Jump to content
Juoksufoorumi.fi

missä mennään - testi


runtex
 Share

Recommended Posts

Ekaan maratoniin ~3kk. Mikä olis sopiva testi selvittää oma maratonkunto? Enemmän ja vähemmän säännöllistä kipittelyä takana abaut vuosi, eikä lähtötaso mikään kauheen huono ollut, ei ylipainoa tms. Nyt aatellut loppuun vetää sekasikiömukaelman sepon 4,5h ja 4h ohjelmista. Mutta siis millä testillä selviää parhaiten missä mennään tällä hetkellä?

Link to comment
Share on other sites

joo tietenkin mitä pidempi testi, sitä tarkempi. kymppi kuulostaa vähän lyhyeltä kun vauhti olis niin erilainen, että se ois aika lailla eri puuhaa. tässä vaiheessa tietenkin arveluttaa sekin, että kestääkö paikat, tuleeko kramppeja ym ym. eli tuon selvittämiseks testin pitäis olla selvästi pidempi. pisin lenkki tähän mennessä ~20km joka meni noin pariin tuntiin suht helposti.

Link to comment
Share on other sites

Itse voisin suositella kyllä vähän pidempää lenkkiä nyt, ainakin muutaman kerran ennen maratonia. Sanoit että olet juossut noin vuoden ja maraton lähestyy, mutta et ole tehnyt koskaan edes puolimaratonin pituista lenkkiä. Pari kolme kertaa vaikka joku 28-29km pitkä lenkki (eikä tarvitse vetää täysillä) antaa varmasti itselle jo parempia tuntemuksia missä mennään. Samalla voi kokeilla urheilujuomia tai geelejä, jos niitä aikoo kisassakin käyttää.

Link to comment
Share on other sites

no en mä sinällään oo huolissani, sepon ohjelmatkin on vaan 3kk ja mulla on vielä yli tuon aikaa ja lähtötaso on ok ja oonhan mä tässä tosiaan jo pidemmän aikaa juoksennellu. Geelejäkin oon testaillu ja ihmetyttää kun kaikki valittaa niitten mausta, mun mielestä GU:n lime on jopa hyvää. yks syy lisää tutkituttaa kaali... nesteitten kaataminen kurkusta alas ei oo ikinä ollu minkäänlainen ongelma. ja joo noin mäkin oon pähkiny et ~30km lenkkejä pitää kyl testata. jos kolmekymppiä menis kolmen tunnin pintaan, niin kyllä maran pitäs mennä 4h30 jos ei mitään loppuromahdusta satu.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla tosiaan, että kaali kannattaa tutkituttaa, jos geelejä tarvitsee testailla. Ne ovat epäolennaisia detaljeja, jotka tosiaan menevät alas kunhan ne kurkusta alas pakottaa. Kisakamaa, ei tarkoitettu harjoituksiin.

Juokse 20km tavoitemaratonvauhtia ja katso miltä se tuntuu. Jos menee kevyesti loppuun saakka ilman jalkojen kangistumista niin silloin 3kk aikana pystyt pitkiksillä nostamaan kestävyytesi sille tasolle, että myöskin maraton on mahdollista juosta siihen aikaan. Se on nimittäin niin, että maratonvauhti ei saa olla raskasta ekan puolikkaan aikana missään nimessä.

Link to comment
Share on other sites

Voi olla tosiaan, että kaali kannattaa tutkituttaa, jos geelejä tarvitsee testailla. Ne ovat epäolennaisia detaljeja, jotka tosiaan menevät alas kunhan ne kurkusta alas pakottaa. Kisakamaa, ei tarkoitettu harjoituksiin.

Alas ne meneekin aivan varmasti. Geelitestien tarkoitus on lähinnä varmistaa, että ne pysyvät myös alhaalla. Kaikkien vatsa ei ole rautaa, varsinkaan rasituksen aikana.

Link to comment
Share on other sites

ja joo noin mäkin oon pähkiny et ~30km lenkkejä pitää kyl testata. jos kolmekymppiä menis kolmen tunnin pintaan, niin kyllä maran pitäs mennä 4h30 jos ei mitään loppuromahdusta satu.

PK vauhtinen 30 km on hyvä testi - itsellä 30 km PK pitkis aikaan 3.00 h tarkoittaa 3.30 aikaa maratonilla

Link to comment
Share on other sites

mulla ei mitään ihmeempiä tavoitteita ole mutta luulen, että jos ylipäätään kohtuudella pääsen läpi, niin kyllä aika pitäs olla karvan alle 4h30. ja mun kisavauhti tuskin tule juurikaan poikkeamaan PK vauhdista, itseasiassa tuolla vauhdilla oon jo ton 20km lenkin tehny. Taindan tehdä niin, että juoksen 2-3 30km lenkkiä vastaavalla vauhdilla ja sit normiohjelman mukaan lyhyempiä ja se on siinä.

Link to comment
Share on other sites

Kisavauhti on kyllä melko herkästi pk-vauhtia parempi, halusi tai ei. Kisajännitys, adrenaliini, muiden kisaajien kannustus, pieni kisailu muita vastaan, kaikki saa vauhdin paranemaan kuinitsestään.

Ekalla maratonilla voi kyllä yllättää matkan pituus. Kympin lenkit tai puolimaraton ei kerro vielä mitään maratonista. Edes 25-30 km lenkit eivät välttämättä auta, sillä maraton alkaa vasta 30-35 km kohdalla. Ellei satu olemaan joku erityiskyky. Mutta ennen maratonia ei toisaalta omasta mielestäni kannata juuri yli 30 km lenkkejä tehdä, ainakaan juuri kisan alla, mikä tekeekin ekasta maratonista vähän skitsoa. Lopputulos on kuitenkin, vähän yllättäenkin yleensä se, että maraton menee paremmin kuin on odottanutkaan, jos vain on valmistautunut huolella. Kuten sinun kohdallasi tuntuu olevan.

Link to comment
Share on other sites

PK vauhtinen 30 km on hyvä testi - itsellä 30 km PK pitkis aikaan 3.00 h tarkoittaa 3.30 aikaa maratonilla

En epäile etteikä tuo testi voisi toimia sinulla - tunnet itsesi, oman harjoitttelusi ja oman PK-alueesi rajat - mutta muutenhan ei voi vetää johtopäätöstä (jota et toki esittänytkään) että jos juoksee 6 min/km vauhdilla 30 km harjoituksena, pystyy kisassa juoksemaan maratonin 5 min/km vauhdilla. Toisinpäin se toimii paremmin eli jos mainittu pitkis ei onnistu, ei aivan varmasti onnistu 3.30-maratonkaan.

30 km ja siihen päälle 2 km 4.30 min/km siihen päälle voisi toimia paremmin yleisenä ja objektiivisena testijuoksuna 3.30-aikaa tavoittelevalle.

Ensimmäisen maratonin viehätystä ei ehkä välttämättä kannata pilata liian tarkalla suunnittelulla. Jos on juossut 30 km tai päälle kolmen tunnin lenkin, jolla vauhti ei ole sippaamisen tai jalkojen toimimattomuuden takia lopussa hidastunut, voi mielestäni lähteä samalla vauhdilla matkaan ja katsoa kortit sitten kun saa ne käteensä. Jos ja kun alussa mennään ruuhkan takia hitaammin, ei menetettyä aikaa kannata juosta kiinni, sillä nekin sekunnit ja minuutit ovat yleensä tarjolla moninkertaisina kunhan pysyy juoksukuntoisena loppuun asti.

Link to comment
Share on other sites

Kymppi ja puolikas on niin eri matkoja etteivät välttämättä kerro paljonkaan. Mut reipas 28km on jo samaa kaliiberia, ilman lopun kuluttavia kilsoja. Mun mielestä tuollasella saa hyvin tuntumaa omista mahdollisuuksistaan maratonilla, ja luottoa siihen millä vauhdilla voi leikkiin lähteä. Maratonilla sitten paremmin levänneenä ja valmistautuneena pitäis jaksaa koko matka hyvällä vauhdilla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy