Jump to content
Juoksufoorumi.fi

To 20.10.


Dexalite
 Share

Recommended Posts

Alkujuonto: aloitetaan taas päivän ketju, kun kerran on vauhtiin päästy - ja tällä kertaa yritetään laittaa päivämääräkin kohdalleen. (Harmi muuten ettei edes ketjun avaaja voi korjata otsikkoa.)

20 km. Viikon kovin, raskain ja pelottavin harjoitus.

5 km lämmittelyä + 3 x 3 km <90% HRmax (eli käytännössä puolimaratonin kisavauhdista päivän kunnon mukaista kympin kisavauhtiin lähestyvää menoa), palautus 2 km + 2 km jäähdyttelyä

Miksi noin pitkät vedot, miksi ei tonneja? Koska mies tahtoo koetella henkisiä voimavarojaan.

Miksi noin pitkät palautukset? Koska mies tuntee fyysiset rajansa. Ja koska hän arvelee että lyhyemmillä palautuksilla "kunto nousee liian nopeasti".

PS tänäänkään en ole vielä ehtinyt tuota treeniä tekemään, mutta ruoskaa on jo näyt...

Link to comment
Share on other sites

(Harmi muuten ettei edes ketjun avaaja voi korjata otsikkoa.)

Miksei voi? sehän on epäkohta, joka pitää heti fixata.

Miksi noin pitkät vedot, miksi ei tonneja? Koska mies tahtoo koetella henkisiä voimavarojaan.

Eikö pitkät vedot vedetä kauempana kisoja ja lyhyet sitten lähempänä? Kyllä 3 kilsan vetoja pitää pystyä vetämään 10 kisavauhdilla tai jopa vähän kovempaa. Tuo 3x3km treeni on hyvä. Tein kerran sellaisen 4.00min/km vauhdilla vetoavulla 1min36s palautuksilla.

Joo, pitäisikö lepoa vai treeniä tänään. En tiedä vielä.

Link to comment
Share on other sites

Miksei voi? sehän on epäkohta, joka pitää heti fixata.

Voi tietenkin olla, etten vain osannut.

Eikö pitkät vedot vedetä kauempana kisoja ja lyhyet sitten lähempänä? Kyllä 3 kilsan vetoja pitää pystyä vetämään 10 kisavauhdilla tai jopa vähän kovempaa. Tuo 3x3km treeni on hyvä. Tein kerran sellaisen 4.00min/km vauhdilla vetoavulla 1min36s palautuksilla.

Pitkistä lyhyempiin (samalla myös vauhtia lisäten) on toki yksi malli, mutta voidaanhan mennä myös lyhyistä pitkiin pitäen vauhti ja usein myös nettomatka samana.

Harjoituksellisesti lienee melko yhdentekevää millaisen vetotreenin tekee "kerran" - mutta sitähän et varmaankaan tarkoittanut. Vakavammin: se millainen vetotreeni "pitää pystyä tekemään" riippuu tietenkin harjoituskokonaisuudesta eli siitä mikä on harjoituskausi, mikä vaihe kaudesta on menossa ja millainen harjoitusviikko on menossa. Edelleen ei aina kannata tehdä niin kovaa vetotreeniä kuin mikä menisi; riittää kun tekee kulloisenkin harjoitustavoitteen täyttävän treenin.

5 km lämmittelyä + 3 x 3 km <90% HRmax (eli käytännössä puolimaratonin kisavauhdista päivän kunnon mukaista kympin kisavauhtiin lähestyvää menoa), palautus 2 km + 2 km jäähdyttelyä

Toteutus: meni ihan puihin. Ensimmäinen veto onnistui hyvin syketason osalta ja vauhtikin oli täysin linjassa (tai oikeastaan 2 s/km parempi), mutta toinen jo 25 s hitaampi ja sykkeet pikemminkin >85% kuin <90% ja kolmas lässähti täysin: entisen hiihtäjän sanoin lihaskalvot eivät toimineet eli suomeksi jalat eli reidet täysjumissa eikä mies edes saanut sykkeitä ylös, joten viimeiseen vetoon meni 65 s enemmän kuin ensimmäiseen.

Tässä meillä on oikea kouluesimerkki siitä miten ei pidä tehdä eli vaikka sessio ei ole irrallaan otettuna mitenkään mahdoton edes vanhemmalle keski-ikäiselle mihelle, se on juuri tässä vaiheessa tehtävänä jälkeenpäin ajateltuna naurettavan kunnianhimoinen ja ylimitoitettu. Jos ja korostan sanaa jos olisin tehnyt samaa tai vastaavaa vetotreeniä säännöllisesti kuukauden verran, se olisi saattanut mennä nytkin, tai jos en olisi juuri nostanut viikkokilometrimääriä näin reippaasti, se olisi voinut mennä - ja toivon mukaan se vielä meneekin neljän viikon kuluttua.

Harjoituksellisesti viisaampaa ja hyödyllisempää olisi ollut kirjoittaa "<85% eli käytännössä maratonvauhdista päivän kunnon mukaiseen puolikkaan kisavauhtiin" ja kiristää vaatimustasoa seuraavalla kerralla. No, menee se vanhakin vielä vipuun...

Link to comment
Share on other sites

45 minuuttia PK:ta. Fyysiset tuntemukset (ennenkaikkea hengitys) viittasi vähän rivakampaan PK:hon, mutta vauhti oli oli keveän PK:n tahtia. Loppuun muutama lyhyt veto.

EDIT: Ai niin kyllähän minä päivällä riehuin pari tuntia kirveen kanssa kun pätkin kesällä kaatamaani risukkoa uuniin mahtuvaksi. Kyllä pölisi kuivat risunkäppyrät nätisti... voi olla että siksikin tuntui että piti hengitellä vähän lujemmin. Tuo risu on siperian hernettä ja minulla on ainakin aiemmin tullut aika voimakkaitakin oireita kun sitä on käsitellyt.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy