Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tauko keskellä pitkää lenkkiä?


cokekola
 Share

Recommended Posts

Mulla on tapana juosta pitkät lenkit (>20 km) useampana lyhyenä, yleensä n. 10 km lenkkeinä ja käväisen aina kotona juomassa välillä. Toisinaan pitää käväistä vessassakin, lisätä vaseliinia nivusiin tms. Silloin tauko voi alkaa lähennellä 5 minuuttiakin ja jos vielä joku naapuri sattuu ikävästi olemaan pihalla, kuten tänään ja alkaa kysellä kuulumisia, niin tauko voi venähtää vähän pidemmäksikin. (Pakko naapureille on jotain vasta. Jos koettaa rehellisesti huikata ohi mennessä, että ei jouda pysähtymään, kun on lenkki kesken, niin he alkavat varmasti pitää meikäläistä ihan kylähullluna. Pitävät ilmeisesti tosin jo nyt, kun käyn heidän mielestään aivan tarpeettoman usein lenkillä.)

Meneekä pitkis "pilalle", jos tauko venähtää kovin pitkäksi? Missä menee raja? Olisiko parempi muutenkin laittaa juomapullo portaille ja ottaa siitä huikka vain ohimennen, eikä pysähtyä ollenkaan?

Link to comment
Share on other sites

Pyöräilyn puolellahan porukkalenkki ilman kahvi-, kolajuoma-, jäätelö-, munkki-, viineri tai muuta taukoa on täysin mahdoton ajatus. Siellä on selviö, että kunto ei nouse kenelläkään yhtään sen paremmin vaikka ajaisi senkin ajan kierroksia huoltiksen ympäri. (Täytyy tosin myöntää että tämä oli yksi vaikeimpia asioita oppia kun aloitin sivulajina maantiepyöräilyn ja lähinnä kihisin kärsimättömänä kun muut porisivat mukavia...)

On totta että tyypillinen lenkki on kestoltaan 3-6 h, joten vertailu juoksupitkikseen ei ole ihan täydellinen, ainakaan jos ei puhuta ultraajien erikoispitkiksistä. Minulla ei ole myöskään mitään käsitystä miten esim. 30 sekunnin, 2 minuutin. 5 minuutin tai 20 minuutin tauot eroaisivat fysiologisilta vaikutuksiltaan. Muistan että aikoinani luin jostain Lydiardin olleen kaikenlaisia taukoja vastaan ja perustelleen sitä sillä että kapillaarien määrä ei kasva jos sydän ei anna tarpeeksi painetta tai jotain sellaista ja sitä tulkittiin sitten niin että pitkis "katkesi" jos syke laski hetkeksikään alle 120:n. Konsensus nykyään on että vaikka Arthur oli hieno valmentaja hän oli myös aika haka väärinymmärtämään fysiologiaa.

Käytännössä vältän edelleenkin tarpeettomia taukoja tai tauon venymistä, mutta en enää ole asian suhteen ahdistunut. Jos lenkkiin tulee pitempi tauko, sitä voi aina pidentää loppupäästä ja halutessaan moninkertaisesti. Tärkeintä on että tulee PK-kilometrejä ja harjoitustunteja. Varsinaisella maratontreenikaudella spesifisillä maratonpitkiksillä voi sitten olla kaikin tavoin tarkempi ja pyrkiä kilpailusuoritusta muistuttavaan toteutukseen tässä(kin) suhteessa.

Link to comment
Share on other sites

Pieni tauko ( max 10 min ) ei käsittääkseni vaikuta harjoitusvasteeseen kun juostaan "hidas pitkä". Ei siinä ajassa aineenvaihdunta palaudu lepotasolle, ja toisaalta voi olla että lihakset toimivat loppukilometrit paremmin ja harjoitusvaste vain paranee.

Pitkän lenkin voi jopa jakaa kahdeksi erilliseksi lenkiksi. Onko vaikutus sama vai jopa parempi, ei taida kukaan oikeasti tietää.

Kiihtyvä tai reipas pitkä-lenkki on kyllä syytä tehdä yhtä soittoa jotta elimistö kuormittuu tarkoituksenmukaisesti.

Link to comment
Share on other sites

Harjoitus muistuttaa aikoinaan juoksemaani 4x5km maran tavoitevauhdilla väleissä 5 min juoma- ja palautustauot.

Miksei harjoitus voisi siis olla 2x10 km maravauhdilla?

Pitkät lenkit olen juossut yhtäjaksoisesti, mutta lenkkien vauhdit ovat kyllä vaihdelleet. Aika vaikea sanoa, mitä tauko pitkiksellä vaikuttaa vai vaikuttaako mihinkään. Jos tauko parantaa juoksumotivaatiota, se on varmasti paikallaan. Toisaalta erilaiset harjoitukset kehittävät monipuolisesti, joten pitkiä voisi juosta sekä tauolla tai ilman.

Link to comment
Share on other sites

Muistan että aikoinani luin jostain Lydiardin olleen kaikenlaisia taukoja vastaan ja perustelleen sitä sillä että kapillaarien määrä ei kasva jos sydän ei anna tarpeeksi painetta tai jotain sellaista ja sitä tulkittiin sitten niin että pitkis "katkesi" jos syke laski hetkeksikään alle 120:n. Konsensus nykyään on että vaikka Arthur oli hieno valmentaja hän oli myös aika haka väärinymmärtämään fysiologiaa.

Olen varmaankin joskus juuri jonkin jutun Lydiardian ajatuksista, mistä taukojen haitallisuus on jäänyt mieleen. Lydiardin päätelmien tieteellisyys lienee kuitenkin, kuten totesit, melko kyseenalainen. Tosin ovat kai hänen päätelmänsä varmaan usein osuneetkin oikeaan, ei kai hän muuten olisi saavuttanut niitä tuloksia joita saavutti.

Eihän minun mikään pakko ole taukoja pitää ja koetankin saada ne mahdollisimman lyhyiksi. Juomaa on kuitenkin yli 20 km lenkillä melkein pakko saada tai meno alkaa käydä hankalaksi. Sen vuoksi olen vain lähinnä käytännön syistä järjestänyt juomatauon kotiin, mistä sitten seuraa välillä, usein tahtomatta, tauon venyminen.

Taukojen vaikutusta on vaikeahko testata henkilökohtaisesti, kun yli 20 km lenkkejä ei itsellä ole vuodessa aivan valtavan paljon ja muita kuntoon ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että taukojen pituuden vaikutusta on käytännössä mahdotonta tuloskehityksestä päätellä yhden hengen koeaineistolla. Kuitenkin mielelläänhän sitä minimoisi kaikki treenaamista haittaavat tekijät, joten jos tauoista olisi jotain tutkittuakin tietoa, niin sekin olisi, ainakin ehkä edes marginaalisesti hyödyllistä oman harjoittelun kannalta. Samoin tietysti enemmän treenaavien kokemukset ovat tervetulleita, miksei toki vähemmänkin treenavien, kasvaahan otos joka tapauksesta monikeraiseksi :-)

Link to comment
Share on other sites

Sanon nyt suoraan, vaikken jaksanut lukea kuin pari vikaa riviä avausviestistä, että viitaten otsikkoon: ei tule onnistumaan. Joskus kun olen joutunut käydä ostamassa juomaa kaupasta kesken pitkistä niin sen jälkeen on lähes mahdotonta jatkaa juoksua normaalisti. Sen verran alkaa jumittaa jalat.

Missä menee raja?

45 sekuntia. Silloin on parasta palata sorvin ääreen.

Olisiko parempi muutenkin laittaa juomapullo portaille ja ottaa siitä huikka vain ohimennen, eikä pysähtyä ollenkaan?

En pidä juomista välttämättömänä. Tosin en ole vetänyt kuin joku 29km lenkin pisimpänä juomatta mitään. Silloin oli jotenkin helteistä, joten palautuminen kesti aika pitkään, mutta normaaliolosuhteissa ainakin joku 25km menee kevyesti. Jos haluaa oikein pitkiä lenkkejä tehdä juoman kera niin etsii sen lenkin ja jättää auton siihen parkkiin. Sitten tiettyjen kierrosten välein ottaa autosta juotavaa. Ei mene kuin se muutama sekunti. Sama matolla, itse juoksen matolla vain 10km kerralla, jotta laitteen saa nollatuksi ja pidän sellaisen max 45s juomatauon, jonka jälkeen sitten toinen ja kolmas samanlainen.

Link to comment
Share on other sites

Eihän minun mikään pakko ole taukoja pitää ja koetankin saada ne mahdollisimman lyhyiksi. Juomaa on kuitenkin yli 20 km lenkillä melkein pakko saada tai meno alkaa käydä hankalaksi.

Miten niin hankalaksi? Vedin eilen 21km, enkä juonut mitään, enkä myöskään ennen lenkkiä pahemmin mitään juonut, eikä tullut edes mitenkään erikoinen jano. Oli kuitenkin vain joku 13 astetta. Se vaikuttaa janon tulemiseen, juokseeko helteessä vai eikö.

Link to comment
Share on other sites

Pyöräilyn puolellahan porukkalenkki ilman kahvi-, kolajuoma-, jäätelö-, munkki-, viineri tai muuta taukoa on täysin mahdoton ajatus.

Hyvä tietää niin en aja sitten porukassa, jos aloitan maastopyöräilyn. Jos paidassa on kolme taskua selässä ja lisäksi fillareissa 1-2 juomatelinettä niin mitä hittoa siinä taukoja pitämään. Ehkä olet tutustunut vääränlaisiin ihmisiin. Itse olen maastofillarilla ajaessani pitänyt ainoastaan silloin tauon, kun olen käynyt uimassa. Eli yhdistänyt sellaisen fillari, uinti, fillari treenin, mutta uimahousut ovat olleet alla, joten vaihto on ollut tosinopea, koska en ole myöskään kuivatellut mitään, vaan pukenut ajoasut taas heti päälle. Kiskalla olen myöskin käynyt joskus ostamassa Poweraden, mutta se on ollut Friisilän kiska, jossa poikkeaminen kesken fillarilenkkiä kestää max puoli minuuttia.

Link to comment
Share on other sites

Miten niin hankalaksi? Vedin eilen 21km, enkä juonut mitään, enkä myöskään ennen lenkkiä pahemmin mitään juonut, eikä tullut edes mitenkään erikoinen jano. Oli kuitenkin vain joku 13 astetta. Se vaikuttaa janon tulemiseen, juokseeko helteessä vai eikö.

on eri asia tarvitseeko juoda ja harjoitella juomista maraa varten!! Itse juon ainoastaan siksi, että pakkini tottuisi juomiseen. Ja geelejä tms, yms.. testailen myös pitkillä.

Link to comment
Share on other sites

on eri asia tarvitseeko juoda ja harjoitella juomista maraa varten!! Itse juon ainoastaan siksi, että pakkini tottuisi juomiseen. Ja geelejä tms, yms.. testailen myös pitkillä.

Itse harjoittelen kilpailuissa. Puolikkaalla ei tartte pahemmin juoda ellei ole kuuma, mutta se juominen piristää kummasti, kun tietää, ettei tarvitse raastaa vielä esim. 10km, vaan vain 3km ja sitten saa taas suunkostuketta. Sen sijaan maratonilla juominen on tärkeätä ja yhden katastrofin jälkeen olen oppinut juomaan hyvin. Matka on kuitenkin siellä paljon pidempi kuin lenkeillä ja vauhti kovempi kuin pitkiksillä. Siinä on siis iso ero. Luulen, että marakin voisi mennä jonnekin 30 kilsaan ilman juomisia. Silloin kun en tajunnut juoda kunnolla ennen kisaa tai sen aikana, enkä käyttänyt geelejäkään niin se stoppi tuli noin 34-35km kohdalla.

En myöskään koe, että geelejä tarvitsee harjoituksissa testailla. Se on hyvä, jos rasva-aineenvaihdunta joutuu töihin ja vasta sitten kun ollaan kisassa ja juostaan kovempaa niin pitkämatka niin otetaan apuja geeleistä. Samaa kamaa ne suurin piirtein kaikki ovat, joten en itse ainakaan ota suurta ongelmaa siitä. Viimeksi esim. kun en löytänyt Hangosta pieniä Dexalin luiskia niin ostin Zürichin exposta Isostareja, joita en ollut koskaan maistanut (kaikki muutkin geelit olen ekaa kertaa maistanut jollain maratonilla), mutta ajattelin, ettei omena voi olla pahaa ja hyvin toimi. Ja jos on pahaa niin sitten se vedetään sisulla. Se Maximin orange, jossa on kofeiinia, jollainen mulla on ollut useassa kisassa loppumatkalle, ei esim. ole ollenkaan hyvää, mutta ei sitä maun takia vedetäkään. Ehkä juuri sen takia, etteivät ole erityisen hyvänmakuisia niin treeneissä niitä varsinkaan ei viitsi vetää. Mielummin vaikka perinteisesti mustikkasoppaa.

Tietysti se on eri juttu, jos harjoittelee ekalle maratonille, mutta itse esim. kun osallistuin ekan kerran jo silloin, kun ei ollut varmaan teknisiä asuja tai geelejä tai muutakaan vastaavaa vielä keksittykään niin se ei ole minulle niin iso juttu hifistellä niillä. Tosin silloin ei myöskään harjoiteltu maratonille ollenkaan, vaan se käytiin vain juoksemassa, mutta ei kellään tullut mieleenkään mitkään tuollaiset jutut. Yhden Batteryn taisin silloin ottaa aamulla ennen starttia, muuten ei juurikaan tullut mietittyä mitä tekee ja vaatteetkin olivat ihan normaalikuteita.

Link to comment
Share on other sites

Meneekä pitkis "pilalle", jos tauko venähtää kovin pitkäksi? Missä menee raja?

On varmaan erittäin henkilökohtainen juttu, mutta omalla kohdallani kaikki stopit ovat myrkkyä. Varsinkin pitkiksellä kun pääsee sopivaan rytmiin ja ajatusmaailmoihin, niin kusellekin pysähtyminen sekoittaa jo systeemit pahasti. Itse kannan nesteet juomavyössä, jos keli ja lenkin pituus juomista vaatii, joten naapurin välttelyyn en osaa neuvoja antaa. Itselleni ei tulisi kyllä mieleenkään jäädä kenenkään kanssa kesken lenkin juttelemaan :-)

Baldinin kanssa olen kyllä harjoittelun aikaisesta juomisesta täysin eri mieltä. Pitkillä lenkeillä on mielestäni erittäin hyvä idea totutella juomaan ja vielä parempi, jos voi käyttää samoja tuotteita kuin itse kisassa. Geelit varsinkin on sellaista kamaa, että kaikille ne eivät vaan sovi, joten parempi on testailla pitkiksillä kuin kisassa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hyvä tietää niin en aja sitten porukassa, jos aloitan maastopyöräilyn. Jos paidassa on kolme taskua selässä ja lisäksi fillareissa 1-2 juomatelinettä niin mitä hittoa siinä taukoja pitämään. Ehkä olet tutustunut vääränlaisiin ihmisiin.

Täsmennetään ilmennen tarpeen vuoksi: puhun maantiepyöräilystä, maastopyöräilijöiden porukkalenkeistä en tiedä yhtään mitään.

Uskallan arvella, että voisi olla vaikeuksia löytää sen paremmin Suomesta kuin ns. oikeista pyöräilykulttuurimaista ainuttakaan yli kolmen tunnin yhteislenkkiä niin seura- kuin porukkatasollakaan, jolla ei mainittua taukoa pidettäisi. Kyseessä ei siis ole jotenkin epätyypilliset tottumukset siinä porukassa tai niissä porukoissa joissa olen sattunut ajamaan.

FWIW ajopaidan kolmesta taskusta muutama menee yleensä erinäisen tarpeellisen varustuksen (kuten lisävaatekappaleiden, vararenkaan, pumpun, työvälineiden, geelien tms) kantoon, joten kolme juomapulloa on yleensä maksimi. Maantiepyöräilyssä on myös melko vankka käsitys siitä että pääsääntöisesti ei pidä tehdä pitkiä lenkkejä puutteellisella juomisella tai vähäisellä energialla, joten pulloja on joka tapauksessa matkan edetessä täytettävä.

Mikään ei tietenkään pakota venyttämään taukoa pikaista kioskilla tai huoltoaseman WC:ssä käyntiä pitemmäksi, mutaa asiassa on ns. sosiaalinenkin puoli; vaikka parijonossa ajaessa voikin keskustella vierustoverinsa kanssa, juttua yleensä riittää tauon ajaksikin, ja lenkkiä on taas mukavampi jatkaa.

Joka tapauksessa lopputulos näyttäisi olevan, että "ylipitkiä" tai "tarpeettomia" taukojakin harjoituslenkeillä pitäenkin myös yhtäjaksoinen pitkä kilpailusuoritus onnistuu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy