Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Tauko keskellä pitkää lenkkiä?


Recommended Posts

....

Tietysti se on eri juttu, jos harjoittelee ekalle maratonille, mutta itse esim. kun osallistuin ekan kerran jo silloin, kun ei ollut varmaan teknisiä asuja tai geelejä tai muutakaan vastaavaa vielä keksittykään niin se ei ole minulle niin iso juttu hifistellä niillä. Tosin silloin ei myöskään harjoiteltu maratonille ollenkaan, vaan se käytiin vain juoksemassa, mutta ei kellään tullut mieleenkään mitkään tuollaiset jutut. Yhden Batteryn taisin silloin ottaa aamulla ennen starttia, muuten ei juurikaan tullut mietittyä mitä tekee ja vaatteetkin olivat ihan normaalikuteita.

Niin sulla oli siis joskus vuonna 1985 jo Polarin sykemittari, mutta EI teknistä materiaalia olevia urheiluvaatteita???? Ja kaikenlisäksi jo joit Batteryakin joka on tullut markkinoille vuonna 1997 http://fi.wikipedia.org/wiki/Battery_(energiajuoma) ????

Mulla oli kyllä ihan teknisiä urheiluvaatteita vuonna 1988 kun aloitin juoksuharrastuksen. Ja silloin tuli muuten markkinoille ensimmäiset geelin tapaisetkin, ne tosin taisi sisältää jotain hunajaa ja mitä lie, mutta nautittiin sellaisista putkiloista.

Link to post
Share on other sites

Mä pidän lähes aina pitkiksellä kahvi tms. tauon. Mutta ihan kurallahan tää mun harjoittelu onkin, joten siitä ei kannata mitään oppia ottaa.

Pidän yleensä aika pitkän tauon eli 15 - 20 minuuttia, eikä mulla ole mitään vaikeuksia sen jälkeen jatkaa jolkottelua. Oon kyllä pannut merkille, että noilla ulkolumajoilla on yleensä hiihtäjiä tai polkupyöräilijöitä, juoksijat painaa pysähtymättä ohi. Jos mun kunto ei nouse optimaalisesti noiden taukojen takia, niin entäs sitten. Mukavaa se kahvittelu ainakin on ja ainakin Pitkäkosken ulkoilumajan munkit on niin taivaallisia, että nehän on koko pitkiksen kohokohta!

Link to post
Share on other sites

Olen juossut ensimmäiset kymmenen vuotta pitkikset ilman taukoja. Ei siis yhtään mitään taukoa, oli sitten kusihätä tahi ei niin sitä pidäteltiin kotiin saakka. Jälkimmäiset kymmenen vuotta olen pitänyt taukoja kuseskelun ja kaupasta Gatoraden ostamisen tiimoilta, enkä ole huomannut muuta kuin positiivista harjoitusvastetta. Paremmin ainakin palautuu, kun ei ole ihan kuivaksi ruhoa vetänyt pitkiksillä.

Link to post
Share on other sites

Olen juossut ensimmäiset kymmenen vuotta pitkikset ilman taukoja. Ei siis yhtään mitään taukoa, oli sitten kusihätä tahi ei niin sitä pidäteltiin kotiin saakka. Jälkimmäiset kymmenen vuotta olen pitänyt taukoja kuseskelun ja kaupasta Gatoraden ostamisen tiimoilta, enkä ole huomannut muuta kuin positiivista harjoitusvastetta. Paremmin ainakin palautuu, kun ei ole ihan kuivaksi ruhoa vetänyt pitkiksillä.

ja mikä on ihan huippua, niin juniorin kanssa vetästä eskimot, siis sen tikkujäätelön ei sitä lyöntikisaa ;)

Link to post
Share on other sites

Täsmennetään ilmennen tarpeen vuoksi: puhun maantiepyöräilystä, maastopyöräilijöiden porukkalenkeistä en tiedä yhtään mitään.

Karataan aiheesta, mutta minä voin vastata, koska aika monilla maastopyöräkimppalenkeillä olen ollut mukana.

En nyt sitten tiedä, tarkoittaako herra Baldini maastopyörälenkillä sitä, että ajetaan keskuspuiston ulkoilureittiä vai oikeasti maastossa teknisillä poluilla ajettavaa ajoa. Poluilla ajettavilla oikeilla maastopyörälenkeillä taukoja tulee jo ihan siitä käytännön syystä, että ajajat ovat eritasoisia ja teknisissä paikoissa toiset saattavat joutua tunkkaamaan pyörää. Tämä aiheuttaa katkoja letkaan, joka jossain vaiheessa pitää saada kerätyksi kasaan.

Lenkeillä, joilla olen ollut mukana, paras ajotapa mielestäni on ollut sellainen, että letkan vetäjällä on koko ajan tieto reitistä ja tämän avulla hän jättää mahdollisiin eksymispaikkoihin (esim. polkujen risteys) aina seuraavaksi takana ajavan opastamaan perässätulevia oikealle reitille. Tämä opastaja saa jatkaa omaa ajoaan vasta siinä vaiheessa, kun letkan peränpitäjä antaa siihen luvan. Peränpitäjä säilyy koko ajan samana. Tämän ansiosta yhtenäinen ajoaika yksilö-/kuskitasolla maksimoituu ja vastaavasti lepotauoistakin tulee sopivan mittaisia. Lisäksi siinä näkee koko ajoporukan ja aina ehtii vaihtamaan myös sanan tai pari ohi ajavien kanssa.

Baldini, varoituksen sana: kimppalenkit ovat sosiaalisia tapahtumia, siellä tapaa muita ihmisiä ja joutuu myös keskustelemaan heidän kanssaan. Tähän kannattaa varautua.

Link to post
Share on other sites

Kun täällä jo eksyttiin pyöräilyyn niin eksytään hiihtoonkin.

Pitkissä hiihtotreeneissä pdän aina kunnon kahvipaussin, ainakin yhden. Ne ovat ehkä enemmän "vaellus"-tyyppisiä retkiä, mutta sitähän monesti ylipitkät juoksut ja pyöräilytkin ovat.

En nyt muista missä, mutta jossain tuli vastaan juttu jossa kerrottiin että etelä-euroopassa pyöräilyn huiputkin pitävät näitä "kaputsiino-taukoja" , kun taas suomessa taviksetkin ajavat mieluummin yhtäsoittoa. Dexan jutuista päätellen ainakin osa suomalaisista on oppinut etelä-eurooppalaisten tavoille.

Link to post
Share on other sites

Kummalliseksi kinaamiseksi tämäkin ketju mennyt. Alkuperäinen kysymys oli yksinkertainen: vaikuttaako pysähtyminen pitkiksellä harjoitusvaikutukseen vai ei?

Mielestäni pitkiksen ideana on totuttaa elimistöä toimimaan silloin, kun hiilihydraatit ovat vähissä. Eli rasva-aineenvaihdunta pitäisi saada toimimaan kunnolla, jotta jaksaisi pitää yllä juoksuvauhtia maratonin loppupuolellakin. Samalla sitä tietenkin treenataan jalkojen iskunkestoa ja kuntokin voi vähän kasvaa.

Itse en uskoa, että 10-15 min. seisoskelulla ja paskan jauhamiselle (tai vääntämisellä) kehon hiilihydraattivarannot kasvaisivat, joten tuskinpa tuolla pikkutauolla on suurtakaan merkitystä. Mutta elimistöä voi kyllä olla vaikea saada uudelleen "käynnistymään", jos tauko venyy yli 10 min. - jonkinlainen palautuminen ja jäykistyminen kyllä alkaa helposti. Talvella olen pari kertaa joutunut käymään "istunnolla" kesken pitkiksen, jonka jälkeen on ollut todella ikävää lähteä liikkeelle, kun hiki on puskenut vaateet aivan läpimäriksi eivätkä ne lämpiä/kuiva edes puolen tunnin juoksun jälkeen (teknisten kuteiden huono puoli - tuohon auttaa lähinnä villa ja brynjet).

Olen tyhjännyt hiilihydraattitankit myös sellaisilla koko päivän kestävillä juoksuretkillä, joissa kuskataan lapset juoksukärryssä ensin uimaan, sitten kauppaan, taas uimaan ja illaksi kotiin nukkumaan. Tässä tulee juostua vain noin 25 km keskimäärin 3-4 neljässä pätkässä melko pitkillä tauoilla, mutta kun koko päivä ollaan jotenkin liikkeessä (juostaan, kävellään, uidaan) ja syön vain hyvin niukasti (jotta voin juosta), niin viimeisen lenkin aikana kotia kohti puskiessa on usein ihan samat fiilikset kuin pitkiksen loppupuolella - hirveä nälkä ja jaloista alkaa voimat loppua. Oman kokemukseni pohjalta laskisin nuokin jonkinlaisiksi pitkiksiksi tai ainakin rasva-aineenvaihduntaa kehittäviksi treeneiksi. Ihan noin omien tuntemusten pohjalta.

Saa toki olla eri mieltäkin kunhan perustelee mielipiteensä.

Link to post
Share on other sites

Pitkiksiin tärvääntyy muutenkin niin paljon aikaa, että ei sitä viitsi enää pidentää taukoja pitämällä. Mukavampi levätä sitten lenkin jälkeen kotona.

Jos jostain syystä joutuu pysähtymään paria minuuttia pidemmäksi, on tosiaankin vaikea lähteä taas liikkeelle. Vaan tuleehan siitä ainakin henkistä harjoitusvaikutusta, kun joutuu pakottamaan itsensä uudelleen matkaan vaikka kuinka ketuttaisi.

Link to post
Share on other sites

Pitkillä kolmenkymmenen kilsan lenkeillä pidän aina pari kolme juomataukoa, joiden pituus vaihtelee muutamasta min reiluun 10min (jos käyn hiihtomajalla tms.). Tauon loppuun teen lyhyet perusvenyttelyt, jonka jälkeen juoksu kulkee jonkin aikaa selvästi herkemmin. Näitä taukoja tulee (ikävä kyllä?) pidettyä myös kisoissa. Maratonilla tulee useampiakin pysähdyksiä, jotta saan kitattua urheilujuomat ja muut mausteen rauhassa kurkusta alas. Jopa puolimaratonin ennätysjuoksussa pysähdyin toiseksi viimeisellä juottoasemalla ja vedin kaikessa rauhassa urheilujuomaa ja jotain muuta lisuketa. Muut eivät edes hidastaneet menoa, ja niinpä yksi järjestymies alkoi huudella mulle jotain (luuli varmaan, että meinaan keskeyttää).

Link to post
Share on other sites

Kummalliseksi kinaamiseksi tämäkin ketju mennyt. Alkuperäinen kysymys oli yksinkertainen: vaikuttaako pysähtyminen pitkiksellä harjoitusvaikutukseen vai ei?

Mielestäni pitkiksen ideana on totuttaa elimistöä toimimaan silloin, kun hiilihydraatit ovat vähissä. Eli rasva-aineenvaihdunta pitäisi saada toimimaan kunnolla, jotta jaksaisi pitää yllä juoksuvauhtia maratonin loppupuolellakin. Samalla sitä tietenkin treenataan jalkojen iskunkestoa ja kuntokin voi vähän kasvaa.

Itse en uskoa, että 10-15 min. seisoskelulla ja paskan jauhamiselle (tai vääntämisellä) kehon hiilihydraattivarannot kasvaisivat, joten tuskinpa tuolla pikkutauolla on suurtakaan merkitystä. Mutta elimistöä voi kyllä olla vaikea saada uudelleen "käynnistymään", jos tauko venyy yli 10 min. - jonkinlainen palautuminen ja jäykistyminen kyllä alkaa helposti. Talvella olen pari kertaa joutunut käymään "istunnolla" kesken pitkiksen, jonka jälkeen on ollut todella ikävää lähteä liikkeelle, kun hiki on puskenut vaateet aivan läpimäriksi eivätkä ne lämpiä/kuiva edes puolen tunnin juoksun jälkeen (teknisten kuteiden huono puoli - tuohon auttaa lähinnä villa ja brynjet).

Olen tyhjännyt hiilihydraattitankit myös sellaisilla koko päivän kestävillä juoksuretkillä, joissa kuskataan lapset juoksukärryssä ensin uimaan, sitten kauppaan, taas uimaan ja illaksi kotiin nukkumaan. Tässä tulee juostua vain noin 25 km keskimäärin 3-4 neljässä pätkässä melko pitkillä tauoilla, mutta kun koko päivä ollaan jotenkin liikkeessä (juostaan, kävellään, uidaan) ja syön vain hyvin niukasti (jotta voin juosta), niin viimeisen lenkin aikana kotia kohti puskiessa on usein ihan samat fiilikset kuin pitkiksen loppupuolella - hirveä nälkä ja jaloista alkaa voimat loppua. Oman kokemukseni pohjalta laskisin nuokin jonkinlaisiksi pitkiksiksi tai ainakin rasva-aineenvaihduntaa kehittäviksi treeneiksi. Ihan noin omien tuntemusten pohjalta.

Saa toki olla eri mieltäkin kunhan perustelee mielipiteensä.

Kiitos. Olipa mukava lukea juuri kysyttyyn asiaan perusteltu näkemys. Uskonpa jatkavani tältä pohjalta, ellei joku paremmin pysty muuta perustelemaan.

Link to post
Share on other sites

Meikäläistä sen sijaan on askarruttanut päinvastainen asia. Minulla on vakipitkiksen keskivaiheilla kohtuullinen kumpare/mäki (maastossa), jonka tapaan rykäistä ylös kunnolla hengästyen. Sen jälkeen taas jatkan normaaliin hitaaseen tahtiin kuten pitkille lenkeille opastetaan.

Onko tuosta jotain haittaa, jos kerran pitkät lenkit olisi kuitenkin tarkoitus hölkötellä rauhallisesti (mitä nyt ehkä vähän loppua kohti kiihdyttäen)? Vai kenties jotain hyötyäkin?

Link to post
Share on other sites

Meikäläistä sen sijaan on askarruttanut päinvastainen asia. Minulla on vakipitkiksen keskivaiheilla kohtuullinen kumpare/mäki (maastossa), jonka tapaan rykäistä ylös kunnolla hengästyen. Sen jälkeen taas jatkan normaaliin hitaaseen tahtiin kuten pitkille lenkeille opastetaan.

Onko tuosta jotain haittaa, jos kerran pitkät lenkit olisi kuitenkin tarkoitus hölkötellä rauhallisesti (mitä nyt ehkä vähän loppua kohti kiihdyttäen)? Vai kenties jotain hyötyäkin?

Tuskin lyhyistä rykäisyistä on mitään haittaa / eivät muuta harjoituksen luonnetta puhtaasta PK-harjoituksesta miksikään. Eikös ainakin 10-15s spurtteja kovasti suositellakin pitkiksillä. Itsekin teen sellaisia 3-4 kpl per pitkis säännöllisesti. Hermosto & lihakset saa vähän erilaista herättelyä, eitteivät pääse täysin jumiutumaan puuduttavaan PK-nylkkyyn.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy