Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Intervallit, kiihtyvät... ja ajan mittauksen ongelmat


Aquamigo

Recommended Posts

Nyt vihdoin tuli kipinä treenata vaihtelevammin, tähän asti olen lompsinut lenkin toisensa jälkeen sillä tutulla 10 km/h vauhdilla. Pari puolimaraa takana, paremman aika 2.06 muistaakseni. Treeniä on takana siis paljon, mutta myös pitkiä taukoja juoksussa (5 lasta 11 vuoden sisällä) .

Sain äitienpäivälahjaksi Polar FT7 sykemittarin, vaikken koskaan sitä ollut pyytänytkään enkä itse varmaan olisi ostanutkaan. Olen tykännyt, vaikkakaan en kovin tieteellisesti tuloksia seuraile. Juoksen aina koiran kanssa joten 100% keskittyminen omaan juoksuun on aika hankala.

Intervalleja ja kiihtyviä lenkkejä yms olen kokeillut ihan satunnaisesti tähän mennessä, nyt kopsasin Kunto Plussan treeniohjelman ja siinä oli tosi paljon erilaisia variaatioita noista. Lauantaina tempaisin oman näppituntuman mukaan 9 km intervallilenkin (matkalla x määrä n. 2 min pätkiä nopeammin, mutta myös pitkiä hölkkäpätkiä).

Nyt ongelmaksi muodostui sit tuo ajantajun puuttuminen. Toisin sanoen sykemittarissani ei olekaan ominaisuutta, jolla sen voisi ajastaa piippaamaan halutun väliajoin, jotta kävely-hölkkä-juoksu -pätkät onnistuisi ilman pysähtymistä ja kellon tsekkausta.

Onko vinkkejä miten intervalleja voisi fiksusti toteuttaa ilman uutta vempainta vai onko tyytyminen vain sähkötolppien välien laskemiseen? Ihan hyvä keino sekin, mutta en yhtään osaa arvioida aikaa juostessani noin eri vauhdeilla.

Tuli hieman sekavaa ehkä, mutta kysymys siis oli, että kuinka toteuttaa tuollaista jaksottelua ilman uuden mittarin/juoksukellon hankintaa?

Link to comment
Share on other sites

Joissain kelloissa noita intervalleja saa asetettua kelloon ja se sitten hälyttää mutta parempi vaan katsoa kellosta siitä juoksevasta ajasta. Lähdet juoksemaan esim tasaminuutin tai :30 kohdalla, eikä sitä koko aika tartte vilkuilla, silloin tällön että näkee vähän suuntaa.

Oma kelloni mittaa myös matkaa niin vedän yleensä kilometrin mittaisia intervalleja. Ja tietty jos juoksee samaa reittiä niin ne kiloetrit tapaavat osua samoille kohdille, ja se sitten lannistaa/lohduttaa kun tauko on kaukana/lähellä ;)

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen intervallien juoksemista urheilukentällä. Ovat siellä ystävällisesti merkinneet radalle kaikenlaisia viivoja, joiden avulla on helppo seurata matkan etenemistä.

Toki tässä mallissa intervallien pitää olla matka- eikä aikaperustaisia, jos haluaa hoitaa homman insinöörin täsmällisyydellä :-)

Ja vaikka insinööri olenkin, jäin ihmettelemään samaa kuin KLe tuossa ylempänä.

Link to comment
Share on other sites

Yksinkertaisin resepti lienee: esim. alkuun 10min lämmittely ja sitten 2 min kovempaa 4 min rauhallisemmin sekä lopuksi jäähdyttely.. Riittää kun muistaa ajalliset tolpat 10-12-16-18-22-26-28-32-36-38-42-52 tai lasket juostessa aina seuraavan tolpan. Tämä olettaen, että sykemittari kellosta näkee ajan suoraan. Ellei näe sekä sykettä että aikaa samalla kertaa, niin intervallitreenissä jättäisin sykkeen sivuun keskittyen aikaan. Toisaalta en muutenkaan suuremmin perusta sykkeen luvuista kesken lenkin.

Link to comment
Share on other sites

Eräs simppeli ratkaisu on ostaa muutaman euron rannekello, jossa on ajastin. Perustreeniin käy hyvin malli, jossa veto ja palautus kestävät yhtä kauan, eikä homma vaadi kuin napin painalluksen tai kaksi. Hieman kalliimmassa urheilurannekellossa voikin olla jo automaattisesti jatkuva ja/tai ohjelmoitava ajastin.

Muuten intervallien juokseminen urheilukentällä tai muuten mitatulla pätkällä on paras vaihtoehto. Toiseksi paras vaihtoehto on niiden tekeminen vakioidulla pätkällä, jolloin näkee heti jos vedot ovat liian epätasaisia tai kun ne alkavat hidastua (mitkä molemmat ovat ei-toivottuja asioita).

Link to comment
Share on other sites

Kävely-juoksuhan tarkoittaa yleensä 100 metrin vetoja. Itse olen tehnyt noita kesken lenkin niin, että ihan harppomalla metrin askelia mitannut hiekkatielle 100m pätkän ja vetänyt sen koko setin siinä. Juoksu toiseen suuntaan ja kävely takaisin. 10krt se. Ei tarvitse kelloa katsoa ellei halua kellottaa niitä satasia. Korvaa ihan hyvin urheilukentän.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole mitään parempaa tarjota, mutta kyllä parin minuutin veto pitäisi pystyä jotenkin arvioimaan. Kunnon kehittyminen ei vaadi, että vedon pituus olisi joku tasamatka tai -aika, vaan riittää sinne päin. Jos tarkoitus on vaikka juosta niitä kahden minuutin vetoja, niin kaikki välillä 1-3 minuuttia palvelee samaa asiaa riittävän hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Tarvitseeko sen nyt olla aina niin tähtitieteellisen tarkkaa?

Parempi jos on etukäteen sitoutunut johonkin aikaan tai matkaan, niin ei jätä kesken vetoa. Se onko jokainen veto samanmittainen ei tietysti ole niin väliä ja biisimitta toimii kanssa. Sepon puolimaraohjelmassa oli tempojuoksu vaihtelevan mittaisilla vedoilla ja tauoilla. Suunnittelin tekeväni iPodiin soittolistan ja käyttäen enempi instrumenttaalisia biisejä osoittamaan hölkkäpätkiä sekä sitten heviä vedoilla.

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvitse olla astronomi. Mutta eräs hyvän juoksijan ominaisuuksista on kyky arvioida oma vauhtinsa ja siinä kehittymisessä vedot kohtuullisen tarkasti mitatulla tai vakioidulla pätkällä ovat hyödyksi. Eikä keskinkertaiselle tai melko surkeallekaan juoksijalle em. ominaisuudesta ole haittaa.

Fishermanin intervalli- tai fartlekprotokolla on ihan mainio - kunhan välttää tilanteet joita voi syntyä takaatulevan kanssa mikäli ei kuule tämän lähestymistä tai mahdollisia äänimerkkejä...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, onpas tullut paljon vastauksia! Heti tuohon ihmettelyyn, miksi kelloa pitää vilkuilla on juuri se, että koskan olen juossut tähän asti vain matkaa (5-21 km) ja tiedän, että 10 km:n lenkkiin menee n. 50 minsaa ja 5 km:n lenkki 25 minsaa niin onpas aika vaikea arvioida paljonko sit etenen parissa minuutissa -täysillä juostuna kun olen tähän asti juossut melko vakiovauhdilla lenkin alusta loppuun. En ole siis harrastanut "pikajuoksua" lainkaan ja vaatii 100 % keskittymisen itse juoksuun (ts. hengissä pysymiseen). Peruskuntoa siis mulla ilmeisesti on muttei vauhtikestävyyttä. Tuon takia se, että voisin juosta äänimerkkiin asti helpottaisi tilannetta.

Matkan arvioiminen on tietysti helpompaa urheilukentällä tai muulla mitatulla osuudella, eilen spurttasin pururadalla (lenkit 1, 2 ja 3 km) ja maasto on hyvin vaihtelevaa. Urheilukenttä on tietysti hyvä vaihtoehto intervalleihin, mulla vaan on kova kynnys juosta kenttää ympäri...boring. Kaikkea ei tietysti voi saada, eli jotain kompromissia on kai kehiteltävä.

En koskaan tutki sykkeitä kesken treenin -vasta lopuksi katson keskisykkeen ja max sykkeen. Tuo mun mittari ei mittaa kun ajan, keski-ja max sykkeet, kalorinkulutuksen, rasvan polton ja kunnon kehittymisen ajat. Turhia suurin osa. Ehkä pitäisikin siis ruveta keskittymään kierrosaikoihin vakiomatkalla.

Link to comment
Share on other sites

Koska et ole kiinnostunut juoksun aikana seuraamaan sykettä, helpointa on tehdä niin, että kun olet käynnistänyt harjoituksen mittarissa, vaihdat sen näyttämään aikaa. Sen jälkeen on helppo juosta erimittaisia aikaperustaisia intervalleja, kun ei tarvitse räplätä mittaria juoksun aikana. Riittää, kun silloin tällöin vilkaisee. Mittauksen pitäisi kyllä pysyä päällä, vaikka näytön tilaa vaihtaa. Ja jos sykettä haluaisi katsoa, ei se paljoa hankalampaa ole. En tunne mittariasi, mutta varmaan näytön tilan saa yhdellä painalluksella vaihdettua. Sitä juuri ihmettelin aiemmin, miksi tällaisen toimenpiteen vuoksi pitäisi pysähtyä kuten kirjoitit.

Link to comment
Share on other sites

Joo, mulla on usein tuossa näytössä ollut harjoituksen aika ja myös syke yhtä aikaa. Hämärässä juostessa en silti meinannut vauhtia selvästi hiljentämättä numeroita erottaa, vaikka näköni on ok eikä ollut vesisadetta yms. Ei nyt ihan ehkä pysähtyä tarvitse, mutta ainakin näin alussa tuntuu hankalalta keskittyä vauhtiin, tekniikkaan ja aikaan. Lisäksi huomasin, että kun rupesi viimeisillä intervalleilla jo reisissä painamaan niin helposti rupesi fuskaamaan..."kyllä se nyt varmaan on jo 2 minuuttia täynnä..." vaikka oikasti olis pitänyt jaksaa vielä rutistaa...

Siksi havittelin sellaista ajastinta, joka piippaisi tieyn ajanjakson välein niin voisi jättä vilkuilun kokonaan.

Entäs jos treeninä on juosta esim. 4 km siten, että jokainen kilometri juostaan aina 10 s edellistä nopeammin? Onko ainoa keino juosta 1 km:n matkaa ja kellottaa aina aika, pyrkien 10 s nopeampaan aikaan? Muistan yhdellä puolimaralla vieressä juoksevan sanoneen, että nyt juostaan 5.50 aikaa tms....Se ilmeisesti tarkoitti aikaa/km ja silloinhan tuollaisen kiihtyvän treenin tekeminen on helppoa. Mutta millaisessa syke-/juoksumittarissa on tuo ominaisuus?

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy