Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Prun

Mihin aikaan taittuu Malminkartanon mäen portaat?

Recommended Posts

Täyttömäet ovat liian epävakaita alustoja, joten niiden rinteille tai juurelle ei tule rakennuksia.

Lenkkeilijöitä ja etenkin hiihtäjiä varten tarvittaisiin jätemäen "lastenportaiden" rinnalle toiset, selvästi harvennetuilla askelmilla varustetut portaat. Nykyisissä portaissa joutuu väkisin harppomaan kaksi porrasta kerrallaan, mutta sekin on hankalaa, koska portaiden leveys on jyrkemmissä kodissa liian pieni. Rytmi sekoaa väkisin, ja lopulta täytyy vain tyytyä tikuttamaan askeleita joka ikiselle portaalle. Paljon mieluummin juoksen mäen ylös hiekkatietä pitkin, jolloin voi vapaasti etsiä sopivaa juoksurytmiä ja askelpituutta.

Ensimmäinen väli meni alle 20s, mutten muista paljonko. Korkeintaan 2 sekuntia. 10s aikaan saa varmasti olla tosi kova ammattilainen..

Tämä meni viime viikolla ~16 sekuntiin, horjahdellen. Täysmatkaa ei ole tullut kokeiltua tänä kesänä, on se niin raastava.

Baldini viewpost-right.png]

Olen vain siellä kerran ollut ja silloin tehtiin niin, että rappuset ylös niin kovaa kuin pystyy ja sitten sitä hiekkatietä lasketellen alas. Niin mä ajattelin tehdä, mutta vähintään 10 kertaa. Niin monta kertaa kuin jaksan ja sitten se loppuverkka sinne uimahallille.

edit. tosin niin kovaa kuin pystyy oli haasteellinen niiden portaiden kaltevuuden takia. En oikein päässyt myöskään sinuiksi sen välin kanssa eli kannattaako juosta 2 vai 1 porrasta kerrallaan. 2 on minun askelpituudelleni vähän liian pitkä eli jalat varmaan liian lyhyet, mutta yksi menee sahaamiseksi, joten pääasiassa juoksin 2 porrasta kerrallaan

Lisää vauhtia niin 2 porrasta alkaa osumaan. Itse teen lyhyet vedot kolmella. Neljään ei riitä vauhti ja koordinaatio.

Tämä meni viime viikolla ~16 sekuntiin, horjahdellen. Täysmatkaa ei ole tullut kokeiltua tänä kesänä, on se niin raastava.

Huh, huh. Taas pitäisi alkaa ramppaamaan näissä "liukuportaissa". Ennen lumien tuloa sitten testi täysmatkalla. 1.30 on unelma ja tavoite.

Onko foorumin vuoristokauriit (Met, -James- jne.) kellottaneet tätä? Entä sprintterit/mailerit (vkoskela jne)?

^ On muuten käymisen arvoinen paikka. Itsellekin tosin vähän liian kaukana. Tästä syystä tulee liian harvoin viihdyttyä. Pitää yrittää itsekin kivuta noi portaat max-nopeudella joku päivä. Muistaakseni viime vuonna vähän testailin, ja aikaa kului ihan pirusti. Ne oli jotenkin hiton hankalat juosta! Mieshän oli kunnossa.

Mulla mennyt hurjimmillaan 14 (!) kertaa mäki ylös yhdessä treenissä. Palautuksena kävely (joka portaalle) ja 7. jälkeen 4min. Ylös juoksin siten, että astuin joka askelmalle. Jotenkin tuntuu että raskaampaa on tulla alas kuin kavuta ylös! Liittynee jotenkin liikkeen vastustamiseen ja sen raskauteen. Aikaa en ottanut muuten kuin että ylös + alas n. 3.30.

6.6.13 on sitten peräkylän ponnistuksen järjestämä Stairway to heaven (vai HELL...?), jossa juostaan mäki 6 kertaa ylös 10min väliaikalähdöllä. Toivottavasti mahdollisimman moni osallistuu!

Jep jep, tänään sitten juoksemaan tuonne Malminkartanon jättärille. Stairway to heaven starttaa klo 18.30. Tässä linkki tapahtuman infoon http://www.perakylanponnistus.com/kilpailut/stairway.php Hikinen rupeama tiedossa, mutta pitäähän sitä taas haastaa itsensä tuon mäen kanssa.

Onkohan portaita suoristettu, ei tänä syksynä ole tullut mieleen että olisivat vinot?

Koko siivua ei rohkeus/kunto riittänyt vetää kelloa vastaan, mutta kolmessa osassa vedetystä lähti useampi sekunti aikaan 1min1s. Vähän könyämisen makua, mutta kunnonmukainen tulos.

Onkohan portaita suoristettu, ei tänä syksynä ole tullut mieleen että olisivat vinot?

voihan se olla, mutta en tiedä, koska itse en ole käynyt siellä edelleenkään kuin sen yhden kerran. Onkohan siitä pari vuotta aikaa. Kiinnostaisi käydä. Olisiko lähtijöitä joku lauantai esim.? Tosin ei ennen 21.9 kun silloin mulla on kympin kisa, mutta sen jälkeen. Eiks siellä ookin joku uimahalli, minne pääsee suihkuun? Muistelisin, että aiemmin täällä keskusteltiin. Myyrmäki tai joku vastaava, en muista tarkkaan seudun mestojen nimiä.

voihan se olla, mutta en tiedä, koska itse en ole käynyt siellä edelleenkään kuin sen yhden kerran. Onkohan siitä pari vuotta aikaa. Kiinnostaisi käydä. Olisiko lähtijöitä joku lauantai esim.? Tosin ei ennen 21.9 kun silloin mulla on kympin kisa, mutta sen jälkeen. Eiks siellä ookin joku uimahalli, minne pääsee suihkuun? Muistelisin, että aiemmin täällä keskusteltiin. Myyrmäki tai joku vastaava, en muista tarkkaan seudun mestojen nimiä.

Myyrmäen uimahallilta on sellainen reilu kilometri Malminkartanon mäelle. Myyrmäkeen kannattaa aina muutenkin poiketa, koska se on länsimaisen sivistyksen kehto numero uno. Samalla voi tsekata uudet hienot graffitit, jotka tehtiin asukasliikkeen ja alueen koulujen kanssa yhteistyössä.

Portaat oli suoristettu jo viime syksynä. Eli ennätyskunnossa ovat. 62s lienee edelleen ennätys.

Itse olen luopunut ennätysyrityksistä (siis omista). Portaat vain veivät voiton. Pelkään ja kunnioitan niitä. En uskalla edes yrittää. 2-tasolle aion kyllä nykäistä enkkani nyt syksyllä.