Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Jos viimenen viikko totaali lepoa syystä jos toisesta


GrigoriSoiros
 Share

Recommended Posts

Siis kysymys, eli jos esim flunssan tai muun asian takia olet joutunut "lusimaan" viimesen vkon täysin ilman liikuntaa, niin miten on käynyt itse tapahtumassa.

Minulla tahtoo olla 2 levätyn päivän jälkeen tosi vaikea saada roppaa mukaan lenkille, mutta kertokaa kokemuksia. Tällä hetkellä ääni melkein poissa, ja räkä lentää, muuten ihan ok olo. Eli ollakkovaieiollesiinäsekysymys

Link to comment
Share on other sites

Siis kysymys, eli jos esim flunssan tai muun asian takia olet joutunut "lusimaan" viimesen vkon täysin ilman liikuntaa, niin miten on käynyt itse tapahtumassa.

Hyvin. Kahdelle parhaimmin sujuneelle maratonille en ole viimeisellä viikolla muuta tehnyt, kuin löhännyt sohvalla ja syönyt banaani yms. Aina kun olen yrittänyt viimeistelyharoittelua, on lopputulos ollut heikompi.

Link to comment
Share on other sites

Siis kysymys, eli jos esim flunssan tai muun asian takia olet joutunut "lusimaan" viimesen vkon täysin ilman liikuntaa, niin miten on käynyt itse tapahtumassa.

Kaikki enkat on tullu pakkolevolla. 2010 Rotterdamia ennen en saanut nukutuksi. Yöunet olivat joku nelisen viikkoa 1-4 tuntia aluksi kiireen ja lopuksi sen takia, etten vain pystynyt nukkumaan. Siinä jäi sitten se 3 vkon keventely lähes ilman lenkkiä, kun kroppa oli aivan sekaisin. Tänä keväänä Zürichiä ennen kärsin kovasta flunssasta varmaan pari viikkoa ja akilleskivusta, joten taas jäi hyvin vähälle se 3 vikan viikon tekeminen, mutta molemmilla keikoilla enkat paukkuivat niin että heilahti. Ekalla näistä kerroista lähti noin puoli tuntia ja toisella vartti enkasta. Vaikea sanoa olisiko lähtenyt enemmän, jos vikat 3 vkoa olisivat menneet urheilun merkeissä, mutta silti sanoisin, että se työ on tehty jo aiemmin, joten ei se viimeisten viikkojen lepo voi niin vaarallista olla.

Link to comment
Share on other sites

Viime vuonna oli vastaava tilanne kun Sairasella nyt. Lauantaina juoksin 6km maastokisan ja sen jälkeen pikkuvamma ja päälle painanut flunssa piti miehen pois lenkiltä koko viikon. Perjantai-iltana kävin sitten kevyesti juokseen 3km ja muutamia reippaampia kiihytyksiä sekaan. Lauantaina juoksu kulki todella hyvin. Tänä vuonna toistin saman, eli koko viikko tekemättä mitään ja perjantai-iltana jaloittelu ja maraton kulki hyvin. Aion tulevaisuudessakin tehdä samanlaisen valmistautumisen maratonille. Toisethan menevät täysin tukkoon tällaisella valmistautumisella, mutta mulla ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa ja kulkemattomuutta.

Link to comment
Share on other sites

Toisethan menevät täysin tukkoon tällaisella valmistautumisella, mutta mulla ei ole aiheuttanut mitään ongelmaa ja kulkemattomuutta.

niimpä, siksi laitoinkin ketjun pystyyn kun kuullu vaan noita jumi juttuja ;) Pahoin pelkään kuuluvani tuohon joukkoon, koska kun joku sanoo että kylläpä kulkee kevyesti 2 päivän tauon jälkeen. Minulla se kulkee vasta kun 2 levon jälkeen on tehty 1 kevyt treeni. Eli toivottavasti pääsis pe-la 3-5km kokasee. Mutta toivoa vielä on, vaikkakin vähemmän kuin eilen ;(

Link to comment
Share on other sites

niimpä, siksi laitoinkin ketjun pystyyn kun kuullu vaan noita jumi juttuja ;) Pahoin pelkään kuuluvani tuohon joukkoon, koska kun joku sanoo että kylläpä kulkee kevyesti 2 päivän tauon jälkeen. Minulla se kulkee vasta kun 2 levon jälkeen on tehty 1 kevyt treeni. Eli toivottavasti pääsis pe-la 3-5km kokasee. Mutta toivoa vielä on, vaikkakin vähemmän kuin eilen ;(

Juuri näin. Maratonia edeltävänä päivänä sellainen 3km lenkki sisältäen muutaman rennon kiihdytyksen. Tekee ihmeitä tukkoisuuden poistoon.

...ja jos ei maratonia edeltävänä päivänä ole riittävän terve 3km lenkille, niin ei silloin kannata maratonille startata.

Link to comment
Share on other sites

Juuri näin. Maratonia edeltävänä päivänä sellainen 3km lenkki sisältäen muutaman rennon kiihdytyksen. Tekee ihmeitä tukkoisuuden poistoon.

Olen samaa mieltä. Sen lenkin ei tarvi olla pitkä. Jos kisa on esim. keväällä niin se voi olla eka kerta, kun ulkoiluttaa lenkkareita taas ulkoilmassa talven matto-/hallikauden jälkeen, joten hyvä ottaa pari kilsaa tuntumaa. Tukkoisuus voi johtua myös hiilaritankkauksesta ja kyllä se sitten sunnuntaihin mennessä katoaa.

Link to comment
Share on other sites

Juuri näin. Maratonia edeltävänä päivänä sellainen 3km lenkki sisältäen muutaman rennon kiihdytyksen. Tekee ihmeitä tukkoisuuden poistoon.

...ja jos ei maratonia edeltävänä päivänä ole riittävän terve 3km lenkille, niin ei silloin kannata maratonille startata.

juu kiitos vinkistä, näin ajattelin tehdäkkin. Ja la n. klo 18 (ennen saunaa =) ) tiedän mitä teen. Ja jos on liian kipeä silloin, aina voi lohtujuomaan turvautua. Ei jaksa ressata, vaikka noin hyvää keliä on harvoin tarjolla. Aurinkoista +8 ja melko tyyntä...

Link to comment
Share on other sites

Sanoisin mieluummin, että se ei saa olla pitkä. Itsekin suosisin M.BoneSin ohjetta.

Mitkä ne ohjeet ovat?

Tukkoisuus voi olla myös henkistä. Usein kisaa edeltävänä päivänä tai vielä kisa-aamunakin sitä kuvittelee vaikka minkälaisia ongelmia. Jos on syönyt aamupalalla vähän enemmän niin sitä kuvittelee olevansa tukossa jne. Se on ihan tervettä kisajännitystä.

Link to comment
Share on other sites

voi hitto kun on vaikeeta?!?! Viime yönä sain hyvät unet joten käytän lasten päiväuniajan testilenkkiin enkä vakkari päiväunille. Eli 3-5km johon 4-6*30s ja jos homma menee rykimiseksi, kuten työmaalla kun portaita kokasin eilen, niin saa vantaa jäädä. Ei voi mitään, mutta nyt 1kk sisään ollu 2vkoa kipeenä, joten se saa riittää, lisätauteja en vantaalta lähe hakemaan.

Mutta jos hengitys pelaa tänään ja huomenaamulla on taas parempi kuin tänään herätessä, niin lähden hölkkäämään mukavuusalueella ja "maisemista" nauttien. Mitään kaikki irti juoksua en uskalla tehdä, koska juoksuja tulee, ja terveenä on kivempaa =)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy