Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykkeet puolikkaalla


Köntys
 Share

Recommended Posts

Nyt kun olen päässyt ensimmäistä kertaa käyttämään tallentavaa sykemittaria, niin käppyröitä on tullut ihmeteltyä treenien jälkeen. Kävin puolikastakin kokeilemassa ja tallensin siitäkin sykkeet. Eli näin:

syke.JPG

EPOC kehittyi tähän tyyliin:

epoc.JPG

Olisi mielenkiintoista vertailla näitä käppyröitä muiden vastaaviin tuotoksiin. Onko paljon sykevaihteluita vai painetaanko vain tasaisen varmasti maaliin asti?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jep samaan malliin nousee loppua kohden.... Aluksi voi olla syke 140 mutta lenkin lopussa se voi olla jopa 180. Olen yrittänyt pitää sykkeitäni tuossa 150pintaa , mutta jossain vaiheessa tasaisella vauhdilla juostessani sykkeet vain alkavat

nousta ylöspäin , pitäisi pitää taukoja tai alkaa matelemaan kävellen , jotta saisi pidettyä sykkeet tarpeeksi alhaalla....

Link to comment
Share on other sites

Parin kilometrin jälkeen ollaan aika visusti ihan vähän oletetun anakynnyksen alapuolella ja viimeisellä kolmella kilsalla tulee päästeltyä urku auki. Tällä kaudella se on tarkoittanut että kisan keskisyke on ollut 181 (korkein koskaan saavutettu syke 202). Pari vuotta sitten kynnykset oli ilmeisesti vähän korkeammalla, ja keskisyke oli yleensä puolikkaan kisassa 186.

Link to comment
Share on other sites

Tässä meikäläisen puolikas syyskuun alusta. Enemmän vaihtelua kuin avaajalla, mutta sama nouseva perustarina. Nuo alapiikit on varmastikin juomapisteet, vaikka jonkinlaisia mäkiäkin reitillä oli. Juomapisteillä en kyllä pysähtynyt, mutta varmaan kävely/kevyt hölkkä laskee heti sykkeet. Tuossa näkyy myös selvästi tietoinen jarrutteluni alussa ~26min korville ja efekti minkä käsijarrun poisto siinä aiheutti.

Keskiarvo oli 168, joka on ollut aika tyypillinen mulle puolikkaalla. Optimisuoritukseen olisi ehkä aavistuksen kovempi alku/tasaisempi kiristys ollut tarpeen. Toki avrsin hyvä nouseva juoksu näinkin.

Kuvaa clickaamalla näkyy siis isona (en heti hokannut miten saa suoraan isoksi)

post-10018-1430418511694_thumb.jpg

Muokattu
täydennyksiä
Link to comment
Share on other sites

Vähän kateellisenä katson noita muiden 140-150 sykkeitä kun itse pitää vetää hiki hatussa jos haluaa jonkinlaista vauhtia päästä.

(pitänee klikata että näkyy suurempana) Ja eihän tosta noita lukuja näe joten pitänee selostaa, syke oli 150 jo ennen starttia (pientä jännitystä ilmassa), ensimmäisen parin minuutin jälkeen syke ei enää laskenut alle 170. Keskiarvo taisi olla 178 ja max 203.

post-14282-14304185117492_thumb.jpg

EDIT: Paitsi että nyt kun tuota Mutan käppyrää kattoo ni kyllä nekin on aika korkeella, 175-185 melkein koko matkan. Eli hyvilläkin juoksijoilla vaikka olisi taloudellisuudet ja kunnot kondiksessa niin vauhtia lisätään niin paljo että sykkeet on loppujenlopuksi "tapissa"?

Muokattu
analyysiä
Link to comment
Share on other sites

Kun muiden käppyröitä katselee, niin pakosta alkaa miettimään, että pitäisiköhän sitä itse sittenkin aloittaa rohkeammin. Minullahan käyrä on nousujohteinen puoliväliin asti, kun monilla muilla mennään alusta asti korkealla. Näitä alimatkoja ei ole ikinä oikein tullut juostua, joten koneet tulee laitettua vanhasta tottumuksesta rauhallisesti käyntiin, kun kisoista on kokemusta vain maratoneilta.

Link to comment
Share on other sites

Kun muiden käppyröitä katselee, niin pakosta alkaa miettimään, että pitäisiköhän sitä itse sittenkin aloittaa rohkeammin. Minullahan käyrä on nousujohteinen puoliväliin asti, kun monilla muilla mennään alusta asti korkealla. Näitä alimatkoja ei ole ikinä oikein tullut juostua, joten koneet tulee laitettua vanhasta tottumuksesta rauhallisesti käyntiin, kun kisoista on kokemusta vain maratoneilta.

Tuollaisen päätelmän voisi äkkiä tehdä, kun vielä EPOC-käyräsikin alussa nousee hitaasti. Pienin korjauksin kantsii mennä kuitenkin, luultavasti paras lopputulos tulee kuitenkin tasaisella juoksuvauhdilla -> hitaasti, mutta tasaisen varmasti nousevilla syke- & EPOC-tasoilla. Eikä sellaisen suorittaminen tosiaankaan helppoa ole, vaikka minulla se tuossa ao. esimerkissä onnistuikin hyvin. Esimerkiksi viime sunnuntain 33km Pirkan Hölkässä en onnistunut niin hyvin. Siellä alku meni aivan liian lujaa ja se näkyy liian korkeilla sykkeillä (aika alussa jo pitkä pätkä yli lopullisen keskiarvosykkeen). EPOC-käyrä nousee myös liian nopeasti alussa, sitten jatkaa kovin laimeana nousuna loppuun (huippu sentään lopussa). Pari kuoppaakin EPOC-käyrästä löytyy. Piti hidastella välillä, että sai "tätä vauhtia jaksan loppuun"-uskon takaisin. Vaikea tietysti sanoa mikä ero optimaaliseen juoksuun olisi sekunteina: 30-60?

Link to comment
Share on other sites

Vähän kateellisenä katson noita muiden 140-150 sykkeitä kun itse pitää vetää hiki hatussa jos haluaa jonkinlaista vauhtia päästä.

(pitänee klikata että näkyy suurempana) Ja eihän tosta noita lukuja näe joten pitänee selostaa, syke oli 150 jo ennen starttia (pientä jännitystä ilmassa), ensimmäisen parin minuutin jälkeen syke ei enää laskenut alle 170. Keskiarvo taisi olla 178 ja max 203.

[ATTACH=CONFIG]3294[/ATTACH]

EDIT: Paitsi että nyt kun tuota Mutan käppyrää kattoo ni kyllä nekin on aika korkeella, 175-185 melkein koko matkan. Eli hyvilläkin juoksijoilla vaikka olisi taloudellisuudet ja kunnot kondiksessa niin vauhtia lisätään niin paljo että sykkeet on loppujenlopuksi "tapissa"?

Edelleen kertauksena, pelkkiä absoluuttisia sykelukemia EI kannata verrata toisten juoksijoiden lukemiin. Sun maksimisyke on todennäköisesti paljon korkeampi kuin henkilön joka vetää puolimaratonin 140-150 sykkeillä. Tämä ei tarkoita suoraan, että kummankaan kunto olisi toista parempi.

Link to comment
Share on other sites

Edelleen kertauksena, pelkkiä absoluuttisia sykelukemia EI kannata verrata toisten juoksijoiden lukemiin. Sun maksimisyke on todennäköisesti paljon korkeampi kuin henkilön joka vetää puolimaratonin 140-150 sykkeillä. Tämä ei tarkoita suoraan, että kummankaan kunto olisi toista parempi.

Itse kyllä epäilen, että sellainen joka vetää puolimaratonin 140-150 sykkeillä, juoksee liian hiljaa olivatpa ne maksimisykkeet sitten ihan mitä tahansa. Se on raastomatka, jonne ei ole tarkoitus lähteä retkeilemään.

Link to comment
Share on other sites

Kuvassa alla Länsiväyläjuoksun (17,4 km) sykekäyrä. Keskisyke 170 (max>193). Syke hyppää tosi nopeasti ylös ja pysyy tasaisena, eli tasaista raatamista koko matka jolloin myös vauhti hiipuu loppua kohti. Sama juttu muillakin matkoilla (maratonilla keskisyke 160, puolikkaalla 166 ja kympillä 177). Puolikkaan käppyrää ei ole kun Polarin mittarissa ei enää yllättäen infrapunayhteys toiminut pariston vähäisen virran takia ja melkein kuukauden sykkeet menivät harmittavasti bittitaivaaseen paristonvaihdon yhteydessä.

post-12486-1430418511766_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Itse kyllä epäilen, että sellainen joka vetää puolimaratonin 140-150 sykkeillä, juoksee liian hiljaa olivatpa ne maksimisykkeet sitten ihan mitä tahansa. Se on raastomatka, jonne ei ole tarkoitus lähteä retkeilemään.

Esimerkiksi tämän lähteen mukaan http://www.nytimes.com/2001/04/24/health/maximum-heart-rate-theory-is-challenged.html?pagewanted=3&src=pm saman parikymppisten olympiasoutujoukkueen sisällä on maksimisykkeet voineet vaihdella välillä 160...220. Sataviisikymmentä on noin yhdeksänkymmentäneljä prosenttia sadastakuudestakymmenestä. Ei sen tason vääntö ole mitään retkeilyä enää.

Link to comment
Share on other sites

Puolikas tuntuu mulle ainakin olevan kovin matka sekä sykkeiden että raaston osalta. Maraton on sykkeiden osalta hissuttelua kun pitää hillitä vauhteja että paikat kestää ja toisaalta kympissä pitää varoa liian kovaa vauhtia jottei hapota mutta toisaalta suoritus on niin nopeasti ohi ettei kroppa ota juurikaan hittiä.

5min midnight kybän jälkeen vain hymyilytti ja pystyi lenkkeilemään kotiin, kahden edellisen puolikkaan jälkeen en ole pystynyt edes kävelemään :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy