Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Kievari

"Liian helppo" hengitys lenkillä?

Recommended Posts

Tänään kävin juoksemassa jälleen vauhdikkaamman lenkin ja ihmeekseni huomasin, että VK-vauhdilla hengitys kulki aivan kuin olisi ollut kävelyllä raikkaassa syysilmassa. Sykkeet käyttäytyivät normaalisti, mutta hengitys oli siis aivan liian helppoa vauhtiin nähden. Aiemmin samalla vauhdilla juoksu on ollut jo melkoista ahdistamista.

Aloin miettimään, että mitäköhän tuollainen indikoi. Onko syytä huoleen vai pitäisikö taputella itseään selkään ja onnitella kunnonnoususta?

Taustaksi kerrottakoon sen verran, että lenkkeilyä on takana kolmisen vuotta, aiemmin oikeastaan pelkkää pk-lenkkiä. Tänä syksynä olen vasta ottanut ohjelmaan nuo VK-lenkit.

Indikoi hyvää hapenottoa minun mielestäni. Minulla on sama homma ollut aina. Hyvän hampenoton takia hengästymiseni on aina maltillista muihin nähden. Sykkeet ja tunne jaloissa kertoo kyllä, onko treeni tehokasta. Hengästyminen onkin sitten yksilöllinen juttu.

Itsekään en kovin hengästy, mutta jalat väsyvät. Kaipa mulla sitten on edes keskivertoa parempi hapenotto, vaikka en mitään lukuja tiedäkään.

Tänään kävin juoksemassa jälleen vauhdikkaamman lenkin ja ihmeekseni huomasin, että VK-vauhdilla hengitys kulki aivan kuin olisi ollut kävelyllä raikkaassa syysilmassa.

Kateeksi käy!!!

Minulla henki pihisee aina ja kovallakaan treenillä ei meinaa saada jalkoja jumiin juoksemalla. Meidän suvussa kaikki ovat "henkilaitoja". Siksi minulle sopii maraton, kun pitkällä matkalla ei tarvitse harrastelijan hengästyksiin saakka juosta.

Kyse voi olla myös siitä, että olit tällä kyseisellä lenkillä hyvin palautunut. Mulla käy niin, että kun viikkokilsat nousee, niin helposti se palautuminen unohtuu, ja hengästyy vk:ssa, vaikka periaatteessa jaksaakin hyvin. Sitten taas kun syystä tai toisesta tulee parin päivän lepo, niin ihme on tapahtunut -tuntuu että voisi juosta loputtomiin, ja hengitys kulkee vaivattomasti!

Minulla onnistuneen juoksun edellytys on oikea hengitys.. eli joudun oikein keskittymään, että en hengittäisi pelkästään pallean yläosalla. Haukon happea kuin kala kuivalla maalla ja välillä kun saan hengityksen "pulpahtamaan" pallean alaosaan eli kokonaisen hengityksen (siltä se tuntuu) niin sitten juoksuun tulee uusi rytmi ja juoksu helpottuu ja keventyy huomattavasti. Joogan ja pilateksen avulla olen löytänyt "hengityksen" merkityksen ja sillä saan juoksuni sujumaan ihan toisella tavalla. Tämä yhdistettynä uudelleen opeteltuun juoksuasentoon ja rytmiin on nopeuttanut ja keventänyt juoksuani huomattavasti. Sen huomaa erityisesti nopeilla 5-6 km:n lenkeillä. Rento, napakka askellus, kompakti kasassa pysyvä juoksuasento ja syvä rauhallinen hengitys niin juoksu tuntuu todella makealta! Pari vuotta olen juossut aktiivisemmin, mutta nyt vasta tuntuu, että alan päästä jyvälle. ;)