Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhtiharjoittelu radalla vs. radan ulkopuolella


jogo3000
 Share

Recommended Posts

Mitä etuja foorumilaiset näkevät vauhtiharjoituksien tekemisessä radalla? Entä maastossa, maantiellä tai muuten radan ulkopuolella? Jokerina voisi tietysti vielä nostaa esiin treenit juoksumatolla, josta itselläni ei ole mitään kokemuksia.

Jos suositte selvästi tiettyä harjoituspaikkaa toisten ylitse, olisi mielenkiintoista kuulla miksi.

Link to comment
Share on other sites

Rata on lahjomaton. Mittavirheet on poissuljettu, joten vauhdista ei voi jäädä vääriä käsityksiä eli illusioita. Vauhtia voi kontrolloida lähes jatkuvasti. Maastonvaihtelut eivät vaikuta.Rata auttaa myös keskittymään harjoitukseen. ei tarvitse samalla lailla varoa muita liikkujia kuin kelveillä tai ulkoiluteillä. Pitempien vetojen tai TV-treenien tekeminen eli radan loputtomalta tuntuva kiertäminen voi olla ankeaa.

Jos sekunteihin tai kelloon tuijottaminen ei ole harjoituksen tarkoituksen kannalta oleellisen välttämätöntä ja/tai rata ahdistaa, ei ole mitään estettä juosta muualla eli siellä missä paremmin viihtyy tai missä se on kätevämpää. Vetojakaan ei ole aivan pakko juosta samassa paikassa, mutta IMHO on parempi pitää muuttujat minimissä.

Jos tavoitteena on pitkä suoritus asfaltilla tai mäkisessä maastossa, pitää tehdä riittävä määrä kilpailuvauhtista treeniä samassa maastossa.

Link to comment
Share on other sites

Mitä etuja foorumilaiset näkevät vauhtiharjoituksien tekemisessä radalla? Entä maastossa, maantiellä tai muuten radan ulkopuolella? Jokerina voisi tietysti vielä nostaa esiin treenit juoksumatolla, josta itselläni ei ole mitään kokemuksia.

Jos suositte selvästi tiettyä harjoituspaikkaa toisten ylitse, olisi mielenkiintoista kuulla miksi.

Mielestäni juoksumatolla ei pysty tekemään kunnollisia vauhtiharjoituksia. Se matto on yksinkertaisesti liian pieni ja kovaa juokseminen matolla on muutenkin hankalaa.

Minusta tähän pätee sama juttu kuin autolla ajamiseen. Jos haluaa oikein kierrosaikoja kellottaa niin on mentävä radalle, ei siihen ole vaihtoehtoja. Muuten menee leikkimiseksi.

Radalla voi olla alustan kimmoisuudestakin aiheutuvia etuja, mutta jos kätetään kaikki tuollainen pois niin olennaista on se, että se rinkula on vakiomittainen ja tasainen. Silloin pystyy aina tekemään täsmälleen samanlaisia harjoituksia ja seuraamaan kehitystä. Radalla on myös suuri mahdollisuus sille, että siellä on myös muita vauhdikkaasti juoksevia, joten halutessaan voi saada vetoapua.

Link to comment
Share on other sites

Vauhtiharjoituksissa ei ole tarkoitus hillitä juoksuvauhteja, vaan tehdä se harjoitus suunnitelman mukaan.

Eiköhän tuossa ole tarkoituksena nimenomaan tietynlaisen tehon saavuttaminen tietyillä keinoilla. Hienoisena sivujohteena jäi kuitenkin kiinnostamaan, että miksi syksyllä on tavoitteena juosta hiljaisemmilla tehoilla.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuossa ole tarkoituksena nimenomaan tietynlaisen tehon saavuttaminen tietyillä keinoilla. Hienoisena sivujohteena jäi kuitenkin kiinnostamaan, että miksi syksyllä on tavoitteena juosta hiljaisemmilla tehoilla.

En itsekään tiedä. Viime syksynä juoksin oikeastaan vain kovilla tehoilla 8 viikkoa lokakuusta joulukuuhun. Siinä oli muutama viikko taukoa Berliinin jälkeen ja sitten kun maratonin jälkeen jalat alkoivat olla taas kunnossa niin aloin käymään lenkillä vain max joka toinen päivä, mutta juoksin aiempaa kovempaa. Tavoite oli joulukuun Aktiassa, joka meni sinänsä pieleen, koska siellä tuli lunta niin valtavasti ja tossu ei pitänyt yhtään. Silti siitä treenistä oli se hyöty, että kun olin saanut juoksuuni yleisesti lisää vauhtia niin kun aloin vuodenvaihteen jälkeen treenaamaan enemmän ja tekemään pidempiä lenkkejä niin vauhtini oli aikaisempaa nopeammalla tasolle. Eli nimenomaan syksyllä voi mielestäni juosta kovaa, keväällä lähempänä seuraavaa maraa ei ehkä sellaista vauhtia edes ole mahdollista juosta, kun jalat ovat ihan jumissa pitkiksistä. Jos olisin jatkanut samalla tavalla ilman tuota syksyn vauhtijuoksukautta niin tuskin maratonajastakaan olisi lähtenyt varttia pois. Harjoitusmääräthän minulla on kaikenkaikkiaan pysyneet koko ajan aika pieninä.

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän tuossa ole tarkoituksena nimenomaan tietynlaisen tehon saavuttaminen tietyillä keinoilla. Hienoisena sivujohteena jäi kuitenkin kiinnostamaan, että miksi syksyllä on tavoitteena juosta hiljaisemmilla tehoilla.

Riippu tietysti siitä että missä tavoitteesi ovat, itselläni vasta ensi keväässä. Jos tavoitteena esim. joku maraton syksyllä niin tilannehan on aivan toinen. Pitkä ratakausi ja kilpailukausi on takanapäin, joten itselläni on palauttava kausi päällä jolloin tehoja rajoitetaan. Radalla vauhdit nousevat koviksi joka rasittaa kehoa melkoisesti, maastossa ja hiekkatiellä päästään samoille tehoalueille hitaimmilla vauhdeilla.

Link to comment
Share on other sites

Radalla voi saada myös ilmaista "kannustusta" teineiltä. Eilenkin juoksin aamulla Yassot (10 * 800m). Pesäpalloa mätkineestä kouluporukasta (15-16v) yksi katseli menoa aikansa ja tokaisi kaverilleen "..tu toi äijä jaksaa vetää" - jonka otin melkoisena kohteliaisuutena.

Itse preferoin myös rataa vetotreeneissä. Pääsyynä juuri tuo oman kehittymisen/-mättömyyden lahjomaton seuranta. Tasavauhtista VK:ta lisäksi silloin tällöin radalla. Tänä vuonna olen myös keksinyt yhden plussan lisää: voin ottaa 9v tyttäreni mukaan noihin vetotreeneihin. Hän ottaa ne omat muutamat vetonsa mun palauttelukierroksilla (koskahan osat vaihtuu). Muun ajan potkii palloa ja rämii juomapulloaan.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni juoksumatolla ei pysty tekemään kunnollisia vauhtiharjoituksia. Se matto on yksinkertaisesti liian pieni ja kovaa juokseminen matolla on muutenkin hankalaa.

.

Ohi aiheen, mutta mielestäni minunkin vähillä mattokilsoilla olen pystynyt hyvin tekemään jopa 500m vetoja. Vauhtiahan noihin ei ole tullut kuin 15-16.5km/h mutta jokainen tasollaan on äärirajoilla. Oma mielipiteeni on että onko liikaa ylimääräisiä liikkeitä jos kuntosalin tasoisilla matoilla ei pysty noita vetämään?? Siis ymmärsin että treenaat vain saleilla? t-40:lläkin lyhyet vedot onnistuu hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Koska rataharjoittelu on saanut selvästi enemmän kannanottoja puolesta, pitää vähän puolustaa maastoakin. (käytän nyt termiä "maasto" kaikesta harjoittelusta mikä tehdään juoksuradan ulkopuolella)

Ainakin mulle maastoharjoittelu on psykologisesti helpompaa kun ei tarvitse koko ajan tuijottaa samoja kaarteita ja suoria. Psykologinen helppous on hyvä ja huono asia - toisaalta harjoitukset saa tehtyä kovemmalla intensiteetillä, toisaalta kovaa juokseminen ei ole muutenkaan psykologisesti helppoa joten voisiko ajatella että ratajuoksu olisi tässä tapauksessa tilaisuus hakea kovuutta.

Mittavirheet voi poissulkea maastossakin juoksemalla mitatuilla reiteillä, esimerkiksi paikallisten kisojen juoksureiteillä. Voihan niitä matkoja mitata itsekin tarvittaessa. Joka tapauksessa edistymistään voi seurata juoksemalla jatkuvasti samoja reittejä.

Jos tavoitteena on pitkä suoritus asfaltilla tai mäkisessä maastossa, pitää tehdä riittävä määrä kilpailuvauhtista treeniä samassa maastossa.

Tämä on mun mielestä se tärkein mietittävä asia harjoittelupaikan valinnan kannalta. Ratajuoksussa saavutetut nopeudet voivat olla selvästi nopeampia mitä esimerkiksi hiekkatiellä, joten mainittuja illuusioita voi tulla siinäkin suhteessa. Radalla kilpaileva taas saa varmasti etua siitä että on totuttautunut kilpailuolosuhteisiin radalla. Tosin ratajuoksijakin saanee vaihtelua harjoitteluunsa maastossa tehtävillä vauhtileikittelyillä ja mäkijuoksuilla. Mikä sitten on "riittävä määrä"?

Lopuksi täytynee mainita, että kukaan ei varmaan ole sitä mieltä että pitäisi rajoittua pelkästään maastossa tai pelkästään radalla juoksemiseen. Harjoitteluaan voi kuitenkin selvästi painottaa jompaan kumpaan, tai mahdollisesti tasapuolisesti kumpaakin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy