Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
vänkyrä

Triatlon kiinnostaisi - millainen pyörä aloittelijalle?

Recommended Posts

Hei,

olen nuori nainen ja alkanut kiinnostumaan triatlonin kokeilemisesta. Ainoa este harjoittelulle on polkupyöräni - joka on hyvin vanha eikä todellakaan sovi harrastuskäyttöön. Olen muutenkin ostamassa uutta polkupyörää, joten nyt olisi hyvä sauma ostaa pyörä, jolla voi tehdä niin hyötyajoa kuin ottaa osaa "ei-niin-tosissaan" triatlon-kisoihin ja treenata alle 50km pyörälenkkejä.

Kysyisinkin teiltä vinkkejä, millaisen pyörän minun kannattaisi hankkia? Mitä minun tulisi tietää pyöristä?

En tiedä polkupyöristä juuri mitään. :(

Toisessa ketjussa pyöräasiasta puhuttiinkin. Eli jos on ihan pakko hankkia yksi pyörä sekä kisaamiseen että arkeen, on cyclocrossi paras vaihtari. Yhden cyclon hinnalla voi tosin saada sekä vanhanmallisen maantiepyörän että esim. halpishybridin tai mummiksen. Mutta jos vaikka Utinkasakka sattuu tarjoamaan juuri passelia käytettyä cycloa sopuhintaan, ottaisin sinuna ;-)

Riippuu aika monesta asiasta, varsinkin budjetista ja siitä ajetaanko pyörällä arkiajoja/harjoituksia talvella tai kauppakassien ja lastenistuinten kanssa vaiko ei. Jos se toinen pyörä toimii tuollaisessa hyötyajossa ja tuleva pyörä on vain sulan maan lajiharrastukseen sisältäen lyhyitä kisoja niin ostaisin ensimmäisenä perinteisen maantiepyörän. Jos budjetti sallii niin asiantuntevaan liikkeeseen jossa osataan valita sinulle sopiva koko. Ihan kelvollisen uuden pyörän saanee kaupasta halvimmillaan jollain 600- 800e:lla ja siihen voi tulla kengät, pumppu, housut yms. päälle eli ehkä lähemmäs 1000e pitäisi olla käytössä. Tietysti yläpäässä on vain taivas rajana. Jos budjetti ei salli niin käytetyn mutta hyväkuntoisen pyörän osto voi olla järkevä vaihtoehto. Silloin pitäisi itse tutustua ensin siihen minkä kokoinen pyörän pitää olla eli millaiseksi ajoasento säädetään. Tai ottaa joku kokenut ajaja mukaan. Ja sitten pyörään pitäisi saada tuollainen hyvä asento säädettyä ja kokeilla sillä ajamista.

Jos samalla pyörällä pitää ajella esim. talvisin töihin tai haluaa sillä harjoitella liukkailla ulkona niin leveämpirenkainen cyclocross -pyörä on ihan toimiva vaihtoehto vaikka onkin aavistuksen raskaampi ajettava. Siihen sitten nastarenkaat talveksi.

Muokattu

Kiitos vastauksista. Tosiaan, tällä hetkellä talvella ei ole tarvetta harjoitella, vaan aloittaisin varsinaisen pyöräilyn keväällä lumien sulaessa. Talvella harrastan spinningiä, ja se saa korvata pyöräilyn silloin. Pyöräilykengätkin minulla on jo entuudestaan.

Koreja, kauppakasseja tai lastenistuimia ei tarvitse ajatella nyt. Pääasia, että pyörä olisi kevyt polkea ja juurikin, että se saadaan hyvään ajoasentoon säädettyä. Budjetti voisi juurikin olla jotain 1000€ luokkaa, ei mielellään yli. Haluaisin mieluummin kapearenkaisen pyörän, joten tuo maantiepyörä lienee hyvä vaihtoehto. Kisaksi olen haaveillut ainakin varttimatkaa maksimissaan, joten kilsoja tulisi harjoituksissakin varmaankin 50km enimmillään.

Riippuu aika monesta asiasta, varsinkin budjetista ja siitä ajetaanko pyörällä arkiajoja/harjoituksia talvella tai kauppakassien ja lastenistuinten kanssa vaiko ei. Jos se toinen pyörä toimii tuollaisessa hyötyajossa ja tuleva pyörä on vain sulan maan lajiharrastukseen sisältäen lyhyitä kisoja niin ostaisin ensimmäisenä perinteisen maantiepyörän. Jos budjetti sallii niin asiantuntevaan liikkeeseen jossa osataan valita sinulle sopiva koko. Ihan kelvollisen uuden pyörän saanee kaupasta halvimmillaan jollain 600- 800e:lla ja siihen voi tulla kengät, pumppu, housut yms. päälle eli ehkä lähemmäs 1000e pitäisi olla käytössä. Tietysti yläpäässä on vain taivas rajana. Jos budjetti ei salli niin käytetyn mutta hyväkuntoisen pyörän osto voi olla järkevä vaihtoehto. Silloin pitäisi itse tutustua ensin siihen minkä kokoinen pyörän pitää olla eli millaiseksi ajoasento säädetään. Tai ottaa joku kokenut ajaja mukaan. Ja sitten pyörään pitäisi saada tuollainen hyvä asento säädettyä ja kokeilla sillä ajamista.

Jos samalla pyörällä pitää ajella esim. talvisin töihin tai haluaa sillä harjoitella liukkailla ulkona niin leveämpirenkainen cyclocross -pyörä on ihan toimiva vaihtoehto vaikka onkin aavistuksen raskaampi ajettava. Siihen sitten nastarenkaat talveksi.

k

Eipä se cyklo paljon raskaampi oo ajaa kun ostaa maantiekiekot ja renkaat. Eroa ei ehkäpä jopa huomaa.

Kiitos vastauksista. Tosiaan, tällä hetkellä talvella ei ole tarvetta harjoitella, vaan aloittaisin varsinaisen pyöräilyn keväällä lumien sulaessa. Talvella harrastan spinningiä, ja se saa korvata pyöräilyn silloin. Pyöräilykengätkin minulla on jo entuudestaan.

Koreja, kauppakasseja tai lastenistuimia ei tarvitse ajatella nyt. Pääasia, että pyörä olisi kevyt polkea ja juurikin, että se saadaan hyvään ajoasentoon säädettyä. Budjetti voisi juurikin olla jotain 1000€ luokkaa, ei mielellään yli. Haluaisin mieluummin kapearenkaisen pyörän, joten tuo maantiepyörä lienee hyvä vaihtoehto. Kisaksi olen haaveillut ainakin varttimatkaa maksimissaan, joten kilsoja tulisi harjoituksissakin varmaankin 50km enimmillään.

Tuollapa alessa pööriä http://www.supersport.fi/verkkokauppa/naytatuotteet.php?lTuoteRyhmaTunniste=96.

Käyppä fillarifoorumia selailemassa niin saat varmaan eniten tietoa maantiepööristä. Toisaalta saat multa cyklon(merida cc3 10 55cm) fulcrum kolmosilla tonnilla jos kiinnostaa?

Miksi cyclon? Kun olin Zürichissä niin kysyin kaveriltani, joka ajaa tuhansienkin kilometrien matkoja maantiepyörällä ja on sen lisäksi käynyt maastofillarissa ajamassa mm. Islannissa, Australiassa ja Suomessa/Ruotsissa niin hän piti minua ihan tyhmänä kun otin esille kysymyksen cyclosta. Ei sellaisia ole varmaan kellään kuin Suomessa. Kyllähän maantiepyörälläkin pitää voida osallistua triathlonkisoihin, jos ei aika-ajopyörää halua hankkia, joten miksi joku ostaisi jonkun cyclon, joka on lähinnä pyörien friikkituote. Talvella voi todellakin mennä spinningiin tai laittaa fillarin johonkin telineeseen, jolloin voi ajaa paikallaan. Ei kukaan normaali-ihminen ole niin sekaisin, että menisi talvella ulos ajamaan.

Miksi cyclon? Kun olin Zürichissä niin kysyin kaveriltani, joka ajaa tuhansienkin kilometrien matkoja maantiepyörällä ja on sen lisäksi käynyt maastofillarissa ajamassa mm. Islannissa, Australiassa ja Suomessa/Ruotsissa niin hän piti minua ihan tyhmänä kun otin esille kysymyksen cyclosta. Ei sellaisia ole varmaan kellään kuin Suomessa. Kyllähän maantiepyörälläkin pitää voida osallistua triathlonkisoihin, jos ei aika-ajopyörää halua hankkia, joten miksi joku ostaisi jonkun cyclon, joka on lähinnä pyörien friikkituote. Talvella voi todellakin mennä spinningiin tai laittaa fillarin johonkin telineeseen, jolloin voi ajaa paikallaan. Ei kukaan normaali-ihminen ole niin sekaisin, että menisi talvella ulos ajamaan.

Miksi Kyklo? Kun olin Tiranassa niin kysyin kaveriltani joka ajelee tuhansiakinn kilometrejä vähän huonokuntoisemmilla asfaltti- ja sorateillä joissa kuraläköitä yms löytyy ja lisäksi ajelee yksityisuihkarilla eri puolilla maailmaa mm Mozambikissä, Azoreillä ja Las Vegasissa triathlon / tt-pyrästä naiselle joka ehkä kerran vuodessa osallistuu triathlon-kisaan ja ajelee muuten max 50km lenkkejä. Piti minua friikkinä ja sanoi ettei Albaniassa jossa on alhainen bruttokansantuote kannata tuollaista käyttöä varten ostaa tt tai triathlon pyörää joka on useamman tonnin sijoitus vaan kyklo johon saa vähän kestävämmät pöörät alle kuin ed mainittuihin ja siihen yhteen kisaan vaikka lainaa maantiekiekot että matka taittuu. Maantiepyörä tottakai hyvä jos maanteillä pelkästään ajelee ja tykkää renkaita paikata ja vaihdella.

Friikkiä

En lähtisi käyttämään maantiepyörääni työmatkafillarina, kun reitille osuu soratietä sekä riittävää määrä kadunreunuksia yms. vastaavaa. Cyclocrossari olisi ollut kompromissi kahdelle pyörälle, lisäksi cycloon saa talvirenkaatkin, mikäli haluaa työmatkapolkea myös talvisin. Nyt käytän treeni/kisakäytössä maantiepyörää ja fitness-pyörällä liikun kaupungissa sekä perheen kanssa muksua kuskaten.

Minäkin äänestän aloittelijalle cyclo-crosspyörää. Sopivalla (ei liian raskaalla) crossarilla pystyy ajamaan ihan hyvin tri-kisaa ja maantielenkkejä näin yleensäkin.

Baldinin mielipiteet kannattaa aivan ehdottomasti jättää omaan arvoonsa. Kaverin kommentit paljastavat lähinnä sen, miten elitistisesti muihin suhtautuu ja miten suurella luulolla ja pienellä tietopohjalla ollaan liikenteessä. Lisäys: tuollaisilla kommenteilla ei millään muotoa edistetä lajista kiinnostuneiden osallistumiskynnyksen laskua!

Muokattu

Talvella voi todellakin mennä spinningiin tai laittaa fillarin johonkin telineeseen, jolloin voi ajaa paikallaan. Ei kukaan normaali-ihminen ole niin sekaisin, että menisi talvella ulos ajamaan.

Sitä kutsutaan sisuksi, kerpele. Ite olen polkenut parina talvena hybridillä. Sillä pääsi eteenpäin, mutta pääsi myös ärräpäitä. Itse tuolla toisessa ketjussa asiaa kyselin ja cycloon päädyin minäkin. Pääsee kesällä ja talvella, sillee friikisti.