys, joskus jopa ruoanvalmistus (eli jotain suuritöisempää tulee tehdyksi kerralla enemmän).

Pelastuksena on lisäksi kyky ja tottumus käydä aamulenkillä. Joskus onnistuu myös lihasjumppa tai perusteellisempi venyttelysessio.

Yrityksestä jatkaa unia on yksinomaan huonoja kokemuksia: joko ei nukahda ollenkaan tai nukkuu vain lyhyin pätkin - tai jos nukkuu pitempään, vaivaa koko päivän "eskimotauti" eli ei tunne olevansa oikein hereillä koko päivänä ja kaipaa koko ajan "vielä pienille nokkaunille".

työviikko aamut on tylsiä, eli herätys klo 5:45 - 6 ja ylös suoraan pukeutuminen ja rattiin. n. 4km päässä kiska josta ostan aamupalan mukaan, jonka syön töissä kun kattelen aamun meilit. Kahvi tietysti mukaan.

Vkonloppu aamut alkaa yleensä sillä että 3v poika herää 6:30 - 7:30 ja kolinallaan herättää nuorimman kohta 2v kaverin. Aamupalaa sorvatessa ja pentujen kanssa sohvalla telmiessä nopeesti kello on jo 9 - 10 jolloin vaimo kömpii ylös. Meillä on työn jako että vaimo saa nukkua vkonloppuna pidempään, ja mie saan päiväunet :) Toimii hyvin, koska olen aamuihminen vaikka olisinkin mennyt myöhään maate. Ja maalta kun olen kotosin niin päiväunet on geeneissä. Isäukolla oli tapana ottaa ruokaperäset, pentuna sitä ei ymmärtäny, mutta nyt kyllä :)

Minäkin "kärsin" silloin tällöin ja itse asiassa kohtalaisen usein aamu-unettomuudesta tai oikeastaan siitä että herään "liian aikaisin". Jotkut aikaansaavammat ihmiset käyttäisivät sen ikäänkuin ylimääräisen ja muista velvollisuuksista ja kiireistä vapaan ajan työntekoon, opiskeluun tai johonkin vastaavaan hyödylliseen, mutta minä vaan en osaa, koska ne tunnit tuntuvat jotenkin muusta vuorokaudesta irrallisilta. Elimistö on hereillä, mutta pää on jotenkin vielä matkalla jossain Suomessa (kuten ennnen kännykkäaikaa saattoi kuulla kuulutettavan radiossa).

Ja jos juoksee paljon niin jalat eivät ole hereillä, jos herää liian aikaisin. Juoksijan on pakko levätä pelkästään jalkojen takia. Luulen, että juoksu on yksi syy, minkä takia sitä heräilee välillä liian aikaisin muutenkin. Tulee juostua illalla ja sen takia juotua sitten aika paljon vettäkin, joten joutuu heräilemään vessaan, eikä saa ehkä sitten nukuttua.

Matkailusta tuli mieleeni eilinen Matula jakso. Matula soitti Dr. Renzille, mutta tämä oli suihkussa, eikä kuullut puhelimen soivan. Sen jälkeen Dr. Renz soitti Matulalle ja tämä oli puolestaan suihkussa, eikä kuullut puhelua. Sitten suihkun jälkeen Matula soitti uudelleen Dr. Renzille, joka oli vuorostaan matkalla asunnoltaan kadulle pysäköityyn autoonsa. Kun Dr. Renz pääsi autoonsa niin hän soitti Matulalle autopuhelimesta, mutta tämä ei ollutkaan enää kotona, vaan jo matkalla autollensa.

Yrityksestä jatkaa unia on yksinomaan huonoja kokemuksia: joko ei nukahda ollenkaan tai nukkuu vain lyhyin pätkin - tai jos nukkuu pitempään, vaivaa koko päivän "eskimotauti" eli ei tunne olevansa oikein hereillä koko päivänä ja kaipaa koko ajan "vielä pienille nokkaunille".

Mulla on kyllä negatiiviisia kokemuksia siitäkin, että jos herään hirveän aikaisin esim. klo 4.45, enkä saa unta uudelleen ja sitten jos olen jossakin työasioissa, niin meinaan nukahtaa univelan takia ja joudun ottamaan paljon kofeiinia niin saatan silti olla niin tokkurassa, ettei järki pelaa. Siis väkisin hereillä pysyminen ilman nap-mahdollisuutta on myöskin huono juttu. Sellaiset pienet päiväunet saattavat tehdä terää. Jonakin päivänä tällä viikolla vedin joskus iltapäivällä tunnin unia ja loppupäivä oli paljon virkeämpi. Pitäisi olla enemmän mestoja, missä voisi lööbailla päiväunilla.

Eipä oo oikeastaan koskaan ollut sellaista tilannetta että ei olisi mitään tekemistä / tylsää. No ehkä joskus lapsena...

Kun on vaimo, iso perhe, mukavia kavereita, juoksu- ja muita harrastuksia ja mielenkiintoinen työ on tilanne oikeastaan päinvastainen: ei ehdi tekemään läheskään kaikkea mitä haluaisi. Ehkä elän näitä monen mainostamia elämän "ruuhkavuosia". Kaikenlaista pakollista ja muuten mukavaa touhuamista on yllin kyllin. Aamuisin ei tarvitse kauaa ihmetellä mistä aloittaisi.

Omassa elämässä oon huomannut että perhe ja muut hyvät ihmissuhteet on parasta tylsyydentorjuntalääkettä. Huono puoli tässä vilinässä on se ettei aina ehdi lepäileen tai nukkumaan tarpeeksi

Noin kuuluu kuulemma huutaa aikaisin aamulla. No en jaksa huutaa, koska naapurit heräisivät. Kroppani mielestä ei tarvinnut nukkua. Herätti minut jo 4.30 max 3 horas unien jälkeen. Aamupala on syöty, nyt nopea suihku ja lentokentälle. Hyperaktiivinen olo. Ajatus 15 asteesta ja auringonpaisteesta houkuttelee. Voi olla tosin, etten pääse loppuviikosta lenkille, jos joka päivä pitää lähteä jonnekin jo aamuseiskasta, mutta varmuuden vuoksi pakkasin 3 shortsit, 3 juoksusukat, 3 lyhythihaista juoksupaitaa ja Karhut mukaan. Jos ehdin lenkille niin on sitten kuinka kylmä tahansa vaikka aamulla niin lyhkäsissä juoksen, koska olen etelässä.

Mitä tulee nukkumiseen niin kenties lentokoneessa onnistuu vielä. 3h kuitenkin aikaa, vaikken olekaan varsinainen koneessa nukkuja. Kyllä silti joskus tulee "näpit" otettua.

8 tunnin uni lataa kuulemma optimaalisesti akkuja. Silloin ei herää väsyneenä liian vähästä, eikä liian paljosta nukkumisesta. Se pitää kuitenkin olla yhtenäistä se uni, jotta olisi mahdollisuus sisällyttää 5kpl eri tyyppisiä unen vaiheita peräkkäin, jotka kukin on 90 minuuttia. Mulla toi ei onnistu, koska herään keskellä yötä. Sen lisäksi nyt kipeänä on tullut se lisä tähän, etten saa kuin max 6h nukuttua. Vaikka nytkin olen ihan hillittömän väsynyt (nousin klo 6.30) niin ei nukuta. Optimaalinen päivärytmin jaksotuskin voi olla vaikeata, jos nukkuminen ei ensin onnistu. Aion kyllä nukkua lisää, tänäänhän on se masentava pyhäpäivä muutenkin, joten otan max yhden espresson ja nukun sitten vaikka keskellä päivää, koska univaje pitää ainakin saada vähemmäksi, jos en yöllä saa kunnolla unta.

Hemmetin aamu tv:kään ei tule. Ihmettelen noita Suomen telkkarikanavia, etteivät ne voi laittaa 24/7 jotain sinne puhumaan niinkuin CNN:llä ja vastaavilla on. Jos joskus sattuu olemaan törkeän aikaisin telkkarin ääressä niin silloin pitäisi saada katsoa sieltä ohjelmaa, eikä mitään virityskuvaa tai nykyäänhän toi on teksti tv sivujen tapaisten tekstisivujen näyttämistä, mitä tekevät öisin ja aamuisin. Jotkut Ylen kanavat jopa iltaisin.

Oon kyllä samaa mieltä noiden kanavien valikoimasta. Normi tv-aikojen ulkopuolella ei tule mitään...ainiin paitsi lähes joka kanavalle levinneet chatit ym. roskaohjelmat. Aina olen ihmetellyt, että kuka niitä lukee...ja vielä enemmän ihmettelen, ertä kuka niihin oikein viestejä lähettää?!?

Toki, onhan Suomi petrannut kanavissaan, jos muistellaan esim. aikaa ennen mtv3:sta. Kahesta onnettomasta piti valita se vähemmän paskempi.

Olisihan se mukavaa jos Suomesta löytyisi CNN:n tai SkyNewsin kaltainen uutiskanava. Tosin, eipä täällä nyt niin paljon tapahdu, että riittäisi juttua 24/7. Sitten uutiset alkaisivat olla tyyliä: "Perähikiällä Pertin moposta varastettiin tavarateline". Eikä noita Euroopan velkakriisiuutisiakaan jaksa enää kuunnella, täyttävät nytkin pääuutislähetyksen lähes kokonaan, kun ei ole muuta uutisoitavaa.

Jos itse olen hereillä niin ettei Suomen kanavilta tule mitään, voin onneksi valita reilusta 50 ulkomaan kanavasta, sieltä löytyy aina jotain katottavaa. Viimekädessä noi em. uutiskavat jos ei muuta....

Katsoin ulos. Nurmi on valkoinen joistain kohdista vähän. Eilen tuli jo räntää tai jopa ehkä lunta, mutta se ei jäänyt maahan. Maa oli vain osittain jäässä. Nyt on valkoista näkyvissä ensimmäistä kertaa tänä talvena.

Oon kyllä samaa mieltä noiden kanavien valikoimasta. Normi tv-aikojen ulkopuolella ei tule mitään...ainiin paitsi lähes joka kanavalle levinneet chatit ym. roskaohjelmat. Aina olen ihmetellyt, että kuka niitä lukee...ja vielä enemmän ihmettelen, ertä kuka niihin oikein viestejä lähettää?!?

Toki, onhan Suomi petrannut kanavissaan, jos muistellaan esim. aikaa ennen mtv3:sta. Kahesta onnettomasta piti valita se vähemmän paskempi.

Olisihan se mukavaa jos Suomesta löytyisi CNN:n tai SkyNewsin kaltainen uutiskanava. Tosin, eipä täällä nyt niin paljon tapahdu, että riittäisi juttua 24/7. Sitten uutiset alkaisivat olla tyyliä: "Perähikiällä Pertin moposta varastettiin tavarateline". Eikä noita Euroopan velkakriisiuutisiakaan jaksa enää kuunnella, täyttävät nytkin pääuutislähetyksen lähes kokonaan, kun ei ole muuta uutisoitavaa.

Ei se nyt kokonaan noin ole. On Suomessakin paljon kerrottavaa. Tämä on pinta-alaltaan melkein Saksan kokoinen, ainakin itselleni verrattain tuntematon maa. Ei kaiken tarvitse olla uutisia, kertoisivat millainen tämä maa on eri paikoissa.

Verrataan vaikka esim. Deutsche Welleen vai mikä DW-TV se nykyään on. Siellä 24h menee niin, että aina ensimmäinen puoli tuntia on uutisohjelma, jossa käydään uutiset, urheilu ja talous läpi ja sitten toinen puolisko on joku muu ohjelma kuten EuroMaxx, joka on elämää ja kulttuuria Euroopassa. Tänään sieltä tulee juttua mm. saksalaisesta skeittarista, joka on perustanut Euroopan suurimman skeittimuodin myyntifirman, sitten tulee Budapestistä, Paul Pottsista, taiteilijasta, joka maalaa smartphoneilla ja jostain kulinaristisesta perheestä. Huomenna sitten uudet aiheet. Sitten tulee KickOff, joka on jalkapallo-ohjelma, motor mobil on auto-ohjelma, Global 3000 globalisaatio-ohjelma, In focus on dokumenttejä, Discover Germany on matkailuohjelma, Made in Germany on talousohjelma jne. Ne tulevat sitten eri kellonaikoihin monta kertaa samat ohjelmat joko saksaksi tai englanniksi, jottei tarvitse tehdä niin paljon eri ohjelmia. Toki noita muiden maiden ohjelmia voi seurata, mutta loppujen lopuksi Suomesta tietää ihan sairaan vähän, kun täällä ei ole omia ohjelmia. Monet kunnista esim. on sellaisia, joista en tiedä, missä ne sijaitsevat. Sen sijaan tiedän hyvinkin tarkkaan millaista on jossain saksalaisessa pikkukylässä, kun siitä on ollut 10-15min pätkä DW-TV:llä.

Mielestäni Ylellä pitäisi olla joku kanava, joka näyttää tuollaisia ja niitä voisi näyttää ainakin Ruotsissakin siinä Finlands TV:ssä. FST:n voisi lopettaa kokonaan ja ne ruotsinkieliset ohjelmat voisivat olla tuolla kanavalla. Puolen tunnin ohjelmat aina niitä uutisia ja muut puolituntiset dokumentteja, Sportmagazinet, Obs, Bettina i Stockholm ja alueellisia reportaaseja jne. Samoin suomenkielisiä tunteja voisi olla, jossa olisi uutiset ja sitten joku matkailu-, autoilu-, talousohjelma tms. Sitten voisi olla vielä englannin ja venäjänkielisiäkin tunteja. Täällä asuu kuitenkin aika paljon ulkomaalaisia. Mutta erityisesti kaipaisin matkailu- ja muita vastaavia ohjelmia. Viime torstaina tullut Tatort dekkari, jossa komisario Klaus Borowski seikkaili Ilomantsissa, kertoi minulle enemmän suomalaisesta mytologiastakin kuin mikään suomalainen tv-ohjelma. Siinä oli hienosti kuvattu paikallista korpea, järviä jne. Ei ihme, ettei kotimaan matkailu kiinnosta ketään, kun mistään paikkakunnista ei osata kertoa mitään, eikä näyttää mitään hienoja maisemia. Monesti olen kesäisin miettinyt esim., että kävisin jossakin prätkällä, mutta en ole sitten mennyt minnekään, kun mitään paikkoja ei mainosteta tai tehdä houkutteleviksi. Sen sijaan olen katsonut telkkarista ohjelmia vaikka minkälaisista Keski-Euroopan moottoripyöräreiteistä, Route 66:sta, reitistä Yhdysvaltain itärannikolla kohti Floridaa jne.

Jos itse olen hereillä niin ettei Suomen kanavilta tule mitään, voin onneksi valita reilusta 50 ulkomaan kanavasta, sieltä löytyy aina jotain katottavaa. Viimekädessä noi em. uutiskavat jos ei muuta....

Aivan, mutta herää kysymys, että mistä suomalaiskanaville maksetaan. Miksi maksetaan lupamaksua, jos mitään ei tule sellaiseen kellonaikaan, jolloin on kotona satavarmasti eli esim öisin. Kyllä ohjelmia pitäisi pyörittää koko ajan.

Toki aktiiviset television katsojat ilmeisesti nauhoittavat varastoon ohjelmia digiboksilleen, mutta kun itse olen passiivinen niin katson silloin telkkaria kuin haluan, enkä seuraa niin tarkkaan, koska tulee mitäkin. Tietysti on jotakin mieliohjelmia, mutta muuten. Niinpä olisi mukavaa, jos olisi sellainen suomalaiskanava, mistä tietäisi aina tulevan ohjelmia ja ohjelmat tulisivat ainakin pari kolme kertaa sen viikon aikana, jotta ne tulisi nähtyä. Kerran vaikka yöllä, kerran päivällä ja kerran illalla tai jotain.

Eihän sillä väliä olisi, jos mitään lupamaksua ei kerättäisi. Nyt tuntuu, ettei saa oikein mitään vastinetta. Paitsi Tuntemattoman sotilaan joka vuosi, mutta sitä en kyllä suostu katsomaan.

Onpas hehkeä sää. Vettä vihmoo ja myrskyää kunnolla. Fakta on muuten se, että kyllä nämä säät tekevät lenkkeilystä harvinaisempaa puuhaa. Ei pelkästään sen vuoksi, ettei ulkona huvita olla, vaan senkin vuoksi, ettei muutaman km palauttavan lenkin vuoksi jaksa ajaa Areenalle. Eli nyt to kun juoksin ekan lenkin viikon kipeenäoleskelun jälkeen niin eilen en sitten jaksanut mennä. Jos olisi ollut ok keli ulkona niin olisin muutaman kilsan urakoinut.

Nyt onnistui nukkuminen, siis sain noita univelkoja pois. Ehkä osasyy valvomisiin on ollut tauti tai sen johdosta uupumaan jäänyt treeni. To kävin lenkillä niin heti nukuin katkoitta lähes 8 tuntia, nyt varmaan vieläkin enemmän, sillä heräsin nimittäin vasta 10.45. Tosin nämä heräämisajat osuvat vähän huonoon saumaan, kun ensi viikolla on boot camp joka aamu klo 6.30.

Aamupalankin olen jo tässä ehtinyt syömään, joten tämä aamu sujuu hyvin. Espressoa voisi nyt ottaa, nam. Se ajatus, että joisin vain yhden per päivä, on osoittautunut mahdottomaksi, mutta kahteen olen pystynyt supistamaan ja jättämään energiajuomat pois. Yksi aamusta ja yksi lounaan jälkeen, eikä tuplaa ollenkaan.

Onpas hehkeä sää. Vettä vihmoo ja myrskyää kunnolla. Fakta on muuten se, että kyllä nämä säät tekevät lenkkeilystä harvinaisempaa puuhaa. Ei pelkästään sen vuoksi, ettei ulkona huvita olla, vaan senkin vuoksi, ettei muutaman km palauttavan lenkin vuoksi jaksa ajaa Areenalle. Eli nyt to kun juoksin ekan lenkin viikon kipeenäoleskelun jälkeen niin eilen en sitten jaksanut mennä. Jos olisi ollut ok keli ulkona niin olisin muutaman kilsan urakoinut.

Nämä ovat juuri niitä motivaationkasvatuskelejä. Kun tekee oman ohjelmansa treenit tuolla loskapaskassa ja myrskytuulessa, niin kilpailukauden olosuhteet tuntuvat aina erinomaisilta.