Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratooni tulossa 29.10, neuvoja?

Marsa90
 Share

Recommended Posts

Oon treenannut nyt tämän vuoden säännöllisesti joka viikko (muutaman viikon olen ollut kipeänä) n. 900km takana nyt.

Olen 21v nainen

Viikko ohjelma perustuu

- talvi 20-25km viikossa

- kevät 25-45km viikossa

- kesä 30-50km viikossa

Pitkiä lenkkejä en oikein ole tehnyt (puolikas kesäkuussa 1,59 ajalla)

Lenkkien pituus on 7km - 11km

Millaista aikaa uskaltaa lähteä hakemaan?

Minulla on myös nyt 02.10 tulossa 33km juoksu, millaista aikaa kannattaa tavoitella realistisesti?

Kiitos vastauksista :)

Pelkistä kilometrimääristä on vaikea sanoa yhtään mitään. Ilmeisesti kyseessä on ensimmäinen maratonisi? Ehkä kannattaa mieluummin lähteä vain juoksemaan kevyttä vauhtia ja pyrkiä maratonin läpäisemiseen. Samaa sanoisin kyllä tuosta 33 km juoksustakin, mikä on muuten tosi hyvä koejuoksu maratonia ajatellen. Sen jälkeen olet varmasti viisaampi kuntotason suhteen.

Mainiota työtä olet joka tapauksessa tehnyt, kun olet 900 km jo tänä vuonna juossut.

Moi,

Ellet nimenomaan halua kipailla molemmissa kisoissa niin suhtaudu 33km kisaan pitkänä lenkkinä. Tarkoittaa siis rauhallista vauhtia. Saatat keretä vielä juosta toisenkin pitkän lenkin, ehkä 25km ensi viikonloppuna. Sitten kannatta jo keräillä voimia maratoonia varten. Ajasta on vaikea sanoa mitään muuta kun että lähde rauhallisesti ja lisää vauhtia 30km jälkeen jos siltä tuntuu. Onnea.

Veikkaan pitkien lenkkien puutteen vaikuttavan merkittävästi maratonin loppuaikaan. Puhtaasti puolikkaan ajan perusteella uskoisin sinun pääsevän noin 4.20 aikaan, mutta koska kyseessä on ensimmäinen maraton ilman pitkien lenkkien antamaa pohjaa, niin sanoisin ajan olevan lähemmäs 4.40. Olet paljon viisaampi sen 33 km:n jälkeen.

Onko tuo 33 km yhtäkuin Pirkan hölkkä? Se eroaa maastona ja alustaltaan hieman maratonista, jotka useimmiten juostaan kuitenkin pääosin asfaltilla, eli noita ei suorituksina voi ihan verrata. Hyvän pitkän lenkin tuosta kolmekolmosesta kuitenkin saat ennen maratonia.

Kuten edellä jo todettiin, niin pitkien lenkkien puute tulee näkymään loppuajassasi. Viimeiset kilometrit eivät tule olemaan helppoja ja tarvitset sisua sinne. Hatusta heitetty arvaus maratonin loppuajaksi on 5:00-5:10 ja jos tuo lyhyempi on Pirkka, niin sinne jotkut ennustelivat samoja aikoja kuin mitä maratonilla juostaan.