Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Mukana tuossa 2:48:47 tavoitteessa. Vyön alla pari kolmosen alitusta ja seuraava järkevä tavoite on tuo alle 4 min/km vauhti. Pääpaino on kyllä tri-puolella, mutta kyllä juoksukin pysyy ihan kunnossa sitä harjoitellessa. Nyt tosin jo 2 kk telakalla jonkun lihasrepeämän takia. Katsotaan koska tästä pääsee lenkille. Yleensä keväisin olen jonkun maran rykäissyt, kesällä sitten keskitytään kolmiotteluun.

KTz: jos on kaksi DNS-vuotta takana treenirasituksesta tulleiden vammojen takia, niin en välttämättä kutsuisi maran vetämistä läpi 4 min/km vauhdilla suhteellisen helpoksi tavoitteeksi.

KTz: jos on kaksi DNS-vuotta takana treenirasituksesta tulleiden vammojen takia, niin en välttämättä kutsuisi maran vetämistä läpi 4 min/km vauhdilla suhteellisen helpoksi tavoitteeksi.

Sanoinkin, että jos pystyisi treenamaan vammoitta, niin tuo menisi suhteellisen lyhyellä aikavälillä. Mä en ole kovin vakuuttunut, että alkuperäinen vamma on edes tullut treenirasituksesta, mutta mistäpä tietäisin. Toinen vamma on selvästi tullut siitä, kun raastoin Tukholmassa viimeiset 25km kivettyneellä ja kipeällä pohkeella.

Sanoinkin, että jos pystyisi treenamaan vammoitta, niin tuo menisi suhteellisen lyhyellä aikavälillä. Mä en ole kovin vakuuttunut, että alkuperäinen vamma on edes tullut treenirasituksesta, mutta mistäpä tietäisin. Toinen vamma on selvästi tullut siitä, kun raastoin Tukholmassa viimeiset 25km kivettyneellä ja kipeällä pohkeella.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, kuinka nopeasti kunnon treenillä tavoittaisit tuon 2.48.47 rajan. Mitä tarkoitat siis tuolla suhteellisen lyhyellä aikavälillä?

Vuosi sitten tuossa tavoiteet 2011-ketjussa kirjoitit, että lähdet hakemaan tältä vuodelta 2.45-alitusta, vaikka v.2010 2.50-alituskin jäi tekemättä. Tämä vuosikaan ei kuitenkaan mennyt ihan putkeen. Noilla lähtökohdilla (ennätys Tukholmassa 3.13, 15km @4.12 ennen kuin tuli ongelmia) kuullostaa aika hassulta toteamus, että 4min/km 42.2km menisi suht nopeasti JOS pystyisi treenamaan. Tietenkin tuossa on tuo JOS. Mäkin olisin miljonääri JOS voittaisin lotossa.

Todettakoon tähän myös se, että jäin itsekin paljon vuoden 2011 tavoitteista vammojen takia. Se osaltaan sai mm. maratonilla laittamaan jäitä hattuun... että esim. 3h:n alitus ei olekaan niin helppo rasti, kun sen kuvittelin olevan debyyttimaran jälkeen syyskuussa 2010. Silloinhan kirjoitin, että vimeistään syyskuussa 2012 menee alle 3h, mutta taitaa jäädä tekemättä.

Muokattu

Meneekö jo henkilökohtaiseksi yhden miehen tarkasteluksi?! Muuutta kaipa epäilijät(?) olette huomanneet KTz:n kympin ennätyksen signaturesta? Minä takkuan 37min rajan kanssa kympillä (toki en siihen nyt mitenkään ole erikseen panostanut/treenannut). Anyway, silläkin olen melko lähellä jo ketjun maratavoitteen vakavaa yrittämistä. Väittäisin, että potentiaalia tuollaisilla KTz:n kympeillä on lähelle 2.40 aikoja. Tietysti tuo Tomben kysymys on kiinnostava: eli paljonko tarvii niitä jalkoja rassaavia pitkiä & koviakin, , jotta kympin tulos "siirtyy" maratonille?!

Edit: McRaamattuhan kertoo, että 36:13 <-> 2:50:00

Muokattu
Mc lisäys

Meneekö jo henkilökohtaiseksi yhden miehen tarkasteluksi?! Muuutta kaipa epäilijät(?) olette huomanneet KTz:n kympin ennätyksen signaturesta? Minä takkuan 37min rajan kanssa kympillä (toki en siihen nyt mitenkään ole erikseen panostanut/treenannut). Anyway, silläkin olen melko lähellä jo ketjun maratavoitteen vakavaa yrittämistä. Väittäisin, että potentiaalia tuollaisilla KTz:n kympeillä on lähelle 2.40 aikoja. Tietysti tuo Tomben kysymys on kiinnostava: eli paljonko tarvii niitä jalkoja rassaavia pitkiä & koviakin, , jotta kympin tulos "siirtyy" maratonille?!

Edit: McRaamattuhan kertoo, että 36:13 <-> 2:50:00

Toki huomioitu tuo Ktz:n kova kymppi. Itse vedin huhtikuussa tänä vuonna kympin ennätykseeni 41.23 soolona kotikaduilla huhtikuisena MA-aamuna n.klo 8 keskellä treenikautta. Tuo lupaisi McMillanin mukaan 3.14.13 maratonilla, ja kun ajattelee, että pääsee keventelemään ja juoksemaan kisassa joukossa "hurmiossa", niin alle 3.10 aikaa lupaili...?

No, Tukholmassa meni 3.36. Voisinko sanoa kuitenkin, että juoksen ensi vuonna alle 3.00 maralla JOS vaan pystyn treenaamaan kunnolla. Ehkä kai, mutta en sano. Se ei kuitenkaan poista muilta oikeutta sanoa mitä haluavat.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, kuinka nopeasti kunnon treenillä tavoittaisit tuon 2.48.47 rajan. Mitä tarkoitat siis tuolla suhteellisen lyhyellä aikavälillä?

Puolessa vuodessa ilman vammoja, mutta tällaisella on tyhmä spekuloida, sillä asia selviää vain kokeilemalla. Tämän vuoden maratonia varten juoksin yhdeksän viikkoa hiukan vaivaisena.

Voisinko sanoa kuitenkin, että juoksen ensi vuonna alle 3.00 maralla JOS vaan pystyn treenaamaan kunnolla.

Mikä ettei. Minullakin meni koko lailla nollasta 1v 3kk. Pystyin siis koko tuon ajan hyvin treenaamaan hyvin. Ilman vaivoja ainakin, treenien optimaalisuudessa & laadussa varmasti parannettavaa. Enkä tosiaan ole mikään erityislahjakkuus. Kun ei nollasta lähde, niin tarvittava aika voi olla huomattavasti lyhyempi.

Työkaverini muistelee usein 80-luvun Moskovan ajoiltaan kaveria nimeltä Pano-Eikka. Muistaakseni häneltä vaati aina puolen vuoden rypistyksen päästä alle 3 tunnin kuntoon, ennätys 2:50. Välissä ei tehnyt mitään, muuta kuin kasvatti mahaa ja ... noh ... päätelkää itse mitä muuta..

Toki huomioitu tuo Ktz:n kova kymppi. Itse vedin huhtikuussa tänä vuonna kympin ennätykseeni 41.23 soolona kotikaduilla huhtikuisena MA-aamuna n.klo 8 keskellä treenikautta. Tuo lupaisi McMillanin mukaan 3.14.13 maratonilla, ja kun ajattelee, että pääsee keventelemään ja juoksemaan kisassa joukossa "hurmiossa", niin alle 3.10 aikaa lupaili...?

Kaikki on lenkkareiden kuluttamisesta kiinni. Tapasin jäsen Hietsun 19. tammikuuta Arenalla, jolloin hän oli jo silloin tämän vuoden aikana juossut 500 kilsaa ja se siis alle kolmessa viikossa. Jollain toisella 500 kilsaa tulee kolmessa kuukaudessa. Siinä on iso ero. Jos harjoittelee riittävästi niin KTz:n lyhyempien matkojen tuloksilla pääsee aika lyhyessä ajassa maratonilla sinne jonnekin 2.45 tasolle. Mieshän on kaiken lisäksi erittäin nuori.

Itsekin huomasin, että kun aloin harjoitella viime talvena kovempaa juoksua (kerran viikossa 4 minuutin vauhtia tai jotain muuta vastaavaa) niin tuli jonkinlainen hyppäys omalla tasollani, vaikken välttämättä muuten harjoitellut yhtään sen enempää kuin edellisenäkään vuonna. Se edellinen vuosi nimittäin säilyy siellä kropassa pohjana. Jokainen vuosi rakentuu sen edellisen vuoden päälle ja kehitystä tapahtuu aika helpostikin, vaikkei treenaisikaan niin hirveästi. Joku reilu tonni vuodessa riittää aivan mainiosti minun tasoiselleni. Sitä ei oikein edes usko, kuinka helposti se käy kehitys käy. Ensin luulee, että 3.45 on paha tavoite, sitten luulee, että 3.30 on paha tavoite jne. Sitä luulee mielessään, että ne ovat pahempia kuin ovatkaan. Itsellenikin alkoi tuntua joku 3.10 alittava vauhti todella helpolta viime maalis/huhtikuussa. Toki kisassa sitten tuli kangistumista ja pitkälle telakalle johtanut jalkavamma, joka oli todella hankala vikalla kympillä ja ei ole täysin vieläkään kunnossa ja tulos oli vain 3.18, mutta sekin oli kuitenkin vartin parempi kuin aiemmin. Ja KTz juoksee varmaan joku 7 minuuttia nopeammin kympin kuin minä ja kun se ero moninkertaistuu maratonilla, niin kyllä minä uskon ainakin siihen, että hän juoksee 2.50 alle niin että heilahtaa kunhan ulkoiluttaa lenkkareita riittävästi. Jo pelkästään 7x4=28 eli 2.50 ;)

Puolessa vuodessa ilman vammoja, mutta tällaisella on tyhmä spekuloida, sillä asia selviää vain kokeilemalla. Tämän vuoden maratonia varten juoksin yhdeksän viikkoa hiukan vaivaisena.

OK, kiitti vastauksesta. Jos vielä samalle nimimerkille kohdistaisin toisen kysymyksen. Eli mikä on pisin pätkä viimeisen kahden vuoden aikana minkä olet pystynyt juoksemaan ilman mitään vammoja? Ja milloin mahdollisesti kuvittelet pystyväsi treenamaan n.180 päivää putkeen ilman mitään vammoja?

Jos itseäni ajattelen, niin en varmasti koskaan eläessäni tule pystymään juoksemaan 180 päivää putkeen ilman mitään kremppaa, koska tykkään vetää aika tavoitehakuisesti, siitäkin huolimatta että yritän järkeistää treeniä ja kisojen suhdetta ensi vuonna. Aina sitä varmasti jotain tulee, pienempää tai isompaa...? Ja jos taas ajatellaan sinua, niin tuskin olet sinäkään sitä "antaa tuloksien tulla varman päälle hölkkäämällä"-tyyppiä?

Kaikki on lenkkareiden kuluttamisesta kiinni.

Nimenomaan. Myös siitä, että pysyy juoksukunnossa ja pystyy niitä lenkkareita kuluttamaan. Tästä voi ottaa esimerkiksi vaikka juuri Ktz:n tai sinut Baldinin (kuinka pitkä telakka olikaan) tai vaikka minut, joka en suostunut uskomaan tammikuun lopun E24:n jälkeen kuinka paljon kroppa vaati lepoa tuon rypistyksen jälkeen. Mulle tuli tammikuussa 360km, nyt taitaa olla vuoden kertymä jotain vähän alle 2000km, vaikka piti olla 3000-4000km. Kokeneemmillekin on tainnut käydä tänä vuonna vähän samoin. Voit vaikka Hietsun kanssa jutella tulevana talvena näistä Arenalla. Mä yritän noita Hietsunkin teesejä (mitä vihjaillut tänä vuonna minulle) huomioida kun taas ensi viikolla rupean juoksemaan.

Toivottavasti 2013-2014 pohditaan minunkin mahdollisuuksia tämän ketjun aiheeseen.

Mutta en mä tuosta 2.50-rajasta rupea KTz:n osalta kiistelemään, koska kyllähän mies sen alittaa joskus, nuori kun on. Mutta tuskin seuraavalla maratonilla.

Muokattu

KTz-keskustelun aloittaneena totean ensinnäkin, että tuossa KTz:n kehityskaaressa vain pisti silmään sen jyrkkyys, ehkä liiallinenkin. Siis maran kannalta. Selkeästi tullut vauhtia kestävyyden kustannuksella. Kestävyys kun tulee jalkoihin vain ajan ja kärsivällisyyden kanssa, eikä oikoteitä oikein ole. Sitten kun tarvittava kestävyys on niissä jaloissa, niin ajoittain voi harjoitella kovaakin ilman, että joku paikka pettää.

Toinen oli, että hän totesi jonkun sellaisen asian olevan helppoa johon ei ole vuosien yrityksestä huolimatta kyennyt. No se siitä.

Itse tällaisena dieselinä olen kokenut nopeuden löytämisen jalkoihin tuskallisena, vaikka vauhtia ei tarvitsisi parantaa kuin 10 sek/km. Toiset taas pistelevät kympin vaikkapa 35 minuuttiin, mutta kestävyys ei riitä maratonmatkalle. Kyse on vain omien heikkouksien löytämisestä ja niiden määrätietoisesta kehittämisestä. Omalla kohdalla, JOS voisin käyttää treenaamiseen niin paljon aikaa kuin tarvitsen ja silloin kun tarvitsen, niin tuo 2:48:47 olisi ihan realistinen tavoite 6 kk treenillä. Kun moinen on kuitenkin käytännössä mahdotonta ja treenattava on silloin kun muulta tekemiseltä aikaa riittää, niin annan itselleni 30% mahdollisuuden päästä tavoitteeseen ensi vuonna.

Muokattu

tai sinut Baldinin (kuinka pitkä telakka olikaan)

Vajaat 5kk. Se oli osin minun, osin lääkäreiden ja osin huonon onnen takia. Jos olisin saanut kortisonia akillekseen aikaisemmin, olisin saanut jalkani aiemmin juoksukuntoon. Kun jänteessä ei ole käsittääkseni mitään vikaa niin piikillä ja jumpalla se olisi varmaan tullut nopeasti juoksukuntoon. Siinä oli kuitenkin lääkäreiden lomia ja muuta, joten se venyi. Se oli nyt kesällä tuo pääsyy, miksen päässyt takaisin juoksuhommiin. Tuo jalkapohja taas todennäköisesti on vain huonoa tuuria. Ensimmäinen juoksulenkki lumen jälkeen asfaltilla oli heti se maratonkisa ja se olisi voinut tulla se vamma tai olla tulematta. En kuitenkaan tietenkään jätä mitään kisaa kesken, koska kuvittelin, että se on kipeä korkeintaan viikon. En voinut kuvitellakaan, että lääkäri sanoo 12kk. Tosin se oli ehkä joskus 3kk jälkeen jo niin hyvässä kunnossa, että riittävillä lepopäivillä olisin voinut kivusta huolimatta harjoitella ihan hyvin. Samat kivut siinä on nytkin kuin mitä oli vaikkapa 2kk sitten. Tässä oli vamma siis päällä, kun tuli toinen vamma ja en osannut sitten hoidattaa niitä fiksusti, joten venyi, mutta otan opikseni. En silti usko, että mitenkään liikaa harjoittelin tms. Toki liian vähän venyttelyä ja muuta huoltoa, mutta treenimäärät juoksun osalta ovat kuitenkin olleet mulla aina vähäiset. Toki voimakkaan pronaation takia toisaalta olen kärsinyt jo lapsesta alkaen usein loukkaantumisista, mutta pitää mennä niillä eväillä, mitä on. Enkä toisaalta myöskään loppujen lopuksi pidä vammojakaan minään katastrofeina. Mielummin yritän tosissani juoksussa ja otan vamman kuin en yritä ja murehdin sitä, etten edes yrittänyt. Sinänsähän minä en ole tämän ketjun aihe, koska toisin kuin KTz, en tule koskaan pääsemään alle 2.50. Vaikka olisin hänen ikäisensä niin en edes yrittäisi, koska en halua käyttää niin paljon aikaani juoksemiseen kuin mitä minulta vaadittaisiin tuollaiseen tasonnostoon. Sen sijaan kympin olisin juossut tuota 4min/km vauhtia tällä kaudella, jos ei olisi tuota pitkää taukoa tullut, vaan olisin huhtikuusta voinut jatkaa eteenpäin ja se kymppi riittää minulle.

Koko horinani tässä ketjussa on nyt lähinnä KTz:aa tsemppaavaa. Pitää uskoa, että joku on mahdollista. Muut ihmiset aina pyrkivät tekemään kaikista tavoitteista jotenkin hemmetin vaikeita ja monimutkaisia. "Ei tuu onnistumaan" on yleisimpiä lausahduksia mitä kuulee. Toinen on "mikä sekin luulee olevansa". Jos kolmosen alle riittää reilusti yli 4 minuutin kilsavauhti niin silloin miehelle, joka on juossut kympin 34min tuo ei ole temppu eikä mikään. Toki se vaatii peruskuntoa, jalkojen iskukestävyyttä ja kaikkea muuta vastaavaa, mutta sen hankkii yhdessä talvessa. Eihän hän edes tässä vaiheessa edes yritä sitä, että jaksaisi juosta maratonin kympin ennätysvauhtiaan, vaan 4min/km vauhtia, joka on 40min kympillä. Eli siis kakunpala hänelle.

Sen sijaan kympin olisin juossut tuota 4min/km vauhtia tällä kaudella, jos ei olisi tuota pitkää taukoa tullut, vaan olisin huhtikuusta voinut jatkaa eteenpäin ja se kymppi riittää minulle.

Hienoa. Kyllähän mäkin olisin ennätykseni Tukholmassa tehnyt, jos olisi pitkiksiä ollut ennemmän kuin 1 kolmen kuukauden aikana ennen Tukholmaa mutta edelleen kerron ennätyksekseni tuon 3.28, jos jotain se kiinnostaa, vaikka 3.15 olisikin olut paperia, JOS ei olisi ollut kefäällä vammoja. Mutta toivotaan, että kaikki pysytään kunnossa ettei tarvitse jossittella, ellei juoksujen jälkeen jossitella kuitenkin vaikkapa säästä tai huonoista lenkkareista.

Koko horinani tässä ketjussa on nyt lähinnä KTz:aa tsemppaavaa. Pitää uskoa, että joku on mahdollista. Muut ihmiset aina pyrkivät tekemään kaikista tavoitteista jotenkin hemmetin vaikeita ja monimutkaisia. "Ei tuu onnistumaan" on yleisimpiä lausahduksia mitä kuulee. Toinen on "mikä sekin luulee olevansa". Jos kolmosen alle riittää reilusti yli 4 minuutin kilsavauhti niin silloin miehelle, joka on juossut kympin 34min tuo ei ole temppu eikä mikään. Toki se vaatii peruskuntoa, jalkojen iskukestävyyttä ja kaikkea muuta vastaavaa, mutta sen hankkii yhdessä talvessa. Eihän hän edes tässä vaiheessa edes yritä sitä, että jaksaisi juosta maratonin kympin ennätysvauhtiaan, vaan 4min/km vauhtia, joka on 40min kympillä. Eli siis kakunpala hänelle.

Mä olen taas tästä eri mieltä. Sitä peruskuntoa ei välttämättä hoida yhdessä talvessa, varsinkin jos historia on osoittanut vammaherkkyyden. Ja mitä tulee tsemppaukseen niin tottakai toivon hyviä juoksuja myös Ktz:lle, niinkuin sinullekin. Joskus kuitenkin pitää olla edes jonkin verran realisti. Ikinä ei tule saavuttamaan mitään jos ei yritä, mutta jos vain lähtisi yrittämään yrittämisen ilosta niin minäkin olisin tällä hetkellä Ateenassa valmistautumassa Spartathlonin starttiin.

Kympin aika ei kerro mitään maraton tuloksesta, eikä varmaan puolikkaan. Oma ennätys puolikkaalla on 1.21.20 joka lupailisi 3 tunnin alitusta, mitä ei ole vielä tapahtunut. Aika paljon on nähty sellaisia kavereita joilla on ennätys puolikkaalla 1.24-1.26 jotka vetää maratonin hieman alle kolmen tunnin. On se perkele vaan nii että pelkällä nopeudella ei niitä 2:50 maratoneja vedetä. Kolmen tunnin juoksijalla on pitkä matka 2:50 aikaan jos kestävyys ei ole kunnossa.

Viime vuonna juoksin Paavo Nurmi maratonin aikaan 3:06, ja koko vuoden pitkät lenkit voi laskea sormilla. Nyt 7kk tauon jälkeen aion yrittää kolmen tunnin alitusta. Ja jos juoksen 2:50-2:55 ajan vuoden päästä syksyllä nii silloin saa lähteä viikoksi Pattayalle. Nyt on pari kuukautta hyvää treeniä takana ja joka viikko on ollu pitkä lenkki ja pidempiä maraton vauhtisia lenkkejä.