Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkästä lenkistä


cone
 Share

Recommended Posts

Moro!

Jos aamulla juoksee 12 km 1:15 ja sitten illalla (7 h taukoa) - kävelee 5 km 40 min - yhteensä 17 km ja 1:55 - niin onko kyseessä yhteensä yksi pitkä lenkki vai kaksi erillistä lenkkiä?

Samoin täyttikö - 5 km 0:20 pyöräily + 10 km 1:40 km sauvakävely + 5km 0:40 juoksu + 5 km 0:20 pyöräily = 15 km sauvakävely ja juoksu + 10 km pyöräily eli ajallisesti 3 h - pitkän lenkin määritteet?

Tavoitteena olisi korkata puolikas kolmen viikon kuluttua ja itse maraton syksyllä. Tähän mennessä 'pisimmät lenkit' ovat nuo kombinaatiot, mutta ovatko ne riittäviä?

Juoksu- ja (sauva)kävelykilometreja on huhtikuun alusta tullut 12-25 viikkoa kohden, keskiarvo 15-16 km /vko eli varmaan on syytä nostaa määrää. Tosin olen tehnyt huhti-kesäkuun aikana puutöitä reilut 30 h sykkeellä 90-120 eli peruskuntoa on ainakin ylläpidetty.

Risto

Link to comment
Share on other sites

Aloittelevana juoksijana (reiluvuosi aktiivia) kehoittaisin kyllä yrittämään niitä pitkiä lenkkejä. Mikään muu ei siihen pitkän suorituksen sietoon oikein auta, kun välillä loppuu jalat ja sen jälkeen usko jne.. Omalta kohdaltani olen yllättynyt miten eriasia on 15 ja 21km. Juoksentelin alussa vajaata kymppiä tunnin tai vähän alle lenkkinä ja sit pidensin 15 ns. pitkät. Siitä hyppäys 21 olikin jo sit totuttelua juoksemiseen eli siihen että paino pysyy ylhäällä, ryhti reippaana ja ajatukset jossain muualla, kuin omien tuntemusten tulkkina. Rohkeesti vaan kokeilemaan pidempiä, juosten niin pitkälle kun askel nousee ja hitaalla vauhdilla!! Ei haittaa vaikka mummot kävelee mukana.. Se mikä ei tapa vahvistaa! Niin ja juomaa mukaan.. Tämä kaikki siis vailla mitään oppeja harrastelijan näkökulmasta :)

Link to comment
Share on other sites

Aloittelevana juoksijana (reiluvuosi aktiivia) kehoittaisin kyllä yrittämään niitä pitkiä lenkkejä. Mikään muu ei siihen pitkän suorituksen sietoon oikein auta, kun välillä loppuu jalat ja sen jälkeen usko jne.. Omalta kohdaltani olen yllättynyt miten eriasia on 15 ja 21km. Juoksentelin alussa vajaata kymppiä tunnin tai vähän alle lenkkinä ja sit pidensin 15 ns. pitkät. Siitä hyppäys 21 olikin jo sit totuttelua juoksemiseen eli siihen että paino pysyy ylhäällä, ryhti reippaana ja ajatukset jossain muualla, kuin omien tuntemusten tulkkina.)

Hämmästyttävän totta, 8-10..12 km menee, mutta kun matka nousee 15-20 km niin jo on kumman raskasta ja palautuminen kestää. Samoin hämmästyttää se, että hiihtää (eka hiihdolle omistettu talvi takana ja 1300 km plakkarissa) voi 20-30 km tuntematta suurempia ongelmia, mutta 15 km juoksu tuntuu (tosi) raskaalta.

Onko juoksu tosiaan niin paljon raskaanpaa kuin hiihto vai johtuuko huonosta juoksutekniikasta?

Keväällä vielä - ennen lenkkikautta - kuvittelin (hölmönä), että koska parin (-kolmen) tunnin hiihtolenkkejä pystyn tekemään, niin ei kai se kahden tunnin juoksulkenkki ole mikään 'big deal'. Nyt tuntuu siltä, että SE on BIG DEAL.

Hienoa oli muuten lukea Tukholman maratonin läpikäynneiden kommentit...oma missio on olla samassa porukassa (maraton itse juostuna).

Hatapa: Olen myös viime viikkoina kerran viikossa/kahdessa käynyt jalkapalloa pelaamassa 1,5 h (no 30 min istutaan ja puhellaan..) harrastelijaporukassa - ilmeisesti sieltä saan sopivan annoksen tehotreenia (kun vaan viitsisi spurttailla).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy