Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest verona

Ylimeno/peruskuntokauden harjoittelu

Recommended Posts

Guest verona

Toisesta maratonista selviydytty ja valmistautuminen ensi syksyn tapahtumaan jo mielessä..

Olen tähän saakka juossut varsin vaihdellen nelisen vuotta, mutta nyt nälkä on kasvanut syödessä ja haluan järkevöittää harjoittelua; laadukkaampaa ja parempi lopputulos.

Vinkkejä kaipaan näin aluksi, miten kuntomaratoonarit harjoittelevat peruskuntokaudella. Jaatteko harjoittelun yleensäkin peruskunto- ja maratoniin valmistavaan kauteen? Jos niin miten harjoittelette peruskuntokaudella? Ja miten pian maratonin jälkeen ajoitatte sen?

Itsellä on mielessä viikkorytmitys siten, että kaksi kovempaa viikkoa ja yksi kevyempi. Viikossa voisi olla kolme kevyttä juoksutreeniä (kaksi lyhyttä 5-7 km ja yksi pitkä) ja neljäs jotain muuta lajia kuten spinningiä/pilatesta/joogaa/venyttelyä vaihdellen. Onko liian raskas ja miten pitkiä pitkät lenkit saavat olla? Voiko kovempien viikkojen pitkät olla 20-25 km ja lyhyt esim. 10-15 km? Muita ehdotuksia, vinkkejä?

Nimim. rakastaa pitkiksiä :)

Guest Verona

Olin lukenut jutun. Silti mietityttää lähinnä se, onko 20-25km pitkät, vaikkakin rauhalliseen tahtiin, liian pitkiä tässä vaiheessa. Mutta jos olo ei ole nääntynyt ja muut lenkit lyhyitä+kevyitä, voinen "keskittyä" pitkiksistä nauttimiseen. Jossain ketjussa oli leposykkeen seuraamisesta aamuisin, joka on varmaan paikallaan ottaa käyttöön, jos en luota omiin tuntemuksiini :)

Minäkin nyt mietin tätä talven aikaista harjoittelua. Itse harjoittelen aluksi ainoastaan puolikkalle, vaikka aion harjoitella maraton-ohjelmalla, jos sittenkin haluan ensi syksynä juosta maratonin. Se riippuu siitä, säästynkö rasitusvammoilta. Sepon ohjeissa oli, että olisi hyvä juosta kolme pitkistä kuukaudessa. Itse olin miettinyt juosta kaksi pitkää lenkkiä reilun 2 tunnin mittaista ja yhden noin 80 min kuukaudessa. Onkohan se liikaa? Tietysti pitkisten pituutta voi lyhentää tarvittaessa, jos uuvuttaa. Pitkisten vauhti alkujaan varmaan on 7min/km. Jos tulee lunta, aion hiihtää. Eli joskus korvaisin pitkän lenkin parin tunnin hiihdolla ja lyhyempiä lenkkejä tekisin hiihtäen. Sitten vielä pitäisi olla kolme kovempaa harjoitusta kuukaudessa. Kovempi harjoitus voisi olla kymppi hiihtäen kovaa.

Minä haaveilen semmoisesta talvesta, jossa pääsisi taas tuonne järven jäälle hiihtämään pitkää mutta tasaisen rauhallista 2-3 h (kahteen talveen ei ole päässyt). Jos hiihtolenkit jäävät naapurissa olevaan 2 km:n latuun, jossa on kaksi reipasta nousua ja kaksi vastaavaa laskua, ja niiden välissä pari sataa metriä tasaista, pitää nuo pitkät hoitaa sitten muuten, ja keskittyä suksien noihin kovempisykkeisiin.

Itse olin miettinyt juosta kaksi pitkää lenkkiä reilun 2 tunnin mittaista ja yhden noin 80 min kuukaudessa. Onkohan se liikaa?

Tuskinpa on, kunhan ovat riittävän kevyitä. Kyllä sitä melkein joka treeniohjelma suosittelee kahden tunnin rajan ylittämistä ihan säännöllisesti.

Itse olen tässä nyt peruskuntokautta vietellyt niin, että otan lenkeillä kävelytaukoja ajastetusti. Pysyy sykkeet alempana ja reilusti kevyempänä fiilikseltään noin muutenkin.

Työrytmeistä johtuen en pitää lenkkiä joka viikko oikein järkevästi pysty vetämään, niin teen kaksi kolmessa viikossa ja kolmantena viikkona korvaan pitkiksen sitten jollain muulla vähän rasittavammalla treenillä. Samalla systeemillä ajattelin jatkaa myös vuodenvaihteen jälkeen, kun aletaan sitten maratontreeniä ihan tarkemmin miettimään.