Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Varhaisseniorin nopeus kateissa tauon jälkeen

cokekola
 Share

Recommended Posts

Olen joskus, muistaakseni 45-vuotiaana noin v. 2004, juossut maratonin juuri ja juuri alle 3:45. Sen jälkeen tuli enemmän muuta puuhaa (aikidoa ym.), vaikka juoksentelukin jatkui. Seuraavina vuosina tuloskunto putosikin odotetusti hieman, noin 3:50-3:55 paikkeille. Sitten oli vuorossa kummankin nilkan leikkaus, jotka pudottivat kahden vuoden harjoittelun aika vähäiseksi.

Leikkausten jälkeen säännöllisemmän juoksuharjoittelun uudelleen aloitettuani ovat tulokset olleet käytännössä päälle neljän tunnin. Viime vuonna juoksin neljä maratonia, tulokset heikkenivät jokaisessa ja viimeinen päättyi "tilttaukseen". Syke nousi heti alussa huippuun ja juoksu oli tervamaista, loppuaika lähes 5 tuntia. (Olisi tietysti pitänyt keskeyttää, mutta pää toimii vielä huonommin kuin muu kroppa.)

Tiltin jäkeen pidin taukoa "tavoitteellisesta" harjoittelusta, kunnes muutama viikko sitten aloitin jälleen noudattaa ohjelmaa. Tauonkin aikana liikuin kyllä kohtuullisen runsaasti, mutta en hiki hatussa: talvella hiihtelin, keväällä skikeilin ja juoksentelin, pikkuhiljaa kesän kuluessa juoksun osuutta lisäten kohti ohjelman alkua.

Nyt ohjelman alussa tilanne vaikuttaakin periaatteessa lupaavalta: sykkeet ovat kautta linjan harjoituksissa 10-15 lyöntiä alemmat kuin vastaavilla lenkeillä viime vuonna. Mutta toisaalta nopeus on kateissa tyystin. Palauttavien ja pitkiksien 6-6:30 min/km vauhtia menee mukavasti ja tuntuu, että voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Mutta vauhti ei sitten halutessakaan vain nouse millään. Johonkin 5:20 min/km asti pääsee, mutta sen kovempaa ei oikein millään. Sykkeetkään eivät nouse lähellekään Polarin ilmoittamaa maksimia 174, vaan jäävät 164 paikkeille. Vedin viime viikolla mäkiharjoituksen 8x40 sek ylämäkeen, eikä siinäkään maksimisyke noussut yli 164.

Missä mättää? Mikä neuvoksi?

Muokattu

• Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Olen joskus, muistaakseni 45-vuotiaana noin v. 2004, juossut maratonin juuri ja juuri alle 3:45. Sen jälkeen tuli enemmän muuta puuhaa (aikidoa ym.), vaikka juoksentelukin jatkui. Seuraavina vuosina tuloskunto putosikin odotetusti hieman, noin 3:50-3:55 paikkeille. Sitten oli vuorossa kummankin nilkan leikkaus, jotka pudottivat kahden vuoden harjoittelun aika vähäiseksi.

Leikkausten jälkeen säännöllisemmän juoksuharjoittelun uudelleen aloitettuani ovat tulokset olleet käytännössä päälle neljän tunnin. Viime vuonna juoksin neljä maratonia, tulokset heikkenivät jokaisessa ja viimeinen päättyi "tilttaukseen". Syke nousi heti alussa huippuun ja juoksu oli tervamaista, loppuaika lähes 5 tuntia. (Olisi tietysti pitänyt keskeyttää, mutta pää toimii vielä huonommin kuin muu kroppa.)

Tiltin jäkeen pidin taukoa "tavoitteellisesta" harjoittelusta, kunnes muutama viikko sitten aloitin jälleen noudattaa ohjelmaa. Tauonkin aikana liikuin kyllä kohtuullisen runsaasti, mutta en hiki hatussa: talvella hiihtelin, keväällä skikeilin ja juoksentelin, pikkuhiljaa kesän kuluessa juoksun osuutta lisäten kohti ohjelman alkua.

Nyt ohjelman alussa tilanne vaikuttaakin periaatteessa lupaavalta: sykkeet ovat kautta linjan harjoituksissa 10-15 lyöntiä alemmat kuin vastaavilla lenkeillä viime vuonna. Mutta toisaalta nopeus on kateissa tyystin. Palauttavien ja pitkiksien 6-6:30 min/km vauhtia menee mukavasti ja tuntuu, että voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Mutta vauhti ei sitten halutessakaan vain nouse millään. Johonkin 5:20 min/km asti pääsee, mutta sen kovempaa ei oikein millään. Sykkeetkään eivät nouse lähellekään Polarin ilmoittamaa maksimia 174, vaan jäävät 164 paikkeille. Vedin viime viikolla mäkiharjoituksen 8x40 sek ylämäkeen, eikä siinäkään maksimisyke noussut yli 164.

Missä mättää? Mikä neuvoksi?

Tähän on vain yksi ja hyvin yksinkertainen syy. Olet tullut vanhaksi.

Tähän on vain yksi ja hyvin yksinkertainen syy. Olet tullut vanhaksi.

Epäilemättä olen, ja monessa asiassa sen huomaa itsekin. Mutta ei maksimisyke vanhuuden vuoksikaan tiettävästi laske 10 lyöntiä/s yhdessä vuodessa. Samoin vielä vuosi sitten pääsin kyllä alle 4 min/km vauhtiakin, kun oikein yritti. Tuskin pelkkä ikä selittää vauhdin tippumista reilusti yli minuutilla/km yhden vuoden aikana.

Paino noussut,lääkitys,ikä?Kyllä se kone vaan hidastuu kannattaa vaihtaa

vauhdikkaampaan lajiin esim.pyöräily.

Ja miksei maksimi voisi pudota 10s/vuosi no ei se nyt lineaarisesti putoa.

Tuossa vaan pudonnut kerralla enenmmän.

Polarin laskennallinen antaa mullekin iän mukaan 175,oikea maximi on kuitenkin mitattu 192.

Aika masentavia vastauksia. Olen ainakin lukenut miehistä jotka vielä 50v:näkin juoksevat maran alle 3h, mutta taitaa aika monilla niistä olla "pohjia" sieltä 20-40v:n väliltä.

Eipä se 5:20 huono vauhti olisi jos sitä pystyis pitämään tuon koko 42km.

Ei pidä masentua. Iän karttuessa kyllä tottuu siihen, että nuoriso aliarvioi vähänkään iäkkäämpien ihmisten kykyjä aivan systemaattisesti. Nuorilla on käsitys, että vain alle kolmekymppinen on missään kunnossa mihinkään asiaan ja heti, kun mittari menee yli sen, niin suoritukyky suorastaan romahtaa.

Itse olen huomannut, että useimmissa asioissa suorituskyky laskee hieman, mutta lasku on varsin maltillista. (Ja joissain asioissaha suorituskyky viparaneekin iän myötä.) Omia vanhempia katsomalla saa perspektiiviä lisää: kahdeksankymppisenäkin voi olla vielä ihan hyvässä kunnossa. Jopa paremmassa kuin moni kolmekymppinen.

Enpä todellakaan usko, että syke voisi laskea 10/s vuodessa pelkän ikääntymisen seurauksena. Nopeuden osaltakin olen kohtuullisen varma, että kyse ei ole pelkästään ikääntymisen aiheuttamasta hidastumisesta, vaikka se osasyynä voi ollakin.

Ikä ja sukupuoli kuuluu sarjaan kootut selitykset ;-) Vauhtia saa, kun jaksottaa ja rytmittää, PK- kaudella määrää, mutta keväällä määrää alas ja teho ylös, ei yliväsytä itseään ja pitää aikataulun väljänä. Kaikkea ei saa yhtäaikaa, jos haluaa saada kympin aikaa paremmaksi, pitää unohtaa 100km/vko määrät ja keskittyä koviin harjoituksiin. Tätäkin ihmiskone jaksaa muutaman kuukauden, eikä kehitys ole suoraviivaista. Samalla kaavalla tahkoaminen ei ainakaan tuo tulosta. Se, ettei pääse sykkeissä ylös kertoo elimistön jumitilasta. Se, onko hoito lepo, vai harjoittelun muutos, tietää vain kokeilemalla.

Ja luulen, että pidemmän päälle kaikki kokevat tuon tilanteen, ettei kulje vaikka treenaa. Kyllähän nuo nopeat solut iän myötä paitsioon menee, siksi pitäisi nopeutta treenataakin. Ja nuorilla vastaavasti treenaata kestävyyttä. Tahtoo mennä vain yleensä toisinpäin...

Kyllä se valitettavasti vanhuus voi yllättää ihmisen yhdessäkin vuodessa. Vuodesta 1988 lähtien erilaisissa hölkkä- ja juoksukuntoilu - kilpakuntoilupiireissä pyöriskeltyäni näki valitettavasti myös usein todellisia aktiivijuoksijoita, monenkertaisia Suomenmestareita eri ikäsarjoissa esim. 40 - 60 vuotiaaksi asti aina SM 5000:lla tai 10 000 metrillä. Sitten yhtäkkiä vuodessa parissa alamäki. Ehkä pieni vammautuminen ja siitä syystä jotain korvaavaa tai parin kolmen kuukauden juoksemattomuus niin sitä tasoa mikä siihen asti oli onkin todella vaikea saavuttaa, ihmettelivät sitä itsekin. Aivan kuten cokis nyt tässä...

Nimiä nyt mainitsematta. Tosin tuo alamäki alkaa yleensä vasta jossain 60 - 70 veessä...

Ja kyllä kuten kari.t. tuossa mainitsee niin todellakin kyllä moni yli 50 v juoksee vielä reippaasti alle 3 h aikoja maratonilla. Ei tuo 50 v ole vielä mikään ihmeellinen rajapyykki.

Itse nyt ole mikään mainittavan hyvä juoksija, ollut ei nuorempana eikä varsinkaan nyt yli viisikymppisenä, mutta mun vauhtini esim. 10 kilsalla ei ole kyllä mainittavasti pudonnut, vain 5 min. tai jos yrittäisin vähänkään "enemmän" tai treenaisin juoksua senkään verran kuin 20 vuotta sitten niin uskon, että pääsisin ihan 2-3 minuutin päähän kympin enkastani. Se mikä vanhana pitäis muistaa on ehdottomasti että palautuminen on todella paljon hitaampaa kuin nuorena. Samoin itse ajattelen niin, että osaan juosta (todistettavasti) hiljaa ja pitkään, miksi siis treenaisin sitä ollenkaan ??? Päinvastoin jos haluan pitää joskus vähän vauhtiakin niin minun tulee treenata vain enimmäkseen sitä eli lyhyitä (alle 10 km) ja vauhdikkaita (mulla tarkoittaa liki maksisykkeillä) lenkkejä ja niitäkin melko harvakseltaan. Pk-lenkit sitten teen ihan vaan sauvat kainalossa kyntäen, mut nämä lenkit ovatkin sitten kestoltaan 3-5 tuntia. Väliin toki juoksusessioita, sellaisia pyrähdyksiä...

Tämmönen "mutu" tunne on mulla toiminut ihan ok. Näillä pystyn suoriutumaan melko hyvin 5 - 24 tunnin kestävyyssuorituksista, joista lyhyimmät menen kyllä aika maksimeilla, mutta myös 5-10 km hölkkäkisoista.

Tässä alkaa mennä puurot ja vellit sekaisi. Puhutaan samassa yhteydessä alle 3 h ajoista, kun minä puhuin alle 4 h ajoista. Siinä on melkoisen huima ero mnimittäin. Katsokaapas nyt joku, joka osaa, että kuinka moni vaikka mainitun Tukholman alle viisikymppisistä juoksi alle 4 h ja verrataan sitä sitten siihen, kuinka moni alle kolemkymppisistä juoksi alle 4 h, niin päästää takaisn kartalle.

EDIT: Sen verran alkoi kiinnostamaan, että katsoin Helsingin tuloksista: Jos laskin oikein, niin näyttää seuraavalta: alle neljän tunnin juoksi sarjoittain:

M yl: 40,2 %

M 40: 43,2 %

M 50: 35,7 %

Ei tuon perusteella hidastus ole vielä viisikymppisenä aivan mahdottoman dramaattista. Mutta kieltämättä sitten M55 luokassa alle neljän tunnin juoksi 24 %, jossa on jo selvähkö ero edellä mainittuihin. Otokset ovat tietysti normalisoimatta muiden ominaisuuksien kuin iän suhteen, joten ei noista aivan kohtuuttoman paljon pysty päättelemään, mutta itsellähän ikää on nyt 52, joten tietysti hidastusta on varmasti odotettavissa. Pitänee sitten vaan treenata kovemmin!? :smiley:

Muokattu

Aika masentavia vastauksia. Olen ainakin lukenut miehistä jotka vielä 50v:näkin juoksevat maran alle 3h, mutta taitaa aika monilla niistä olla "pohjia" sieltä 20-40v:n väliltä.

Eipä se 5:20 huono vauhti olisi jos sitä pystyis pitämään tuon koko 42km.

Siis varmaankin kari.t:n ja mun kommenttini oli lähinnä tähän.... "olen lukenut miehistä, jotka vielä 50 veenäkin...." Ei niinkään sinun alkuperäiseen kommenttiisi. Kyllä se sullakin vielä kulkee alle 4 h, en usko ollenkaan että yhtään ylivoimainen tehtävä :)

edit. siis aivan varmasti nuo kaikki yli 50 v jotka mm. Tukholman maratonilla juoksivat alle 3 h eivät todellakaan ole aloittaneet juoksemista ikämiehinä (yli 50 v) vaan kysymyksessä oli todennäköisesti juoksijoista, jotka ovat harrastaneet juoksua jo vuosia tai vuosikymmeniä.

Muokattu

Katsokaapas nyt joku, joka osaa, että kuinka moni vaikka mainitun Tukholman alle viisikymppisistä juoksi alle 4 h ja verrataan sitä sitten siihen, kuinka moni alle kolemkymppisistä juoksi alle 4 h, niin päästää takaisn kartalle.

Tämä tilasto, jos sen joku onnistuu kaivamaan, antanee turhan ruusuisen kuvan viisikymppisten vauhdista, sillä tuntumalla väittäisin yli viisikymppisten maratoonareiden olevan merkittävästi valikoituneempaa porukkaa kuin alle kolmekymppisten. Suhteessa suurempi osa on pitkän linjan harrastajia ja selvästi pienempi osa juoksee ensimmäisiä elämysjuoksujaan.

Yhden näkemyksen iän tuomasta hidastumisesta voi lukea SVU:n luokitteluista. M30-sarjan rajat näyttävät aika kovilta suhteessa myöhempiin, mutta sitä selittänee se, että moni ns. oikea kilpaurheilija on aktiivinen vielä tuossa iässä.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin, että syitä vuoden aikana tapahtuneeseen taantumiseen joutuu etsimään ensisijaisesti muualta kuin ikääntymisestä. Epäilemättä ikä hidastaa joka vuosi hieman, mutta väärin tehty harjoittelu (ottamatta sen tarkemmin kantaa siihen, mitä väärä harjoittelu tässä tapauksessa on) hidastaa kyllä merkittävästi enemmän. Myöskään sykkeen käyttäytyminen ei pelkästään iän takia muutu vuodessa noin radikaalisti, vaan siihenkin lienee syynä harjoitukselliset tekijät. Vastaavaa kovissa harjoituksissa saavutettavien sykkeiden merkittävää laskua olen itsekin kokenut harjoittelun painopisteiden muutoksen seurauksena, vaikka olen vasta M30-sarjassa.