Jump to content
Juoksufoorumi.fi

non-stop running?

karva
 Share

Recommended Posts

aloitinpa sitten ketjun tästä aiheesta, etten häsläisi tuossa linkatussa ketjussa enempää:

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?25168-Tronheim-Oslo-500-km

toisessa ketjussa siis pohdiskelin pikaisesti non-stop runningin sääntöjä ja omaa oudohkoa halukuuttani osallistua moiseen hassutteluun.

koska non-stop-nimikin näköjään ollee hämärä, pitäisikö puhua "yhtämittaisesta juoksusta" tai "jatkuvasta juoksusta". tai vaikka "juoksusta": kuinka pitkään jaksat juosta kävelemättä?

tätä lajiahan voisi kokeilla joskus omana herkkuna vaikka yksin, että kuinka monta kilometriä jaksaa juosta. saisi keksiä säännötkin itse. (ja huijata kävelemällä...).

mutta mitähän siellä juoksun loppupuolella tapahtuisi? ehkä homma loppuisi tutusti kramppeihin?

• Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Henkilökohtaisesti mua kiiinnostaa enemmän se kuinka nopeasti pystyn etenemään tietyn matkan tai kuinka pitkälle pääsen tietyssä ajassa kuin kuinka kauan pystyn juosta nylkyttämään yhtäjaksoisesti. Jos kävelytauot auttavat minua pitämään parempaa keskivauhtia 24 h ja pidemmissä kisoissa niin minähän kävelen. Ja satasen kisoissakin aion jatkossakin pysähtyä vedenheiton ajaksi. Eli jos joku Karvan haaveileman "non-stop-juoksukisan" järjestää niin en aio osallistua.

Mitään sääntöjä "non-stop-juoksuun" ei ainakaan minkään virallisen järjestön toimesta ole olemassa sillä sellaista lajia, Karvan kuvailemassa muodossa, ei ole olemassakaan. Non-stop -kisoilla tarkoitetaan kilpailuja, joissa kello käynnistyy kisan alussa, käy koko ajan ja ensimmäisenä maalilinjan ylittävä juoksija / kävelijä julistetaan voittajaksi. Riippumatta siitä onko hän kenties kävellyt tai pitänyt taukoja enemmän kuin 2 min tunnissa.

Ehkä Dean Karnazesilta voisi kysyä millä säännöillä hän sen 350 mailia taapersi. Tiettävästi hänellä ja toisella "non-stop -juoksijalla" Pam Reedillä oli (ainakin DK:n kommenttien mukaan) eri säännöt, joten tästä voi päätellä jotakin lajin tulkinnanvaraisuudesta.

Lisäksi pitäisi määritellä missä kohtaa menee juoksun ja kävelyn raja: onko se 5 min/km (hyvät kilpakävelijät kävelevät 50 km reilusti tätä vauhtia kovempaa), 6 min/km, 7 min/km, vaiko kenties Karnazesin "ennätysjuoksun" 8,5 min/km? Vai arvioisivatko kenties tuomarit silmämääräisesti missä vaiheessa meno muuttuu kävelyksi ja juoksija diskataan?

Lisäksi pitäisi määritellä missä kohtaa menee juoksun ja kävelyn raja: onko se 5 min/km (hyvät kilpakävelijät kävelevät 50 km reilusti tätä vauhtia kovempaa), 6 min/km, 7 min/km, vaiko kenties Karnazesin "ennätysjuoksun" 8,5 min/km? Vai arvioisivatko kenties tuomarit silmämääräisesti missä vaiheessa meno muuttuu kävelyksi ja juoksija diskataan?

niin, kävelykin on aika tulkinnanvarainen tuomarilaji, mutta siellä se roikkuu olympialaisissa yhä. tuomareita ehdottelen: juoksun kai pystyy määrittelemään juoksutekniikan eikä nopeuden perusteella. wikipedia sanoo tutusti näin: "Juoksu määritellään sellaiseksi tavaksi liikkua, jossa jossakin liikkeen vaiheessa molemmat jalat ovat yhtä aikaa ilmassa." ehkä juoksutuomarit arvioisivat juoksua kävelykisoista tutulla tavalla, että molempien jalkojen pitää olla yhtä aikaa ilmassa?

joka tapauksessa, koska non-stop on sangen vähän harrastettua, se ensimmäinen mahdollinen yhteiskisa voisi toimia koekenttänä lajin mahdolliselle mahdottomuudelle ilman tuomareita ja hifistelyä. mulla ainakin luulisi oleva kanttia sanoa pysäyttävien kramppien tullessa, että tämä tässä ei ole enää juoksua.

Karnazeskin 'non-stop' -juoksussaan (350 mailia) oikeasti joutui pysähtelemään. Käytti juoksun aikana 4 tossuparia (vaihto 50 mailin välein) ja vaihdellen n. 8 sukkaparia. Luultavasti toilettikäyntejäkään ei tehty lennossa, vaan matkailuautossa. 'Non-stop' ymmärtääkseni on tarkoittanut 'nukkumatta' (ja ilman varsinaisia lepotaukoja).

Karnazeskin 'non-stop' -juoksussaan (350 mailia) oikeasti joutui pysähtelemään. Käytti juoksun aikana 4 tossuparia (vaihto 50 mailin välein) ja vaihdellen n. 8 sukkaparia. Luultavasti toilettikäyntejäkään ei tehty lennossa, vaan matkailuautossa. 'Non-stop' ymmärtääkseni on tarkoittanut 'nukkumatta' (ja ilman varsinaisia lepotaukoja).

etenikös dean myös kävelemällä, esim tankatessaan?

"Tankkaus" oli melko jatkuvaa, juosten tehty, mikä tietysti onnistuu, kun saa vierestä autosta ruokaa ja syö vähän kerrallaan, kuten asiaan kuuluu. Juosten syöntiä on sitäkin täytynyt tietysti harjoitella (varsinkin jos on sellainen ruokavalio kuin Deanillä).

Vaikka tuossa ei kisasta ollutkaan kyse, niin en kannata erityisiä non-stop -kisoja. X-Caliber tuossa hyviä perusteluja jo kertoi.

En kyllä tarkoittanut Trondheim-Oslo -säikeessä ihan näin tiukkaa juoksun tulkintaa. Sen vuoksi laitoin non-stopin lainausmerkeihin. Mutta olen minä tietenkin tällaistakin kisaa pohtinut. Kaksi toteutusvaihtoehtoa on tullut mieleeni:

1) Self-supported maantie-/maastokisa, jossa juoksija kantaa kaiken huoltonsa itse. Ei ole mahdollista valvoa pysähdyksiä/kävelyä mutta keskinopeusleikkuri helppo järjestää check-pointtien avulla.

2) Vakionopeuskisa juoksumatolla. Jokainen juoksee omalla juoksumatollaan, jonka nopeus ja kulma on määrätty. Paremmuusjärjestys on käänteinen tipahtamisjärjestys.

2) Vakionopeuskisa juoksumatolla. Jokainen juoksee omalla juoksumatollaan, jonka nopeus ja kulma on määrätty. Paremmuusjärjestys on käänteinen tipahtamisjärjestys.

tämä on aika lähellä sitä ideaa, mitä itse olen muutaman vuoden ajan mietiskellyt. juoksumatto-olosuhteet pudottaisivat monta sääntöepäselvyyttä pois.

---

kun olen tätä juoksemalla juoksemista täällä nyt jankannut, niin jossakin vaiheessa on tehtävä testi ja vaihdettava oma pitkisvaellus tällaiseen juoksukokeeseen. eli hölkkään kävelemättä niin kauan kuin jaksan ja pidän vaikka sen 2 minuuttia huoltopitoista etenemistaukoa tunnin välein. vai hyväksyisikö ainoastaan ureatauot juoksun lomaan? joku muutaman kilsan tasainen rinki kotipuolessa käynee radaksi. kilometrivauhtia pitää testailla, eli voiko sitä edes edetä juoksun näköisellä tyylillä 8 min/km-vauhtia. tuskimpa. eli 6-7.30 min/km kai muodostuisi vauhdiksi.

josko parin vuoden sisällä moisen pyräyksen saisi aikaan.

Mun mielestä non-stop juoksukisa olisi kuin Selviytyjien haasteet, joissa kannatellaan jotain painoa tjsp. Kisa alkaa ja kisassa ollaan kunnes ei pysty enään suoritukseen eli tässä tapauksessa juoksuun. Huolto ja pisutauot on sitten kisan jälkeen ellei niitä voi tehdä suorituksen aikana.

Lähtisinkö itse kisaan, jossa tarkoitus olisi edetä vähintään 6:00 min/km vauhtia niin kauan kuin pystyy pitämään vähintää tuota vauhtia? En lähtisi. Ensinnäkin vauhtikäsitykseni on niin surkea, että varmaan tippuisin parin kilsan jälkeen kisasta, kun vauhti putoaisi hetkellisesti alle tuon rajan. Toisekseen en koe mitään houkutusta tuollaiseen kilpailumuotoon. Ymmärrän paremmin idean, että on jokin matka x ja kisataan siitä kuka juoksee kyseisen matkan nopeimmin. Tai on aika x ja kisataan kuka juokseen pisimmälle annetussa ajassa. Se, että annetaan nopeus millä kaikki juoksee ei uppoa minulle.

Lähtisinkö itse kisaan, jossa tarkoitus olisi edetä vähintään 6:00 min/km vauhtia niin kauan kuin pystyy pitämään vähintää tuota vauhtia?

Tottakai lähtisin. Joka kisassa on yleensä maksimiaika. Se ei ole meidän lenkkeilijöiden vika, että ne rajat ovat usein päinhonkia asetettu eli esim. 6 tuntia maratonilla vaikka se voisi olla vaikkapa 4.30. Kyllähän esim. Spartathlon on ääriesimerkki tuosta, että on pakko edetä jotain tiettyä nopeutta, muuten osuu persuksiin raatoauton karjapuskurin piikit.

Lainataan tähän Richard Backmanin (alias Stephen King) ideaa kirjasta Pitkä Marssi, jossa 100 nuorta osallistuu kilpailuun, jossa tarkoituksena on kävellä halki osavaltioiden niin kauan, kunnes hidastelijat on ammuttu pois pelistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Raivo,_Pitk%C3%A4_marssi

Tuossa marssissahan on sääntönä, että pitää edetä minimissään 4 mailia tunnissa, ja jos vauhti hiipuu esim. kusitauon vuoksi, saa varoituksen ja kolmesta varoituksesta saa vapautuksen kisasta sekä kaikesta muustakin maallisesta elämästä. Yhden varoituksen saa anteeksi etenemällä sääntöjen mukaan tunniin, joten vaikka olisi välillä "liipasimella" voi hengittää vapaammin vetämällä pari tuntia tuota minimivauhtia (4mi/h)

Vastaavanlaisessa juoksussahan pitäisi sitten määritellä tietty juoksuvauhti, vaikka tuo 6.00/km ja kilpailijat pitäisi olla juoksumatolla tai sitten varustettuna gps-laitteilla. Itse voisin osallistuakin, jos sanktiot tippumisesta olisivat hieman kevyemmät kuin tuossa Kingin kirjassa.