Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Seppo

Maraton aamulla, synnytys illalla

Recommended Posts

Kaipa kyseinen mamma on tiennyt, mihin alkaa ja hyvinhän siinä loppujenlopuksi kävi. Itse en vain olisi lähtenyt, sillä mun raskaudet oli sen verran vaikeita, että en olisi alkanut riskeeraamaan lopputulosta enää. Muutenkin sai jännätä kun napanuorat on olleet solmussa ja kaulan ympärillä ja sydänäänet on välillä hävinneet ja yks on syntynyt keskosena yms. Ei siihen olis viittinyt enää mitään ylimääräistä jännitysmomenttia hommata. Sen verran kovaa työtä oli se odottaminen oksenteluineen ja iskiasvaivoineen, että sitä yritti pelata varman päälle, että sais ne hengissä maailmaan. Ja kun sekään ei aina takaa sitä, että kaikki menee hyvin. Mutta tämä on nyt vain minun mielipide, miten itse olisin kyseisessä tilanteessa käyttäytynyt. Kyseinen mamma teki toisin ja mitään vaaraa ei lapselle nähtävästi sitten ollut niin kaipa se sitten oli ihan ok asia.

Lehtijututhan olisi ihan erit jos olisi istukka irronnut tms. Mutta koska tässä kyseisesstä tapauksessa ei mitään tapahtunut niin sitä on tyhkä siunailla, mitä olis voinut sattua. Jokainen päättää itse, mitä on valmis riskeeraamaan. Minä en olisi riskeerannut sillä kokemuksella, mitä minulla on synnytyksistä ja kaikista jännitysmomenteista siellä synnytyssalissa.

"Maratoneja on maailma täynnä. Yhdestä rääkistä jos jää rannalle niin seuraava kyllä odottaa jo kulman takana.

Olipa mielenkiintoinen keskustelu.

Tuohon Eskon kommenttiin vaan sen verran, että kuuden ja puolen tunnin maraton nyt ei niin kauhea rääkki ole. Monet pääsee tuohon aikaan 42 kilometrin matkalla ottamatta juurikaan juoksuaskelia, pelkällä rivakalla kävelyllä :)

Kyllä ko. henkilö on varmasti tuntenut oman kroppansa ja olotilansa. Ja hänen kroppansahan se on ja siitä saa itse päättää. Kuitenkin muista itsekin vähän kauhistelleeni erästä kuntohiihtäjää (jonka vauhti hiihtolenkeillään (samalla reitillä) oli jopa hieman kovempaa kuin omani ja oli täysi työ pysyä perässä, vaikka luulin ja luulen, että olin itsekin ihan hyvässä hiihtokunnossa noihin aikoihin) joka ihan viimeisillään päästeli täyttä höyryä isojakin mäkiä ylös alas... :) Mutta ei kyllä tullut mieleeni lähtee kauhistelemaan ääneen moista, ajattelin vaan että itse varmasti itsensä parhaiten tuntee ja ihan ok se.

ennen aikaan lähdettiin synnyttämään lypsyltä ja tultiin saunasta takasin perunapellolle. Esim äitini oli viimesilleen töissä, olikohan nyt nuorinta siskoani kun lähti synnyttämään niin muistaakseni työvaatteissaan. No itse ajattelen niin että eiköhän tuo äiti ole tienny mitä tekee ja kuten sky sanoi, matka vauhtihan on ollut kävelyä.

Ja kuten joku jo mainitsi, synnytys kestää tunteja, jopa vuorokausia. Hyvin harva synnyttää syöksyllä parissa tunnissa, ensimmäisten supisten jälkeen moni kerkiää vielä käydä kaupassa ja pestä viikon pyykit ennen kuin sairaalaan tarvitsee lähteä. .

onko tästä jotain tutkimus tulosta, vai omakohtaisen kokemuksen peruste? Meillä 4 lasta on tullu erittäin vauhdikkaasti, 3 olin jo menossa ottaaan kiinni, kun LUULIN että kätilö ei ole ajantasalla. Mutta oli se =)

Niinpä. Ei paljon ole kaupassa ehtinyt käymään kun synnytykset kesti vähän päälle tunnin ja siinäkin ajassa tosiaan ehti olla näitä sydäntä sykähdyttäviä hetkiä, että miten selviää. Omalla kohdalla jännintä oli, ehdinkö sairaalaan vai teenkö valajaskosken mäessä.

Mutta kuten sanoin, kyseinen mamma ehkä tiesi, että hänellä on varaa tehdä tällainen tempaus ja lapsi silti säilyy hengissä. Itse en olisi tähän alkanut, sillä en ole lainkaan varma, olisinko saanut tällaisen tempauksen jälkeen tervettä tai edes elossa olevaa lasta syliini.

Jos kyseinen mamma ei tiennyt, onko hänellä varaa ja silti riskeerasi niin sitten kyse on tyhmyydestä.

onko tästä jotain tutkimus tulosta, vai omakohtaisen kokemuksen peruste? Meillä 4 lasta on tullu erittäin vauhdikkaasti, 3 olin jo menossa ottaaan kiinni, kun LUULIN että kätilö ei ole ajantasalla. Mutta oli se =)

Niinpä. Ei paljon ole kaupassa ehtinyt käymään kun synnytykset kesti vähän päälle tunnin ja siinäkin ajassa tosiaan ehti olla näitä sydäntä sykähdyttäviä hetkiä, että miten selviää. Omalla kohdalla jännintä oli, ehdinkö sairaalaan vai teenkö valajaskosken mäessä.

Mutta kuten sanoin, kyseinen mamma ehkä tiesi, että hänellä on varaa tehdä tällainen tempaus ja lapsi silti säilyy hengissä. Itse en olisi tähän alkanut, sillä en ole lainkaan varma, olisinko saanut tällaisen tempauksen jälkeen tervettä tai edes elossa olevaa lasta syliini.

Jos kyseinen mamma ei tiennyt, onko hänellä varaa ja silti riskeerasi niin sitten kyse on tyhmyydestä.

viimesin tapaus. Vaimo herättää n.0.30, herään hitaanlaisesti, mutta kun saan ÄÄNEKKÄÄN rekkulan tajuan että nyt on kiire. Autossa n. 0.40 ja hyvinkäällä n.1.10 (matkaa noin 35km ja tie oli ihan vitun jäinen....) Tyttönen maailmassa 1.20 Eli miusta homma meni nopeesti. Olin kotona jo n.3 pintaan takasin.

Ja uskon että ketjun nainen on tiennyt mitä on tehnyt, ja mitään ongelmiahan ei ymmärtääkseni ole sattunut. Minusta tupakan poltto/ alkoholin/ huumeiden käyttö raskausaikana on paljon edesvastuuttomampaa ja erittäin tyhmää!!

Ensisynnyttäjän synnytys kestää keskimäärin n. 6 - 20 h ja uudelleensynnyttäjällä n. 4 - 14 h. Omatkin neljä osuvat tuolle skaalalle. Sitten toki on varmasti niitä tapauksia joissa lapsi tulee tunnissa ja toisaalta saattaa joutua useamman vuorokauden käppyröimään. Synnytyksen kesto lasketaan säännöllisistä supistuksista jälkeisten syntymään ja se varsinainen hiki päässä ponnistaminen on yleensä helpoin vaihe ja saattaa kestää vain muutamia minuutteja. Suurin osa ajasta on avautumista , jolloin kohdunsuu avautuu auki kokonaan, jonka jälkeen vasta saa ponnistaa. Eli ne hollywood pätkät synnytyksestä ovat yleensä ihan päin honkia meneviä. Joskus sattuu niin että kohtu avautuu ilman että sitä huomaakaan eli teillä on varmaan näin tapahtunut, yleensä kuitenkin homma ei mene noin nopeasti. Tarkempia tilastoja ja käppyröitä näistäkin on olemassa jos jaksaa tonkia. Syöksysynnytyksen yleisyys on muistaakseni muutaman prosentin luokkaa.

Eli tuossa avautumisvaiheessa kerkiää kyllä tehdä yhtä sun toista, vaikka vähän liikkua.

Ihan oikeasti. En vain jaksa tämmöstä. Sovitaan sitten, että minäkin neljä synnyttäneenä olen kuvitellut itselleni Hollywood-synnytykset, vaikka tilastot sanoo toisin. Aivan sama. En vain jaksa nyt tällaista pelleillyä, että pitää tämäkin alkaa jossain foorumilla todistaan, että kyllä ne kätilön sormet on tarkistaneet avautumisen ja keston. Jos se helpottaa niin olen varmaan ymmärtänyt omat synnytykseni, kuten kätilötkin ihan väärin. Antaa olla ja unohdetaan koko juttu. Ihmettelen vain, miten meillä on niin ammattitaidottomia kätilöitä, että iski papereihin merkinnän jo toisen jälkeen, että syöksysynnyttyjä. Eivät vissiin olleet tilastoja lukeneet tarpeeksi. Mutta kuten sanoin. Aivan sama.

Tärkeintä kai on, että lapsi selviytyi tuossa synnytyksessä hengissä ja terveenä. Sitä en tiedä, olisiko kyseinen mamma antanut itselleen anteeksi jos niin ei olisi käynyt. Jokainen päättää itse, millaiset riskit on valmis ottamaan.

Terveisin synnytykset kuvitellut hollywood-synnyttäjä.

Ensisynnyttäjän synnytys kestää keskimäärin n. 6 - 20 h ja uudelleensynnyttäjällä n. 4 - 14 h. Omatkin neljä osuvat tuolle skaalalle. Sitten toki on varmasti niitä tapauksia joissa lapsi tulee tunnissa ja toisaalta saattaa joutua useamman vuorokauden käppyröimään. Synnytyksen kesto lasketaan säännöllisistä supistuksista jälkeisten syntymään ja se varsinainen hiki päässä ponnistaminen on yleensä helpoin vaihe ja saattaa kestää vain muutamia minuutteja. Suurin osa ajasta on avautumista , jolloin kohdunsuu avautuu auki kokonaan, jonka jälkeen vasta saa ponnistaa. Eli ne hollywood pätkät synnytyksestä ovat yleensä ihan päin honkia meneviä. Joskus sattuu niin että kohtu avautuu ilman että sitä huomaakaan eli teillä on varmaan näin tapahtunut, yleensä kuitenkin homma ei mene noin nopeasti. Tarkempia tilastoja ja käppyröitä näistäkin on olemassa jos jaksaa tonkia. Syöksysynnytyksen yleisyys on muistaakseni muutaman prosentin luokkaa.

Eli tuossa avautumisvaiheessa kerkiää kyllä tehdä yhtä sun toista, vaikka vähän liikkua.

Muokattu

Naisten perustappelunaiheko täällä jyllää, siirrytäänkö sitten naisten kesken imetyskeskusteluun samantien, niin saadaan kunnolla painetta? Minusta kuulostaa typerältä lähteä kävelemään/synnyttämään johonkin maratontapahtumaan- en uskaltaisi vaarantaa lapseni henkeä. Oli se sitten sovinistista tai ei, olisi järkevää olla sairaalakassi eteisessä pakattuna ja ihan kotosalla ne viimeiset päivät...

Joo, aletaan kohta tappeleen, kellä meillä on eniten synnytyksiä ja kenellä eniten eläviä lapsia ja kuka meistä tietää nää toistenkin asiat parhaiten. Imetyskisaan en pysty alkamaan, koska en ole koskaan juossut maratonia tissi paljaana samalla imettäen. En sen puoleen synnytäenkään, mutta en edes imettäen. Siihen tappeluun en osallistu.

Naisten perustappelunaiheko täällä jyllää, siirrytäänkö sitten naisten kesken imetyskeskusteluun samantien, niin saadaan kunnolla painetta? Minusta kuulostaa typerältä lähteä kävelemään/synnyttämään johonkin maratontapahtumaan- en uskaltaisi vaarantaa lapseni henkeä. Oli se sitten sovinistista tai ei, olisi järkevää olla sairaalakassi eteisessä pakattuna ja ihan kotosalla ne viimeiset päivät...

Miksi tämmöiset ketjut aina teilataan tappeluksi? Joku lähtis, joku ei, entä sitten? Mustana, maidolla, kylmänä kuumana..( no paitsi tässä lopussahan tämä on kai jo ylikuumenee)

Ja Kurppa, ei kai kukaan ole väittänyt ettei se ole mahdollista. Nopeat synnytykset vaan on harvinaisempia, "prosentin luokkaa" ? ja jos Suomessa on 50 000 synnytystä vuosittain tai mitälie niin mahtuu kai siihen prosenttiin ne sinunkin.

Joskus sattuu niin että kohtu avautuu ilman että sitä huomaakaan eli teillä on varmaan näin tapahtunut,

Joskus varmaan sattuu noinkin, mutta kyllä ihan oikeasti noissa nopeissa synnytyksissä kohdunsuu on usein ollut täysin kiinni, kun ensimmäiset synnytyssupistukset alkavat.

Mullehan kävi nuoremman lapseni kanssa niin, että alusta alkaen vaikea raskaus päättyi ennen aikojaan, viikoilla 24+1. Siinä kun ravasi raskausajan naistenpolilla kontrolliultrissa, joutui muutamaksi viikoksi sairaalaan ennen synnytystä, kulki neljä kuukautta vastasyntyneiden teholla ja kuuli muiden äitien synnytys- ja raskauskertomuksia, sai hankittua melkoisen määrän käytännön tietoa siitä, kuinka monenlaisia riskejä raskauteen ja synnytykseen liittyy. Tuolloin opin myös, että vaikka käytössä on kaiken maailman 3D-ultrat sun muut nykyaikaiset tutkimuslaitteet, gynekologien on oikeasti todella vaikeaa arvioida, miten synnytys sujuu ja millaisessa kunnossa vauva syntyy. Esimerkiksi minun tyttärelläni ei pitänyt olla mitään mahdollisuuksia selviytyä hengissä, mutta jostain kumman syystä meillä on vieläpä ihan terve 8-vuotias. Vaikka raskaus olisi sujunut todella hyvin lasketun ajan tienoille saakka, ihan loppumetreilläkin voi sattua vaikka mitä yllättävää. Siksi kuulostaakin kummalliselta, että joku gynekologi ihan pokkana sanoisi viimeisillään raskaana olevalle naiselle, että maratonin voi juosta turvallisin mielin.