Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonkurssin harjoitusohjelma


villelai
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tein harjoitusohjelman rungon maratonkurssillemme Reisjärven kr. opistoon. Kurssilla on parikymmentä 16-18 vuotiasta opiskelijaa. Kaikki kykenevät tällä hetkellä vähintään 5 kilometrin juoksulenkkiin :)

Kysyisin kommentteja harjoitusohjelmasta. Voitaisiinko tuon pohjalta lähteä jatkamaan vai kannattaisiko tehdä jotain muutoksia? Ohjelma perustuu pitkälti Paunosen ja Anttilan "Matkalla maratonille - Kaikki juoksusta" -kirjan harjoitusohjelmiin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Cokecolan pointti on ihan aiheellinen. Jos kuitenkin nuoret haluavat harjoitella maratonille, niin ei kai sitä voi kieltääkään.

Tässä pari havaintoa:

- Kiinnitin huomiota heti alussa annettuihin sykerajoihin. Nuo näyttävät enemmänkin karvosen kaavalla lasketuilta prosenteilta kuin suoraan maksimisykkeen perusteella lasketuilta. Tällaisenaan tuo 'reipas' lenkki on mun mielestä peruskuntolenkki ja 'kevyt' enemmänkin jotain verryttelyä jota kannattaa juosta intervalliharjoitusten välihölkkänä.

- Painopiste tehoharjoittelussa näyttää olevan aika tiukasti maratonvauhtisessa juoksussa. Olisikohan kuitenkin syytä edes välillä tehdä tehokkaampia harjoituksia? Tämä tuntuu erityisesti tuhlaavan nuorten potentiaalia vauhtiominaisuuksien kehittämiseen.

Link to comment
Share on other sites

Vaikea ymmärtää, miksi 16-8 vuotiaiden pitäisi harjoitella maratonia varten. Luonnolliset matkat siinä iässä lienevät paljon lyhyempiä. Maratonille ehtii kai myöhemminkin, kun kestävyyspohjaa alkaa olla luonnollisesti.

Nykyajan norminuorisolla sitä pukkaa olemaan liian vähän coopperin testiinkin, joten jos joku tuon ikäluokan edustaja haluaa tuolla treenata niin ei siitä mitään haittaakaan ole.

Enemmän miettisin kouluttajana toimivaa "valmentajaa", eli onko omaa kokemusta maratoonin juoksusta? Tai siihen treenaamisesta? Voisiko "palkata" jonkun kokeneen kaverin vetämään pari-kolme treeniä + teoriaa päälle??

Ainakaan itse en kokisi voivani opettaa muita juoksemaan maratoonia tms. koska oma kokemukseni on todella vähäistä.

Tulin tähän päätelmään ketjun aloittajan kysymyksestä...

Link to comment
Share on other sites

Onko maratoneille muuten ikäraja? Olen joskus kuullut, että joihinkin maratoneihin ei voi osallistua alle 18-vuotiaat.

Liittäisin tuohon treeniohjelmaan näkyväksi osaksi lihaskuntoharjoittelun + venyttelyt. Ne ovat oleellinen osa maratonharjoittelua ja ne kannattaa ottaa jo nuorena kiinteäksi osaksi treenaamista. (Voisin olettaa, että monellakaan ei ole paljoa kokemusta juoksusta. Lihaskunnon merkitys on tärkeää myös jalkavaivojen ennaltaehkäisyn kannalta. )

Link to comment
Share on other sites

Olen ymmärtänyt, ettei maratonharjoittelu nuorille ainakaan vahingollista ole. Suurimmalle osalle ihmisistä lienee vaikea ymmärtää, miksi yleensä kukaan harjoittelee maratonia varten ;)

Sykerajoja pitää tosiaan viilata ylöspäin. Ovatko 65-75% ja 75-85% sopivat suositukset? Myös vauhtiharjoittelun lisääminen loppupuolelle kuulostaa järkevältä ehdotukselta. Eikö toisaalta tuo vetoharjoitus 45 x 2-3km toimisi vauhtiharjoitteluna vai pitäisikö vetojen olla lyhyempiä, jotta nopeutta saadaan lisää?

Itsellä on yksi maratoni juostuna, joten kokemusta ei valitettavasti ole paljon. Ajatuksena tosiaan on ollut, jos saisin konsultaatioapua joltain ammattilaiselta. Esimerkiksi teoriatunnit, henk.koht. harjoitusohjelmat ja juoksutekniikan korjaaminen videoiden perusteella onnistuisivat tarvittaessa myös etänä. Mistähän löytyisi sopiva ja innostunut henkilö (eikä kovin kallis) tähän hommaan?

Aiomme järjestää oman maratontapahtuman (aiheesta lisää toisessa ketjussa), jossa ei ole ikärajaa tai se on 16 vuotta :)

Kurssiin liittyy 15 teoriatuntia, joilla on tarkoitus puhua mm. Venyttelystä ja voimaharjoittelusta. Näitä tulee tietysti myös ohjattuna harjoitusten yhteydessä. Myös teoriatunneilla pohjaan Matkalla maratonille -kirjaan.

Kiitos tähän astisille vastaajille!

Link to comment
Share on other sites

Oletko miettinyt maratontapahtumaan liittyviä järjestäjien vastuuta / juridisia vastuita?

Jos juoksijoina on alle 18 vuotiaita, vastuukysymykset ovat erilaisia verrattuna 18 vuotiaiden tilaisuuksiin / tapahtumiin. Kannattaa ottaa selvää asioista myös tästä näkökulmasta.

Hyvä pointti. Täytyy selvittää. Ehkä on syytä pyytää kirjalliset suostumukset alaikäisten osallistujien huoltajilta.

Link to comment
Share on other sites

Olen ymmärtänyt, ettei maratonharjoittelu nuorille ainakaan vahingollista ole. Suurimmalle osalle ihmisistä lienee vaikea ymmärtää, miksi yleensä kukaan harjoittelee maratonia varten ;)

Vahingollisuuteen en ota kantaa. Sen sijaan moni muu harjoittelu on nuorille varmasti hyödyllisempää kuin maratonharjoittelu. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi kukaan harjoittelee maratonille(*). Itse juoksin muuten vaan ja sitten juoksin maratonin, kun totesin, että kunto sattui yhtäkkiä siihen riittämään. Enpä ole edelleenkään harjoittellut maratonille, vaikka kaksitoista on tullut juostua.

EDIT: (*) Ehkä jurri ja juuri ymmärrän että sellainen, jonka vauhti on alle 2:10 luokkaa, harjoittelee maratonille. Sopivassa tapahtumassa voi silloin hyvinkin voittaa sen verran hyvät rahat, että harjoittelusta tulee ymmärrettävää:-)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Hyvä pointti. Täytyy selvittää. Ehkä on syytä pyytää kirjalliset suostumukset alaikäisten osallistujien huoltajilta.

Syytä ehkä on. Mutta miksi nimenomaan maraton, eli mikä tässä nyt on se perimmäinen ajatus? Miksei vaikkapa puolikas, tai sitten joku sopiva reitti ja matka just siellä teillä päin? Itse en olisi tuossa iässä voinut kuvitellakaan juoksevani noin helkkarin pitkää matkaa (no, kuvitteluahan se on edelleen näin kolme vuosikymmentä myöhemminkin...;).

Link to comment
Share on other sites

Vahingollisuuteen en ota kantaa. Sen sijaan moni muu harjoittelu on nuorille varmasti hyödyllisempää kuin maratonharjoittelu.

Maratonin läpäisemiseen keskeisesti liittyvä peruskuntoharjoittelu on juuri sitä liikunta, mitä nuorilta eniten puuttuu. Pallopeliharjoituksiinkin mennään skootterilla tai vanhemmat vie. Itse olisin mieluusti liikuntatunnilla suunnistanut tai hiihtänyt useammin metsässä, mutta eihän sellaista saanut liikuntatunnilla tehdä, kuin korkeintaan kerran vuodessa. Pakkosählyä vaan viikosta toiseen :lolk:

Link to comment
Share on other sites

Maratonin läpäisemiseen keskeisesti liittyvä peruskuntoharjoittelu on juuri sitä liikunta, mitä nuorilta eniten puuttuu. Pallopeliharjoituksiinkin mennään skootterilla tai vanhemmat vie. Itse olisin mieluusti liikuntatunnilla suunnistanut tai hiihtänyt useammin metsässä, mutta eihän sellaista saanut liikuntatunnilla tehdä, kuin korkeintaan kerran vuodessa. Pakkosählyä vaan viikosta toiseen :lolk:

Tässä sekoitetaan onnistuneesti kestävyysharjoitelu ja maratonharjoittelu. Maailma on tietysti voinut muuttua rajustikin, mutta kyllä ainakin aikoinaan, vielä vuosikymmen-pari sitten pidettiin yleisesti täysin selvänä, että maraton on turhan pitkä matka vielä kehittyvälle elimistölle. Mikään ei silti tietenkään estä kestävyyharjoittelua kohtuullisemmille matkoille, esim 5-10 km, jopa puolimaratonille.

Link to comment
Share on other sites

Tässä sekoitetaan onnistuneesti kestävyysharjoitelu ja maratonharjoittelu. Maailma on tietysti voinut muuttua rajustikin, mutta kyllä ainakin aikoinaan, vielä vuosikymmen-pari sitten pidettiin yleisesti täysin selvänä, että maraton on turhan pitkä matka vielä kehittyvälle elimistölle. Mikään ei silti tietenkään estä kestävyyharjoittelua kohtuullisemmille matkoille, esim 5-10 km, jopa puolimaratonille.

juuei pelikonsolit vaan käteen, ettei tule hiertymiä.

Mitä helvetin vahinkoa voi tommonen treeni tehdä???? Ei sitten mitään!! Ja jos maran käy 16v kiskasemassa, niin ei siihenkään maailma kaadu. Liikuntaa liikuntaa ne kaipaa, eikä pullamössöä. Siis jos itte haluavat!!!

Mitenhän ihan ennen kun hiihdettiin kesät talvet kouluun ja oltiin talon hommissa illat.... Liikaa oli, mutta peruskuntokin oli jotain ihan muuta

p.s. liikaa kehittyvälle elimistölle...plaaah

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mitä helvetin vahinkoa voi tommonen treeni tehdä???? Ei sitten mitään!! Ja jos maran käy 16v kiskasemassa, niin ei siihenkään maailma kaadu. Liikuntaa liikuntaa ne kaipaa, eikä pullamössöä. Siis jos itte haluavat!!!

Eiköhän se näin ole, sikäli kun puhutaan normaaleista terveistä perusnuorukaisista ja verrataan maratonharjoittelua pleikkarin peluuseen. Maratonharjoittelu voi olla kuitenkin "vahingollista", jos puhutaan kestävyysurheiluun tosissaan paneutuvista urheilijanaluista, sillä monipuolisestikin toteutettuna maratonharjoittelussa väistämättä joutuu priorisoimaan puhdasta kestävyysharjoittelua nopeus-, voima-, koordinaatio- ja taitoharjoittelun kustannuksella. Menestyksellistä urheilijanuraa ajatellen näitä ominaisuuksia kannattaisi kehittää silloin, kun vaste on parhaimmillaan (eli nuorena) ja keskittyä kestävyyspuoleen todenteolla vasta hieman kypsemmällä iällä.

Vaan olipa kyse urheilijanaluista tai pullamössöistä, niin tämä maratonbuumin aikaansaama samaistus kestävyysjuoksun ja maratonin välillä on silti mielestäni huono suuntaus. Miksi kurssin täytyy olla nimenomaan maratonkurssi - miksei voisi olla kestävyysjuoksukurssi, jonka päätteeksi opiskelijat juoksevat itselleen parhaiten sopivan matkan? Yleensä kun maratontapahtumien yhteyteen on reitistä riippuen helppo järjestää myös lyhyempien matkojen kisoja.

Lisäksi täytyy sanoa, että hieman huolestuttavaa on se, että ketjun aloittaja yhden maratonin ja yhden aloittelijan oppaan (?) perusteella lähtee "valmentamaan" joukkoa opiskelijoita kohtuullisen vaativaan suoritukseen. Mitä teet siinä vaiheessa, kun osa kokelaista väistämättä kokee ensimmäiset rasitusvammansa? Miten kykenet noin vähäisellä kokemuksella vastaamaan harjoittelun yksilöllisiin vaatimuksiin, kun kaikki eivät kykene suunniteltuun harjoitusrytmiin tai kun osalle suunniteltu ohjelma ei riitä maratonin mielekkääseen läpijuoksuun?

Ohjelmarunkokaan ei mielestäni ole optimaalinen, sillä siinä junnataan käytännössä useampi kuukausi samalla kuormituksella, eikä jatkuvasta progressiosta ole tietoakaan. Monotonisuus vaivaa muutenkin, sillä selkeästi palauttavia harjoitusviikkoja ei ole mukana lainkaan, vaan kuormitus pysyy käytännössä vakiona viikosta toiseen noiden muutaman kuukauden välillä olevien portaiden sisällä. Omat Paunoset on luettu melkoisen monta vuotta sitten, mutta muistelisin/arvelisin, että ihan noin tasaiseen puurtamiseen ei tuossa oppaassa ohjeistettu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy