Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HCM vs. Vantaa


Juniperus
 Share

Recommended Posts

Vantaan maratonia sanotaan nopeaksi. Kuinka paljon nopeampi on kuin HCM? Eli jos Vantaan maraton meni nyt muutama minuutti päälle 4 tuntia, niin onko realistista yrittää alle 4 tunnin suoritusta HCM:llä? Ymmärrän kyllä, että helle voi elokuussa olla seikka, joka vaikuttaa suoritukseen paljonkin, mutta noin radan puolesta...

Ja kuinkahan paljon 40 v. vois realistisesti yrittää parantaa aikaansa? Todettakoon nyt, että harjoittelu ennen Vantaata lähti tasosta 'sohvaperuna' ja kesti 9 kk. Ja harjoittelu oli siis "juoksentelua" ilman sen kummempaa ohjelmaa, viikkokilometrejä kyllä tuli kesällä jopa 70, nyt syssymmällä n. 50 ja pitkiä lenkkejä (20-30 km) riittävästi (voiko niitä juosta liikaa?)

Link to comment
Share on other sites

Jos olet vasta aloittanut harjoittelun nelikymppisenä, niin uskoisin olevan ihan realismia alittaa 3h joskus (ilman isompia vammoja).

3 h on utopiaa monelle työssäkäyvälle, perheelliselle henkilölle. Mutta varmasti aika moni tuon rajan alittaisi , jos satsaisi harjoitteluun ammattimaisesti. 3 h alitus vaatii kuitenkin henkilöltä tiettyjä nopeus/kestävyys ominaisuuksia, jos ei ole ikinä, edes juniorivuosian päässyt cooperissa yli 3000m:ä 3 h alitus on aika haasteellinen tehtävä. Itse olen harrastanut juoksua 7vuotta, kilometrejä kertynyt n. 13 000m. Maratontaso vuonna 2004 noin 3.40 8kk harjoittelulla, siitä on lähtenyt noin puolituntia pois ka. 45km/viikko treenauksella. Varmasti jos treenimääräni olisi ollut esim. +60km/vko laadullista treeniä, olisin lähempänä 3h rajaa kuin nyt olen päässyt.

Link to comment
Share on other sites

Itsekin uskon 3.30-3.40 tason olevan se, mihin pääsee helpolla vähän lenkkeilemällä, mutta sen jälkeen pitää alkaa jo tekemään vetoharjoittelua jne. Eli siis pelkkä kunnonkohotus voi ottaa puoli tuntia, mutta sen jälkeen muuttuu vaikeammaksi. 5 minuutin kilsavauhtihan ei nimittäin vielä ole niin paha.

Alle kolmen tunnin ei pääse missään tapauksessa ensi kesänä, jos nyt on mennyt yli 4.

Link to comment
Share on other sites

Itse juoksin ensimmäisen maratonin 3.35 yli nelikymmpisenä ja kolmas vuosi juoksua on nyt meneillään ja aika on parantunut 3.05 tasoon.Kilometrejä on kertynyt tänä vuonna yli 3000.Kyllä tuossa on vielä paljon tekemistä että tuo alle kolme tuntia menee rikki.

Niin ja kolme tuhattakin on paljon. Tuskin 3.35:kään juoksit niin ettet ollut urheillut sitä ennen mitään. Jos vetää ihan sohvaperunana treenaamatta mitään niin silloin menee yli 4 tuntia ja siitä kun lähdetään tekemään niin moni juoksee vain joku tuhat km vuodessa. Hyvin vaikea päästä tuosta vaan siihen kolmeen tuntiin, koska rasitusvammojakin tulee takuulla.

Link to comment
Share on other sites

Aloitin nelikymppisenä juoksun nollasta.

Tässä mun HCM vs. Vantaa tilastot

2009 HCM 3:50 Vantaa 3:39

2010 HCM 3:39 Vantaa 3:32

2011 HCM 3:32 Vantaa 3:28

Jos jaksaisin juosta jonkun ihan oikean ohjelman mukaan, niin uskoisin n.15 min. vielä lähtevän ajasta. (toiveajattelua) Olosuhteet tietysti vaikuttaa, mutta tänä vuonna olin mielestäni HCM:lla ja Vantaalla suurin piirtein samassa kunnossa, eli kait siitä voi arvioida reitin vaikutusta tämän tasoisella juoksijalla.

Link to comment
Share on other sites

Vantaata pidetään nopeana, no on se varmaan Espooseen ja Helsinkiin verrattuna, mutta ei ne muutamat HCM:n mäet montaa minuuttia vie edes kävellen.. Eiköhän suurempi merkitys ole (lämpötilan ohella) sillä, että moni lähtee sinne juoksemaan ennätystään. Saman reitin kiertäminen voi myös olla psykologisesti helpompaa. Vantaalla en ole kiertänyt, mutta ainakin kahdesti kierrettävillä on mukava tunne lähteä toiselle lenkille. Voimia on, reitti on lihasmuistissa, ja enää tarvii vaan tehdä sama uudestaan.

Link to comment
Share on other sites

Kolmena vuonna olen juossut sekä HCM:n ja Vantaan toissaan. Ensimmäisenä vuotena Vantaan aika meni HCM:n brutto- ja nettoajan väliin. Kaksi seuraavaa kertaa HCM oli selvästi nopeampi. Syynä tosin oli härkäpäinen 3h alituksen yritys vaikka kunto ei sitä edellyttänytkään. Tänä vuonna lievän flunssan takia tyydyin hölkkäämään HCM:n rauhallisesti kaverin jäniksenä ja Vantaa meni ensimmäistä kertaa nappiin, joten eroa tuli noin 42 minuuttia Vantaan hyväksi. Vantaan suurin etu taitaa olla keskimäärin paremmassa säässä. Toinen tekijä on kunnon ajoitus, joka voi onnistua Vantaalle helpommin, kun kovinta treenikautta ei tarvitse sijoittaa kuumimpaan kesään ja keskelle kesälomakautta.

Aloitin nykyisen juoksuharrastuksen vähän ennen kuin täytin 40v ja kesti reilut 7 vuotta ennen kuin 3h alittui. Ensimmäinen maraton 8 kk aloittamisen jälkeen meni kyllä jo 3:19, joten siitä ei tarvinnut saada pois kuin 20 minuuttia. Tosin olen kyllä aika paljon harrastanut muita vähemmän nopeusominaisuuksia vaativia matkoja. Nuoruudessa 80-luvulla juoksin pari HCM:ää erillisinä projekteina, joista ensimmäiseen meni kyllä reilut 4 tuntia ja toiseen paremmalla treenillä 3:23, mutta siinä välissä en ole juoksua harrastanut.

Olen kyllä KTz:n kanssa samaa mieltä, että realismia tuossa 3h alituksessa kyllä on. Aikasi on kuitenkin samaa luokkaa kuin itselläni ensimmäisessä maratonissa. Pitkäjänteistä lähestyimstä ja useamman vuoden se kyllä voi vaatia.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Saman reitin kiertäminen voi myös olla psykologisesti helpompaa. Vantaalla en ole kiertänyt, mutta ainakin kahdesti kierrettävillä on mukava tunne lähteä toiselle lenkille. Voimia on, reitti on lihasmuistissa, ja enää tarvii vaan tehdä sama uudestaan.

Kyllähän se on toistepäin. On ahdistavaa joutua samalle reitille uudestaan. Esim. Tukholmassa se Västerbron. Kun tietää, että joutuu siihen mäkeen uudestaan, masentuu. Yhdellä lenkillä on se hyvä, että tulee koko ajan uutta virikettä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se on toistepäin. On ahdistavaa joutua samalle reitille uudestaan. Esim. Tukholmassa se Västerbron. Kun tietää, että joutuu siihen mäkeen uudestaan, masentuu. Yhdellä lenkillä on se hyvä, että tulee koko ajan uutta virikettä.

Asennekysymys. Olen juossut 8 kierroksen maratonin, jossa oli kohtuullisia mäkiä, eikä masennusdiagnoosia senkään vuoksi tullut. Jos on kovin herkkä masentumaan, voisi varmaan vaikka kokeilla värillisä trikoita; jospa ne piristäisivät sen verran, että jaksaisi vielä toisenkin kierroksen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy