Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suomen raskain maraton?

Recommended Posts

Ajattelin kysyä, että mikä on mielestänne reitiltään raskain suomessa juostava maraton? Vai onko niillä juurikaan eroja?

Itse en ole vielä niin kokenut maratonien kiertäjä, että osaisin vertailla reittejä, mutta Rautaveden maratonin ainakin luulisi olevan raskaimpien joukossa. Voi tietysti olla, että se raskaus johtui siitä myöhäisestä ajankohdasta (marraskuu), jolloin paras kunto on jo laskussa.

Ajattelin kysyä, että mikä on mielestänne reitiltään raskain suomessa juostava maraton? Vai onko niillä juurikaan eroja?

Itse en ole vielä niin kokenut maratonien kiertäjä, että osaisin vertailla reittejä, mutta Rautaveden maratonin ainakin luulisi olevan raskaimpien joukossa.

Mullakaan ei ole kokemusta muista raskaista reiteistä, mutta Rautaveden maraton on tullut taivallettua kaksi kertaa. Ei reitti loppujen lopuksi mikään ylivoimainen ole. Pahin mäki on Stormissa noin kymmenen kilometrin kohdalla kun mennään muutenkin ikävää osuutta valtatiellä. Pian sen jälkeen Ellivuoren-tielle käännyttäessä reitti muuttuu todella hienoksi, eikä liikennekään enää haittaa.

Itse pidän tuosta reitistä. Yhdessä kierroksessa on joku psykologinen viehätyksensä. Johtuisiko siitä, ettei vaikuta ihan niin pähkähullulta hommalta kuin pikkukieppien kiertäminen. Keskeyttäminen ei ainakaan tule niin helposti mieleen. No, kyllä Vammalassakin varmaan raatoauto päivystää kaiken varalta, joten ei tarvitse pelätä jäävänsä reitille kitumaan, jos ongelmia kasaantuu.

Voi tietysti olla, että se raskaus johtui siitä myöhäisestä ajankohdasta (marraskuu), jolloin paras kunto on jo laskussa.

Kai iskussa voi olla mihin aikaan vuodesta tahansa. Ihan hyvin voi ajatella myös niin, että lenkkeilee hyvissä oloissa kesäkauden ja huipentaa kuntonsa tuonne. Ei ole ainakaan hellettä, lunta kyllä saattaa olla.

Maratoninkerääjätuttavani on monta kertaa mainostanut Saarijärven Kivimäki-maratonia Suomen raskaimmaksi reitiksi. Pitäisi varmaan joskus kokeilla. Raskas on varmaankin myös Kolin maastomaraton, jolla ilmoitetaan olevan korkeuseroa noin 130 metriä.

Minun eka maraton pari vuotta sitten oli juuri tuo Kivimäki-maraton saarijärven Mahlun kylällä. Maaliin tullessa olin varmaan niin tuskaisen näköinen että kysyivät oliko mun eka maraton. Myöntäessäni näin olleen, sanoivat että seuraavat maratonit on varmasti helpompia koska Kivimäkeä raskaampaa virallisesti mitattua maratonreittiä ei Suomesta löydy. Ja olihan se kyllä melkoisen raskas, tasaista pätkää jolla voisi vaan rullata kevyesti eteenpäin ei juuri ole. Jatkuvasti ylä- tai alamäkea ja alustana hiekkatie, jolla oli kuoppia, kivenmurikoita ja vesilätäköitä eli askelten sijoittamistakin piti välillä tarkkailla. Hyvät muistot juoksusta kuitenkin jäi ja suunnitelmissa oli mennä tänä vuonna uudelleen, mutta kun Kivimäki on vain viikko Vaajakosken maastoultran jälkeen niin ei se nyt taidakaan olla mahdollista.

Tuolta löytyy reittiprofiili yms tietoja:

http://www.saarijarvenpullistus.fi/kivimakikr.htm