Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Recommended Posts

Onnittelut @TeroYK:lle rajan rikkomisesta, oma veto ei ihan eilen riittänyt ja tulokseksi jäi 2.51,08h. 33km asti ihan hyvin tavoitteessa, mutta siitähän se maraton vasta alkaa. Enkka kuiten ja selkee sellainen - pakko olla siis ihan tyytyväinen :) Ens vuonna sit taas tän rajan kimppuun, nyt välissä kohti UTMB:tä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, TeroYK kirjoitti:

Kuittaus tosiaan tästä ketjusta ja samalla <2:48;48 -ketjusta. 

 

 

Hyvä veto ja onnittelut. Yhtämatkaa mentiin Makezin ja sinun kanssa.  

 

4 tuntia sitten, makez76 kirjoitti:

...oma veto ei ihan eilen riittänyt ja tulokseksi jäi 2.51,08h. 33km asti ihan hyvin tavoitteessa, mutta siitähän se maraton vasta alkaa. Enkka kuiten ja selkee sellainen -

Onnittelut enskasta 33 km oli eilen se kääntöpiste minullakin eiä pystynyt loppuun enää sinulle vastaammaan - kyllä energiat kävi vähiksi ja krapit iski oli yhtä taistelua loppu 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuukauden päästä ohjelmassani tämän vuoden ainoa marastartti eli Vantaan maraton. Toukokuun DNS-maran jälkeen fokus oli vahvasti maantiepyöräilyssä sekä polkujuoksussa ja polkujuoksukauteni huipentui pari viikkoa sitten Nuuksion 70 km ultrajuoksuun eli kestävyyspohja on nyt ainakin kohtuullisella tasolla. Jonkinlaista vauhtikestävyyttä olen pitänyt yllä myös läpi kesän ja tietä pitkin on tullut juostua vauhtilenkkejä lähes viikottain pituudeltaan 10-15 km ja vauhdeiltaan 3.57-4.06/km. Noiden lisäksi joitain kovia rata- ja maastojuoksuja, joihin sisältyy kaksi ratakisaa sekä 14 ja 25 km polkukisat. Muutama kerta sykkeen nostatusta myös maantiepyöräillen. Ilmeisesti ultraharjoittelu on syönyt parhaan terävyyden vauhtijuoksuista, koska herkkyys kovimmissa vauhdeissa on selvästi heikompi kuin vaikkapa keväällä. Hieman on myös arvoitus kuinka kroppa palautuu ultrasta maratonkuntoon. Ketjun tavoitteen ali en edes yritä tällä kertaa, mutta tavoitteena olisi mahdollisimman ehjällä suorituksella loppuaika haarukkaan 2.50-2.55.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittaudutaan tähän topikkiin ja samalla ketju seurantaan.

 

Tarkoitus kohentaa ennätystä ja ennätyssuoritus joko joulu-tammikuu välissä tai sitten ensi keväällä. Riippuen miten palautuu lokakuun Kolilta.

 

VK-lenkit aloitettu pitkästä aikaa kolmisen viikkoa sitten ja 4:00min/km-vauhdilla meno tuntuu paremmalta kuin edeltävän ennätyksen (2:54) aikana. Harjoitukset pyrin pitämään monipuolisina; polkujuoksua, mäkeä, vauhtitreeniä. Viikkokilsat siellä satasessa.

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 tuntia sitten, Guest Ujo Forumisti kirjoitti:

Onko Vantaan Maratonille 2017 alle 2.50 yrittäjiä tai 4min/km-vauhdin juoksijoita?

 

Todennäköisesti lähdetään kaverin kanssa lähes tuota nelosen vauhtia. Voi olla sekunnin tai pari hitaampaakin. Mutta ihan positiivista jos muillakin on samoja mietteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatketaan tämän ketjun haasteen parissa myös ensi vuonna ja keskitytään vähän paremmin aiheiseen kuin tänä vuonna. Tässä yhteenveto tekemisistäni kesä- ja syyskauden aikana. Jälleen tuli opittua paljon uutta oman kropan reagoimisesta erilaiseen treenailuun ja niiden rytmitykseen.

 

Vantaalla yritin lopulta loppuaikaa haarukkaan 2.54-2.55, mutta eipä riittänyt puhtia jaloissa loppuun saakka ajan painuessa yli kolmen tunnin lukemiin 3.00.40. Ensimmäistä kertaa lähdin maratonille selkeässä laskukunnossa. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että Vantaan mara tuli liian nopeasti Nuuksion ultran jälkeen, mutta tulipahan käytyä kokeilemassa. Viimeisen kahden vuoden aikana olen juossut VK-lenkin hitaammin kuin 4.10/km-keskarilla ainoastaan yhden kerran, joten enpä nähnyt mitään syytä lähteä marallekaan yhtään hitaammin matkaan. Lopussa hiipunut juoksu ei tullut valtavana yllätyksenä, koska maralla vaadittava helppo VK-vauhti putosi ultran jälkeen 5-10 s/km kevääseen tai keskikesään verrattuna. Samoin yksi maastossa juoksemani reilun vitosen kova lenkki kulki n. 10 s/km hitaammin kuin keväällä ja kesällä.

 

Kevään DNS-maratonin jälkeen kisakalenterin päätapahtumina olivat Vuelta Vantaa 102 km -maantiepyöräily heinäkuun lopulla, Nuuksion 70 km polku-ultra syyskuun alussa ja Vantaan maraton lokakuun puolessa välissä. Vueltalle treenailin hieman totisemmin heinäkuun ajan, jonka jälkeen ultralle oli tasan kuusi viikkoa, jolta oli edelleen kuusi viikkoa maratonille. Aikataulu oli hieman haastava ja mihinkään tapahtumaan ei ehtinyt mitenkään optimaalisinta kuntoa hieroa. Ihan kohtuullisesti nuo kaikki toki menivät ja eipähän käyneet treenit liian yksitoikkoisiksi, kun fokusta oli vaihdettava useampaan kertaan kauden aikana. Vuelta Vantaa oli ensimmäinen pyöräilytapahtumani ja Nuuksion ultra pisin juoksemani matka ikinä.

 

Kovimpien pyöräilytreenien aikaan juoksin melko vähän, mutta kovavauhtinen juoksu kulki silloin yllättävän hyvin. Kovatempoisella pyöräilyllä luultavasti noussut hapenottokyky näkyi sitten juoksunkin puolella. Heinäkuussa koko vuoden korkeimmat treenitunnit eli ainoan kerran yli 50 h, josta oli pyöräilyä suurempi osa kuin juoksua. Kovilla treeniviikoilla oli ohjelmassa kaksi vauhtitreeniä pyöräillen tai juosten. Heinäkuulle osui vuoden kovin treeniviikko treenitunneiltaan, johon sisältyi juoksua 3 h 34 min (32 km) ja pyöräilyä 13 h 50 min (371 km) eli yhteensä 17 h 24 min. 102 km pyöräily meni aikaan 2.54.19 keskimäärin helpolla tuntumalla. Ainoastaan lopussa oli meno hieman totisempaa, kun lähdin mukaan yhteen kiriryhmään ja koin hienoimman katkeamiseni ikinä muutama kilometri ennen maalia, kun erehdyin menemään tuon kiriryhmän vetomieheksi. Viikko pyöräilytapahtuman jälkeen juoksin vielä 25 km polkukisan aikaan 2.01.42. Näiden 2-3 h VK-suoritusten päälle olisi ollut hyvä rakennella myös maratonkuntoa.

 

Pyöräilytapahtuman jälkeen tulikin sitten hieman kiire saada jalat ultralle vaadittavaan iskuun. Kunto kyllä kesti maastossa tehdyt pitkisryppäät vauhtijuoksuilla maustettuna, mutta kyllähän tuo yllättävästi muuttunut rasitus alkoi vähitellen koivissa tuntumaan. Herkkyys kovimmassa vauhdeissa alkoi myös hiipumaan. Elokuussa kolmannen kerran tämän vuoden aikana yli 400 km juoksua. Edelliset kerrat olivat maalis- ja huhtikuussa. VK-juoksua oli ohjelmassa kerran viikossa. Elokuussa myös vuoden kovin treeniviikko juoksumäärältään, joka sisälsi juoksua 13 h 14 min (129 km). Keventelyt ennen ultraa saivat taas jalat voimaan hyvin ja 70 km maastossa meni aikaan 8.07.07. Nuuksion ultra oli oikein mielenkiintoinen opintomatka, mutta mitään hinkua ei kyllä tullut yhtään pidemmille matkoille.

 

Ultran jälkeen kuuden päivän totaalinen treenitauko, jonka jälkeen ensin yksi kevyehkö viikko ja sitten pari kovaa jonkinlaisen marakunnon esiinkaivamiseksi. Kroppa ei oikein innostunut ajatuksesta ja vauhtijuoksu oli todella nihkeää. Yksi yhden vauhtijuoksun ja kolme kahden vauhtijuoksun treeniviikkoa. Kolme kertaa vähintään 30 km asfaltilla. Suunnitellut avaintreenit sain kyllä tehtyä, mutta vauhdeista oli pakko tinkiä viikottaisten juoksumäärien ohella. Pisin VK-lenkki oli VR 5 km + 20 km@4.03/km + VR 5 km. Jokaisen vauhtijuoksun ja pitkiksen jälkeen jalat kipuilivat aina pari päivää ja toipuivat juuri ja juuri seuraavaan kovempaan treeniin, vaikka kevyet juoksut kovien välissä menivät korostetun kevyesti. Lihassärkyä ja ajoittain toisen takareiden kiristelyä, joka muistutteli muutaman vuoden takaisesta piriformisvaivasta. Joitain kertoja myös keväinen selkävaiva muistutteli itsestään. Uroteot Vantaalla sai unohtaa. Ennen maratonaamua oli juoksua kertynyt vuoden alusta yhteensä 286 h ja 3143 km. Kaikki aerobiset liikunnat yhteensä 349 h.

 

Ultrajuoksulla saa selvästi tuhottua parhaimman maratonkunnon eli jos haluaa juosta molemmat, kannattaa juosta ensin maraton. Tällä kertaa oli järjestys toinen itsellä, kun nuo tapahtumat sattuivat vaan tuossa järjestyksessä olemaan. Kahtena edellisenä kesänä olen onnistunut rakentamaan kelvollisen maratonkunnon kesän pyöräilykauden päälle, joten sitä aion tehdä jatkossakin. Ensi vuoden kisakalenteriin olisi tuloillaan kevätmaraton kotimaassa ja syysmaraton ulkomailla. Kesäkaudelle jälleen joku pidempi pyöräilytapahtuma. Yksikään ultra ei innosta tällä hetkellä ja poluilla saatan keskittyä pelkästään maratonia lyhyempiin 10-30 km kisamatkoihin. Väliin sopivasti lyhyempiä hölkkiä maantiellä sekä radalla.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu

Core ja puntti on pakko ottaa mukaan. Vain sillä pysyy mahdollisesti vammattomana. Olen katsonut nyt kuinka kevyillä kiloilla Mo Farah tekee. Eli pitää tehdä, mutta kevyesti. Silloin voi harjoitella. 2.50 marassa vauhti ei ole mikään ongelma, vaan se, että voi harjoitella terveenä. Jos ei osaa tehdä oheisharjoituksia, on telakalla. Se on hiton yksinkertainen juttu, mutta aina siihen samaan katajaan kapsahtaa ja putoaa takaisin sinne edelliselle tasolle. Aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen ilmoittautuminen tehty ensi vuodelle eli seuraava maraton toukokuussa. Laiskottelu on maistunut sen verran hyvin marraskuun ajan, että melkein huonolla omatunnolla tulee luettua joitain treenipäiväkirjoja. Lenkilläkin toki käyty ja monesti jäänyt myös käymättä. Juoksun oheen on tullut tehtyä myös muita lajeja vaihtelun vuoksi. Tästä hiljalleen kevättä kohti.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

Ensimmäinen ilmoittautuminen tehty ensi vuodelle eli seuraava maraton toukokuussa. Laiskottelu on maistunut sen verran hyvin marraskuun ajan, että melkein huonolla omatunnolla tulee luettua joitain treenipäiväkirjoja. Lenkilläkin toki käyty ja monesti jäänyt myös käymättä. Juoksun oheen on tullut tehtyä myös muita lajeja vaihtelun vuoksi. Tästä hiljalleen kevättä kohti.

Minnes suuntaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy