Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Prun

Mihin aikaan taittuu Malminkartanon mäen portaat?

Recommended Posts

Nyt tuli vihdoin testattua tänään kaverin ja vaimon kanssa.

Toivotaan että mäki saisi olla tuolla virkistyskäytössä eikä siihen jatkossakaan rakenneta taloja tai noita 'öljy- ja asfalttiteollisuuden rakennuksia'.

Siellä ollessa äijä tuli jakamaan "Mainio Malminkartano" mainoskortteja että http://kerrokartalla.hel.fi/mainiomalminkartano voi huomiseen 15.9.2013 saakka sanoa jotain mielipitäitään alueen kehittämisestä, eli eikun ottamaan kantaa. Sattumoisin ei ollut edes kuka tahansa äijä vaan mun entinen työ-/jalkapallokaveri, kunnallispoliitikko ja näköjään hyvällä asialla miksi toitotan tämän inffon tännekkin ;)

Lenkkeilijöitä ja etenkin hiihtäjiä varten tarvittaisiin jätemäen "lastenportaiden" rinnalle toiset, selvästi harvennetuilla askelmilla varustetut portaat. Nykyisissä portaissa joutuu väkisin harppomaan kaksi porrasta kerrallaan, mutta sekin on hankalaa, koska portaiden leveys on jyrkemmissä kodissa liian pieni. Rytmi sekoaa väkisin, ja lopulta täytyy vain tyytyä tikuttamaan askeleita joka ikiselle portaalle. Paljon mieluummin juoksen mäen ylös hiekkatietä pitkin, jolloin voi vapaasti etsiä sopivaa juoksurytmiä ja askelpituutta.

Huomasin että portaiden syvyys ja korkeus muuttuu ehkä 4 kertaa matkan aikana, erittäin hankala yrittää pitää rytmiä yllä.

---

Huomasin ensimmäisen yrityksen 100 portaan jälkeen että tämä tosiaan on aika rankka homma. Se ei missään vaiheessa ehtinyt käydä kunnon päälle sillä reidet hapottivat reilusti ennen. Parhaassa yrityksessäkin jäin ainakin 10 pykälää maksimisykkeestäni. Vedimme mäen kaikkiaan 8 kertaa, 1.5 kertaa yritin about täysillä, siitä ajat: 1:31 ja 1:45, muut kerrat olivät lähinnä kävelyä 2:13-2:32 väliin. Nopeimmassa yrityksessä jaksoin juoksuaskelia toiselle tasanteelle saakka, siitä loppuun täytyi mennä reipasta kävelyä. Selkeästi paras tyyli on mennä 2 rappusta kerrallaan, yksittäisissä tulee turhan tiheää tikkausta. Tulen ehdottomasti menemään uudestaan vielä tänävuonnakin sillä sen verran hyvää treeniä tuo oli.

Harmittaa vaan kun tuonne keskustasta on niin hidas mennä, vaikkei ruuhkaa ollut nimeksikään niin silti yli puoli tuntia kesti autolla. Nuuksioon kestää saman verran, vaikka etäisyys on melkein 3x pidempi! Mahdollisesti käyn testaamassa myös Herttoniemen vastaavat ksoka sinne on lyhyempi matka.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko sitä on itsekin tulla joskus Berliinin jälkeen kokeilemaan, miltä nuo tuntuvat. Kerran olen nuo portaat joku talvi kävellyt ylös, olihan ne pitkät. Kolme väliäkö tuolla oli, eli kaksi tasannetta, about kolmanneksen välein? Tarkoitus kun on saliakin ottaa ohjelmaan syksyllä, niin eiköhän portaatkin käy siihen hommaan ennen kuin talvi ja lumi ja pakkanen tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin että portaiden syvyys ja korkeus muuttuu ehkä 4 kertaa matkan aikana, erittäin hankala yrittää pitää rytmiä yllä.

Minä tykkään tuosta, että on vaihtelua ja se kehittääkin. En jaksaisi tampata kliinisiä, tasamittaisia portaita.

Huomasin ensimmäisen yrityksen 100 portaan jälkeen että tämä tosiaan on aika rankka homma. Se ei missään vaiheessa ehtinyt käydä kunnon päälle sillä reidet hapottivat reilusti ennen.

Kävi se sitten sinun lihaskunnon päälle. "Kunnot" eivät ole selvästikään balanssissa. Usein juuri lihaskunnon huolto jää unhoksiin. Sitten ihmetellään, kun jalat loppuu, kun esim. marareitillä on vähänkin nousua ja askeleessa ei ole pätkääkään lentoa, hiihdetään.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan portaita suoristettu, ei tänä syksynä ole tullut mieleen että olisivat vinot?

Koko siivua ei rohkeus/kunto riittänyt vetää kelloa vastaan, mutta kolmessa osassa vedetystä lähti useampi sekunti aikaan 1min1s. Vähän könyämisen makua, mutta kunnonmukainen tulos.

Millaisista legiajoista tuo muodostui? Kakkoslegihän se on se vaativin. Siinä on hemmetin jyrkkä kohta ennen 2-tasoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tykkään tuosta, että on vaihtelua ja se kehittääkin. En jaksaisi tampata kliinisiä, tasamittaisia portaita.

Kävi se sitten sinun lihaskunnon päälle. "Kunnot" eivät ole selvästikään balanssissa. Usein juuri lihaskunnon huolto jää unhoksiin. Sitten ihmetellään, kun jalat loppuu, kun esim. marareitillä on vähänkin nousua ja askeleessa ei ole pätkääkään lentoa, hiihdetään.

Joo ei se ongelma siinä kävelymoodissa ollut mutta kovassa vedossa meinasi mennä jalat ristiin eikä pannutus sinne ditsiin oikein napannu ;) Vedin vielä vaihtelun vuoksi joka toisen kerran niin että astuin jokaiselle portaalle, mutta tuntui työteliämmältä se.

Kyllä mie mäkiä treenaan reippaasti juostenkin, tämä mäki vaan oli reilusti pidempi ja jyrkempi verrattuna niihin mitä vakioreiteilläni on.

Mikä mahtaa olla vaikutus ja ero treenatessa sama määrä nousua portaita tai rinnettä alas? Harvemmin noilla vuoristomaroillakaan reitillä portaita on. Tuollakin oli paljon kivempi tulla alas sitä rinnettä pitkin, kuin portaita.

Ja yllättävän paljon siellä oli ihmisiä liikenteessä, keli oli tosin paras mahdollinen lauantaina klo 15, mutta silti ainakin 50 eri tyyppiä siinä ehti tunnin aikana nähdä.

Edit: Mutta joo, eipä tänä vuonna ole kyllä bodypumpissa liiemmin tultu käytyä eikä mitään varsinaista jalkatreeniä erikseen harrastettua että voipi olla tuostakin kiinni.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkentava kysymys vielä jos tässä nyt aikoja ollaan vertailemassa, kierros siis selkeästi alkaa ennen ensimmäistä porrasta mutta mihin se loppuu? Itse lopetin viimisen portaan päälle, mutta sen jälkeen tulee tasaista puupintaa ainakin 5m ennenkun alkaa hiekka.

Eli viimisen portaan päälle vai sen yli? Kyllä tossa 1-2sek menee extraa vaikka olisi vauhti päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkentava kysymys vielä jos tässä nyt aikoja ollaan vertailemassa, kierros siis selkeästi alkaa ennen ensimmäistä porrasta mutta mihin se loppuu? Itse lopetin viimisen portaan päälle, mutta sen jälkeen tulee tasaista puupintaa ainakin 5m ennenkun alkaa hiekka.

Eli viimisen portaan päälle vai sen yli? Kyllä tossa 1-2sek menee extraa vaikka olisi vauhti päällä.

Hiekalta hiekalle. Ylhäällä sinne "laiturin päähän" hiekalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisista legiajoista tuo muodostui? Kakkoslegihän se on se vaativin. Siinä on hemmetin jyrkkä kohta ennen 2-tasoa.

En saa tarkkoja aikoja ulos Sports-tracker-tallenteista, mutta kännykässä ja netissä eri tavoilla pyöristyvistä ajoista päätellen väliajat olivat 16.25, 21.75 ja 22.75 virhemarginaalilla +-0.25.

Hyvä aika! 10 sekunnin ajalla mennään jo Sotshiin.

Heh. Onhan tuo 10 sekuntia ihan eri planeetalta kuitenkin. Sataseen meni kokeillessa (joojoo pystylähtö käsiaika sorakenttä suorathousut yms) 14.3 eikä sillä tulis mieleen Bolttia haastaa.

Toki noista munkin väliaajoista pari sekuntia saisi varmaan pois aika helposti jos tuota harjoittelisi säännöllisesti eikä vain kusevan maratonharjoittelun paniikkiratkaisuna. Joku 13 sekuntia nyt ei niin dramaattisesti kovempi vauhti olisi jos vähän olisi lisää jotain ja jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä mahtaa olla vaikutus ja ero treenatessa sama määrä nousua portaita tai rinnettä alas? Harvemmin noilla vuoristomaroillakaan reitillä portaita on. Tuollakin oli paljon kivempi tulla alas sitä rinnettä pitkin, kuin portaita.

Mielestäni sitä jyrkkää rinnettä on hankala tulla alas kävellen ja rauhallisesti juosten. Portaat on jotenkin helpompia ja saa askeleen joustamaan paremmin. Rentoa palautusta.

Portaiden juokseminen alhaalta ylös on hankalaa ihan samoilla tuntemuksilla kuin kuvailit. Jos vauhtia on liikaa hapottaa liikaa ennen kuin sykkeet kunnolla nousee. Eilen yritin kokomatkaa ja vauhtia oli liikaa, usko loppui jo toisen osuuden puolivälissä, vaikka toiselle lavalle asti olisi voinut puristaa. Ehkä pilasin suoritusta myös siinä kun ensimmäisen osuuden jyrkkää loppua harpoin kolmella portaalla.

Sillon kun juoksin tuon oliko se 1.23 niin reidet oli ihan tukit yli puolet viimeisestä osuudesta, hengitystä sai tasailla muutaman minuutin ylhäällä ja sykkeet jäi muistaakseni noin 5% maksimista.

Mun mielestä noiden portaiden jako on ihan ok vaikka yksittäisiä askelmia menemällä onkin lastenportaan. Kahta porrasta on ihan hyvä kävellä, kyllähän sen jossain pitää tuntuakin, ja kovempaa tai täysillä juostessa 2 tai kolme porrasta osuu hyvin. Jos olisi portaat 1.5 nykyisistä askelmista, siinä pystyisi menemään vaan perushelpolla rasituksella alhaalta ylös tai sitten juosta pientä pätkää kahdella askelmalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hurjia aikoja täällä monella.

Jätemäen portainen "ihanneaika" 2min22s:

Portainen lukumäärä on ilmeisesti 426kpl. Jos askelletaan jokaiselle portaalle ja ylläpidetään optimaalinen askeltiheys 180 askelmaa/min, tulee "ihanteelliseksi" loppuajaksi 426/180 = 2min22s.

Olen viime aikona juossut portaita silloin tällöin tällä periaatteella. Lisäksi olen pyrkinyt säilyttämään normaalin juoksuasennon tekemällä jokaisen loikan korostetusti niin, että jalka tulee uudelle portaalle lähes normaalissa juoksuasennossa ja vartalon asento on lähes sama kuin tasamaalla juostessa (en ole kuvauttanut porrasjuoksuani, joten tämä on oma subjektiivinen tuntemus). Suoritusta voi vielä tehostaa pitämällä askellus kaiken aikaa päkiällä (kannan voi jättää portaan reunan ulkopuolelle ilmaan). Ja jos paukkuja riittää, loppuosan voi vetää ylikierroksilla. Harjoitus tuntuu varsin tehokkaalta.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli testattu sekkarin kanssa portaat. Hiekalta hiekalle 1.05 - oikein kovalla ennätysfiiliksellä ja verenmaulla saattaisi joku sekunti lähteä pois, mutta ei nykykunnolla paljoa. Olen 37-vuotias, selkävaivainen ex-kössäri. Juoksua ei ole tullut harrastettua pariin vuoteen, kuten ei kössiäkään. Tasamaajuoksu ei tärinän vuoksi onnistu, mutta ko. rappuihin saa ns. "pehmeän" tatsin, ja se luonnistuu. :)

Hyvin on portaiden käyttäjämäärä noussut muutamassa vuodessa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy