Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton alle 2:50

Arvostele ketju:


Kerpo
 Share

Recommended Posts

Ei ole itselle ajankohtainen, kerta seuraavaa maratonia ei ole päätetty, ja ensi kesän kisakalenterin huipentaa puolimatkan tri-kisa heinäkuussa ja täysimatka elokuussa. Jos siitä vielä intoutuu loppusyksyn maratonille, niin mikäs siinä, mutta vähän epäilyttää. Tuon täysimatkan takia tällainen pidemmän matkan juoksutreeni kiinnostaa seuraavan vuoden vähän enemmän, ja ei sitä peruskuntoa liikaa ainakaan vielä ole.

Kuitenkin treeninä tämän hakeminen on mielenkiintoista, kun vuosi sitten Berliinissä mentiin alle kolmen, ja tuntuma on, että paremmassa kunnossa ollaan tämä vuosi oltu. Juoksukisoja on vain kovin vähän, joten paljoa ei ole vertailukohtana. Keväällä HCR ~1:22, mutta ei juuri nyt ehkä menisi keskellä pk-kautta.

Millaisia treenejä siis porukka tekee näin pk-kaudella, kun tavoitteet siinä 2:50 maratonin ympärillä ovat ensi vuodelle? lähinnä pitkien treenien, ja reippaiden vk-juoksujen vauhdit (alustavasti miettinyt tekeväni ne maratontehoisina ehkä progressiolla kohti kevättä)?

Omaa treeniä pyrin saamaan 10-15h, josta lihaskunnon määrää on kasvatettu edellisiin vuosiin, lisäksi tavallista pidempi (luultavasti vain hyödyllinen) pk-kausi on aloitettu nyt useampi kk aiemmin kuin edellisinä vuosina. Juoksua tästä treenimäärästä yritetään pitää kevääseen asti siellä 60-80km välillä, muu on sitten pyöräilyä, uintia, kuntosalia ja kiipeilyä. Nyt juoksuvauhti on muuttunut sinne n. 5min/km molemmille puolille, ennemmin sen alle kuin päälle, ellei jalat ole jumissa punttisalista tms. Juoksusta välipäivän jälkeen kulkee yleensä oikein kevyesti.

Ajattelin lähestyä tätä ensi kesän ja muutenkin tulevaisuuden treenejä enemmän määrän (pitkisten) kautta kuin nopeuden. Siispä onkin tullut tehtyä kolmen viime vkl aikana 34km (5:18/km), 36km (4:56/km) ja 37km (4:52/km) lenkit ilman mitään ongelmaa, seuraavana päivänä hyvin voinut tehdä vielä aerobisen treenin ilman jalkojen tukkoisuutta. Indikoi, että ei ollut liian kovaa? Toki tulee varmasti lyhyempiäkin välillä, mutta näin syyssäässä tällaiset tuntuvat vain rauhoittavilta :) Peruslenkit myös vitosen molemmin puolin. Tarkoitus ottaa Aktia-cup ohjelmaan kuukauden kovimpana juoksuna, lisäksi sitten parin viikon välein toinen reipas vk-lenkki juosten (eli joka toinen viikko aktia-cup tai reipas juoksu), muuten juosten tehoja ei ole suunnitelmissa ennen tammikuuta ja katsotaan niitä sitten.

Vielä sellainen, että vaikka moni ei taida juosta näin pitkiä pitkiksiä (tai näin kovaa?? vaikka ovat ihan peruslenkkien ja kevyiden lenkkien tuntuisia), niin ei kai niistä haittaakaan ole, jos eivät ole pois mistään muusta treenistä ja paikat tuntuvat hyviltä lenkin aikana, sen jälkeen ja seuraavan päivän treeneissä?

Link to comment
Share on other sites

Tavoite lähenee. Nyt kiristetään vielä vähän ruuvia - syksyllä sitten yrittämään.

Onneksi en kirjoittanut viime vuonna tuohon minä vuonna tuota alitusta yritetään.

Nyt sitten pääsin tästä "peikosta" Kankaanpäässä 2.49 ja risat.

Seuraava tavoite sitten olkoon tuo 4 min/km vauhdin alitus maratonilla - huh - huh jos nyt ajattelee :concern:

Link to comment
Share on other sites

Onneksi en kirjoittanut viime vuonna tuohon minä vuonna tuota alitusta yritetään.

Nyt sitten pääsin tästä "peikosta" Kankaanpäässä 2.49 ja risat.

Seuraava tavoite sitten olkoon tuo 4 min/km vauhdin alitus maratonilla - huh - huh jos nyt ajattelee :concern:

Apina hyppäsi selästä pois, hienoa! Pari päivää kun toivut, niin eiköhän ala tuo seuraava tavoite pilkistelemään silmäkulmassa pikkuhiljaa. Jaan kyllä täysin tuon tämän hetken tunteen. Aika paljon tarvis rahaa tai uhkailua, että lähtisin edes pienelle lenkille tänään. Seuraavat tavoitteet tai kisat - ei todellakaan tänään..

Link to comment
Share on other sites

Terve! Pitänee liittyä tähän ketjuun mukaan kun kolme tuntia alittui Vantaalla tänä vuonna nyt 32-vuotiaana. Ensi vuodelle tähtäin on korkeammalla, ja 2.50 alitus tuntuu olevan tehtävissä.

Heti Vantaan maratonin jälkeen viime viikolla tuli juostua yhteensä 61,3 km keskitahdilla 4.28. Tällä viikolla tullee myös saman verran juoksua. Palautuminen maratonilta on tuntunut nopealta, joskin ajattelin juosta nyt loppuviikolla viime viikkoa rennommin, jottei tule kuormitettua paikkoja liikaa.

Tarkoitus olisi treenata tavoitetta varten noin 50km-75 km viikossa, riippuen työkiireistä. Salilla ajattelin lisäksi reenata voimaa 2-3 kertaa viikossa ja tennistä käyn lätkimässä pari kertaa kuussa.

Eilen illalla heilautin 10 km Etu-Töölö-Seurasaaren kierroksen (sisältäen paljon mäkiä), jonkatyyppisiä ajattelin tehdä nyt talvikaudella paljon. Lenkin vauhdit ovat alla:

1 4:38.7 1.00 4:39

2 4:41.4 1.00 4:41

3 4:43.1 1.00 4:43

4 4:43.7 1.00 4:44

5 4:51.1 1.00 4:51

6 4:33.1 1.00 4:33

7 4:21.5 1.00 4:22

8 3:59.2 1.00 3:59

9 3:47.8 1.00 3:48

10 3:47.4 1.00 3:48

Lenkin ekat 5 km juoksin noin 4.40-tahdeilla, puolivälin jälkeen kiihdytin loppua kohti. Lenkin jälkeen jalatkaan eivät olleet kipeät. Ajattelin tämäntyyppisellä harjoittelulla saada nopeusharjoittelun hyödyt nopealla palautumisajalla :smiley:

Pitkiä 30-35 km lenkkejä tein Vantaata varten muutamia, mutta en vielä kiihtyvinä. Nyt loppuviikosta olisi tarkoitus yrittää sellaistakin, joskin juosten suurimman osan rauhallisella n. 5min/km tahdilla, josta vikat 5 kilsaa koitan kiihdyttää n. 4.05-4.10 tahtiin. Yli 35 km lenkkejä en ole vielä kokeillut treenimielessä.

Minkälaisia yleisiä vinkkejä 2.50 alittaneilla olisi alitusta varten? Kannattaako tavoitetta ylipäätänsä lähestyä kiihtyvillä lenkeillä?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Barcelonassa kulki nätisti ja tuli 2 uutta ennätystä, puolikas 1.22,47 ja kokonainen 2.48,31 eli alle 4,00/km - vauhti alittui. Treenit ovat marraskuun alusta lähtien sujuneet mallikkaasti ja vähän etukäteen ounastelinkin, että nyt alittuu 2.50 ja myös 2.48,47, kuten kävikin. Marras- joulukuussa treeniä tuli vähän yli 500 km ja tämän vuoden osalta koossa oli maratonin jälkeen vissiin 1.030km, eli sen verran treeniä 4,5 kuukaudessa tämä minulta vaati. Noista kilsoista n. 400 on juostu suunnilleen 4,00/km vauhtia ja lähes kaikki loputkin alle 4.30/km-vauhtia. Muutama pitkis on poikkeuksena, jotka olen juossut hitaammin.

Seuraavasta ketjusta en sitten ikinä poistukaan....

Link to comment
Share on other sites

Onnittelut hienosta juoksusta!

Tuo 4 min/km takominen näyttää olevan avainasemassa 2:50 alituksessa. Oma "rakenteellinen nopeus" ei sen kovempaan vauhtiin juuri ylläkään, joten pitänee kokeilla hieman samankaltaista lähestymistä.

Barcelonassa kulki nätisti ja tuli 2 uutta ennätystä, puolikas 1.22,47 ja kokonainen 2.48,31 eli alle 4,00/km - vauhti alittui. Treenit ovat marraskuun alusta lähtien sujuneet mallikkaasti ja vähän etukäteen ounastelinkin, että nyt alittuu 2.50 ja myös 2.48,47, kuten kävikin. Marras- joulukuussa treeniä tuli vähän yli 500 km ja tämän vuoden osalta koossa oli maratonin jälkeen vissiin 1.030km, eli sen verran treeniä 4,5 kuukaudessa tämä minulta vaati. Noista kilsoista n. 400 on juostu suunnilleen 4,00/km vauhtia ja lähes kaikki loputkin alle 4.30/km-vauhtia. Muutama pitkis on poikkeuksena, jotka olen juossut hitaammin.

Seuraavasta ketjusta en sitten ikinä poistukaan....

Link to comment
Share on other sites

JRi: mulle ainakin sopii parhaiten se, että pyrin juoksemaan paljon suunnilleen sitä vauhtia, mitä kisassakin haen.

Ruiskarhu: 2.45 jänisten perään nytkin lähdin, mutta en siinä pysynyt kuin 27 km. Sitten piti himmata. Bostonissa kait lämpötila voi olla mitä vain 0 ja 30 välillä. Lisäksi yhdensuuntainen reitti voi antaa tuulen muodossa hirmuavun (kuten 2011) tai sitten sen päinvastaisen seuraamuksen... Käsittääkseni, vaikka reitin profiili on Bostonissa laskeva, niin se on kuitenkin rankempi reitti kuin nämä euroopan tasaiset katumaratonit. Tai näin olen ymmärtänyt, että siellä on myös oikeita nousuja... ja kyllä minä varmasti tuollakin 2.45 vauhtia lähden...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Täytynee kai virallisesti ilmoittautua tähän ketjuun. Roomassa meni kuukausi sitten 2.57, mutta juoksu ei ollut mitenkään optimaalinen. Luulisin, että tuossa on 4-5 minuuttia ilmaa, joka lähtee pois jo ehjällä juoksulla. Tosin mulla ei ole mikään kiire yrittämään rajan alitusta. Näillä näkymin yritys saattaisi tapahtua Pariisissa 2016, mutta katsotaan. Voihan sitä sitten nopeamminkin juosta jos sattuu vaikka kulkemaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Kutakuinkin tällaista vauhtia olisi tarkoitus jolkotella maraton syssymmällä. Tarkkaa tavoitetta ei ole, mutta lähelle 2.50 pitäisi päästä. Talvi meni laiskotellen ja vähän hiihdellen. Maaliskuun puolivälistä aloitin juoksemaan ja nyt on noin 1500km kasassa. Koskaan en ole juossut vuoden aikana yli 2000km, joten nyt näyttää sen suhteen lupaavalta. Viime vuonna maraton meni onnettoman vähäisellä juoksuharjoittelulla 2.59, joten uskon pääseväni paremmalla juoksuharjoittelulla parempiin tuloksiin. Muu kestävyysharjoittelu oli viime kesänäkin riittävää, lähinnä pyöräilyn ansiosta.

Alkukesästä kymppi sujahti suht´ vaativassa maastossa 3.38 vauhtia. Tehotreenejä ei ollut vielä isommin tehty ennen tätä. Muuten en ole kisaillut. Nyt kesällä olen veivannut alkuviikosta intervalleja (5x1000m, 10x600m, 5x2000m tms.), keskellä viikkoa tv-reipas/kova 10-20km@3.50-4.00) ja viikonloppuna pitkä lenkki 27km-32km@4.40-5.40. Välipäiville todella rauhallista juoksua, monesti keskisyke alle 120. Treenit olen tehnyt yleensä mäkisessä maastossa lukuun ottamatta noita intervalleja, jotka olen tehnyt urheilukentällä. Siellä en ole mäkiin törmännyt. Kilsoja tulee viikossa nyt kesäaikaan 80-120, useimmiten satasen ympärillä pyöritään.

Tänään juoksin  urheilukentällä 5x1000m@3.42, 3.37, 3.33, 3.29 3.19 /2min palautus. Ajallisesti elämäni parhaita 5x1000m-treenejä, mutta tuntuma oli, ettei kulje mihinkään. Lupaa siis hyvää sitä ajatellen, kun kulkee. Ei tämäkään ollut mikään erikoistreeni maratonille, mutta maraton on mun harjoittelussa enemmänkin sivutuote. Pääasia, että treenaaminen on kivaa.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy