Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Recommended Posts

Juuri luin läpi 3:30-ketjun ja tuo tavoite on vielä vähän liian kova, joten päätin aloittaa 3:45-ketjun. Tänä syksynä ensimmäinen maraton meni joitakin minuutteja päälle 4 tunnin. Varsinaista juoksutreenausta oli takana tasan puoli vuotta. Ensi kesäksi (mieluiten jo alkukesänä) tavoite voisi olla parantaa aikaa tasolle 3:45.

Kenellä olisi sama tavoite ensi kesäksi?

Vielä ei ole mitään kovin tarkkaa ohjelmaa. Ajattelin juosta nyt ainakin 3 kuukautta enimmäkseen pk-lenkkiä ja määrää niin paljon kun vain säät ja pakkaset keskitalvella antaa myöten. Sitten maaliskuusta lähtien voisi alkaa vetämään tarkemmin jotain viikko-ohjelmaa ja nostaa km-vauhteja tähtäimessä maraton päivämäärä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lähden tähän tavoitteeseen mukaan! Tarkoittaisi mulla reilun kymmenen minuutin tulosparannusta. Moneen kuukauteen en kyllä aio päätäni vaivata sillä, miten tavoitteeseen päästään :snoopy:

Talven yli vain perushölkkää ja muutamia pitkiksiä, keväällä teen jonkun suurinpiirteinsuunnitelman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pantse jos sä juoksit Vantaalla 3.51 niin miksi jättäisit viimeistään syksyyn 3.45. Kyllähän talvella pitää tulla kehitystä eli seuraavassa kisassa menee alle 3.45 niin että heilahtaa. Veto vaikka sairasen kanssa, jos ei muuten löydy intoa lenkkipolulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästähän sitä löytyy tavoitetta ensi vuodelle. Tänä vuonna sain runsaasti itseluottamusta Vantaan marasta, jossa juoksin ensimmäistä vuotta M55-sarjassa. Viiden vuoden yrittämisen jälkeen alitin 4h ajalla 3.56,46. Tasainen vauhdinjako, jossa kaikki kierrokset 1,5min sisällä ja viimeisin oli nopein.

Tässä onkin hyvää aikaa suunnitella onnistunutta harjoittelua. Määrää, joka nykyisin on n. 2000km/v, tuskin kovin radikaalisti tulee kasvatettua. Ennen maraa kuitenkin aion nostaa kk-kilsat reilusti yli 200 km/kk. Pitkiksiä, mara-vauhtisia ja kovavauhtisia tulee varmaan lisättyä.

Palauttava lenkkivauhti voisi olla 6.00/km tai vähän ylikin.

PK-vauhti 5.40/km ja mara-vauhtihan tulee olemaan tuo 5.20/km. Tätä vauhdikkaamminkin pitäisi juosta.

1000m vauhti kai pitäisi olla haarukassa 4.30-4.50 ja tätä pidemmät hiukan hitaammin.

Pitkien vauhdeista on monenlaista mielipidettä palstalla. Ehkäpä voisi juosta toisia 6.00/km vauhdilla ja toisia

vaikkapa 5.30 vauhdilla. Miltäs tämä kuulostaa? Aikaa on hieroa harjoittelua, juoksen maran varmaan seuraavan kerran vuoden päästä syksyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, tavoitteet julki siis: aion alittaa 3:45 Tukholmassa. Ja jos tuo etappi tulee kuitattua, sitten loppukesälle kolmen ja puolen alitusta kohti (mutta asia kerrallaan nyt toki).

Mennyt kesä oli sekä hyvä että huono. Puolikkaan tavoite 1:40 alitus onnistui hienosti (1:38) ja juoksu tuntui kulkevan, mistä innostuin sitten hieman liikaa - Finlandialla piti alun perin alittaa tuo 3:45, mutta innostuin sitten hyvissä fiiliksissä kiristämään reilusti vielä tuostakin --> lopussa totaalikatkeaminen ja piti jopa nöyrtyä kävelemään. Ensimmäinen taktinen epäonnistuminen! Siihen nähden on pakko olla tyytyväinen, että ennätys parani edes sen pari minuuttia (3:53).

Nyt oon ajatellut vuoden vaihteeseen asti pakoilla loskakelejä tekemällä monipuolista salitreeniä (jonkin verran toki myös lenkkejä) ja painottaa juoksua taas kevätpuolella. Pitäisi olla realistinen tavoite tämä 3:45, melkein nykykunnollakin, mutta jotenkin kaipaisin nyt sellaista nytkäystä seuraavalle tasolle, ja ajattelin hakea sitä pitämällä pienen kevyemmän jakson juoksutreeneistä ja sitten nostamalla ensi kesäksi tehoja entisestä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa tapa kehittyä kunnolla seuraavalle tasolle on juosta koko talvi. Saleilla on juoksumatot, joilta voi hakea niitä kilsoja ja jos lunta on niin hiihto kannattaa ottaa rinnalle. Keväällä on jo myöhäistä reagoida ensi vuoden suhteen. Tuo talvi on vähän sama juttu kuin jos jossain hommassa olisi vaikka aamulla deadline niin ei silloin mennä nukkumaan ja toivota, että se tulee tehtyä, jos herää vähän aikaisemmin aamulla. Ei, vaan silloin pitää tehdä yön yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa tapa kehittyä kunnolla seuraavalle tasolle on juosta koko talvi. Saleilla on juoksumatot, joilta voi hakea niitä kilsoja ja jos lunta on niin hiihto kannattaa ottaa rinnalle. Keväällä on jo myöhäistä reagoida ensi vuoden suhteen. Tuo talvi on vähän sama juttu kuin jos jossain hommassa olisi vaikka aamulla deadline niin ei silloin mennä nukkumaan ja toivota, että se tulee tehtyä, jos herää vähän aikaisemmin aamulla. Ei, vaan silloin pitää tehdä yön yli.

Kyllä se tulosparannus saattaa onnistua vaikka ei koko talvea juoksumatolla viihtyisikään. Ainenkin omalta osaltani ennätykset parani 3:26 --> 3:13 vaikka juoksua kertyi Joulu - Helmikuussa vaivaiset 100 km koostuen lähinnä parista 10 km kisasta ja silloin tällöin hiihdon jälkeen tehdyistä 2 km veryttelylenkeistä sekä muutaman kerran kävin Areenalla vähän revittelemässä että juoksutuntuma säilyy. Ihan sohvalla ei kuitenkaan tullut löhöttyä sillä hiihtoa kertyi kolmen kuukauden aikana 800 km. Jouksun pariin palasin Maaliskuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainoa tapa kehittyä kunnolla seuraavalle tasolle on juosta koko talvi. Saleilla on juoksumatot, joilta voi hakea niitä kilsoja ja jos lunta on niin hiihto kannattaa ottaa rinnalle. Keväällä on jo myöhäistä reagoida ensi vuoden suhteen. Tuo talvi on vähän sama juttu kuin jos jossain hommassa olisi vaikka aamulla deadline niin ei silloin mennä nukkumaan ja toivota, että se tulee tehtyä, jos herää vähän aikaisemmin aamulla. Ei, vaan silloin pitää tehdä yön yli.

Niin, hyvä pointti. Mutta toki tarkoitus on juosta talven yli, juoksumatolla ja ulkonakin. Lähinnä ajatukseni on, että nyt kun kesän tavoitteet on takana, ei jaksaisi heti startata marraskuuhun entistä kovemmilla tehoilla, vaan tuntuu että pitää ottaa pieni suunnitelmista vapautuminen tähän väliin. Sen sijaan, että jatkaisin suunnilleen samanlaisella treenillä ja vähän kiristäen, keskittyisin pari kuukautta nyt erilaisiin treenimuotoihin, tammi-helmikuusta eteenpäin sitten taas juoksisin päämäärätietoisemmin (edellisessä viestissä "kevätpuoli" alkoi siis vuodenvaihteesta :)). Yksi syy on ihan motivaation pitäminen yllä, kun en kumminkaan kilpailumielessä juokse, vaan juurikin oman kehityksen perässä. Ajattelen, että jaksan pitää nousujohteisuutta paremmin yllä, kun siitä voi välillä ottaa vapaatakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi kesänä/syksynä kun olisi alle 3:45 kunnossa. En luultavasti tule ottamaan mitään varsinaista ohjelmaa. Tarpeeksi kun kuluttaa lenkkareita, niin tuon pitäisi olla mahdollista ilman mitään ihmekikkailuja.

Riittävästi vaan kilometrejä, ja loppuvaiheessa perushitaan kyntämisen oheen maratonvauhtista ja nopeampaakin menoa, niin eiköhän se sillä saata onnistua...

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy