Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tukholman maratonille vai ei?

Tallukka
 Share

Recommended Posts

Moi!

Juoksin ensimmäisen kokomaratonin elokuussa ja siitä jäi ihan positiiviset kokemukset. Aika oli 4.37. Nyt olen syksyn sairastellut je vetänyt vähän lonkkaakin. Juoksukilsat on jäänyt melko vähiksi. Mielessä kuitenkin siintää uusi maraton.

Sytyn paremmin isoissa tapahtumissa ja muksutkin tykkää, kun pääsee reissuun :) Olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona nyt Tukholman maratonia. Talviharjoittelu vaan on mitä on pakkasten takia ja mietin, että ehdinkö tehdä tarpeeksi pitkiä lenkkejä ennen kesäkuun alkua. Mukavampi on sulalla maalla juosta. Eli konkarit, teenkö jonkinlaisen harjoitussuunnitelman Stokikseen vai unohdanko sen ja etsin jonkun loppukesän/syksyn maran, jolloin on kesä aikaa juosta?

Kyllä minä ainakin otin kevät-maran kalenteriin ihan juuri sen takia, että tulisi talvellakin enemmän juostua. Tänä vuonna tein ekoja pitkiä (20-25 km) vielä lumien ollessa maassa ja ihan hyvin ne sujui. Toki se alustan "vaihtuminen" kannattaa lumien lähtiessä huomioida, ettei jalkojaan telo, kun sen aika on.

Mikään konkari en tosin ole. Ekalle maratonille tässä tähdätään. Viime talvella juoksenneltiin HCR:a varten ja tammi-huhtikuu jaksolle osui varsinainen valmistautuminen.

Alkuun oli siihen talvijuoksemisen makuun pääseminen aika nihkeää, mutta sitten kun sen kerran sinne -20 asteeseen uskaltautui ja näki, ettei sinne kuolekaan, niin eipähän enää tullut lenkkejä sen takia siirreltyä sisätiloihin.

Sinne vaan! Kevään aikana kerkeää ihan hyvin kerätä kilsoja pohjalle ja itse juoksen kyllä läpi talvenkin keleistä riippumatta kaikki lenkit ulkona. Ei täälläpäin sisäratoja kyllä olekkaan. Ei siinä juostessa kylmä tule ja nopeudet ja matkat voi aina valita kelien mukaan. Nyt nopea ilmoittautuminen niin kerkeät vielä mukaan!

Huh!

Itsekin tavoittelen Tukholmaan. Pohjalla 0 maratonia tai edes puoliaksta. Pisin juostu lenkki 18km. (Tarkoitus keväällä osallistua myös kenties puolikkaalle HCR, onko liian lähellä?)

Lähinnä pelottaa tämä oma tavoite. Onko tässä mitään järkeä lähteä juoksemaan näin kylmiltään maratonia. Kunto on kohdillaan kyllä, siinä ei ongelmaa. Lähinnä nyt vaan lajitreeniä (pitkää, vauhtia, mäkeä, tekniikkaa) aikaa tää reilu ½vuotta, se riittääkö se jää nähtäväksi.. KÄÄK!

Tavoittelen myös Tukholmaan. Maratoneja ja puolikkaita takana 0 ja muutenkin kunto on aika kaukana huipusta. Itse asiassa siitä on jo 10 vuotta kun olen viimeksi ollut mainittavassa juoksukunnossa eikä sekään mitään huikeaa ollut. Silloin kunnon selvään parantumiseen riitti kuukauden treeni, mutta nyt on vähän heikompi lähtötilanne. Ikää yli 30 v ja painoa pitäisi tiputtaa 10 kg. Tällä hetkellä kympin treenin pystyy vetämään suht vaivattomasti, mutta tonnia en varmaan saa menemään alle neljän minuutin. Töitä siis riittää hurjasti, mutta luotto on kova.

Keväällä juostavan maratonin hyvä puoli on juuri siinä, että se pitää liikkeessä myös koko talven!

Tukholma on lisäksi sen verran myöhään keväällä, että täällä pohjoisessakin (siis Suomessa) ehtii ennen tapahtumaa juoksennella sulilla teillä. Hiihto on toki myös hyvä tapa kehittää kuntoa talvella, jos siitä pitää ja kelit osuvat kohdalleen. Ihan hyvin voi kuitenkin juosta läpi talven.

Tukholmaan kannattaa aina lähteä! Ensi keväänä on vuorossa 12 reissu... Siellä on tosi hieno tunnelma ja kun se on sen verran aikaisin kaudesta se pakottaa aloittamaan pidemmät lenkit heti kun lumet ja jää häviää lenkkipoluilta. En yleensä talvella juokse paljoakaan - kerran tai kaksi viikossa matolla ja nekin yleensä 4-8km. Keväällä kun aloittaa pitkillä lenkeillä niin hyvin on ehtinyt kuntoon. Muutamana vuonna olen vetänyt myös HCR:n siihen alle - niin että olen mennyt sen ihan tosissaan. En ole huomannut että olisi enään mitenkään painanut jaloissa tukholmassa.

Hyvin ehtii Tukholmaan! Riippuu tietysti pohjista, mutta reilusti lyhyemmässäkin ajassa ehtii valmistuatua. Itse juoksin ensimmäisen maratonini elokuussa HCM:ssä kolmen kuukauden harjoittelulla.

Talvijuoksemiseen, jos sitä aikoo harrastaa, kannattaa varustepuolella varautua. Mulla ei kyllä niin kovin paljon kokemusta talvella juoksemisesta ole, mutta pitävät lenkkarit lienevät a ja o. Riskinä voi muuten olla liukastelut ja vammat.

Kääk!

Nyt on ilmottauduttu. Kunnon fyysinen paha olo ja kuvotus tuli ilmottautumisen jälkeen - mihin mä olen oikein ryhtymässä! :D Mutta eipä siinä, nyt vaan juoksukilometrejä alle..

Me ei tolla laivalla lähetä tulee. Mä voin sen verran huonosti laivoissa, että seuraavan päivän juoksuista ei kyllä oikein tulisi mitään. Lomailun kannalta siis otettava näillä näkyminen perjantaina lento ja sunnuntaina lähtö, tai mitä sit lie keksiikään. :)

• 2 weeks later...

Noh, lopetin jähkäilyn ja ilmoittauduin.

Olin menossa Siljalinen botskilla kun parit tututkin oli menossa sillä, ja sielä on kuulemma aina "hyvä fiilis" ku maratoonilaisia koko laiva, MUTTA, oli jäljellä enää A-hyttejä merinäköaloilla. Ajattelin lähtä matkaan naisen kannustamana eli 2h-hytti => 700e, plus 100e ilmottautumismaksu juoksuun.

Epäilen että se fiilis on ihan niin hyvää, ja varasin finskin suorat lennot (55min) yhteensä 178e kahdelta, ja 2 yötä neljän tähden hotellissa 200e.

Säästyneellä 300e:llä elelee varmasti ihan mukavasti.