Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vedonlyönti cooper tuloksesta kaverin kanssa

malakias
 Share

Recommended Posts

Moro!

Kaverini ehdotti minulle vetoa isohkosta summasta siitä että pystynkö juoksemaan 3000 metriä cooperissa. Juoksu tapahtuisi ensi huhtikuussa, eli käytännössä puolen vuoden päästä. Teiltä kokeneemmilta juoksioilta haluaisin kysellä, että kannattaako veto ottaa vastaan näillä spekseillä:

Ikää 28, pituutta 182 ja painoa 87 kg. Juoksukokemus olematonta. Tupakkia palaa päivittäin (ei montaa, mutta kuitenkin). Tällä hetkellä pystyn juoksemaan yhtäjaksoisesti n. 5 km n. 6 minuutin kilometrivauhtia. Lihaskunto kohtalainen ylävartalossa, mutta jaloissa heikohko. Armeijassa juoksin vuonna 02 2800 metriä, jolloin olin kymmenisen kiloa kevyempi. Arvioni tämänhetkisesti coopertuloksesta on 2400 metriä.

Itse olen aika vakaasti sitä mieltä, että veto olisi voitettavissa. Pitäisi ottaa alkuun ihan perus juoksuohjelma käyttöön, lopettaa tupakin polttelu ja kasvattaa peruskuntoa. Sitten kaksi kuukautta ennen cooperia alkaisin tekemään vähän nopeampia "vetoja" ja keskittyisin vauhtikestävyyteen. Painoakin jos saisi hilattua alaspäin, mielellään 80 kiloon tai jopa karvan verran alle sen.

Mitäs sanotte, otanko vedon kiinni ja suuntaan lenkkarikaupoille?

Jos vaihtoehtona on että jäät kotiin lihomaan ja polttamaan tupakkaa

niin lyö vetoa ja lähde lenkille. Eikös sen kaverinkin

pitäisi juosta xxx metriä...

Just näin: vaikka häviäisitkin vedon ja juoksisit "vain" esim. 2950 metriä, olisit kuitenkin saanut itsesi hyvään kuntoon! Tämä tietysti sillä edellytyksellä, ettei panos ole aivan älyttömäksi viritetty... ;)

Jätän eriävän mielipiteen. On hyvä, että osa on jäänyt kotiin lihomaan ja polttamaan tupakkia. Tuskin se mikään sattuma on ollut ja jokaisella on oikeus omaan elämänkatsomukseensa.

no älä sitten mollaa ihmisiä läskeiksi jne.. kuten tapanasi on ollut täällä palstalla.

Mutta alkuperäiselle, ilmoitan oman veikkaukseni, heti kun tiedän mikä on todellinen coopperisi nyt. Arviolta noita ei voi "juosta"

no älä sitten mollaa ihmisiä läskeiksi jne.. kuten tapanasi on ollut täällä palstalla.

Se, että erotellaan jyvät akanoista ei tarkoita sitä, etteikö jyviä saisi sanoa jyviksi ja akanoita akanoiksi. Ei jyvän pidä väkisin yrittää olla akana tai toistepäin, eikä mikään veto sitä muuta. Outoa lyödä vetoa siitä, että olisi jotain muuta kuin on. Jos alunperin ei nappaa juokseminen, mutta tupakin poltto nappaa niin miksi lähteä sellaiseen vetoon, missä nuo olisivat toistepäin. Silloinhan tekee asioita vastentahtoisesti. Eikö silloin olisi parempi lyödä vetoa vaikka siitä, että pystyy polttamaan 3000 tupakkia.

Se, että erotellaan jyvät akanoista ei tarkoita sitä, etteikö jyviä saisi sanoa jyviksi ja akanoita akanoiksi. Ei jyvän pidä väkisin yrittää olla akana tai toistepäin, eikä mikään veto sitä muuta. Outoa lyödä vetoa siitä, että olisi jotain muuta kuin on. Jos alunperin ei nappaa juokseminen, mutta tupakin poltto nappaa niin miksi lähteä sellaiseen vetoon, missä nuo olisivat toistepäin. Silloinhan tekee asioita vastentahtoisesti. Eikö silloin olisi parempi lyödä vetoa vaikka siitä, että pystyy polttamaan 3000 tupakkia.

Vaan entäpäs jos pääkopassa muhiikin ajatus elämäntapojen kohentamisesta? Tuolloinhan moinen vedonlyönti on varsin pätevä tapa patistaa itsensä lenkille. Itsekin uhosin joka suuntaan aikoinaan maratonisuorituksesta vaikka kunto oli mitä oli. Isot puheet sitten "pakottivat" treenaamaan urakkaan vaativan määrän, vaikkei juoksu varsinkaan alkuun maistunut laisinkaan hyvältä. Kunto ja elämänlaatu paranivat siinä kuitenkin potenssiin 100 ja liikuntaan tuli pahanlainen addiktio.

Itse uskon tuon cooperin olevan mahdollinen, omalla kohdalla aika parani armeijassa viidessä kuukaudessa 2300 => 2900m. Ja tupakkaa meni tuolloin aski päivässä.

Moro!

Kaverini ehdotti minulle vetoa isohkosta summasta siitä että pystynkö juoksemaan 3000 metriä cooperissa. Juoksu tapahtuisi ensi huhtikuussa, eli käytännössä puolen vuoden päästä. Teiltä kokeneemmilta juoksioilta haluaisin kysellä, että kannattaako veto ottaa vastaan näillä spekseillä:

Ikää 28, pituutta 182 ja painoa 87 kg. Juoksukokemus olematonta. Tupakkia palaa päivittäin (ei montaa, mutta kuitenkin). Tällä hetkellä pystyn juoksemaan yhtäjaksoisesti n. 5 km n. 6 minuutin kilometrivauhtia. Lihaskunto kohtalainen ylävartalossa, mutta jaloissa heikohko. Armeijassa juoksin vuonna 02 2800 metriä, jolloin olin kymmenisen kiloa kevyempi. Arvioni tämänhetkisesti coopertuloksesta on 2400 metriä.

Itse olen aika vakaasti sitä mieltä, että veto olisi voitettavissa. Pitäisi ottaa alkuun ihan perus juoksuohjelma käyttöön, lopettaa tupakin polttelu ja kasvattaa peruskuntoa. Sitten kaksi kuukautta ennen cooperia alkaisin tekemään vähän nopeampia "vetoja" ja keskittyisin vauhtikestävyyteen. Painoakin jos saisi hilattua alaspäin, mielellään 80 kiloon tai jopa karvan verran alle sen.

Mitäs sanotte, otanko vedon kiinni ja suuntaan lenkkarikaupoille?

Tottakai otat, jos veto motivoi liikkumaan niin ilman muuta. Tuskin haluat hävitä ja teet kaikkesi voittaaksesi vedon.

Säännöllisiä PK-lenkkejä ja 1-2 krt/vko vetotreenejä hallissa.

Liikuntatausta myös vaikuttaa. Jos 2400m pystyt juoksemaan ilman treeniä "rapakunnossa", niin 3000m on varmasti realistisempi tavoite, kuin jos takana on liikunnan harrastamista ja sen avulla on tuo 2400m saatu mittariin.

EDIT: Ja perustelua tälle väitteelle: Mitä noita ihmisten tuloksia katsellut, niin se isoin hyppäys eteenpäin yleensä otetaan siinä vaiheessa, kun aletaan liikkumattomuusjakson jälkeen aktiivikuntoilemaan. Tuollaisessa vaiheessa 600m tulosparannus puolessa vuodessa tuskin on täysi mahdottomuus. Pidemmän aikaa liikkunut taas tuskin saa noin isoja muutoksia aikaan noin lyhyessä ajassa.

Muokattu