Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Marppa

Käyttekö salilla ja mitä siellä teette?

Recommended Posts

Kerran viikossa tulee tehtyä seuraavaa: perinteinen kuntosalitreeni (3:n sarjat, 10-12 toistot) tai kuntosalikuntopiiri. Lisäksi kahvakuulatreeni sekä pilatesta tai joogaa. Lisäksi vielä tavallinen kuntopiiri tai lihaskuntojumppa. Viikossa tulee siis 4-5 tuntia lihaskuntoa juoksun ja pyöräilyn lisäksi.

Crossfit kiinnostaisi.

Muokattu

Jepulis, tulee käytyä 2-3 krt / vko. Oma ohjelmani on nykyisellään seuraavanlainen:

1. Treeni

-15x50kg thrustereita

-15x50kg rinnalleveto

-30x50kg sjmv

-15x50kg pystypunnerrus seisaaltaan

-30x leuanveto

nämä kaikki niin nopeasti kun pystyy

+jalan ojentajia ja koukistajia, sekä selkä/vatsa -nitkutuksia lopuksi, ja alkuun lämmittelynä 20min kuntopyörää nousevalla vastuksella

2. Treeni

-50x60kg penkkipunnerrus

-50x50kg kulmasoutu

-leuanveto 3 sarjaa maksimitoistot

-hauiskääntöjä 5 sarjaa milloin mitenkin

-ojentajaliikkeitä 5 sarjaa milloin mitenkin

nämä kaikki niin nopeasti kun pystyy

+jalan ojentajia ja koukistajia, sekä selkä/vatsa -nitkutuksia lopuksi, ja alkuun lämmittelynä 20min kuntopyörää nousevalla vastuksella

Tammikuun alusta käynyt salilla, käyn salilla 3-4 krt/vko, koko kroppa kertaalleen läpi.

Ojentajia, olkapäitä ja hauiksia kivoin tehdä, inhokkiliike sitten jalkakyykky.

Tavoitteena saada käsiin ja jalkoihin edes pikkasen voimaa ja tietenkin yleisesti päästä rantakuntoon 2012, kun on niin löysän oloisessa kunnossa (vielä 5 kk aikaa, voipi jopa onnistua). Treenaan niin punteilla kuin omalla painollakin.

Ennen vuodenvaihdetta maksimivoimaa 3 kertaa viikossa ns. 5*5 ohjelmalla Kyykky, penkki, maastaveto/kulmasoutu. Eli maastaveto kerran ja kulmasoutu kaksi kertaa viikossa. Päälle keskivartalolle kuntopiiriä vatsat, selkä, lisäksi tarvitsen kuntopiiriä persuksen pienille lihaksille, ettei tule loukkaantumisia.

Nyt on menossa maksimikestoa 3 kertaa viikossa samat liikkeet, mutta toistot 12, 10 ja 8 + kuntopiiriä kuten yllä.

Kuukauden - 6 viikon päästä tiputetaan yhteen kertaan viikossa ja kuntopiiriksi, toistot varmaan 3*15-20 liikkeet kuten yllä.

PUnttisali on itselle niin raskasta hommaa, ettei sitten paljoa jaksa juosta. Juoksua noin 40-60K viikko 3-4 kertaa viikossa. Kaikki juoksu noin 140 sykkeellä.

Tietääkö muuten joku missä järjestyksessä perus- ja maksimivoimaliikkeet ja sitten nuo räjähtävät harjoitteet kannattaisi tehdä jos tekee samalla treenikerralla? Eli teenkö ensin mavet ja sitten tempaukset, vai toisinpäin? Tähän asti olen tehnyt aina nopeat rempasut ensin tuoreilla lihaksilla, mutta se ei perustu mihinkään muuhun kuin hämärään mutuun että näin ehkä olisi parempi.

Periaatteessa voiman kannalta nuo räjähtävät ja maksimit tosiaan kannattaa tehdä ensin ja pidemmät sarjat sitten, kestovoimaa voinee tehdä vähän väsyneenäkin. Toki pientä lämmittelyä ja tuntumaa tulee ottaa ennen maksimiliikkeitä. Sitä en tiedä kuinka järjevää on samoille lihaksille samalla kerralla tehdä erityyppisiä harjoitteita vai olisiko parempi jakaa niitä eri päiville/harjoitusjaksoille. Parhaan voimailutuloksen kannalta voimaharjoitus saisi mielellään olla myös päivän 1. harjoitus eli kestävyyslenkit vasta sen jälkeen koska väsyneellä hermostolla voima ei kehity parhaiten. Itse olen nyt ajatellut käydä uimassa samana päivänä kuin salilla ja se aiheuttaa hieman mietintää missä järjestyksessä oikeastaan kannattaa tehdä kun uintikin pitäisi toisaalta pystyä tekemään 'tuoreena' ja optimitekniikalla mutta tuo sali kyllä tekee helposti uintilihaksista ihan hyytelöä ja tuntumasta surkean.

Muokattu

Itse olen nyt ajatellut käydä uimassa samana päivänä kuin salilla ja se aiheuttaa hieman mietintää missä järjestyksessä oikeastaan kannattaa tehdä kun uintikin pitäisi toisaalta pystyä tekemään 'tuoreena' ja optimitekniikalla mutta tuo sali kyllä tekee helposti uintilihaksista ihan hyytelöä ja tuntumasta surkean.

Jooei kyllä toimi. Ainakaan siis samassa sessiossa salille-> uimaan tehtynä (minulla). Uinti käy ko tilanteessa ainoastaan vähän mukavuusalueella kelluntana, erityisesti ylävartalopainotteisen salisession jälkeen varsinainen uintiharjoitus tuntuu hyvin turhalta, tekniikka ei pysy kunnossa.

Periaatteessa voiman kannalta nuo räjähtävät ja maksimit tosiaan kannattaa tehdä ensin ja pidemmät sarjat sitten, kestovoimaa voinee tehdä vähän väsyneenäkin. Toki pientä lämmittelyä ja tuntumaa tulee ottaa ennen maksimiliikkeitä. Sitä en tiedä kuinka järjevää on samoille lihaksille samalla kerralla tehdä erityyppisiä harjoitteita vai olisiko parempi jakaa niitä eri päiville/harjoitusjaksoille. Parhaan voimailutuloksen kannalta voimaharjoitus saisi mielellään olla myös päivän 1. harjoitus eli kestävyyslenkit vasta sen jälkeen koska väsyneellä hermostolla voima ei kehity parhaiten. Itse olen nyt ajatellut käydä uimassa samana päivänä kuin salilla ja se aiheuttaa hieman mietintää missä järjestyksessä oikeastaan kannattaa tehdä kun uintikin pitäisi toisaalta pystyä tekemään 'tuoreena' ja optimitekniikalla mutta tuo sali kyllä tekee helposti uintilihaksista ihan hyytelöä ja tuntumasta surkean.

Joo, mä yritän nykyään vähän jakaa nuo räjähtävät ja perusvoimatreenit eri päiville. Siis periaatteessa. Tosin tänäänkin tuli tehtyä temapuksien kanssa SJMV:a koska se nyt vaan tekee niin höpöä. Mutta maanantaina taas etukyykkyä, rinnalle- ja maastavetoa jaloille.

Lämmittelyt hoidan aina muutaman minuutin mattohölkällä ja soutulaitteella. Lisäks alle muutama etukyykky tjsp. kevyehköllä kuormalla että saa vihiä miltä polvista tänään tuntuu.

Nykyään yritän lisätä vaihtelua mm. 5kg:n kuntopallon heittelyllä eri tavoin seisten ja jumppapallon päällä istuen jne. Mutta ohjelman perusrunko on edelleenkin isot liikkeet eli maasta- ja rinnalleveto, tempaus polvista, leuanveto ja etukyykky.

Nyt on kyllä ollut turvonnut olo, johtuiskohan noista protskujuomista joita tulee vedettyä 1-2/treenipäivä.

Pyhänä vielä pitäis käydä yks treeni tekemässä, että tulee kaikki lihasryhmät tehtyä tälläkin viikolla.

Kun taidan pitää tänään välipäivän, saunoa ja rentoutua ja vasta huomenna sitten salille.

Protskujuomat, hei haloo, eikö ihmiset enää syö ruokaa, aivan käsittämätöntä touhua, kaikkeen vedätykseen sitä lähdetäänkin. Porukat on ihan hukassa.

Nii-iin! Ku se on dooppinkia ja muutenkin niin väärin.

Asia on nimittäin niin että pussiprode joko tappaa tai tekee hulluksi. Minä tiedän, olen kokeillut.

EDIT: Nykyisin on tuo Kahvakuulailu alkanut saamaan suurempaa huomiota, juoksun ja voimailun kustannuksella. En tiedä oliko hyvä idea koska sillä on vähän turhan helppo saada treenistä liian rasittava, etenkin näin dietin aikana kun palautuminen on vähän sitä sun tätä. Toisaalta tuo tuntuu erittäin hyvälle treenimuodolle tuohon maksimivoiman ja aerobisen kestävyyden harjoittamisen välimaastoon, ja kun tuo kahvakuulailu tuntuu parhaalle fyysistä työntekoa palvelevalle treenimuodolle.

Tällä viikolla tein yhden 200 tempauksen sarjan 16 kilon kuulalla ja aiemmin 200 riveä+työntöä 24 ja 16 kilon kuulilla (kuulia vaihtelin säännöllisin väliajoin käsien välillä). Hyi mitä harjoituksia. Ei oikean tekijämiehen ja -naisen näkökulmasta tietenkään mitään kovin kummoisia, mutta oma tekniikka ja yläkropan voima sekä voimakestävyys on vielä sen verran heikkoa että etenkin hartiat ja olkalihakset huutaa armoa vielä parinkin päivän päästä.

Muokattu