Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ekalle maratonille (Tukholma 2012) sairauden jälkeen


OonaEmilia
 Share

Recommended Posts

Tervehdys teille kaikille! Pieni esittely lienee paikallaan, koska todennäköisesti enemmän ja vähemmän tulee tällä foorumilla roikuttua neuvoja kyselemässä teiltä viisaammilta ja kokeneemmilta. Neljääkymppiä lähestyvä naisihminen valmistautumassa elämänsä ekalle maratonille ensi kesäkuussa Tukholmassa. Oikeastaan sen ekan piti olla jo tänä vuonna, mutta elämä ei aina mene niinkuin itse kuvittelee sen menevän; sairastuin syöpään helmikuussa, joten unelmat maratonista (ja kaikesta muustakin ns. normielämästä) sai heittää hetkeksi romukoppaan :embarassed: Leikkauksen, sytostaattien ja sädehoidon jälkeen (tuo viimeksi mainittu päättyi reilu kuukausi sitten) voikin sitten sitä suuremmalla innolla (vaan entistä huonommalla kunnolla...) aloittaa taas urheilullisen elämän.

Puolikkaita maratoneja on takana 3, ennätys tässä lajissa 2:08, oisko tämä ollut 3 vuotta sitten. Juokseminen on kuulunut elämääni enemmän ja vähemmän säännöllisesti n. viisi vuotta. Tosin tällä hetkellä juoksu on "tauolla", koska kuljen fillarilla töihin (12 km/suunta) ja siinä on riittävästi kuntoilua meikäläiselle, ainakin tällä rapakunnolla... Pyöräily loppuu, kun ekat pakkaset ja liukkaat kelit alkaa. Sitten voikin alkaa ihmettelemään, että mitenkäs siihen maratonille oikein treenataankaan?!

Ensi viikolla olen menossa Teskun järkkäämään kuntotestiin, eli siihen missä juostaan niitä kilometrin kierroksia ja joka kiekan jälkeen otetaan sormenpäästä verinäyte. Olin samaisessa testissa reilu vuosi sitten, ja silloin tuloksena oli erinomainen, kauhulla odotan mitä tässä testissä tuleman pitää. Vaikka kai sitä voisi olla itselleen armollinen ja antaa aikaa toipua tästä rääkistä. Mutta liikunnasta saa voimaa ja energiaa, ja ette usko kuinka hyvältä maistuu lenkkeily monen kuukauden tauon jälkeen!

Lähinna tuossa treenauksessa hirvittää, että mistä ihmeestä sitä repii aikaa kahden lapsen äitinä, kun töissäkin pitäisi ehtiä käydä. Riittääkö 3-4 juoksukertaa viikossa ja pitäiskö pitkät lenkit ottaa ohjelmistoon jo nyt? Vai onko niiden aika vasta sitten joskus ensi vuoden puolella?

Eiköhän tämä riitä näin ensi alkuun, tsemppistä kaikille treeneihin!

Link to comment
Share on other sites

Lähinna tuossa treenauksessa hirvittää, että mistä ihmeestä sitä repii aikaa kahden lapsen äitinä, kun töissäkin pitäisi ehtiä käydä. Riittääkö 3-4 juoksukertaa viikossa ja pitäiskö pitkät lenkit ottaa ohjelmistoon jo nyt? Vai onko niiden aika vasta sitten joskus ensi vuoden puolella?

Mistäänhän en mitään tiedä, mutta vastaan silti:

Oletpa todella rankan kokemuksen joutunut käymään läpi. Hienoa, että olet jaksanut säilyttää juoksuinnon siitä huolimatta!

Äitien ajankäytöstä tiedän ja muistan varsin vähän. Mieleen tuli kuitenkin jotain muistumia vuosien takaa kun omat lapset olivat pieniä. Etkö voi pyytää ukkoa vahtimaan lapsia sillä välin, kun itse olet lenkillä? Sen ei pitäisi olla ihan kohtuuton vaatimus.

Jos tavoitteena ei ole ennätyksien rikkominen Tukholmassa, niin mielestäni 3-4 treenikertaa viikossa pitäisi riittää maratonin läpäisyyn. Liikuntataustallasi aikakin voi olla jopa ihan kohtuullinen.

Pitkiksille ei ole mitään kiirettä, mutta joskus helmi-maaliskuussa niitä pitäisi viimeistään ruveta ottamaan ohjelmaan. Vilkuile erilaisia tarjolla olevia juoksuohjelmia, niitä saa käsityksen, missä vaiheessa ennen maratonia pitkikset yleensä kannattaa aloittaa.

Suunnattomasti tsemppiä treeneihin!

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kommenteista! Ei se lasten vahtiminen mikään ongelma onneksi ole, lähinnä kyse vain siitä, ettei sitä heti töistä tultuaan voi taas painaa ovea kiinni ja häippästä! Täytyy ruveta hyödyntämään ne ajat, kun lapsilla harrastuksia (=itse lenkille sinä aikana kun lapset juoksee omissa liikuntaharrastuksissaan). Näin syksyn pimeiden tultua myös tuonne ulos lähteminen vaatii luonteen lujuutta, mutta toisaalta kun on käynyt jossain pohjalla, tuntuu se oikeestaan suorastaan etuoikeudelta, että yleensäkin kykenee juoksemaan :-)

Yritän nyt ensi alkuun ottaa rauhallisesti, ettei tuu mitään ylirasitustilaa, ja pikkuhiljaa rupean sitten nostelemaan treenien määrää.

Link to comment
Share on other sites

Tukholman maratonille ilmoittautuminen helpottaa lenkille lähtöä merkittävästi! Se on sen verran alkukesästä, että on pakko talvellakin juosta.

Nimenomaan juuri näin! Aikaisempinakin vuosina on se tavoite (HCR) ollut sopivasti siinä kevään-kesän kynnyksellä eli myös talvella on pakko treenata. Tosin mua ei niinkään haittaa esim. kylmyys, mutta toi pimeys... Onneksi on vapaat viikonloput, jolloin juoksu onnistuu päivänvalossa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy