Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Itselläni ei ole tavoitteena vielä vuoden 2012 aikana juosta alle 2:50, mutta kertokaapas te viisaammat ja kokenemmat foorumistit, että kuinka kaukana moinen noilla kynnyksillä olisi? Tänä syksynä juoksin siis maratonin Jyväskylässä 02:57:12...

Rehellisesti voin heti kärkeen myöntää, etten ole mikään spesialisti tulkitsemaan kynnysarvotestejä. Näppituntumalla voisin sanoa, että sikäli kestävyys on kunnossa, niin noilla arvoilla pitäisi pystyä juoksemaan hyvänä päivänä 2.50 ja jopa jonkin minuutin alle.

Tulokset olivat "yllättävän" hyvät!!

Aerk 149 & 4:26/km

Anak 172 & 3:45/km

Max 189 & 3:13/km

VOmax 62,2

Rasva% 8,9

En ole viisaampi, enkä kokeneempi, mutta kommentoin silti.

Aika samiksia (paitsi maksimit) testien perusteella. Sama setti mullakin Pajulahdessa:

Aerk, 153 & 4.20/km

Anak, 165 & 3.45/km

Max, 176 & 3.20/km

Vomax 55,8

Noilla maraton meni 2.50,47

Aerk 149 & 4:26/km

Anak 172 & 3:45/km

Max 189 & 3:13/km

VOmax 62,2

Rasva% 8,9

Sama setti mullakin Pajulahdessa:

Aerk, 153 & 4.20/km

Anak, 165 & 3.45/km

Max, 176 & 3.20/km

Vomax 55,8

Noilla maraton meni 2.50,47

Näitä kahta vertailemalla herää kysymys, että Pasi_P:n kestävyys saattaisi olla karvan parempi ku Aerk vauhdissa on minuutti ja vain 23 lyönnin!!! ero verrattuna MaX, kun taas jaerae:lla vauhdissa 1.13 ja sykkeessä 40 pykälää.

Itsellä on melkoisen nipussa myös kynnykset. Aerk ja Max-vauhtien eroa vajaata minuutti ja sykkeessä ~30-40, riippuen onko tehty matolla vaiko radalla. Väittäsin olevani kestävyydeltä suht ok, mut Max vauhtia pitäsi kehittää, sikäli kehitystä haluan.

Muokattu

Jos joku on lähdössä tavoittelemaan tätä rajapyykkiä ulkomaille ensi keväänä, niin harkitsen vakavasti viivalle asettumista.

Tänä vuonna meni Kaarinassa 2.56.29 käytännössä pelkällä uinnilla ja pyöräilyllä, koska koko kesä oltiin telakalla juoksun suhteen. Jos palikat pysyy kunnossa, niin eiköhän tuo raja alitu hyvänä päivänä.

Jos joku on lähdössä tavoittelemaan tätä rajapyykkiä ulkomaille ensi keväänä, niin harkitsen vakavasti viivalle asettumista.

Tänä vuonna meni Kaarinassa 2.56.29 käytännössä pelkällä uinnilla ja pyöräilyllä, koska koko kesä oltiin telakalla juoksun suhteen. Jos palikat pysyy kunnossa, niin eiköhän tuo raja alitu hyvänä päivänä.

Barcelona 25.3.2012. Tavoite alle 2.50. Ilmoittauduttu on. Mukaan viivalle!

Onko joku tavoittelemassa tämän rajan alitusta Berliinissä 2012? Itse olen menossa Berliiniin ja tavoitteeksi on tullut asetettua alle 2:55, mutta jos käy sellainen ihme että pääsen lähelle tuota jo keväällä, niin saatan rohkaistua tavoittelemaan peräti 2:50 alitusta. En kyllä pidä tätä mitenkään todennäköisenä -- tällä hetkellä ennätys on kuitenkin vain 3:02:31 Amsterdamissa viime lokakuussa.

Toinen kysymys: mitä mieltä ketjun atleetit ovat puolikkaan vastaavuudesta alle 2:50 tavoitteen suhteen? Jos juoksee 80min puolikkaalla ja treenaa myös maralle, niin meneekö mara alle 2:50? Monen laskurin mukaan taitaisi mennä, mutta ne ovat mielestäni usein vähän optimistisia maratonin suhteen.

Toinen kysymys: mitä mieltä ketjun atleetit ovat puolikkaan vastaavuudesta alle 2:50 tavoitteen suhteen? Jos juoksee 80min puolikkaalla ja treenaa myös maralle, niin meneekö mara alle 2:50? Monen laskurin mukaan taitaisi mennä, mutta ne ovat mielestäni usein vähän optimistisia maratonin suhteen.

Mulla tän vuoden kaikki harjoittelu tähtäsi 10-21,1 km matkoille. Puolikas meni 1:18 ja pari viikkoa siitä maraton alle kolmen tunnin tavoitteella 'kokeiluluotoisesti' 2:58. Vauhti pysyi suht tasaisena alusta loppuun eikä ihan kaikkea tarvinnut ottaa irti, mutta 2:50 ei olis kyllä mennyt. Keväällä mennee..

Jos juoksee 80min puolikkaalla ja treenaa myös maralle, niin meneekö mara alle 2:50? Monen laskurin mukaan taitaisi mennä, mutta ne ovat mielestäni usein vähän optimistisia maratonin suhteen.

Mulla menee. Mulla tosin painotus on selvästi maralla, enkä oikeastaan valmistaudu puolikkaille (no ehkä 1 välipäivä ennen).

Tänä vuonna 1:21:04 (toukokuu) -> 2:49:48 (lokakuu). Syyskuussa 1:21:38 ei ehkä maailman nopeimmalla reitillä. Minä olen siinä uskossa, että tasaoloissa mulla toteutuu yksi peruskaavoista: puolimara * 2 + 9 min - jolloin 1:20:30 riittää.

Voisivatko tämän tavoitteen jo saavuttaneet, tai tavoitetta saavuttelevat kertoa viimeisen kahden viikon ohjelmansa itse kilpailuun? Ensimmäisen yrityksen (3 viikon päästä) teen lähinnä hiihdon pohjilta, mutta olen saanut tehtyä kuitenkin 3, 5, 10 ja puolikkaan testijuoksut alle, joissa asetettu tavoite näytti mahdolliselta esim. puolikas rennosti 1.22.40. Alustavasti olen ajatellut vetää viimeiset pari viikkoa lyhyempiä lenkkejä, joissa paljon rytmin muutoksia ja reippaampia vetoja. Sitten vielä reilu viikkoa ennen, joku 25km hiljaa, ihan vaan henkiseksi tueksi. Joihinkin ohjelmiin olen jo hieman tutustunut, mutta kuulen myös mielellään kanssajuoksijoiden mielipiteet asiasta.

Mulle on nuo 2 edeltävää viikkoa aina sellaista pähkimistä ja säätämistä. Toistaiseksi ainoa 2:50 alitukseni tuli tällaisilla avainlenkeillä:

--2 viikkoa: kiihtyvä pitkis - hieman kevyempänä kuin normaali valmistava pitkis. Eli muutama km lyhyempi, kiihtyvä osuus ~5km.

--1.5 viikkoa: tunnin testijuoksu maratonin keskisykkeellä (+lämmittely)

--9pv : puolipitkä 18km (muistaakseni)

--1 viikko: 10km VK-alueella, jossa nostin vauhtia 2km välein. 2 viimeistä jo maravauhtia kovempaa. (+lämmittely)

--viimeinen viikko: kurkku armottoman kipeä 5 päivää ml. starttipäivä. Juoksutuntuman ylläpitoa parilla lyhyellä lenkillä, joissa muutamia sadan metrin maravauhtisia pätkiä.

Kilometrit luokkaa -4: 105, -3: 100, -2: 65, -1: 62 (incl. mara tietenkin). Yleensä nuo pari viikkoa ovat olleet hieman kevyempiä - esim. ei kiihtyvää pitkistä noin lähellä ja tunnin maravauhtinen viikkoa aiemmin. Toisaalta viimeinen viikko meni sitten todella lekotteluun kurkun takia.